فعالیت رنو در دوره جدید تحریم ها چگونه خواهد بود؟

 

فعالیت رنو در دوره جدید تحریم ها چگونه خواهد بود؟

 
آغاز تحریم ها بهانه لازم و کافی را به خودروسازان مطرح بین المللی داد تا با ترک بازار ایران به قرادادهای خودرویی مشترک پشت پا بزنند. اما نکته جالب توجه آن است که دلیل عدم سرمایه گذاری رنو در بازار ایران از سوی مقامات دولتی و خودرویی عدم وفای به عهد از سوی شریک تجاری ایرانی اعلام شده است و نه تحریم ها. به راستی نقش تحریم ها و عدم اجرای تعهدات هر یک چقدر در اجرایی نشدن این قرار داد مهم نقش دارند؟
چندی پیش از آغاز اجرایی شدن فاز اول دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران، برندهای خودروساز بین المللی بار دیگر به آرامی از بازار خودرو ایران پا پس کشیدند و آمادگی خود را برای ترک کامل قرادادی های مشترک با این کشور پس از آغاز اعمال تحریم ها عنوان کردند.
 
اما چندی پیش، منصور معظمی، مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو/IDRO) در گفت و گویی خبری با تاکید بر اینکه رنو از ایران نرفته و همچنان فعال است عنوان کرد: « سرمایه‌گذاری رنو در ایران شروع نشده است و دلیل اصلی این موضوع این است که ما به عنوان شریک اصلی رنو نتوانسته‌ایم به تعهدات خود عمل کنیم. قرار بر این بود که سازمان گسترش اقداماتی در جهت شروع سرمایه‌گذاری رنو انجام دهد اما این اقدامات کمی طولانی شد، اما اکنون ما به همه تعهدات خود عمل کرده‌ایم و در حال گفتگو برای شروع سرمایه‌گذاری رنو در ایران هستیم.»
 
سوالاتی که ذهن شنونده را مشغول می کند آن است که نرفتن و فعال بودن رنو در ایران چگونه تعبیر می شود؟ یعنی تحریم ها هیچ ارتباطی به پا پس کشیدن رنو از بازار ایران ندارد؟ و اینکه ایدرو چه تعهدی داشت که نتوانست به آن عمل کند؟
 
 
سعید مدنی، کارشناس ارشد صنعت خودرو، در رابطه با تعهدات انجام نشده ایدرو در برابر رنو به خبرنگار خودروکار می گوید: «تعهدات ایدرو در واقع آورده خود برای این قراداد یعنی موضوع شراکت با رنو در بن رو بود که هنوز نهایی نشده و به نتیجه ای نرسیده است اما همانطور که منصور معظمی گفت این مذاکرات همچنان ادامه دارد. اما دلیل طولانی شدن این مذاکرات همزمانی ان با آخرین بیانات ترامپ، ریس جمهوری آمریکا است و اعمال تحریم ها است اما هنوز منتفی نشده و همچنان ادامه دارد.»
 
این کارشناس در رابطه با ممکن بودن حضور رنو در بازار ایران با مد نظر گرفتن تحریم های جدید می گوید: «پایگاه رنو در ایران وجود دارد. شرکتی که با مشارکت رنو و طرف ایرانی تاسیس شده و بخش عمده از قطعات را نیز در ایران تولید می کند. رنو شرکتی اروپایی است که همانند بسیاری دیگر از شرکت های اروپایی به نحوی راهکارهای همکاری با ایران را پیدا خواهد کرد. »
 
او ادامه داد: «با وجود شرکت ایرانی رنو پارس در کشور و مدنظر قرا دادن تولید داخلی 60 درصدی بیشتر قطعات مصرفی محصولات این قرار داد، دگر 40 درصد باقی مانده نیز اگر از سوی دیگر قطعه سازان داخلی تامین شود، این شرکت به دلیل داشتن وابستگی بسیار کم، کمترین آسیب را خواهد دید.»
 
 
مدنی با توضیح ممکن بودن یا نبودن تولید داخلی کردن 40 درصد دیگر از قطعات مورد نیاز می گوید: «خودروسازی اصولا در هیچ کشوری نمی تواند صد در صد داخلی باشد چرا که تولید داخلی بسیاری از قطعات حتی برای شرکت های بزرگ خودروساز توجیه اقتصادی ندارد. از این رو بسیاری از کشور ها برخی قطعات مورد نیاز را از جای دیگر تامین می کنند و تامین این قطعات بستگی به این دارد که روابط بین شرکت ها به چه شکل تعریف شده باشد. با این وجود باید تا جای ممکن بر درصد داخلی سازی خود بی افزاییم.» 
 
سعید مدنی در پاسخ به این پرسش خبرنگار که درصورت طولانی شدن دوره جدید تحریم ها وضعیت صنعت خودرو کشور در زمینه تامین قطعات چگونه خواهد بود؟ آیا ماجرای کمبود قطعات خودرویی چون L90 تکرار خواهد شد؟ می گوید: «وضعیت ما در این دوره از تحریم ها سخت تر از دوره قبل شده است اما ما نیز آب دیده تر شدیم. آن دوران بسیاری از شرکت های چینی و کوچک اروپایی به ایران کمک کردند و رنو نیز کامل ایران را ترک نکرده و تنها متناسب با شرایط به منظور عدم توقف خطوط تولید از سطح همکاری های خود کاسته بود. تصور می کنم این دوره نیز در صورت تشدید وخامت اوضاع، رویه ای مشابه پیش بگیرد اما حضور آن در ایران مستمر خواهد بود.»
 
 
این کارشناس در رابطه با آینده قرار داد ایدرو-رنو ضمن مد نظر قرا دادن تحریم ها می گوید: «بدون شک تحریم ها بر همه چیز تاثیر می گذارد اما به دلیل ایرانی بودن شرکت پارس خودرو و همکاری با شرکت های خارجی در کنار تولید داخلی 60 درصدی، اگر بتواند 40 درصد باقی مانده را تامین کند، می تواند برای مدتی تا زمان به نتیجه رسیدن تحریم ها به فعالیت خود ادامه دهد چرا که تجربه نشان داده است تحریم ها بیش از یک دوره کوتاهی دوام نخواهد داشت و پس از آن روال عادی فعالیت ها از سر گرفته خواهد شد.»
 
به نظر می رسد آغاز فاز اول از سری دوم تحریم های خودرویی تا مقدار بسیار زیادی بر پیچیدگی فعالیت های خودرویی ایران در سطح بین المللی بی افزاید. از آنجایی که بسیاری از فاکتورهای تعیین کننده سرانجام قرادادهای خودرویی ایران به تحریم ها و شدت آن بستگی دارد، باید منتظر شد و دید پیش بینی های کارشناسان و دست اندرکاران صنعت خودرو در رابطه با رهکارها و راه حل های عبور از سد تحریم تا چه اندازه به حقیقت می پیوندد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , رنو , تحریم خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

ملک
4

"چرت میگه" اگه راست میگید این همه ال 90 و ساندرو که ثبتنام کردین و ماه ها از موعد تحویلش میگذره رو تحویل بدین.
23:21  1397/05/23
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v1 دنده ای5 : سلام دوستان عزیز تارا تحویل ۲۴ دی امروز تحویل گرفتم چند نکته نظرمو جلب کرد اولین نکته جاداری ماشین بود من که قبلا پژو۴۰۵ داشتم چه در داخل چه صندوق عقب جادار تره دومین نکته بی صدایی ماشین بود در زمان حرکت هیچ صدایی چه از بیرون چه از داخل نمیاد کمکها به نسبت چیزی که انتظار داشتم نرم تره موتور نرم کار میکنه فرمون که نگم برات برقیه تا حالا فرمون به این نرمی ندیدم حتی تو ماشینای خارجی کیفیت ساختم خوبه کاش رو دریها پلاستیک نرم کار میکرد یکم ضعیفه در کل همه چیش بهتر از انتظارمه فقط نکته ای که حالمو گرفت چراغ عقب سمت چپه که یکم توش آب میره که امیدوارم گارانتی درست کنه
ساینا هفته چهارم بهمن : بنده در تاریخ 6 اردیبهشت برام تکمیل وجه اومد
علی : دوستان واسه همه اون زیر زده اطلاعات خودروساز ،واسه افرادی که در مرحله فاکتور شدن و کسایی که تکمیل وجه کردهم اینو زده ،نگران نباشید،با این شدتی که سایر خودروسازان دارن ماشین خارجی ثبت نام میکنن شما مطمین باشید پیامک تکمیل وجه سایپا به زودی خواهد اومد،سایپا اصلن دوست ندارع مشتری خودشو به این راحتی به بقیه بده ،صبر کنید آخر داستان خوبه انشالله
s5 - مهر27 : سلام دوستان توجه داشته باشند که ثبت نام شهریور بودن اهمیتی نداردو لطفا زمان تکمیل وجه را بفرمایید . به نظر میرسه الان بیستم مهر به بعد را دارن s5 فاکتور میکنند. البته من هم هنوز فاکتور نشدم و 27 مهر ثبت نام اقساطی و واریز وجه کردم.
ممدی : کدوم شهر هستین؟
شاهین اتوماتیک 90 روزه : شما فروش فوق العاده سه ماهه دی 402 بودین؟
ابوالفضل : برای همه این قسمت اضافه شده مشکلی نیست منتظر پیامک باشید
امیر : برای منم همینو زده اطلاعات بازگشتی عرضه کننده خودرو زیرش زده هیچ اطلاعاتی از سوی عرضه کننده خودرو ارسال نشده است معلوم نیست دارن چه .... میخورن واقعا
علی اس۵سلام : ثبت نام ۲۲ مهر امروز ساسی شد از فردا برای تحویل زنگ میزنم و داد و بیداد میکنم😀
مرتضی اس ۵ ۲۳ مهر : سلام آخر شاسی ماشین ما هم آمد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بیژن55 : سلام امروز زنگ زدم نمایندگی میگم جریان ایکس 55 چه شد میگه بخاطر جریان ایکس شاید تایک ماه دیگه هم خروج ندن دارن دودونه چک میکنن قرارداد21دی تاید لیزینگ11بهمن مدارک همه اومده قسط سومم امروز پرداخت شده هنوز خبری ازماشین نیست
207 : شما که همه ی خانواده وفامیلت توایران خودرو هستن
رانا پلاس : مبارک باشه تاریخ تکمیل وجه کی بود؟
207 : 18 دی تکمیل وجه کردم فاکتور نشدم،،کسی 18 دی فاکتور شده خبر بده
امید : سلام دوستان سوالی داشتم 48 ماه محدودیت که میگن از زمان تحویلماشینه یا زمان ثبت نام
mehdi Day : سلام دوستان از دی ماهی ها کسی هست که 21تکمیل وجه کرده و پلاک شده باشه و منتظر بارگیری به نمایندگی باشه
پارس ای ال ایکس : سلام چطور معلوم شدی بخش نامه
ف م : دوستان عزیز لطفعا راهنمایی کنید روز چهار شنبه 26 اردیبهشت چه ساعتی و جلوی کدام اداره باید حضور داشته باشیم دوباره تکرار میکنم راهنمایی کنید 26 اردیبهشت چه ساعتی و جلوی کدام اداره حضور داشته باشیم منتظر جواب هستیم
کوییک پذیرش 19 اسفند : سلام ،میشه شماره پذیرش رو اعلام کنید
معترضین پارس زمستان : قیمت ارز و طلا و خودرو بشدت رو به پائینه دوستان اگه واریز وجه نکنیم به التماس می افتند قیمت بازار وقتی رو به پائین باشه دلالان ( به ویژه دلالان ایران خودرو ) انگیزه ای برای فعالیت ندارند و خودروهای احتکار شده می مونه رو دست شون ماها همه عادت داریم به تورم و حرصِ خرید و حفظِ ارزشِ پول و اینجور چیزا اما برای یکبار هم شده بیآین خلاف جهت گذشته حرکت کنیم ماها که تا اینجاش 200میلیون ضرر کردیم و کلی با اعصاب و روانمون بازی شده و چیزی برا از دست دادن نداریم، پس فقط همین یکبار و بیآین ؛ واریز وجه نکنیم و ثابت کنیم که این قیمت و قبول نداریم