رسما اعلام شد: استفاده از قطعات چینی، هندی و ترکیه‌ای در خودروهای داخلی

 

رسما اعلام شد: استفاده از قطعات چینی، هندی و ترکیه‌ای در خودروهای داخلی

 
با شروع تحریم‌‌ها صنعت خودروسازی کشور هم فصل جدیدی از فعالیت‌های خود را آغاز کرد. عدم تخصیص ارز دولتی، قطع همکاری شرکاء خارجی خودروسازان و مشکل در تامین و واردات قطعه از کشورهای اروپایی مواردی از این قبیل خودروسازان را وادار کرد تا جایگزین‌های دیگری برای پازل‌‌های حذف شده این صنعت پرپیچ و خم پیدا کنند. جایگزینی قطعات چینی، هندی و ترکیه‌ای به جای قطعات اروپایی تصمیمی بود که رسما از سوی دبیر انجمن خودروسازان اعلام شد.
 
مدتی‌ست که زمزمه‌های خروج شرکاء خارجی خودروسازان از ایران به گوش می‌رسد، عاملی که در التهاب بازار خودرو و حبابی شدن قیمت خودروها تاثیر زیادی داشته است. حالا قرار است بسته‌ اروپایی در این خصوص راهکاری ارایه دهد اما به نظر می‌رسد خودروسازان خیلی به این بسته خوش بین نیستند.
 
«احمد نعمت بخش» دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه همکاری شرکاء خارجی خودروسازان را بعید می‌داند و می‌گوید: «هرچند قرار است بسته اروپایی‌ها در این خصوص راهکاری ارائه کند اما الان نمی‌توانیم به طور قطع در این خصوص اظهار نظر کنیم.»
 
دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص شروع تحریم خودرو از سوی آمریکا و آمادگی خودروسازها گفت:
 
«ما تمهیداتی در این خصوص انجام داده‌ایم به طور مثال سطح داخلی سازی را بالاتر بردیم ضمن آن که در برخی قطعات کشورهای چین، هند و ترکیه را جایگزین اروپایی‌ها کرده‌ایم و هر اقدامی که توانستیم انجام دادیم هر چند در برخی از حوزه‌ها بانک مرکزی همکاری لازم را با ما نکرد. ما 8/1 میلیارد یورو درخواست دادیم و می خواستیم تا قبل از 16 آگوست گشایش اعتبار را انجام دهیم اما فقط 900 میلیون یورو به ما داده شد.»
 
تا پیش از این شرکت‌های ایرانی سفارش قطعه می‌دادند و بعد از تحویل کالا، بستگی به میزان اعتبار با طرف خارجی تصفیه می‌کردند اما با متنوع شدن واردات بدون انتقال ارز جنس‌ها در گمرک ماند و قطعه سازان نتوانستند سفارشات خود را ترخیص کنند. نعمت بخش معتقد است که همین امر باعث شده تا قطعه سازان نزد طرف خارجی بدقول شوند و به همین دلیل حالا باید اول پول را حواله دهند و بعد جنس را تحویل بگیرند:
 
«خودرویی مانند پژو پارس هنوز 2 هزار یورو ارزبری دارد. الان 50 هزار خودروی ناقص در ایران خودرو و سایپا وجود دارد که باعث بالا رفتن قیمت تمام شده خودرو می شود. به هر حال تحریم ها باعث کاهش تولید خودرو خواهد شد و افت خواهیم داشت و تلاش داریم تا تولید امسال ما حداقل به یک میلیون دستگاه برسد.»
 
افزایش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر، خرید و فروش در بازار خودرو را به حداقل ممکن رسانده است. حالا باید دید جایگزینی قطعات چینی، هندی و ترکیه‌ای به جای قطعات اروپایی فارغ از مقایسه کیفیت آنها،‏‏‏‏ تا چه اندازه می‌تواند بحران تامین قطعات را در بازار خودرو آرام کند.
 
تمام این موارد در حالی مطرح می شود که با توجه به تامین ارز در بازار ثانویه باید انتظار افزایش قیمت قابل توجه خودروهای داخلی را داشت. به عبارت دیگر 2 هزار یورو ارز بری پژو پارس با یورو 5200 تومانی معادل 10.4 میلیون تومان تمام می شود، اما اگر قرار باشد قیمت یورو در بازار ثانویه را معادل 9000 تومان در نظر بگیریم، شاهد تبدیل این رقم به 18 میلیون تومان خواهیم بود.
 
این وضعیت در خصوص خودروهایی با درصد داخلی سازی کمتر (به خصوص خودروهای چینی) به شکل تصاعدی افزایش می یابد و از این رو با آزاد سازی قیمت خودرو، انتظار افزایش قیمت قابل توجه در بازار کاملا محتمل به نظر می رسد.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
قلی نیا : روحش شاد سواد نداشت ولی آباد میکرد آبادانی بلد بود ولی الان از همش از یزید شنیدیم ولی از اینا دیدیم
حمیدرضا : هیچ کی نمیتونه بازداشت کنه ما طلبکار هستیم امروز من با دو نفرشان تا حد درگیری بحثم شد بی ادب و پر رو هستن
سلگی : سلام دوستان منم 13آذر تکمیل وجه کردم فروش فوق العاده برا شاهین جی بنظرتون تبدیل بزنم یا خیر
محمد تارا v4 : امروز زنگ زدم نمایندگی شماره 2 ایرانخودرو گفتم تحویل من سی و یک شهریور بوده هنکز تحویل ندادین گفت تا چهل پنج روز دیگه ام تحویل نمیدن
شاهین‌ : سلام‌ به‌ همه‌‌ بنده‌ ۲۷‌ اردیبهشت‌ تبدیل‌ زدم‌ ۳۱‌ مرداد‌ فاکتور‌ شدم‌ ۱۰‌ شهریور ‌ تحویل‌ گرفتم‌ اصلا‌ ارزش‌ ۲۷‌ ماه‌ ‌ انتظار‌ نداشت‌ داخلش‌ کامل‌ پلاستیک‌ بی‌ کیفیت‌ ‌‌موم‌ کشی‌ خیلی‌ بد‌ سواری‌ خشک‌ و‌ کوبنده‌ صفر‌ تا‌ صد‌ ۱۴‌ ثانیه‌ دوربین‌ دید‌ عقب‌ تو‌ آفتاب‌ چیزی‌ نشون‌ نمیده‌ رنگ‌ ماشین‌‌ ی‌ جوری‌ دون‌ دون‌ هست‌ موتور‌‌ همه‌ نوع‌ صدای‌ میده‌ غیر‌ صدای‌ ماشین‌ دو‌ تا‌ آدم‌ ۶۰ کیلوی‌‌‌ عقب‌ سوار‌ بشن‌‌ نزدیک‌ سرعت‌ گیر‌ باید‌ پیاده‌ بشن‌ ماشین رد‌ بشه‌ وگر‌ نه‌ زیر‌ بندی‌ نابود‌ه مسخرمون‌ کردن‌ ‌ ۳‌ سال‌ ‌ ‌
تیتانیوم دستی آذر طرح عادی : الان از شما تو چه مرحله ای گیر کرده؟
T8 : ثبت نام چ تاریخی بودید؟؟
محسن : نگفتن کی میدن؟؟ شرایط منم دقیق مثل شما هست
t8 : ۲۹ شهریور شاسی ۳۱ شهریور بیمه امروز پلاک
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جواد : مشکل سانروف دارن، من خودم قطعه ساز هستم و از کارشناس 3 تا مگاموتور پرسیدم گفتن تامین کننده سانروف به دلیل مطالبات معوقه به خط قطعه نمیده
اسقاطی اردیبهشت : خوب بید
سبحان : سلام من نوراباد لرستانم الان ساعت 10 شبه 3 تا نیسان صفر با 3 تا کویک با ماشین بر نمایندگی رفتن داخل نمایندگی فردا صبح بزنم ب نمایندگی هرچی گفت بهتون میگم
من : سعید داداش خیلی اقایی ممنون از اطلاع رسانیت
اطلس بهمن : فاکتور شدی؟
وحید : داخل سایت نوشته موتورهای tuf پلاس فرمان بقیه هستند
اسقاطی اردیبهشت : سایپا الان پنج ساله بد قوله من سال 98هم همین بلاروس سرم آورد کلا کلاهبرداری تو زاتشه بحث بندر اینا نیست
پژو 207پانا با رینگ تحویل شهریور : سلام به همه ی دوستان؛کارت سوخت چقدر زمان میبره تا به دستمون برسه من 6/13 درخواست دادم هنوز نیومده؛از دوستانی که درخواست دادن تو شهریور برای کسی اومده؟
دنا دی ماه 6 دنده آلمینیوم : دوستان پیش فروش تحویلی آذر ماه داریم دعوتنامه اومده یا نیومده هنوز؟ ما تحویلی دی ماه هستیم و منتظر. دعوتنامه آذر ماه 207 رو فرستادن ظاهرا.
اصغر : سلام دوستان سایپا بیچاره تقصیر ندارن همه طرح های فرسوده تبدیلی مادران و کارمندای خودشو میده به ما ماشین نمیتونه برسونه