قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

 

طبق ماده 48 قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت، قیمت‌گذاری دستوری به‌جز در مورد کالاهای اساسی و خدمات انحصاری  ممنوع اعلام شده است. این بند قانونی، در صورت اجرای کامل، می‌تواند نقطه پایانی بر یکی از پرهزینه‌ترین مداخلات دولت در صنعت خودرو باشد؛ مداخله‌ای که نه تنها به بهبود شرایط منجر نشده بلکه زیان انباشته، بی‌ثباتی مالی و توزیع گسترده رانت میان دلالان را به همراه داشته است.

دولت چهاردهم در ابتدای مسیر خود بارها از لزوم بازگشت به منطق بازار و حذف سازوکارهای ناکارآمد دولتی سخن گفته است. شخص رئیس‌جمهور نیز چه در دوران پیش از انتخابات و چه در روزهای آغاز به کار خود، بر ضرورت عبور از سیاست‌های تحمیلی در قیمت‌گذاری و بازگشت به مکانیزم عرضه و تقاضا تأکید کرده است. از همین منظر، حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آزمونی واقعی برای سنجش پایبندی دولت به اصول عقلانیت اقتصادی خواهد بود.

در همین راستا، حامد عاملی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، نیز اخیراً با انتقاد از نظام قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آن را فاقد منطق علمی و عقلانی دانسته و اعلام کرده که وزارتخانه‌اش ۱۰۰درصد با حذف این شیوه موافق است. اما هم‌زمان اشاره کرده که تحقق این هدف نیازمند هماهنگی حداقل ۲۰ نهاد تصمیم‌گیر در کشور است. از همین رو، حل این بحران نیازمند اراده سیاسی، اجماع ملی و عبور از منافع کوتاه‌مدت نهادهای وابسته به توزیع رانت است.

نگاهی به آمارهای رسمی عمق فاجعه قیمت‌گذاری دستوری را روشن‌تر می‌کند. طبق بررسی‌های سازمان بورس، در سال ۱۴۰۲ مجموع فروش خودروسازان ۶۳۶ هزار میلیارد تومان (همت) بوده، در حالی که ارزش بازار خودروهای صفر کیلومتر در بازار آزاد بیش از ۹۲۰ همت برآورد شده است. این تفاوت ۲۸۴ همتی، تنها در یک سال، مستقیماً در جیب دلالان رفته است. در بازه سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳، میزان رانتی که بین واسطه‌ها توزیع شده، به بیش از ۷۵۰ همت رسیده است؛ معادل بیش از ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز سال‌های اخیر. این رقم، معادل سرمایه‌گذاری سالانه چند کشور در حوزه حمل‌ونقل است، اما در کشورمان صرفاً در اثر فاصله‌گذاری تصنعی بین قیمت کارخانه و بازار، دود شده و به سود عده‌ای خاص رفته است.

 

خودروسازان ماشین تولید زیان شدند

در این شرایط، خودروسازان عملاً به ماشین تولید زیان تبدیل شده‌اند. آن‌ها اختیار تعیین قیمت محصولات خود را ندارند و در حالی که دولت سهم اندکی در ترکیب سهام‌داری دارد، تصمیم‌گیری‌های کلان و زیان‌بار را تحمیل می‌کند. این در حالی است که خودروسازان باید پاسخگوی بیش از ۱۰ میلیون سهام‌دار حقیقی و حقوقی باشند. این وضعیت منجر به فلج شدن سرمایه‌گذاری جدید، کند شدن روند توسعه محصول و ناتوانی در پاسخگویی به تقاضای واقعی مردم شده است.

علاوه بر آن، قیمت‌گذاری سرکوب‌شده مانعی جدی برای ارتقاء کیفیت و ایمنی خودروها است. چگونه می‌توان از خودروساز انتظار داشت با قیمت‌های غیراقتصادی به افزایش استانداردهای جهانی بیندیشد، در حالی که حاشیه سود او عملاً منفی است و حتی توان نوسازی خطوط تولید خود را ندارد؟ چنین فضایی، تنها باعث عقب‌ماندگی صنعت، فرار سرمایه، و نارضایتی عمومی خواهد شد.

صنعت خودرو برای تنفس، به بازار واقعی نیاز دارد؛ بازاری که در آن رقابت، کیفیت، تنوع، صادرات و پاسخگویی جایگزین قیمت‌گذاری فرمایشی شود. خودروساز باید این امکان را داشته باشد که در فضای آزاد قیمتی، استراتژی توسعه صادرات خود را طراحی کرده و از بازارهای منطقه‌ای و جهانی ارزآوری داشته باشد. تنها در چنین شرایطی است که می‌توان به تحقق اهدافی چون رضایت مشتریان، سودآوری پایدار برای سهام‌داران، افزایش تیراژ و ارتقاء کیفیت امیدوار بود.

دولت چهاردهم اگر واقعاً قصد نجات صنعت خودرو را دارد، باید جسارت عبور از قیمت‌گذاری دستوری را پیدا کند و به شعارهای خود وفادار بماند. تعلل بیشتر، به معنی استمرار زیان، فرار سرمایه، تکرار تجربه‌های شکست‌خورده و در نهایت، توقف نفس‌های صنعت خودرو خواهد بود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت گذاری دستوری , ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم , صنعت خودرو , رانت اقتصادی , وزارت صمت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , عرضه و تقاضا , سازمان بورس , تولیدکننده , مصرف کننده , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4 اقساطی مرداد ماه سفید ۱۳۶۳ : سلام دوستانی که جی ۴ اقساطی مرداد ماه هستن. در چه مرحله تی هستید. نود روزه منظورم هست. من هنوز شاسی نیومده.
مینو : ل خودرو همشون تیک خورده روحملمیچرخه وتحویل ب نمایندگی و تحویل ب مشتری تیک نخورده حتی صدوراسنادتیک خورده اما بیمه واسناد خودروکارت طلایی هیچ اطلاعاتی درموردایناثبت نیس جز پلاک خودرو
مینو : سلام مبارکتون باشه بادله خوش استفاده کنین برامن 10اذر فاکتورو13پلاک وتحویل پلاک15خورده العان ۳روزه روحمل خودرومیچرخه نمیدونین ازحمل خودرو چندروز بگذره تحویله درضمن مامشهد میشینیم ممنون میشم اگر کسی دیگه هم اطلاعاتی دراین باره داره بفرسته
شاهین پلاس : سلام دوستان کسی هست شاهین پلاس اتومات تکمیل وجه کرده باشه؟ من هفته چهارم آبان بودم میخوام ببینم واسه چه ماهی تکمیل وجه اومده
حسن : جاش اینجا نیست کسی به اینا نگاه هم نمیکنه چه برسه که خبر داشته باشه
محمد : انشالله زودتر تحویل میگیریم همه‌ مرتب پیگیر باشین و زنگ بزنین
تارا ۲۹ آذر : سلام دوستان برای بعضی از افراد من اینجا خوندم بخاطر مصوبه سازمان تعزیرات یه مبلغی حدود ۱۵ تومن تو فاکتور خورده که باید بهشون برگردونن آیا ماهم که دوره ۶ام بودیم (تکمیل وجه آخرشهریور) میتونیم پیگیری کنیم
نسترن : خب از کجا بفهمیم نصب فیزیکی شده ؟؟ نمایندگی هم کلا ده کیلومتر با خود شرکت فاصله داره
X5 : بخدا کارت ماشین هم اومده اما خبری از تحویل نیست کسی نمیدونه باید چیکار کنم ثبت نام فروردین هستم
Samirax5 : نگران نباشید من و همسرم هم کارمند هستیم از پراید هم شروع کردیم انشالله روزگار براتون جوری بچرخه که ماشین چینی جزو انتخاباتون نباشه و ماشین های روز دنیا رو بخرید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 پانا : 5 مرداد واریزی اول و 1 آبان واریزی دوم
207 پانا : دنده ای
امیرمحمد : سلام کارشناس برده بودین چطور فهمیدین
میثم : خدا خیرتون بده یکم دلگرم شدم منم تحویل آخر اذرم
میثم : سلام آقا من تحویلم آخر آذر ماهه واسه ما کی فاکتور میشه تحویل وجه انجام دادم الآنم درحال تخصیصه ممنون میشم جواب بدی
علیرضا 207اتومات پانا تحویل دی : اقا مجید سلام اگر میخوای تحویل تهران حضوری بشه با نمایندگی تماس بگیریا حضوری برو بگو به کارگزار تهرانشون بگن تحویل حضوریشو فعال کنه از ترابر خارجش کنه اونا میتونن اگر هم گفت نمیشه بدون بخاطر اینکه بیاید بشینه نمایندگی بتونن امتیاز بگیرن و اینکه بتونن کارت طلایی فعال کنن دارن میپیچونن
حامی : بله بعد خرداد نوبت مهر هست . انشالله بزودی تحویل بگیریم
حامی : نه منم فوق العاده مهر هستم فعلا خبری نیس
یاشار : با عنایت خداوند متعال نهایت تا فردا فاکتوری
سجاد : منم دقیقا شرایط شمارا دارم 8 آدر پلاک شده ولی هنوز وضعیتم تغییری نکرده هیچکاری هم نمیشه کرد🤦🏻♂️