قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

 

طبق ماده 48 قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت، قیمت‌گذاری دستوری به‌جز در مورد کالاهای اساسی و خدمات انحصاری  ممنوع اعلام شده است. این بند قانونی، در صورت اجرای کامل، می‌تواند نقطه پایانی بر یکی از پرهزینه‌ترین مداخلات دولت در صنعت خودرو باشد؛ مداخله‌ای که نه تنها به بهبود شرایط منجر نشده بلکه زیان انباشته، بی‌ثباتی مالی و توزیع گسترده رانت میان دلالان را به همراه داشته است.

دولت چهاردهم در ابتدای مسیر خود بارها از لزوم بازگشت به منطق بازار و حذف سازوکارهای ناکارآمد دولتی سخن گفته است. شخص رئیس‌جمهور نیز چه در دوران پیش از انتخابات و چه در روزهای آغاز به کار خود، بر ضرورت عبور از سیاست‌های تحمیلی در قیمت‌گذاری و بازگشت به مکانیزم عرضه و تقاضا تأکید کرده است. از همین منظر، حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آزمونی واقعی برای سنجش پایبندی دولت به اصول عقلانیت اقتصادی خواهد بود.

در همین راستا، حامد عاملی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، نیز اخیراً با انتقاد از نظام قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آن را فاقد منطق علمی و عقلانی دانسته و اعلام کرده که وزارتخانه‌اش ۱۰۰درصد با حذف این شیوه موافق است. اما هم‌زمان اشاره کرده که تحقق این هدف نیازمند هماهنگی حداقل ۲۰ نهاد تصمیم‌گیر در کشور است. از همین رو، حل این بحران نیازمند اراده سیاسی، اجماع ملی و عبور از منافع کوتاه‌مدت نهادهای وابسته به توزیع رانت است.

نگاهی به آمارهای رسمی عمق فاجعه قیمت‌گذاری دستوری را روشن‌تر می‌کند. طبق بررسی‌های سازمان بورس، در سال ۱۴۰۲ مجموع فروش خودروسازان ۶۳۶ هزار میلیارد تومان (همت) بوده، در حالی که ارزش بازار خودروهای صفر کیلومتر در بازار آزاد بیش از ۹۲۰ همت برآورد شده است. این تفاوت ۲۸۴ همتی، تنها در یک سال، مستقیماً در جیب دلالان رفته است. در بازه سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳، میزان رانتی که بین واسطه‌ها توزیع شده، به بیش از ۷۵۰ همت رسیده است؛ معادل بیش از ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز سال‌های اخیر. این رقم، معادل سرمایه‌گذاری سالانه چند کشور در حوزه حمل‌ونقل است، اما در کشورمان صرفاً در اثر فاصله‌گذاری تصنعی بین قیمت کارخانه و بازار، دود شده و به سود عده‌ای خاص رفته است.

 

خودروسازان ماشین تولید زیان شدند

در این شرایط، خودروسازان عملاً به ماشین تولید زیان تبدیل شده‌اند. آن‌ها اختیار تعیین قیمت محصولات خود را ندارند و در حالی که دولت سهم اندکی در ترکیب سهام‌داری دارد، تصمیم‌گیری‌های کلان و زیان‌بار را تحمیل می‌کند. این در حالی است که خودروسازان باید پاسخگوی بیش از ۱۰ میلیون سهام‌دار حقیقی و حقوقی باشند. این وضعیت منجر به فلج شدن سرمایه‌گذاری جدید، کند شدن روند توسعه محصول و ناتوانی در پاسخگویی به تقاضای واقعی مردم شده است.

علاوه بر آن، قیمت‌گذاری سرکوب‌شده مانعی جدی برای ارتقاء کیفیت و ایمنی خودروها است. چگونه می‌توان از خودروساز انتظار داشت با قیمت‌های غیراقتصادی به افزایش استانداردهای جهانی بیندیشد، در حالی که حاشیه سود او عملاً منفی است و حتی توان نوسازی خطوط تولید خود را ندارد؟ چنین فضایی، تنها باعث عقب‌ماندگی صنعت، فرار سرمایه، و نارضایتی عمومی خواهد شد.

صنعت خودرو برای تنفس، به بازار واقعی نیاز دارد؛ بازاری که در آن رقابت، کیفیت، تنوع، صادرات و پاسخگویی جایگزین قیمت‌گذاری فرمایشی شود. خودروساز باید این امکان را داشته باشد که در فضای آزاد قیمتی، استراتژی توسعه صادرات خود را طراحی کرده و از بازارهای منطقه‌ای و جهانی ارزآوری داشته باشد. تنها در چنین شرایطی است که می‌توان به تحقق اهدافی چون رضایت مشتریان، سودآوری پایدار برای سهام‌داران، افزایش تیراژ و ارتقاء کیفیت امیدوار بود.

دولت چهاردهم اگر واقعاً قصد نجات صنعت خودرو را دارد، باید جسارت عبور از قیمت‌گذاری دستوری را پیدا کند و به شعارهای خود وفادار بماند. تعلل بیشتر، به معنی استمرار زیان، فرار سرمایه، تکرار تجربه‌های شکست‌خورده و در نهایت، توقف نفس‌های صنعت خودرو خواهد بود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت گذاری دستوری , ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم , صنعت خودرو , رانت اقتصادی , وزارت صمت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , عرضه و تقاضا , سازمان بورس , تولیدکننده , مصرف کننده , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین g پذیرش ۱۷اذر مشهد : سلام داداش منم ۲۱ مهر برج ۷ تبدیل زدم ولی هنوز پلاک نشده برام یکی از بچه مثل ما بود اون ۲۰ام تبدیل زد ۲۱ فاکتور شد منم برا همون تبدیل زدم بنده خدا مال اون ۲۲پلاک و ۵روز بعد ماشین تحویل گرفت یعنی کلا ۱هفته زمان بزد ولی مال ما الان شده ۱۲روز ولی هنوز پلاک نشده هرچی ام زنگ زدم پیگیر شدم میگن افسر ماشین شمارو بازدید کردی و ماشین تو صف پلاک هست ولی این چه صفی هست که ۲هفته هنوز پلاک نرسیده بر باعت بانی این تبدیلی ها و این مردم آزاری ها و ازیت کردن ها لعنت این از فاکتور کردن و تحویل ندادنشون بی شرف فقط چون سود تاخیر و دیگه محاسبه نکنن برا همون سریع فاکتور میکنن
حسام شاهین جی : منم تبدیل نمیزنم حالا می خواد بشه ۲سال دیگه اخه شاهین جی ال با جی فرقش نزدیک ۲۰۰ تومن هست تازه باید پول تاخیر هم بدن
تارا وی۴ تحویل ۲ آبان : سلام بر منتظران الان پیام ثبت املاک امد
تارا وی ۱ سفید تحویل ۴ آذر شیراز : دوستان تو کاستومر شد قرارداد های دهه اول آبان در حال فاکتور میباشد.
محمد شاهین : در جواب سعید و کسانی که پرداخت اولیه رو انجام دادن و موعد تحویلشون گذشته افزایش قیمت بهشون تعلق نمیگیره مثلا تحویلی های شهریور که نصف مبلغو باید تکمیل وجه کنن به قیمت قبل باید پرداخت کنن افزایش نمیخورن طبق پیامکی که سایپا برای همه فرستاده
تارا دستی : نه داداش کافیه اقامتگاه تنها هم ثبت بشه کافیه
شاهین GL : متاسفانه اره و باید ۴۵۰ دیگه بدن
تبدیل به شاهین Gl : حسین عزیز من نصف مبلغو پارسال آذر پرداخت کرده بودم و۳۱فروردینتکمیل وجه کردم قرار بود اردیبهشت تحویل بدن که خبری نشد دیروز رفتیم تبدیل زدیمGLامروز دیدم زده فاکتور شده،تهران هستیم
امیر‌‌شاهین‌البرز🌹 : مستر جان نمی‌دونم بدشانسیم تا به ما رسید فاکتور متوقف شد . امیدوارم این هفته پلاک شیم.
فرشته : سلام کسی میتونه جواب بده اطلاع دارید برای کسایی پاسال ۲۹۱ اینا ریختن و هفته آخر آبان دعوتنامه میاد .آیا افزایش میخوره تو خدا اگر کسی میدونه بگه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مجید : حتما مالیات میگیرن فکر کنم 5 تا 7 ملیون هزینشه .منم دادم
تیتانیوم : هر یه روز زود تر پرداخت کنی 20 روز زود تر تحویل میگیری
سدممد : خجالت بکش بچه اصلا شوخی بامزه ایی نبود
ساینا : بله قرارداد را باید بری انگشت بزنی و پیش خودت نگه داری بر فرض محال سیستم های اینترنتی کاملا هک بشن یا سرورها مسدود بشن اون قرارداد اثبات میکنه شما با این شرکت حساب کتاب داری
اسدالهی : تقریبا 40تومن
دوگانه سوز : دوستان قیمت کفی و اتاق مسقف برا دوگانه سوز سوز قیمت چند میشه؟
کوییک اس : اول آذر
بهمن : دوستان لطفا جواب بدید بنظرتون دعوتنامه تکمیل وجه کوییک اس هفته چهارم دی چه زمانی برامون میاد ؟
اطلس جی ال : راس میگی بشینین حرص بخورین اونا که تبدیل زدین دوستمون راس میگه
فتاحی : شما چ تاریخی ثبت نام کردی