قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

 

طبق ماده 48 قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت، قیمت‌گذاری دستوری به‌جز در مورد کالاهای اساسی و خدمات انحصاری  ممنوع اعلام شده است. این بند قانونی، در صورت اجرای کامل، می‌تواند نقطه پایانی بر یکی از پرهزینه‌ترین مداخلات دولت در صنعت خودرو باشد؛ مداخله‌ای که نه تنها به بهبود شرایط منجر نشده بلکه زیان انباشته، بی‌ثباتی مالی و توزیع گسترده رانت میان دلالان را به همراه داشته است.

دولت چهاردهم در ابتدای مسیر خود بارها از لزوم بازگشت به منطق بازار و حذف سازوکارهای ناکارآمد دولتی سخن گفته است. شخص رئیس‌جمهور نیز چه در دوران پیش از انتخابات و چه در روزهای آغاز به کار خود، بر ضرورت عبور از سیاست‌های تحمیلی در قیمت‌گذاری و بازگشت به مکانیزم عرضه و تقاضا تأکید کرده است. از همین منظر، حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آزمونی واقعی برای سنجش پایبندی دولت به اصول عقلانیت اقتصادی خواهد بود.

در همین راستا، حامد عاملی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، نیز اخیراً با انتقاد از نظام قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آن را فاقد منطق علمی و عقلانی دانسته و اعلام کرده که وزارتخانه‌اش ۱۰۰درصد با حذف این شیوه موافق است. اما هم‌زمان اشاره کرده که تحقق این هدف نیازمند هماهنگی حداقل ۲۰ نهاد تصمیم‌گیر در کشور است. از همین رو، حل این بحران نیازمند اراده سیاسی، اجماع ملی و عبور از منافع کوتاه‌مدت نهادهای وابسته به توزیع رانت است.

نگاهی به آمارهای رسمی عمق فاجعه قیمت‌گذاری دستوری را روشن‌تر می‌کند. طبق بررسی‌های سازمان بورس، در سال ۱۴۰۲ مجموع فروش خودروسازان ۶۳۶ هزار میلیارد تومان (همت) بوده، در حالی که ارزش بازار خودروهای صفر کیلومتر در بازار آزاد بیش از ۹۲۰ همت برآورد شده است. این تفاوت ۲۸۴ همتی، تنها در یک سال، مستقیماً در جیب دلالان رفته است. در بازه سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳، میزان رانتی که بین واسطه‌ها توزیع شده، به بیش از ۷۵۰ همت رسیده است؛ معادل بیش از ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز سال‌های اخیر. این رقم، معادل سرمایه‌گذاری سالانه چند کشور در حوزه حمل‌ونقل است، اما در کشورمان صرفاً در اثر فاصله‌گذاری تصنعی بین قیمت کارخانه و بازار، دود شده و به سود عده‌ای خاص رفته است.

 

خودروسازان ماشین تولید زیان شدند

در این شرایط، خودروسازان عملاً به ماشین تولید زیان تبدیل شده‌اند. آن‌ها اختیار تعیین قیمت محصولات خود را ندارند و در حالی که دولت سهم اندکی در ترکیب سهام‌داری دارد، تصمیم‌گیری‌های کلان و زیان‌بار را تحمیل می‌کند. این در حالی است که خودروسازان باید پاسخگوی بیش از ۱۰ میلیون سهام‌دار حقیقی و حقوقی باشند. این وضعیت منجر به فلج شدن سرمایه‌گذاری جدید، کند شدن روند توسعه محصول و ناتوانی در پاسخگویی به تقاضای واقعی مردم شده است.

علاوه بر آن، قیمت‌گذاری سرکوب‌شده مانعی جدی برای ارتقاء کیفیت و ایمنی خودروها است. چگونه می‌توان از خودروساز انتظار داشت با قیمت‌های غیراقتصادی به افزایش استانداردهای جهانی بیندیشد، در حالی که حاشیه سود او عملاً منفی است و حتی توان نوسازی خطوط تولید خود را ندارد؟ چنین فضایی، تنها باعث عقب‌ماندگی صنعت، فرار سرمایه، و نارضایتی عمومی خواهد شد.

صنعت خودرو برای تنفس، به بازار واقعی نیاز دارد؛ بازاری که در آن رقابت، کیفیت، تنوع، صادرات و پاسخگویی جایگزین قیمت‌گذاری فرمایشی شود. خودروساز باید این امکان را داشته باشد که در فضای آزاد قیمتی، استراتژی توسعه صادرات خود را طراحی کرده و از بازارهای منطقه‌ای و جهانی ارزآوری داشته باشد. تنها در چنین شرایطی است که می‌توان به تحقق اهدافی چون رضایت مشتریان، سودآوری پایدار برای سهام‌داران، افزایش تیراژ و ارتقاء کیفیت امیدوار بود.

دولت چهاردهم اگر واقعاً قصد نجات صنعت خودرو را دارد، باید جسارت عبور از قیمت‌گذاری دستوری را پیدا کند و به شعارهای خود وفادار بماند. تعلل بیشتر، به معنی استمرار زیان، فرار سرمایه، تکرار تجربه‌های شکست‌خورده و در نهایت، توقف نفس‌های صنعت خودرو خواهد بود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت گذاری دستوری , ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم , صنعت خودرو , رانت اقتصادی , وزارت صمت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , عرضه و تقاضا , سازمان بورس , تولیدکننده , مصرف کننده , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهین : تو اینجا چیکار میکنی ؟
تارا v4 تیرماه : نرگس و تارا که براشون تیک حمل خورده.قسمت پلاک نوشته نصب شده و مابقی آیتما مثه بیمه نامه و سند کمپانی کامل شده؟
تارا v4 تیرماه : منم زاهدانم.هنوز هیچ تغییری نداشتم و همش هم سایتو چک میکنم.دیگه خسته شدم.از ۳۱ اردیبهشت فاکتورم.۲ خرداد هم پلاک شدم
علی سلیمی : ایران خودرو مدیران بدون تخصص که به قانون هم احترام نمیگذارند از سال 87به من که پرسنل ایران خودرو هستم واز سال 87تقریبا یک ماه حقوق طبق قانون به من بدهکارند ولی هر مدیرعامل اومده پول منو پرداخت نکرده یکی زیر حکم دادگاه نوشته بود موافقت نمیشود الان هم مدیر عامل پرونده منو داده به آقای توکلی در شرکت چرخشگر ایشون هم میگه سرمان شلوغه بعدش هم میگه هماهنگ میشیم بله از سال 87 نتونستن هماهنگ بشن فعلا من به پولم نرسیدم
ساسان : سلام دوستان..کیلومتر 11..بزرگراه شهید لشکری(جاده مخصوص کرج)دفتر فروش وبازاریابی شرکت سایپا...
حسین : بنام خودم نیست و نمی دونم پیام میاد یا نه و هنوز پلاک نشده معمولا یک یا چند روز بعد پلاک میشه از قسمت پیگیری سایپا با شماره درخواست و شماره پذیرش و کد ملی و شماره شناسنامه میشه استعلام گرفت اگه پلاک بشه شماره پلاک درج میشه و نکته دیگه طبق تجربه گذشته ام اینکه وقتی گزینه تحویل خودرو روشن میشه یعنی ماشین بارگیری شده و بسته به مسافت یک تا سه روز بعد تحویل مشتری میشه
شاهین من کو : سلام خوب گفتی 👏👏👏👌👌
ایکس۵ : من زنگ زدم گفتن تحویل حضوری ندارن شما چطوری گرفتیپ
مبینا : طبق شایعات کانالهای خودرویی 🚨طمع افزایش قیمت مجدد و حداکثری محصول شاهینG سایپا صبر مشتریان 25 ماهه شاهین را محک می‌زند؟!؟ پی نوشت: تمامی تعهدات شاهین از اردیبهشت 402 ثبت نام کرده اند! به همه نوبت زمستان 403 داده بودند! دقیقا همزمان با نوبت آنها در زمستان 403 قیمت را افزایش دادند! نوبتها را اجبارا تغییر دادند و بعضیها را تا اسفند 404 به تعویق انداختند. و اکنون بدون تحویل حتی یک عدد شاهین G ، بار دیگر سودای افزایش قیمت دارند.
اچنگان خانعلی : خانعلی هستم فامیلیمم اچنگان ساکن زابل
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فرهاد : به نظر شما کدام شرکت است که محبوب دل هر انسان است و تمام افرادبرای آن شرکت احترام ویژه قائل هستند آفرین بر شما جواب همین است شرکت محترم و عزیز مدیران خودرو
سورن هفده خرداد : سلام دوستان ماشین من دیروز حمل به نمایندگی شد،به نظرتون کی میرسه دستم؟شیرازم
فرهاد : شرکت محترم مدیران خودرو یکی از بزرگترین شرکت هایی است که فقط به منافع مشتریان خود فکر می کند و ابدا تنها به منافع خود فکر نکرده و نمی کند درود بر این شرکت عزیز و بزرگوار. با مدیران خودرو ایمن برانید
صادق 207خرداد : سلام دوستان من دیروز ظهر ماشینم بارگیری شده به شیراز به نظرتون چن روزه میرسه شیراز؟
207 مشکی تحویل فروردین : 13فروردین کسی هست که فاکتور نشده باشه
207 مشکی : تحویل 13 فروردین هستم کسی مثل من هست که فاکتور نشده باشه
بشیر : آقا این درست نیست که چون طرف نزدیکه به شرکت سایپا ازش انتظار داشته باشی! اگه راست میگید پول بدید وکیل بگیرید حق تون رو بگیره ویا براتون بره تجمع والله نه یکی که مثل شماست بره حق شمارو بگیره ، ما همه باید یاد بگیریم خودمون از حقمون دفاع کنیم، شما اگر برات مهم بود از شهرستان می آمدی ولی برات مهم نیست و منتظری یکی بره برات تلاش کنه خیلی خنده داره بخدا، اینقدر مسئله مهمیه برو خودت، من رفتم و بعدش آمد اینجا گفتم هیچ کس نیومده در کمال پرویی یه عده برگشتن گفتند تو رفتی چیکار کردی؟ الان یرمم به کسی نمیگم ازکسی هم توقع آمدن ندارم و از هر نقطه ای باشه، تمام
207 مشکی : تحویل 13 فروردین هنوز فاکتور نشده کسی مثل من هست
6دنده : خانوم عزیز پیگیر بشید چون هم ماهی شما همه فاکتور شدن فردا زنگ بزن ایران خودرو
دنا اپشنال : مبارکت باشه حالا ما موندیم تنهای تنها با تر س افزایش قیمتها