قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

 

طبق ماده 48 قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت، قیمت‌گذاری دستوری به‌جز در مورد کالاهای اساسی و خدمات انحصاری  ممنوع اعلام شده است. این بند قانونی، در صورت اجرای کامل، می‌تواند نقطه پایانی بر یکی از پرهزینه‌ترین مداخلات دولت در صنعت خودرو باشد؛ مداخله‌ای که نه تنها به بهبود شرایط منجر نشده بلکه زیان انباشته، بی‌ثباتی مالی و توزیع گسترده رانت میان دلالان را به همراه داشته است.

دولت چهاردهم در ابتدای مسیر خود بارها از لزوم بازگشت به منطق بازار و حذف سازوکارهای ناکارآمد دولتی سخن گفته است. شخص رئیس‌جمهور نیز چه در دوران پیش از انتخابات و چه در روزهای آغاز به کار خود، بر ضرورت عبور از سیاست‌های تحمیلی در قیمت‌گذاری و بازگشت به مکانیزم عرضه و تقاضا تأکید کرده است. از همین منظر، حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آزمونی واقعی برای سنجش پایبندی دولت به اصول عقلانیت اقتصادی خواهد بود.

در همین راستا، حامد عاملی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، نیز اخیراً با انتقاد از نظام قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آن را فاقد منطق علمی و عقلانی دانسته و اعلام کرده که وزارتخانه‌اش ۱۰۰درصد با حذف این شیوه موافق است. اما هم‌زمان اشاره کرده که تحقق این هدف نیازمند هماهنگی حداقل ۲۰ نهاد تصمیم‌گیر در کشور است. از همین رو، حل این بحران نیازمند اراده سیاسی، اجماع ملی و عبور از منافع کوتاه‌مدت نهادهای وابسته به توزیع رانت است.

نگاهی به آمارهای رسمی عمق فاجعه قیمت‌گذاری دستوری را روشن‌تر می‌کند. طبق بررسی‌های سازمان بورس، در سال ۱۴۰۲ مجموع فروش خودروسازان ۶۳۶ هزار میلیارد تومان (همت) بوده، در حالی که ارزش بازار خودروهای صفر کیلومتر در بازار آزاد بیش از ۹۲۰ همت برآورد شده است. این تفاوت ۲۸۴ همتی، تنها در یک سال، مستقیماً در جیب دلالان رفته است. در بازه سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳، میزان رانتی که بین واسطه‌ها توزیع شده، به بیش از ۷۵۰ همت رسیده است؛ معادل بیش از ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز سال‌های اخیر. این رقم، معادل سرمایه‌گذاری سالانه چند کشور در حوزه حمل‌ونقل است، اما در کشورمان صرفاً در اثر فاصله‌گذاری تصنعی بین قیمت کارخانه و بازار، دود شده و به سود عده‌ای خاص رفته است.

 

خودروسازان ماشین تولید زیان شدند

در این شرایط، خودروسازان عملاً به ماشین تولید زیان تبدیل شده‌اند. آن‌ها اختیار تعیین قیمت محصولات خود را ندارند و در حالی که دولت سهم اندکی در ترکیب سهام‌داری دارد، تصمیم‌گیری‌های کلان و زیان‌بار را تحمیل می‌کند. این در حالی است که خودروسازان باید پاسخگوی بیش از ۱۰ میلیون سهام‌دار حقیقی و حقوقی باشند. این وضعیت منجر به فلج شدن سرمایه‌گذاری جدید، کند شدن روند توسعه محصول و ناتوانی در پاسخگویی به تقاضای واقعی مردم شده است.

علاوه بر آن، قیمت‌گذاری سرکوب‌شده مانعی جدی برای ارتقاء کیفیت و ایمنی خودروها است. چگونه می‌توان از خودروساز انتظار داشت با قیمت‌های غیراقتصادی به افزایش استانداردهای جهانی بیندیشد، در حالی که حاشیه سود او عملاً منفی است و حتی توان نوسازی خطوط تولید خود را ندارد؟ چنین فضایی، تنها باعث عقب‌ماندگی صنعت، فرار سرمایه، و نارضایتی عمومی خواهد شد.

صنعت خودرو برای تنفس، به بازار واقعی نیاز دارد؛ بازاری که در آن رقابت، کیفیت، تنوع، صادرات و پاسخگویی جایگزین قیمت‌گذاری فرمایشی شود. خودروساز باید این امکان را داشته باشد که در فضای آزاد قیمتی، استراتژی توسعه صادرات خود را طراحی کرده و از بازارهای منطقه‌ای و جهانی ارزآوری داشته باشد. تنها در چنین شرایطی است که می‌توان به تحقق اهدافی چون رضایت مشتریان، سودآوری پایدار برای سهام‌داران، افزایش تیراژ و ارتقاء کیفیت امیدوار بود.

دولت چهاردهم اگر واقعاً قصد نجات صنعت خودرو را دارد، باید جسارت عبور از قیمت‌گذاری دستوری را پیدا کند و به شعارهای خود وفادار بماند. تعلل بیشتر، به معنی استمرار زیان، فرار سرمایه، تکرار تجربه‌های شکست‌خورده و در نهایت، توقف نفس‌های صنعت خودرو خواهد بود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت گذاری دستوری , ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم , صنعت خودرو , رانت اقتصادی , وزارت صمت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , عرضه و تقاضا , سازمان بورس , تولیدکننده , مصرف کننده , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند دی ماه : اره من هنوز فاکتور نشدم خدا می‌دونه کی فاکتور شدیم
شاهینg : داداش اونوقت تبدیل بزنیم مبلع اضافه ک واسهgدادیم چی میشه؟
شاهینg : پس مبلغ اضافه ای ک واس gدادیم چی میشه؟
سهند ۶ اردیبهشت : سلام کسی هست ۶ اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشه اما هنوز فاکتور نشده باشه؟
طاها : سلام منم ۲۷ دی ۴۰۲خیری از دعوت نانه نیست
ایگل کرمان : سلام کسی ایگل ثبتنامی استان کرمان هست بارگیری یا تحویل گرفته باشه 50 روزه توی صف بارگیری هستم امروزم زنگ زدم بازم همینو میگه اگه کسی تحویل گرفته بگه
بهارj7ثبت نام فروردین ماه : بقیه دو متن ارسال شده در مورد مطالبه خسارت تاخیر در تحویل خودرو: تصویر مدارک پیوست به شرح زیر می¬باشد: فرم درخواست ثبت نام خودرو (قرارداد) به شماره .................... مورخ ....................،/رسید دریافت اسناد،/چک لیست تحویل خودرو،/سند و فاکتور فروش خودرو،/سند رسمی مالکیت وسیله نقلیه،/کارت شناسایی وسیله نقلیه،/گواهینامه رانندگی، و/کارت هوشمند ملی. پیشاپیش از توجه حضرت عالی و صدور دستور سریع و موثر نسبت به دادخواست حاضر کمال تشکر را دارد. نام و نام خانوادگی و امضا
بهارj7ثبت نام فروردین ماه : و همچنین از وجوه حاصل از وصول .......... قطعه چک در تاریخ های .................... و .................... و ....................، هر فقره به مبلغ .................... ریال استفاده و از منافع آن برخوردار شده است. از طرفی، اینجانب به علت نداشتن وسیله نقلیه شخصی در طول .......... روز تاخیر در تحویل خودرو، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرده و در حدود....................ریال هزینه نموده¬ام. اینک با توجه به خسارت دیرکرد پیش¬بینی شده در قرارداد به میزان 36درصد سالیانه، اینجانب مبلغ .................... ریال از بابت خسارات تاخیر در تحویل خودرو از تاریخ .................... تا تاریخ ....................، و همچنین کلیه هزینه¬های دادرسی را خواستارم. اضافه¬ می¬نماید، فروشنده علاوه بر پرداخت مبلغ .................... ریال فوق¬الذکر، ملزم به جبران هرگونه خسارت ناشی از تاخیر در پرداخت خسارت تاخیر، از تاریخ .................... تا تاریخ تسویه حساب قطعی با اینجانب که از تورم ناشی می¬شود، نیز می¬باشد. تصویر مدارک پیوست به شرح زیر می¬باشد: 1) فرم درخواست ثبت نام خودرو (قرارداد) به شما
بهارj7ثبت نام فروردین ماه : شکواییه برای تاخیر :ه¬نام خدا تاریخ.................... مدیر محترم دفتر خدمات الکترونیک قضایی شماره .................... آدرس............................................................................................................................................. با سلام و احترام؛ به¬استحضار عالی می‌رساند، اینجانب .................... دارنده شماره ملی ....................، طبق قرارداد ¬شماره .................... مورخ .................... اقدام به پیش خرید یک دستگاه خودروی .................... با ودیعه نقدی ....................ریال، معادل .................... تومان و همچنین .......... قطعه چک، هر قطعه به مبلغ .................... ریال از شرکت کرمان موتور نموده¬ام. علی¬رغم اینکه فروشنده متعهد شده بود ظرف مدت .......... روز کاری و در تاریخ .................... خودرو را تحویل دهد، لیکن به تعهد خود عمل ننموده و در تاریخ ....................، یعنی با .......... روز تاخیر نسبت به تحویل خودرو اقدام نموده است؛ این در حالی است که فروشنده از وجه نقد پیش پرداخت اینجانب به مبلغ.......
مهدیx5 : سلام من هم مثل شما دیماه ۱۴۰۳ ثبت نام کردم ولی الان دوهفته هست روی ارسال مدارک گیر کرده ولی ثبت نام بهمن را تحویل هم دادن عجیبه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید شهریورواریزی 21تیر : رفقا تحویل شهریور نامهاتونو بزارین واریزی دوم هم بقل نامتون بزنید همش تایپ نکنیم واریزی چندمین .سریعتر جلو بریم.مردادی ها تمام هستن
تیر دوگانه : 7مرداد دعوتنامه دوگانه اومد
فوق العاده 23 بهمن : چرا امروز فاکتور نکردن دوباره بی شرفا
ساینا دوگانه : سلام به مبارکی منم 26 اسفند تکمیل وجه کردم انشالا به زودی ما هم فاکتور بشیم
شیما دنا پلاس 5دنده طرح اسقاطی : سلام دوستان جریان تبدیل چیه تحویلی من فروش فوق العاده بوده 2شهریور هنوز خبری نیست میتونم تبدیل ب 6دنده بزنم ممنون میشم کمکمون کنید
اطلس جان : چیزی که متوجه شدم تو این مدت زمانی بل فرض یه دوتا تادیخ فاکتور میکنن بعد زدن پلاک و و اتمام کارها ماشین تاریخ بعدی رو فاکتور میکنن حالا خودتون هم اگه نگا کنید متوجه میشید
حمد : سلام بعد ار تبدیلی که دیروز اومد برات فاکتور شد؟
محسن : برای دوگانه تیر کسی میدونه دعوت نامه خود دوگانه اومده یا نه یا اخرین بار خود دوگانه برای چه ماه هایی اومده ما که مردادیم هنوز نیومده و هی تبدیل میاد.
ساینا دوگانه 25 اسفند : من 25 تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده
بلوچ : سلام دنا پلاس 6 رینگ آلومینیوم دهه چند در حال فاکتوره