بازگشت به دوران اقتدار پراید؛ وقتی خودرویی قدیمی و ناامن محبوب دل ها می شود

 

بازگشت به دوران اقتدار پراید؛ وقتی خودرویی قدیمی و ناامن محبوب دل ها می شود

 
شاید بتوان با ترسیم نموداری از نگاه جامعه به پراید، به نوعی وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران را در طول 20 سال گذشته، ارزیابی و تحلیل کرد. سال های ابتدایی دهه 70، روزگاری که از این دستاورد فنی مهندسی بازار مشترک، به عنوان خودرویی جذاب در کنار پژو 405 یاد می شد تا سال های میانی دهه 80 که بسیاری افراد داشتن پراید را کسر شان می دانستند و حالا که بار دیگر می توان از این ارابه سفید به عنوان تنها گزینه اقتصادی موجود تبدیل شده، فراز و فرود های بسیاری بر این سرزمین گذشته است.
 
 
سال گذشته بود که مدیران سایپا از وعده حذف پراید از سبد محصولات خود خبر دادند، اما حالا ماه هاست که خبری در این خصوص به گوش نمی رسد. سازمان استاندارد همچنان در تلاش است تا با اجرای استانداردهای موسوم به 85 گانه، کلک خودروهای قدیمی حاضر در خطوط تولید خودروسازان را بکند، اما با توجه به وضع اقتصادی فعلی بعید است که این تلاش ها کارساز شود.
 
 
از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت ها، هزینه نگهداری از خودروها روز به روز افزایش می یابد و به گفته علیرضا نیک آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو شاهد افزایش بین 45 تا 50 درصدی قیمت قطعات یدکی خودروهای داخلی در بازار هستیم که البته این رقم در خصوص خودروهای وارداتی و مونتاژی به حدود 150 درصد هم می رسد.
 
کمبود قطعات یدکی اصلی نیز که مدت هاست به معضل خریداران بدل شده حالا به مرحله ای رسیده است که جز قطعات چینی، نمی توان محصول دیگری را در بازار یافت. کاهش تیراژ خودرو سازان و افزایش روز به روز قیمت خودروهای مونتاژی و قطع تولید بسیاری از مدل های غیر چینی نیز از سوی دیگر باعث شده است تا عملا انتخابی به جز خودروهای قدیمی ایرانی برای مشتریان باقی نماند.
 
 
در میان معدود انتخاب های موجود، افزایش قیمت پژو 206 به بیش از 40 میلیون، هزینه بالا و استهلاک قابل توجه پژو 405 و خانواده سمند در برابر قیمت ارزان قطعات یدکی پراید، باعث می شود که بسیاری مشتریان خواسته و ناخواسته به فکر جایگزینی خودروهای پر هزینه خود با پراید بیافتند. شاید در این راستا تنها آلترناتیو، خودروهایی نظیر تیبا باشند که البته در طی دوران حضور خود در بازار نتوانسته از حیث هزینه های نگهداری محبوبیت پراید را بدست آورد.
 
 
بنابراین به نظر می رسد که فارغ از موضوع امنیت جانی که شاید این روزها محل چندانی از اعراب نداشته باشد، مشتریان ناچارند که بار دیگر نشستن پشت فرمان پراید را به فال نیک بگیرند. اینگونه است که این محصول باستانی و نا امن صنعت خودروسازی کشور می تواند به دیدن سال 1400 و فراتر از آن نیز خوشبین باشد. به خصوص آنکه ظاهرا این روزها قیمت پراید صندوق دار در بازار به حدود 30 میلیون تومان رسیده است. رقمی که شاید حتی برای مدیران سایپا هم غیر قابل تصور باشد.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پراید دست دوم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : برای من هم واریز نشده ثبت نام اردیبشهت دو مرحله ای تکمیل وجه ۲۸ مهر
m t8 : سلام من ثبت نام اردیبهشت بودم در مرحله پلاک یک ماهی هست مانده ام . کار هاشون نظم نداره شاید به شما زود تر تحویل دادن .
X5تیر : ببخشید شما مرحله تکمیل وجه و صدور فاکتور باهم سبز شد؟چون من چند روزی هست تکمیل وجه سبز شده ولی صدور فاکتور نه
علی : تشکر از اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتید بسیار آموزنده و مفید بود
اردیبهشت ۲ : سلام دوستان ۲۰ آبان پلاک شدم هنوز از تحویل خبری نیست،فقط با روان مردم بازی میکنند ۲آبان فاکتور۱۸ روز تا پلاک از زمان فاکتور نزدیک یک ماه شد سود تاخیر هم مشخص نیست تا این لحظه سایپا فقط با دورغ زمان خریده، ثبتنام اولیه ۱۴۰۲ یک عمر گذشت فقط باید صبور باشید
J7 ادیبهشت : سلام و احترام ، ببخشید بعد از پیامک شاسی ، مرحله جلوتر برای صدور بیمه نامه و ... نرفته برای شما هم ؟!
میثم : برادر نوشته ۴۱۳ و گفته افزایش قیمت شامل نشده و به قیمت تیر براش حساب کردن ولی فکر کنم اشتباه نوشته احتمالا ۳۱۴ پرداخت کرده چون قیمت تیر جی ال ۶۵۱ بوده که به احتمال زیاد پیش پرداخت ۲۹۷ داده و ۳۱۴ قیمت تمام شدش ۶۱۱ میشه و ۴۴ سود مشارکت کسر شده منم ازشون سوال کردم ببینیم خودشون چه جوابی میدن
J7 شیراز : واسه منم 30 تومنو واریز نکردن،مدیرای کرمان موتور گذاشتن بانک دارن سودشو میخورن،زنگم که میزنیم جواب سربالا میدن
J7 اردیبهشت : کسی هست ۳۰ میلیون اضافی که پرداخت کردیم رو بهش عودت داده باشن؟هنوز واسه من واریز نکردن
T8 : سلام دوستان ثبت‌نامی های t8بگین تو چه وضعیتی هستین کی ثبت‌نام کردین تا بدونیم ما کجا قرار داریم؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر .ای : 🌷برای گل
مرور : من که آبان هستم نیومده چه تبدیل چه خود دوگانه
تجمع کنیم : 🚨🚨🚨فراخوان تجمع آماده باشید حق گرفتنی ست ✊✊✊✊
محمد : من هستم برادر
وانت 21مهری : فاکتور ارتقا یافته ها شنبه به سری پویرش هشناد برسه انشالله
اصفهان : تحویلی چه ماهی هستی داداش
وانت 21مهری : ارتقایافته 12379371 فاکتورشده.31 شهریوری12355203 در یکی از عجیبترین دوران هستیم.دوسری ثبت نام فروش فوری دارن باهم فاکتور میشوند.فروش سه ماهه وانت پراید ارتقا یافته هم این هفته است.
207 دستی پانا قالپاق : سلام عزیزان برای من امروز مرحله آماده برای صدور فاکتور تیک خورده و مرحله فاکتور شده در حال چرخش هست کسی میدونه این به چه معنی هست و کی ماشین به دستم میرسه 207 دستی پانا قالپاق تحویل 30 آبان می باشم
اطلس00 : امروز و فردا سایت چک کنید چون فاکتور شروع شد
207 پانا پیش فروش اذر : سلام دوست عزیز سامانه اسکان و سخا هر دو باید یک کد پستی باشن اگه هر دو یکی هستن و باز خطا میزنه باید بری مراکز تعویض پلاگ اونجا اطلاعاتت به روز بکنی قبلش هم ی پرینت از کد پستی تایید شده از،دفاتر پلیس + 10 بگیر که با خودت ببری