رسما اعلام شد: استفاده از قطعات چینی، هندی و ترکیه‌ای در خودروهای داخلی

 

رسما اعلام شد: استفاده از قطعات چینی، هندی و ترکیه‌ای در خودروهای داخلی

 
با شروع تحریم‌‌ها صنعت خودروسازی کشور هم فصل جدیدی از فعالیت‌های خود را آغاز کرد. عدم تخصیص ارز دولتی، قطع همکاری شرکاء خارجی خودروسازان و مشکل در تامین و واردات قطعه از کشورهای اروپایی مواردی از این قبیل خودروسازان را وادار کرد تا جایگزین‌های دیگری برای پازل‌‌های حذف شده این صنعت پرپیچ و خم پیدا کنند. جایگزینی قطعات چینی، هندی و ترکیه‌ای به جای قطعات اروپایی تصمیمی بود که رسما از سوی دبیر انجمن خودروسازان اعلام شد.
 
مدتی‌ست که زمزمه‌های خروج شرکاء خارجی خودروسازان از ایران به گوش می‌رسد، عاملی که در التهاب بازار خودرو و حبابی شدن قیمت خودروها تاثیر زیادی داشته است. حالا قرار است بسته‌ اروپایی در این خصوص راهکاری ارایه دهد اما به نظر می‌رسد خودروسازان خیلی به این بسته خوش بین نیستند.
 
«احمد نعمت بخش» دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه همکاری شرکاء خارجی خودروسازان را بعید می‌داند و می‌گوید: «هرچند قرار است بسته اروپایی‌ها در این خصوص راهکاری ارائه کند اما الان نمی‌توانیم به طور قطع در این خصوص اظهار نظر کنیم.»
 
دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص شروع تحریم خودرو از سوی آمریکا و آمادگی خودروسازها گفت:
 
«ما تمهیداتی در این خصوص انجام داده‌ایم به طور مثال سطح داخلی سازی را بالاتر بردیم ضمن آن که در برخی قطعات کشورهای چین، هند و ترکیه را جایگزین اروپایی‌ها کرده‌ایم و هر اقدامی که توانستیم انجام دادیم هر چند در برخی از حوزه‌ها بانک مرکزی همکاری لازم را با ما نکرد. ما 8/1 میلیارد یورو درخواست دادیم و می خواستیم تا قبل از 16 آگوست گشایش اعتبار را انجام دهیم اما فقط 900 میلیون یورو به ما داده شد.»
 
تا پیش از این شرکت‌های ایرانی سفارش قطعه می‌دادند و بعد از تحویل کالا، بستگی به میزان اعتبار با طرف خارجی تصفیه می‌کردند اما با متنوع شدن واردات بدون انتقال ارز جنس‌ها در گمرک ماند و قطعه سازان نتوانستند سفارشات خود را ترخیص کنند. نعمت بخش معتقد است که همین امر باعث شده تا قطعه سازان نزد طرف خارجی بدقول شوند و به همین دلیل حالا باید اول پول را حواله دهند و بعد جنس را تحویل بگیرند:
 
«خودرویی مانند پژو پارس هنوز 2 هزار یورو ارزبری دارد. الان 50 هزار خودروی ناقص در ایران خودرو و سایپا وجود دارد که باعث بالا رفتن قیمت تمام شده خودرو می شود. به هر حال تحریم ها باعث کاهش تولید خودرو خواهد شد و افت خواهیم داشت و تلاش داریم تا تولید امسال ما حداقل به یک میلیون دستگاه برسد.»
 
افزایش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر، خرید و فروش در بازار خودرو را به حداقل ممکن رسانده است. حالا باید دید جایگزینی قطعات چینی، هندی و ترکیه‌ای به جای قطعات اروپایی فارغ از مقایسه کیفیت آنها،‏‏‏‏ تا چه اندازه می‌تواند بحران تامین قطعات را در بازار خودرو آرام کند.
 
تمام این موارد در حالی مطرح می شود که با توجه به تامین ارز در بازار ثانویه باید انتظار افزایش قیمت قابل توجه خودروهای داخلی را داشت. به عبارت دیگر 2 هزار یورو ارز بری پژو پارس با یورو 5200 تومانی معادل 10.4 میلیون تومان تمام می شود، اما اگر قرار باشد قیمت یورو در بازار ثانویه را معادل 9000 تومان در نظر بگیریم، شاهد تبدیل این رقم به 18 میلیون تومان خواهیم بود.
 
این وضعیت در خصوص خودروهایی با درصد داخلی سازی کمتر (به خصوص خودروهای چینی) به شکل تصاعدی افزایش می یابد و از این رو با آزاد سازی قیمت خودرو، انتظار افزایش قیمت قابل توجه در بازار کاملا محتمل به نظر می رسد.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 58 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عارف : درود در مورد دعوتنامه بهمن بگوید آخه دیگه کی میخان از بهمن ماه را تحویل بدهند و یک نفر بگه چجوری میشه سود تاخییر گرفت خدا خیرتون بده
راننده اسکانیا : داداش من که کاره ای نیستم ، من یک کامیون دارم نهایت ۱۰ تا ماشین میتونم بیارم اصل کار کرمان متور هست که نمیده ماشینارو من که کارمو دارم انجام میدم و حواسمم هست عزیز
Mostafa : ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.این بنده خدا های که ثبن نام کردند یکی ماشین فروخته یکی طلا شو فروخته یکی زمین نشو فروخته که سود کنند مثل شما که زحمت میکشی نمیخوابی میرسی کرایه میگیری .الان مثل اینکه شما بار بیاری کمسیون بدی گازویل وروعن وعوض بکنی ولی کرایه بهت ندن چی کار میکنی اون وقت
سروش : فکر کنم تاریخ اخذ تاییدیه سخا ملاک هستش
Mostafa : ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.این بنده خدا های که ثبن نام کردند یکی ماشین فروخته یکی طلا شو فروخته یکی زمین نشو فروخته که سود کنند مثل شما که زحمت میکشی نمیخوابی میرسی کرایه میگیری .الان مثل اینکه شما بار بیاری کمسیون بدی گازویل وروعن وعوض بکنی ولی کرایه بهت ندن چی کار میکنی اون وقت
Mostafa : ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.
راننده اسکانیا : والا چی بگم داداش هیچوقت برای تغییر دیر نیست آدم باید دنبال آرزو هاش بره
تارا v4 اتومات تیتانیم تحویل اسفند : سلام اگر تحویل تیر ماه هستین با توجه به شرایط فعلی احتمالا تا مهر ماه تو همین مرحله میمونید من تحویل اسفند هستم هنوز فاکتور نشدم.
Mostafa : سلام وقت بخیر .راننده اسکانیا بگو.کارت ماشینت چند تن هست جنابالی چند تن بار میزنی.تایر لاستیک ماشین کهنه هست هنوز تابستان نیامد .حالا لاستیک میترکه بحث جدا.درضمن به زور مگه میشه بارکرد ام شالاه برای کسی اتفاقی نیافته .بیمه هستش دیگه
مهدی لات : دادا کی ناراحتت کرده بگو میزنم پارش میکنم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید تحویل مرداد : مگر سالی چند مرتبه می گیرن .من که اول این ماهی وجه کامل دادم
اریزو8 : چرا حرف الکی میزنی من با متصدی مدیران خودرو صحبت کردم گفت 8٪ باید پرداخت کنید
اریزو8 : سلام به سایت بازرسی کل کشور مراجعه کنید و شکایتتون رو مطرح کنید
یاشار : حدود 60 م تومان
سورنا اریزو 6 پرو : اکستریم وی ایکس و آریزو 6 پرو 600 عدد مجوز اخذ شد
قدرت الله دانایی : دوستان عزیز من 24 اردیبهشت بابت 207 پانا ارتقا رینگ فولادی برای تغییر به رینگ آل مینویم که زودتر فاکتور بشه مبلغ 20 میلیون خورده ای واریز کردم ولی تاالان فاکتور نشده لطفا اگه کسی از دوستان مبلغ واریز کردن ودیر ویازودفاکتورشدنشون را بگن ممنون میشم اگه اضحارنظر کنید باتشکر
محمد 19مهر : قبلاً که گیر بودن با ملایمت برخورد میکردن حالا فکر کنم مشکلشون حل شده که دارن الان پاچه میگیرن اولش تهدید میکردن و نیستت میکنیم و تشویش عمومی میکنی و عقل داشتی ثبت نام نمیکردی امضا نمیزدی اگه عقل سلیم داشتی خلاصه حضوری رفتن جواب این دوروز دوباره اگه فاکتور نکنن بازم میرم
جلال : تمام شرکت ها افزایش قیمت دادن و حالا نوبت ایرانخودرو و سایپا هستش. شوک قیمتی همه را سکته خواهد داد.
قدرت الله دانایی : سلام دوستان واقعا دستمان به هیچ جا بند نیست از دست شرکت سایپا وایران خودرو امروز زنگ زدم نمایندگی عظمائ گنبد گفتم کی ماشین ماشین فاکتور میشه درسته 3ماه شده حالا باید تعطیلات حساب نمیشه شرکت 90روزکاری قراردادبسته خوب این حرف شما ماشین های ساینا چقدر تاخیر داره میده تا3ماه تاخیر داشتیم میگه بعد میگه سود تاخیر میگیرید بعد گفتم ماسود تاخیر نمی خواهیم چکار کنیم گفت مانمایندگی هستیم کاری ازدستم برنمیاد
سیدقلیچ : وقت بخیر دوستان امروز من تکمیل وجه زدم برای کوئیک.ساعت 12ظهر اما توی سیستم تکمیل وجه چراغش روشن نشد کسی میدونه چرا اینجوریه؟؟