رسما اعلام شد: استفاده از قطعات چینی، هندی و ترکیه‌ای در خودروهای داخلی

 

رسما اعلام شد: استفاده از قطعات چینی، هندی و ترکیه‌ای در خودروهای داخلی

 
با شروع تحریم‌‌ها صنعت خودروسازی کشور هم فصل جدیدی از فعالیت‌های خود را آغاز کرد. عدم تخصیص ارز دولتی، قطع همکاری شرکاء خارجی خودروسازان و مشکل در تامین و واردات قطعه از کشورهای اروپایی مواردی از این قبیل خودروسازان را وادار کرد تا جایگزین‌های دیگری برای پازل‌‌های حذف شده این صنعت پرپیچ و خم پیدا کنند. جایگزینی قطعات چینی، هندی و ترکیه‌ای به جای قطعات اروپایی تصمیمی بود که رسما از سوی دبیر انجمن خودروسازان اعلام شد.
 
مدتی‌ست که زمزمه‌های خروج شرکاء خارجی خودروسازان از ایران به گوش می‌رسد، عاملی که در التهاب بازار خودرو و حبابی شدن قیمت خودروها تاثیر زیادی داشته است. حالا قرار است بسته‌ اروپایی در این خصوص راهکاری ارایه دهد اما به نظر می‌رسد خودروسازان خیلی به این بسته خوش بین نیستند.
 
«احمد نعمت بخش» دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه همکاری شرکاء خارجی خودروسازان را بعید می‌داند و می‌گوید: «هرچند قرار است بسته اروپایی‌ها در این خصوص راهکاری ارائه کند اما الان نمی‌توانیم به طور قطع در این خصوص اظهار نظر کنیم.»
 
دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص شروع تحریم خودرو از سوی آمریکا و آمادگی خودروسازها گفت:
 
«ما تمهیداتی در این خصوص انجام داده‌ایم به طور مثال سطح داخلی سازی را بالاتر بردیم ضمن آن که در برخی قطعات کشورهای چین، هند و ترکیه را جایگزین اروپایی‌ها کرده‌ایم و هر اقدامی که توانستیم انجام دادیم هر چند در برخی از حوزه‌ها بانک مرکزی همکاری لازم را با ما نکرد. ما 8/1 میلیارد یورو درخواست دادیم و می خواستیم تا قبل از 16 آگوست گشایش اعتبار را انجام دهیم اما فقط 900 میلیون یورو به ما داده شد.»
 
تا پیش از این شرکت‌های ایرانی سفارش قطعه می‌دادند و بعد از تحویل کالا، بستگی به میزان اعتبار با طرف خارجی تصفیه می‌کردند اما با متنوع شدن واردات بدون انتقال ارز جنس‌ها در گمرک ماند و قطعه سازان نتوانستند سفارشات خود را ترخیص کنند. نعمت بخش معتقد است که همین امر باعث شده تا قطعه سازان نزد طرف خارجی بدقول شوند و به همین دلیل حالا باید اول پول را حواله دهند و بعد جنس را تحویل بگیرند:
 
«خودرویی مانند پژو پارس هنوز 2 هزار یورو ارزبری دارد. الان 50 هزار خودروی ناقص در ایران خودرو و سایپا وجود دارد که باعث بالا رفتن قیمت تمام شده خودرو می شود. به هر حال تحریم ها باعث کاهش تولید خودرو خواهد شد و افت خواهیم داشت و تلاش داریم تا تولید امسال ما حداقل به یک میلیون دستگاه برسد.»
 
افزایش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر، خرید و فروش در بازار خودرو را به حداقل ممکن رسانده است. حالا باید دید جایگزینی قطعات چینی، هندی و ترکیه‌ای به جای قطعات اروپایی فارغ از مقایسه کیفیت آنها،‏‏‏‏ تا چه اندازه می‌تواند بحران تامین قطعات را در بازار خودرو آرام کند.
 
تمام این موارد در حالی مطرح می شود که با توجه به تامین ارز در بازار ثانویه باید انتظار افزایش قیمت قابل توجه خودروهای داخلی را داشت. به عبارت دیگر 2 هزار یورو ارز بری پژو پارس با یورو 5200 تومانی معادل 10.4 میلیون تومان تمام می شود، اما اگر قرار باشد قیمت یورو در بازار ثانویه را معادل 9000 تومان در نظر بگیریم، شاهد تبدیل این رقم به 18 میلیون تومان خواهیم بود.
 
این وضعیت در خصوص خودروهایی با درصد داخلی سازی کمتر (به خصوص خودروهای چینی) به شکل تصاعدی افزایش می یابد و از این رو با آزاد سازی قیمت خودرو، انتظار افزایش قیمت قابل توجه در بازار کاملا محتمل به نظر می رسد.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شیرازی : سلام دوستان کسی امار از اخرین تحویل داره؟ شاهین جی یا جی ال
جمال : سلام بعد اردیبهشت .خرداد هم تکمیل وجه بوده یانه لطفا من. مرداد ش پ ۱۲۱۴۲۰۱۱
رضا : سلام دوستان من شاهین پلاس ثبت نام کردم بهمن ۴۰۳ حدود ۴۲۳ تومن پول واریز کردم قرار بوده مهر پیامکش بیاد ولی هنوز خبری نشده و پیامک تکمیل وجه نیومده ،کسی هست این شرایط و داشته باشه
میثم : خب مریم خانم شما قبلا چقدر پرداخت کرده بودی؟ جی ال تیر ۶۵۱ بوده اگه ۴۱۳ باز پرداخت کردی که شامل افزایش آبان هم شدی می‌بایست ۳۲۰ پرداخت میکردی و سود هم ازت کسر میشد بی زحمت پرداخت اولیه و سود مشارکت هم توضیح بدی ببخشید
پاسخ به مریم خانم : ببخشید خواهرم شما چند بار براتون پیامک اومد آخر بار چه تاریخی بود؟ حواله من خرداد بوده یه بار تو اردیبهشت یه بار خرداد آخر بار هم 20مرداد تبدیل اومد الان کارشناس میگه مال مرداد اجبار بوده من افزایش تیر هم شاملم نشد و به قیمت خرداد حساب کردن الان بخدا گرفتار شدم به حرف زنم گوش دادم پرداخت نکردم اون موقع با قیمت 573 برام حساب کردن و سود مشارکت هم کم کردن ولی الان میگن سود هم حذف میشه و قیمت جدید آبان ببخشید برای شما پیام اومد اواخر مهر افزایش شاملتون نمیشه آخه واسه من همچین پیامی نیومد ممنون میشم جواب بدی بخدا زندگیم بهم ریخته
امیر حسین : سلام دوست عزیز سود تاخیر چقدر پرداخت کردند
مريم : من مثل شما بودم ٣١٤ شد
مريم : شما كه خردادي يعني دو ماه هم از من جلوتري، من مرداد جي بودم كه ٢٠ آبان تبديل به جي ال زدم و فقط افزايش قيمت تير شامل من شد، ٤١٣ واريز كردم
میثم : سلام برادر منم شرایط شمارو دارم در جواب به منم گفتن فعلا باید صبر کنی و پیام جی ال بیاد افزایش میخوره ولی جی نه دیگه خودشون و خدای خودشون غیب که نداشتیم اجبار بوده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام خیر روی پرداخت وجه مونده
ابوالفضل آر اس : سلام آر اس تکمیل وجه دی ماهش به نظرتون کی میاد با چه مبلغی؟؟
متین : ثبت نام چه ماهی بودید؟ من اردیبهشت ثبت نام کردم هنوز نیومده
علیرضا 207اتومات پانا تحویل دی : برای من سوال بود چرا رنگ مشکی رو مشکلی به اشتباه تایپ کردی تا الان تصحیحش نکردی داداش 🤔😂😂
علی اهواز : با شماره 02182272727 داخلی صفر رو بگیر بهت میگه که مشکل از کجاست
دنا 6 دنده دیماه : سلام اره 25 وفیزیک پلاک 28 منتظرم بیاد نوشته حمل خودرو به نمایندگی
افسوس : من الان خودرو نیاز دارم، شمایی که نمیتونی جوابگو باشی چرا نمیزاری واردات آزاد باشه، هر چند وقت یه با یه دو تا ماشین میزارن برا فروش کسی صداش در نیاد
رادوین : دوستان ما دوگانه آذر ماه مرحله اول رو ریختیم دعوتنامه هفته چهارم آذر قرار بود بیاد برای کسی تبدیلی اومد؟
سیاوش : مرسی ممنونم دمت گرم
a : منظورتون ابانه؟ذ