قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

 

طبق ماده 48 قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت، قیمت‌گذاری دستوری به‌جز در مورد کالاهای اساسی و خدمات انحصاری  ممنوع اعلام شده است. این بند قانونی، در صورت اجرای کامل، می‌تواند نقطه پایانی بر یکی از پرهزینه‌ترین مداخلات دولت در صنعت خودرو باشد؛ مداخله‌ای که نه تنها به بهبود شرایط منجر نشده بلکه زیان انباشته، بی‌ثباتی مالی و توزیع گسترده رانت میان دلالان را به همراه داشته است.

دولت چهاردهم در ابتدای مسیر خود بارها از لزوم بازگشت به منطق بازار و حذف سازوکارهای ناکارآمد دولتی سخن گفته است. شخص رئیس‌جمهور نیز چه در دوران پیش از انتخابات و چه در روزهای آغاز به کار خود، بر ضرورت عبور از سیاست‌های تحمیلی در قیمت‌گذاری و بازگشت به مکانیزم عرضه و تقاضا تأکید کرده است. از همین منظر، حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آزمونی واقعی برای سنجش پایبندی دولت به اصول عقلانیت اقتصادی خواهد بود.

در همین راستا، حامد عاملی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، نیز اخیراً با انتقاد از نظام قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آن را فاقد منطق علمی و عقلانی دانسته و اعلام کرده که وزارتخانه‌اش ۱۰۰درصد با حذف این شیوه موافق است. اما هم‌زمان اشاره کرده که تحقق این هدف نیازمند هماهنگی حداقل ۲۰ نهاد تصمیم‌گیر در کشور است. از همین رو، حل این بحران نیازمند اراده سیاسی، اجماع ملی و عبور از منافع کوتاه‌مدت نهادهای وابسته به توزیع رانت است.

نگاهی به آمارهای رسمی عمق فاجعه قیمت‌گذاری دستوری را روشن‌تر می‌کند. طبق بررسی‌های سازمان بورس، در سال ۱۴۰۲ مجموع فروش خودروسازان ۶۳۶ هزار میلیارد تومان (همت) بوده، در حالی که ارزش بازار خودروهای صفر کیلومتر در بازار آزاد بیش از ۹۲۰ همت برآورد شده است. این تفاوت ۲۸۴ همتی، تنها در یک سال، مستقیماً در جیب دلالان رفته است. در بازه سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳، میزان رانتی که بین واسطه‌ها توزیع شده، به بیش از ۷۵۰ همت رسیده است؛ معادل بیش از ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز سال‌های اخیر. این رقم، معادل سرمایه‌گذاری سالانه چند کشور در حوزه حمل‌ونقل است، اما در کشورمان صرفاً در اثر فاصله‌گذاری تصنعی بین قیمت کارخانه و بازار، دود شده و به سود عده‌ای خاص رفته است.

 

خودروسازان ماشین تولید زیان شدند

در این شرایط، خودروسازان عملاً به ماشین تولید زیان تبدیل شده‌اند. آن‌ها اختیار تعیین قیمت محصولات خود را ندارند و در حالی که دولت سهم اندکی در ترکیب سهام‌داری دارد، تصمیم‌گیری‌های کلان و زیان‌بار را تحمیل می‌کند. این در حالی است که خودروسازان باید پاسخگوی بیش از ۱۰ میلیون سهام‌دار حقیقی و حقوقی باشند. این وضعیت منجر به فلج شدن سرمایه‌گذاری جدید، کند شدن روند توسعه محصول و ناتوانی در پاسخگویی به تقاضای واقعی مردم شده است.

علاوه بر آن، قیمت‌گذاری سرکوب‌شده مانعی جدی برای ارتقاء کیفیت و ایمنی خودروها است. چگونه می‌توان از خودروساز انتظار داشت با قیمت‌های غیراقتصادی به افزایش استانداردهای جهانی بیندیشد، در حالی که حاشیه سود او عملاً منفی است و حتی توان نوسازی خطوط تولید خود را ندارد؟ چنین فضایی، تنها باعث عقب‌ماندگی صنعت، فرار سرمایه، و نارضایتی عمومی خواهد شد.

صنعت خودرو برای تنفس، به بازار واقعی نیاز دارد؛ بازاری که در آن رقابت، کیفیت، تنوع، صادرات و پاسخگویی جایگزین قیمت‌گذاری فرمایشی شود. خودروساز باید این امکان را داشته باشد که در فضای آزاد قیمتی، استراتژی توسعه صادرات خود را طراحی کرده و از بازارهای منطقه‌ای و جهانی ارزآوری داشته باشد. تنها در چنین شرایطی است که می‌توان به تحقق اهدافی چون رضایت مشتریان، سودآوری پایدار برای سهام‌داران، افزایش تیراژ و ارتقاء کیفیت امیدوار بود.

دولت چهاردهم اگر واقعاً قصد نجات صنعت خودرو را دارد، باید جسارت عبور از قیمت‌گذاری دستوری را پیدا کند و به شعارهای خود وفادار بماند. تعلل بیشتر، به معنی استمرار زیان، فرار سرمایه، تکرار تجربه‌های شکست‌خورده و در نهایت، توقف نفس‌های صنعت خودرو خواهد بود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت گذاری دستوری , ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم , صنعت خودرو , رانت اقتصادی , وزارت صمت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , عرضه و تقاضا , سازمان بورس , تولیدکننده , مصرف کننده , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس جی : دوست عزیز رسانه ی نمیشه من اینقد پیام دادم برا آمین های کانالهای خبری تو روبیکا هیشکی حاضر نبود بزنه تو کانال وقتی مردم پشت هم نیستن انتظار داری دولت پشت ما باشه
T9 : منم ثبت نام بهمن ماه هروز دروغ میگن فردا
رضا : سلام باید همه بریم جلو سایپا خراب مونده بعد هم زنگ بزنیم از صدا وسیما خبر نگار بفرستن و رسانه ای بشه تنها راه همینه
شاهین : بزرگواران شماره درخواست 26 اسفند که فاکتور نشده و 1 اردیبهشت را لطف می کنید کسی هست بزاره تو گروه جهت اطلاع سایرین ...
وحید x5 : سلام x5 1 اسفند که اعلام کردی فاکتور شدین دوستان یک سری سوال پرسیدن اطفا جواب بدین بفیه دوستان آیا ثبت نام اسفند کسی شاسی شده اگر بله با مشخصات رنگ و شهر اعلام کنن
میثم : ۶ مهر ۱۴۰۲واریز اول😂 ۱۸ تیر ۱۴۰۴ واریز دوم🤣 ۱۹ تیر ۱۴۰۴ آماده تخصیص تحویل۱۴۰۵
میثم : ۶ مهر ۱۴۰۲واریز اول😂 ۱۸ تیر ۱۴۰۴ واریز دوم🤣 ۱۹ تیر ۱۴۰۴ آماده تخصیص تحویل۱۴۰۵
علی : بچه ها تاخیر در ارسال دعوتنامه نامه دوم چقدر جریمه داره؟
رضا : دی ماهی که فروردین تکمیل وجه کردین چقد پول داداین
سهند دی : سلام، اینجا کسی هست ۶ اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش ساینا دوگانه : دوستان لطفا میدونید جواب بدید از فاکتور شدن تا پلاک شدن چند روز زمان می بره؟؟
خبر موثق : عزیزان فروش فوق العاده،تا آبان ماه منتظر ماشین نباشید،این خبر کاملا موثق هستش،
207 پانا : سلام اون به خاطر مشکل سیستمه تا غروب تیک میخوره
تبدیل : اقایون برام تغییر رنگ اومده من اول سفیدانتخاب کردن الان سه گزینه براومده . سفید هم توشون هس اگ انتخاب نکنم و چیزی نزنم مشکل پیش نمیاد
ساینا تیر : سلام . من 3 تیر واریز کردم تبدیل به تک هنوز هم فاکتور نشده معلوم نیست کی تحویل بدن
تبدیل 207 : شماره قراردادتون چیه؟
مریم : دوستان لطفا جواب بدین برا من نوشته فاکتور شده اما تو قسمت ردیابی تیک نزده بنظرتون چرا؟
Gxl : فکر کنم دوباره کوییک جی اکس ال به مشکل خورده تماس گرفتم گفت تا 15 مرداد طول میکشه تا فاکتور بشید بنده پذیرش 3 دی ماه تکمیل وجه 17 اردیبهشتماه وسخا همان روز هستم کسی شرایطش مثل من هست که فاکتور شده باشه...دوستان عزیز ی ک ه فاکتور میشن لطفا اطلاع رسانی کنند
تحویل گرفتم : سلام 20 روز که تحویل گرفتم gxrl دنده ها خوب جا نمیره بخصوص 1و 3 فرمان در 85 می لرزه بالانس کردم فرقی نکرده در سربالایی زور می زنه بره بالا چون دریچه برقی است . نکته هر چهارشنبه ساعت 10و نیم درسایت سایپا یدک نوبت مذیرش برای هفته بعدش رزرو کنید فقط هر چهارشنبه ها
majid : سلام 26 خرداد / فوق العاده / تبدیل 207 -18 تیر / فاکتور نشده / سود تاخیر 18800 / قرارداد 15407 / لطفا اعلام حضور .