کلاف سردرگم خودروسازی در گرو تعامل با دنیا/ گره کور صنعت خودرو با خصوصی سازی باز می شود؟

 

کلاف سردرگم خودروسازی در گرو تعامل با دنیا/ گره کور صنعت خودرو با خصوصی سازی باز می شود؟

 
قرار بود صنعت خودرو در جریان اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی در راه خصوصی سازی قدم بردارد و از دولت نگاه و حمایت خود را از این صنعت بردارد اما نه تنها این اتفاق روی نداده است بلکه گره کور این صنعت هر روز کور تر می شود و دولت گویی خیال ندارد دست از سر این صنعت مجهور واقع شده بردارد.
اگرچه همه مسوولین  و مدیران دولتی و غیر دولتی  در نشست ها و جلسات و میزگرد ها مدام دم از خصوصی سازی صنعت دوم  کشور می زنند اما هیچگاه این میزگردها گره ای از کار این صنعت باز نکرده است.
 
به گفته حمیدرضا فولادگر رییس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی این صنعت به صورت واقعی خصوصی سازی نشده است و تصمیم گیرندگان در رابطه با آن همچنان دولتی هستند، چرا که بسیاری از سهامداران ایران خودرو، شرکت های دولتی و یا شبه دولتی ها هستند و بخشی از آن نیز وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی است.
 
آذر ماه سال گذشته  نیز علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح خط تولید دو خودرو شرکت ایران خودرو  تاکید کرد که قانون اصل 44 در اجرا دچار سقط جنین شده است  و خصولتی ها به خاطر همین رفتار نادرست ایجاد شده اند، بنابراین باید یک بار دیگر این قانون اجرایی و اشتباهات رفع شود. 
 
او از خودروسازان خواست تا برای خصوصی سازی برنامه مدت دار ارائه کنند و سازمان گسترش نیز تکلیف این موضوع را روشن کند و ساماندهی لازم در خصوص سهام مختلف این گونه شرکت ها صورت گیرد. اما بعد از گذشت تقریبا یک سال همچنان اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است و در حالی که  تصور می شود خصوصی سازی تنها با تقسیم و واگذاری سهام این دو شرکت صورت خواهد گرفت اما به نظر می رسد این خصوصی سازی واقعی زمان شکل خواهد گرفت که دولت از این صنعت دست بردارد  و اجازه دهد این صنعت که در شرایط تحریم ها به شدت در مشکلات دست و پا خواهد زد راه خود را برای آینده پیدا کند.
 
در همین رابطه بهرام شهریاری کارشناس صنعت خودرو  با طرح این پرسش که دولت از کدام بخش های اقتصادی کشور دست بر داشته است که دست از سر خودروسازی و ایران خودرو و سایپا بردارد به خبرنگار خودروکار می گوید: « دولت در همه  جا مشغول به تصدی گری است و هیچ بخشی را نمی خواهد از دست بدهد و تصور می کند  بهتر از هر نهاد دیگری می تواند همه چیز را کنترل کند و همیشه هم در این امر بسیار ناموفق است و با بخش های مختلف اقتصادی را هم با مشکل مواجه می کند»
 
بخش خصوصی هم نیازمند تعامل با جهان است
 
او می افزاید:« هرگاه که صنعتی به مشکل بر می خورد مسوولین به یاد بخش خصوصی می افتند و فکر می کنند که بخش خصوصی چه کاری از دستش بر خواهد آمد اما بخش خصوصی بدون ابزار، امکانات و ارتباط هیچ کاری از آن برنخواهد آمد. بخش خصوصی هم باید بتواند با خارج از کشور ارتباط داشته باشد که در شرایط فعلی این امر میسر نمی شود»
 
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه تصریح می کند:« اگر قرار باشد این صنعت به دست بخش خصوصی سپرده شود به چه کسی می خواهند آن را بسپارند که این کاره و اهل فن باشد؟ این صنعت باید به کسی سپرده شود که خودروساز باشد و خودروسازی بلد باشد و ما در بخش خودروسازی به جز قطعه سازان بخش دیگری را نداریم که بتوانند این صنعت را در دست بگیرند. اما آن ها هم نمی توانند این صنعت را مدیریت کنند چراکه تخصصشان خودروسازی نیست»
 
تخصص خودروسازی در ایران وجود ندارد
 
شهریاری با بیان اینکه در ایران تخصص خودروسازی وجود ندارد بیان می کند:« دلیل آن هم این است که ما هنوز طراحی خودرو را بلد نیستیم. تنها کار ما این است که خودرویی را از یک شرکت و کشور دیگر به ایران می آوریم و بخشی از آن را ساخت داخل می کنیم و بعد از آن مونتاژ صورت می گیرد اما این خودروسازی نیست بلکه تنها مونتاژ کاری است.»
 
او ادامه می دهد:« اگر چه در صنعت قطعه سازی موفق به ساخت تولید داخل شده ایم اما در بخش اصلی تنها در حال مونتاژ کردن هستیم. بنابراین اگر قرار باشد خصوصی سازی شکل بگیرد باید این امکان برای آن بخش خصوصی فراهم باشد که بتواند با دنیا و خارج از کشور تعامل داشته باشد و همچنین بتواند خودروساز خارجی دارای تجربه و دانش و فناوری که بتواند خودرو را طراحی کند به کشور آورد در غیر این صورت خصوصی سازی ما نتیجه ای نخواهد داشت»
 
 بخش خصوصی هم در این شرایط منفعل می شود
 
این کارشناس و فعال حوزه خودرو در مورد میزگردی که اخیرا در همین رابطه  با حضور رییس کمیسیون ویژه اصل ۴۴، دبیر انجمن خودروسازان ایران، مدیرعامل اسبق سایپا و رییس اسبق انجمن قطعه سازی کشور در مجلس شورای اسلامی برگزار شد عنوان می کند:« تا به امروز این میزگرد ها هیچ جوابی نداده است و با تصمیمات دولتی این اتفاق رخ نخواهد داد. حتی اگر در این میزگرد ها شخصی هم پیدا شود و این صنعت به او و بخش خصوصی واگذار شود در این شرایط کاری از آن بر خواهد آمد و همین روال را پیش خواهد گرفت و کاری ازآن ساخته نخواهد بود.»
 
او با اشاره به خروج خودروسازان فرانسوی با اعمال تحریم های جدید می گوید: «با مطرح شدن بحث تحریم ها پژو برای دومین بار زیر پای خودروسازان ما را خالی کرده است. چرا همان بار اول این موضوع تجربه نشد تا فن آوری و دانش طراحی خودرو را به کشور آورند و چرا زمانی که بخش خصوصی اقدام به این کار کرد اجازه ندادند و زیر آن زدند؟ یک طراح بزرگ خودروسازی به کشور آورده شد که بتوانند خودرو طراحی کنند اما این اجازه به آن ها داده نشد و این موضوع کامل روشن است که آن ها هیچ علاقه ای به این کار ندارند.»
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
7

اینکه مشکل اصلی در خودرو با خصوصی سازی واقعی حل میشود شکی نیست . ولی تا زمانی که مسئولین خیالشان از بابت پرداخت تمام هزینه های اشتباه و بیسوادی خود از جیب مردم راحت باشد هیچ اتفاق مثبتی نمی افتد مگر اینکه ما مردم سر عقل بیایم و از خرید ماشینهای بشدت بی کیفیت و بشدت گران خودداری کنیم
14:59  1397/05/21
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات پیش فروش مهر۱۴۰۲ : سلام ببخشید ماهایی که تحویلی برج ۱۲هستیم شامل افزایش قیمت میشیم دوباره؟؟ چه گیری افتادیم خدایا
تجمع : دوباره تو اومدی رو اعصاب مردم نرو شخصیت داشته باش
شاهین : سلام .دوستان همشون دروغ میگن به خدا.قبلا سانروف نبود الانم قطعه نیست فک کنم برشکست شدن فردا هم میگن مدیر عاملش فرار کرد.صب کنید میرسین به حرفم
پلاس : ثبت کن و برو،فقط میخواهی یک گزینه را در سایت فعال کنی ،که چند ثانیه بیشتر وقتت را نمیگیرد.
Alireza : سلام دوستان ب من پیامک تحویل حضوری اومده ولی تو سایت تحویل حضوری ثبت نکرده بودم ب نظرتون برم پارکینگ بهم میدن یا حتما باید ثبت کنم؟
منتظرالشاهین : مبارکه باشه، اکبر دادش،چوخ سنه مبارک...ماشالله در عرض دو روز ۱۲۰۰ کیلومتر باهاش روندی!؟...کل اردبیل تا حیران یا سرعین یا مشکین شهر ۵۰ کیلومتر هم نیست!...رفتی ترکیه !؟
محمدرضا.تارا v4 : دوستان سلام. تارا اتومات سفید تحویل 17 مرداد با کمال ناباوری دیروز تحویل گرفتم!
اکبر رینگ : سلام دوستان امیدوارم حالتون خوب باشه. شاهین پلاس من هزار و دویست کیلومتر پیمایش داشته. در کل ماشین دوست داشتنی و خوبیه و حس خوبی به بهم میده. ایراد هایی که در طی این مدت از نظر من وارده در دورهای بالا لرزش گیربکس زیر پا رو احساس میکنید به علت مشکل فنی نیست و ذات ماشین اینه .در دور بالای 3000 صدای موتور داخل ماشین میاد خیلی آزار دهنده نیست ولی خب بیشتر از حد نرماله. در موارد محدود و توی شهر اگه هوا گرم باشه و کولر بگیرید آمپر آب یک خانه از وسط بیشتر میشه و با فعال شدن فن ماشین سرجاش برمیگرده.گیربکس اتوماتیک به اندازه ماشین های چینی بازار کمی کنده. اما نسبت به دنا اتومات و تارا اتومات خیلی بهتره با فاصله زیاد. گیج نمیزنه و تقه هم خیلی کم و به ندرت.
محمد-:::::::: : https://www.saipacorp.com/fa/salepage/customercarstatus سلام برو این سایت
Essi : شما رو اواخر پاییز حساب کن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مرتضی : دوستان برای کسی پیغام " شرایط ویژه تبدیل " اومده ؟
... : سلام.مدارک ماشین رو بعد تحویل میفرستند؟
توحید ارومیه : اگر شرکت سایپا به همین روال جدید ادامه بده متاسفانه اگر تا آخر این ما خبری از فاکتور نباشه انتهای مردادماه هم نیست و فوق العاده شهریور تازه شروع می کنه که این مشکلاتم بیشتر بخاطر تعطیلات بیش از حد در ایران هست که بعد می خوان به پیشرفت هم برسیم به هر صورت تعطیلی مجددی به اجبار بخوره شرکت سایپا هم کمال استفاده رو می کنه از فاکتور کردن در مرحله به مدت 10روز را متوقف میکنه که دوستان در این مدت همه جور شو دیدید و صحت حرف بنده تایید میکنید
خسارت دیده از سایپا : قرارمون روز دوشنبه 10صبح جلومعاونت سایپا. سایناییا هم دوشنبه دارن میرن.اگه نمیایید پس لااقل قرار رو بهم نریزید تالااقل اون دونفری ک واقعا میخوان بیان ( بلوف نمیزنن)بیان
توحید ارومیه : دوگانه تیر گوش به حرف های بی ثبات اپراتور نده چون حتی میگه بهمن هم فاکتور شده تا7فروش فوق العاده که دروغی بیش نیست حتی اگه بپرسید نمیدونه بهمن از 6شروع شد تا 12وشب 11تکمیل ظرفیت شد فکر می کنه از 7به بعدها بعد انتظار دارید آمار دقیق بدن در حال حاظر شرکت داره طرح مادرانی که اردیبهشت تکمیل وجه کردن وبعد اونایی که طرح تبدیل زدن از اردیبهشت به بعد دوگانه به تک رو داره فاکتور می کنه که قانونش این بود اسفند پیش تمام بشه بعد بهمن فوق العاده از 6تا12 مرحله اول وبعد همین روال بیاد جلو که متاسفانه چرا شرکت اینجور رفتار می کنه بامشتری و اهمیت نمیده دلیلش نامعلومه
فوری 8 بهمن : شرکت سایپا ناتوانی ساینا اس دارا
16خردادفوق العاده : کسانی که فاکتور شدن اعلام کنن ببینیم تا چه تاریخی فاکتور شده
16خردادفوق العاده : سلام 16 خرداد فوق العاده طرح مادران هنوز فاکتور نشده چجوری میفرمایید 17م فاکتور شده
الی (ایکس 33 دستی) : سلام. آره زنگ که زدم گفت معلوم نیس کی میاد. حتی در این حد که ماشین تو پارکینگشون بود میگفتن نمیدونیم باید شماره شاسی بزنیم ببینیم هست یا نه. من خودم پریروز رفتم تو پارکینگ نمایندگی ماشینمو پیدا کردم عکس گرفتم. داشتم میرفتم داخل که نشون بدم همونجا تماس گرفتن که فردا بیا تحویل بگیر... دیروز ظهر رفتم تحویل گرفتم بعدم بردمش تشخیص رنگو اینا
پول اضافی : دقیق همین طوره