فشار قطعه سازان برای افزایش مجدد قیمت خودرو ادامه دارد

 

فشار قطعه سازان برای افزایش مجدد قیمت خودرو ادامه دارد

 

اهمیت صنعت قطعه ‌سازی خودرو به‌ عنوان تامین ‌کننده اصلی مواد اولیه خودروسازان داخلی و در جایگاه یکی از اشتغال‌‌زا‌ترین صنایع کشور بر کسی پوشیده نیست اما این اهمیت نتوانسته از میزان مشکلاتی که در دو، سه سال گذشته و به‌ ویژه در ۶ ماه اخیر گریبانگیر این صنعت بوده، بکاهد.

 

قطعه ‌سازان در ماه‌های گذشته هم برای تامین مواد اولیه صنعت قطعه ‌سازی با فولاد سازان و دیگر صنایع مادر دچار مشکل بوده‌اند و هم مصرف‌‌کنندگان محصولاتشان یعنی خودروسازان نتوانسته‌اند با عمل به تعهدات مالی خود بخشی از مشکلات آنها را حل کنند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی استان تهران در این رابطه می‌گوید: «قطعه ‌سازان توان دور زدن تحریم‌ ها را دارند، اما باید مطالبات‌شان همراه با تعدیل در نرخ مواد اولیه و قراردادهایشان پرداخت شود که اکنون خودروساز با این نحوه قیمت‌ گذاری توان این کار را ندارد.»

 
 

محمدرضا نجفی منش، با اعلام این خبر ضمن اشاره به مطالبات ۶۰ هزار میلیارد تومانی زنجیره تامین از خودروسازان، اظهار داشت: «این روزها خودروسازان توان پرداخت به‌ موقع مطالبات قطعه‌ سازان را ندارند و به همین دلیل صنعت قطعه‌ سازی در وضعیت نا مساعدی به سر می‌برد.»

 

مشکلات قطعه سازان
 

 

نجفی‌ منش، مهمترین موانع توسعه صنعت قطعه‌ سازی را کمبود نقدینگی و مدیریت دولتی صنعت خودروسازی عنوان کرد و گفت: «قطعه‌ سازان به ‌طور معمول چند ماه تا چند سال پس از تحویل قطعه به خودروسازان به پول خود می‌رسند، در حالی که مجبور به خرید نقدی مواد اولیه و ملزومات مورد نیازشان هستند.»

رییس انجمن همگن قطعه ‌سازان خودرو استان تهران بیان ‌کرد: «اکنون ارزبری خودروهای داخلی بین یک‌ هزار و ۵۰۰ تا یک‌ هزار و ۷۰۰ یورو است و با توجه به این مهم مسئولان باید حمایت بیشتری از داخلی‌ سازی و کاهش وابستگی به خارج داشته باشند. همچنین اگر موضوع سی کی دی کاری و تولید خودروهای مونتاژی اضافه شود، ارزبری این صنعت بین شش تا هشت هزار دلار و در صورت اجازه یافتن واردات خودروهای کامل، ارزبری به ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار به ‌ازای هر خودرو خواهد رسید.»

به گفته نجفی منش، ۳۷ درصد از ارزبری خودروهای داخلی مربوط به مواد اولیه و ۳۰ درصد مربوط به قطعات الکترونیکی است که هیچ‌ یک ارتباط مستقیمی با خودروسازان داخلی ندارد.

از مشکلات قطعه ‌سازان، بدقولی و بدحسابی خودروسازان است که پرداخت‌های آنها به قطعه ‌سازان نه‌تنها ۱۲۰ روزه نبوده و نیست، بلکه بیشتر از این زمان تعیین‌ شده تسویه حساب می‌کنند و همین موضوع فشار مضاعفی را بر قطعه‌ سازان وارد می‌کند.

با این حساب به نظر می‌رسد که در آینده نه چندان دور باید شاهد افزایش مجدد قیمت خودروهای تولیدی در راستای پوشش ضرر و زیان قطعه‌سازان بزرگ کشور باشیم.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رامین : سلام دعوتنامه های بهمن ماه کی صادر میشه مبلغ واریز 850تاریخ 11/28
X5 : عزیزان این اشتباهی که ما انجام دادیم شما انجام ندین پول نقد تحویل شرکت دادیم سه ماه تحویل بدن الان هفت ماه شده تحویل ندادن یک ماه شاسی شده پلاک شده بیمه شده خبری از ماشین نیست .منx5ثبت نام کرده بودند
شاهین gl : سلام واقعا اگه برا اونا فاکتور کرده باشن بی انصافی کردن ما دوریم من ارومیه هستم چجور بیام
طایفی : کارت و سند سه ماه قبل صادر شده ولی ماشین تحویل نمیشه، دوستان من موافقم بریم شهرک آزمایش و بر علیه راهنمایی رانندگی تجمع کنیم که چرا برای ماشینی که تولید نشده سند صادر کرده.
شاهینg : سلام من امروز بایکی از کارکنان سایپا صحبت کردم گفت توی جنگ یکی از پارکینگهای سایپا رو زدن وسه هزار ماشین از بین رفته واحتمالا ماشینهای شما هم جز اینا بوده که فاکتور نمیشه یعنی باور کنم؟
ترکزاده : واریزی اولم دی ماه بوده کسی میدونه واریزی دومم کی هست؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فرزانه : صبرت زیاد باشه. برای ما مهری ها بعد از 7 ماه تکمیل وجه کردن ماشینو دادن
آرش 12 اسفتد : من امروز فاکتور شدم هرکی قبول نمیکنه شمارش بده عکس بفرستم فاکتور شدم
بردیا : 28 مهر تکمیل وجه کردم. هنوز از فاکتور کردن خبری نیست. رنگ سفید مشکی.
.... : لعنت به ایران خودرو ، بابا متقاضیان 207 از ما بدبخترن، اونا هم تحویلشون تاخیر داره، اونا هم مینالند، تعجب چطور برای ما تبدیل اومده!!! معلوم نیست چی تو سر دارن این بی خدا خبرها
دنا آپشنال 11 مرداد : سلام طرح تبدیل از چی به چی؟
مریوزاده : سلام طبق پیامای شما که خوندم و موعد تحویل خودروی کوییک آر اس رو از سال قبل نگاه کردم هیچ آر اسی موعد تحویلش فروردین 1404 نیسته چه فوق العاده چه پیش فروش،30روزه رو نمیدونم؛امروز یه عزیزی گفت که 15بهمن واریز اولیه و 9اردیبهشت واریز بعدی فاکتور شد نگاه کردم طبق بخشنامه 15 بهمن موعد تحویل این نوع خودرو(آر اس)اول طرح عادی بعد مادران از خرداد تا دی ماه 1404 هسته بنظرم دارن طرح عادی پیشفروش خرداد رو فاکتور میکنن حالا اینکه بعضی میگن ما اردیبهشتیم و فاکتور نشدیم نمیدونم جریان چیه
بهرام 5تیر : سلام من تبدیل زدم ما به التفاوت صفر بود تأیید شد .بعد رفتم قسمت 207 ببینم نظرات اونجا چ خبره متاسفانه اونجا هم همه بلا تکلیفن شما هم یه سری بزنید .توی همین پیج قسمت 207انتخاب کنید وضعیت بدتره
رسول : اونایی که امروز رفتن اعتراض فکر کنم سایپا بجای فاکتور چیز دیگه داده دستشون زرزر نکنین
17بهمن : سلام اقای منوچهری،خوبید؟رضا صبوری ام،دوشنبه با هم اشنا شدیم،این جماعت فکر میکنن ما دروغ میگیم،بیخیال،اینا اگه اینکاره بودن دوشنبه میومدن اعتراض،مارو تنها گذاشتن،پس بیخیالشون شید و دیگه از دوشنبه حرفی نزنید لطفا،سپاس از شما مرد بزرگوار،اشنایی با شما خیلی خوب بود
ساینا پیش فروش : سلام واقعا راست میگی ؟ منم همون موقع تکمیل وجه دوگانه به تک زدم ولی هنوزم نشده ؟