با افزایش تحریم ها ایران خودرو و سایپا با اختلال تامین قطعه چه می کنند؟

 

با افزایش تحریم ها ایران خودرو و سایپا با اختلال تامین قطعه چه می کنند؟

 
با خروج ایالات‌متحده آمریکا از برجام ، خودروسازان خارجی از جمله اروپایی ها ایران را ترک کردند.
این در حالی است که امکان تامین قطعات محصولات خارجی که عموما با تکنولوژی به روز تری تولید می شدند در حال حاضر برای دو خودروساز بزرگ کشور وجود ندارد.
در همین راستا رئیس سازمان استاندارد به تازگی در اظهار نظری از نگرانی خودروسازها برای تامین قطعات خبر داده است.
 
نگرانی اصلی خودروسازها این است که با توجه به تحریم‌ها نتوانند بسیاری از قطعاتشان را تامین کنند به همین جهت باید فکری برای حل این مشکل صورت گیرد.
 
اگر به سال های 91 و 92 که پژو از ایران رفته بود برگردیم و وضع تولید ایران خودرو را مرور کنیم، متوجه خواهیم شد که در آن دوران، تامین قطعات داخلی ترین محصولات نیز به مشکل خورده بود.
دلیل این موضوع، امتناع تامین کنندگان وابسته به پژو از تحویل قطعات به ایران بود و سبب شد ضمن کاهش تیراژ، افت کیفی نیز نصیب محصولات پژویی ایران خودرو شود.
حالا نیز ایران خودرو دست به گریبان همان ماجرا بلکه بدتر و پر دردسرتر قرار گرفته است و باز هم تامین قطعات محصولات موردنظر به مشکل خورده است. در این شرایط پرسش اینجاست که ایران خودرو چگونه از پس این مشکل برخواهد آمد و آیا اصلا توانایی مقابله با آن را دارد؟
 
 ازآنجاکه تحریم های جدید سفت و سخت تر از دوران قبل است، قطعا ایران خودرو کار سختی برای تامین قطعات از سورس های اصلی وابسته به پژو دارد و احتمالا ارتباطش با آنها به طور کامل قطع خواهد شد.
بنابراین آبی های جاده مخصوص دو راه بیشتر ندارند؛ یا اینکه تا حد امکان داخلی سازی را افزایش داده و وابستگی خود را به قطعات خارجی کم کنند و یا به دنبال تامین کنندگان جدید بروند.
 البته هر دو این راهکارها نیز مشکلات و موانع خاص خود را به همراه دارند. به عنوان مثال در راهکار اول، خودروسازان با مشکل فناوری مواجه اند و توانایی فنی ساخت برخی قطعات را ندارند و باید دید آیا می توانند در دوران تحریم ها، راهکاری برای آن بیابند یا نه.
 
 
سایپا نیز به دلیل وابستگی به قطعات خارجی (وابستگی کم در برخی محصولات و وابستگی زیاد در دیگر خودروها)، به مشکل تامین قطعه در عصر جدید تحریم بر خورده است.
چندی پیش با اعلام گروه خودرو پژوسیتروئن مبنی بر خروج از ایران، مشارکت سایپا و سیتروئن نیز منتفی شد و  روند تامین قطعات تنها محصول خودروساز فرانسوی در ایران (سیتروئن سی 3) نیز مختل گردید.
علاوه بر این، همکاری شرکت های مختلف خودروسازی و قطعه سازی با ایران، به دلیل خروج آمریکا از برجام،  دچار اختلال است و بنابراین سایپا نه تنها در مورد سیتروئن سی 3، بلکه در تامین قطعات سایر محصولات خود مشکلات و موانعی را بر سر راه خود احساس می کند.
 
این موانع از آن جهت است که آمریکایی ها صنعت خودرو ایران را در اولویت تحریم قرار داده اند و اتفاقا بسیار محکم پای این ماجرا ایستاده اند.
 
شرایط به شکلی است که شرکت های تامین کننده قطعه در سراسر دنیا تهدید به اعمال جرائم و محدودیت های بانکی و غیره، در صورت مراوده با ایران شده اند.
از همین رو سایپا نیز به دلیل وابستگی به قطعات خارجی ، به مشکل تامین قطعه در عصر جدید تحریم خورده است.
 
بنابراین، این شرکت نیز مانند سایر خودروسازان داخلی، یا باید به سراغ بومی سازی هرچه بیشتر قطعات برود و یا تامین کنندگانی جدید و به دور از چشم آمریکایی ها، برای خود دست و پا کند.
طبعا در هر دو مسیر، نارنجی های جاده مخصوص با مشکلات و دردسرهایی مواجه هستند، از جمله اینکه دانش فنی ساخت برخی قطعات را ندارند.
 از طرفی، با توجه به تحریم های سخت آمریکا، یافتن تامین کنندگانی که بتوانند قطعات موردنیاز برای تولید محصولات سایپا را فراهم کنند نیز کار راحتی نیست.
مشکلات سایپا در مورد خودروهایی مانند سراتو و ساندرو و حتی تندر-90 که قطعات وارداتی بیشتری دارند، بیش ازخودرو های دیگر  است و هیچ بعید نیست دومین خودروساز بزرگ کشور مجبور شود قید تولید آنها را بزند.
 
 
 
 

منبع (source)

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تحریم خودرو , قطعات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهرداد از شیراز S3 : امروز 30 اردیبهشت تحویل گرفتم. شاسی تاریخ 26/اسفند/1402 ثبت نام تاریخ 09/آبان/1402 رنگ سفید - قرار تحویل 30 بهمن 1402 بود دقیقا سه ماه تاخیر داشت
شاهین : اقا اس ام اس دوم اومده ثبت نام شما تا ششم فعال است یعنی چی بنظرتون پیام اخر هست اینو باید بگیریم؟؟
منصف : مثل اینکه اخیرا v4 ها رو با ۲ ماه تاخیر میدن v2 هار و با ۴ ماه تاخیر و v1p رو زودتر از موعد! البته بجز رنگهای خاص
تارا v4 اتوماتیک : امروز خدا روشکر تحویل گرفتم ایشالا قسمت همه اما به دلم ننشست اول اینکه بدنش از اون چیزی که میگفتن ضعیفتره دوم بوی پلاستیک بی کیفیت خیلی تو ذوق میزنه . لاستیک بارز بود گرمکن صندلی و شیشه بالابر سمت شاگرد کار نمیکرد فردا میبرم نمایندگی هماهنگی بین گیربکس و موتور صفر
محمد : با سلام امیر آقا شما چه تاریخی تکمیل وجه کردید جزء ثبت نامی های ۱۴۰۱ هستید یا ثبت نامی اسفند ۱۴۰۲ میباشید ،با تشکر از شما
علی : سلام امروز رفتم نمایندگی سیستم نگاه کرده ثبت نام یازدهم شهریور تحویل مشتری شده ولی من دوازدهم شهریور ثبت نام کردم هنوز شاسی نشده این یعنی کسی که پارتی داشته باشه تحویل میدن
S5۲۷مهر : دیروز رفتم نمایندگی خودش بیشتر از من فحششون داد من غلاف کردم🙃
فرهاد : با فروش خودروهای مازاد برقی وارداتی از امروز دوباره میخوان یه سری رو مثل ما سر کار بذارن خدا خودش بخیر کنه تازه بماند که این سری دست به مهره بازیه و یه سامانه جدید هم براش راه انداختن
شاهین منتظر : ماهم هستیم.پذیرش ۲۳ دی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : دوستان من تحویل 31تیر هستم کی فاکتور میشم
علی : با سلام خدمت دوستان محترم اینکه اینجا کامنت بگذارید و نفرین کنید و بد و بیراه بگید هیچ مشکلی حل نمیشه اتفاقی هم برای مدیران نمی افته هر کسی از طریق رسانه یا مجرای اطلاعاتی که داره باید این مسئله رو پیگیری کنه و اگر همه با هم هماهنگ باشیم و تجمعی باشه نتیجه بخش تر است حرفهای اونایی هم که توصیه ها پدرانه میکنن و خودشون رو دلسوز نشون میدن گوش نکنید
حمید : هیچ کس راضی به مرگ کسی نیست ولی تا حالا باید پیداش میکردند با این همه پیشرفت و امکاناتی که کسب کردیم و گرنه تا حالا خوراک گرگ ها شده
دنا6دنده : سلام من نمایندگی تهران حضوری پرسیدم گفتن بنا به پیگیری که انجام دادن، از اول خرداد شروع به فاکتور کردن میکنند
Saeid : سلام دوستان دی ماهیم تکمیل وجع 26فروردین وعصری ماشینو نمایندگی تحویل گرفتم ماشین نرم با شتاب خوبیه انشالا هر چه زودتر بقیه دوستانم ماشینشون زودتر بیاد خدا حافظ همگی
پژو پارس سفارشی اولویت زمستان : سلام دوستان من که راضی به مرگ کسی نیستم ولی خدا هم جای حق نشسته
دنا پلاس ساده بهار1403 : تحویل دوم خرداد دنا پلاس شش دنده ساده....خداکند تا آخر خرداد تحویل ندهند که تاخیر بگیرم حداقل هزینه بیمه بدنه و لوازم جانبی در بیاد...میگن ماهی تقریباً پانزده میلیون می شود... حالا که ندادند این یکماه هم روش
دی پیش فروش : مبارکه ممنون از شما
Fx tehran : دوستان این بانک گردشگری برای کسی وام واریز کرده تو این چند وقت؟
Rasht arizzo 5 : سلام کسی آریزو 5 مدل 1403 تحویل گرفته ؟ قراردادم 25 دی ، تایید نهایی لیزینگ 11 بهمن هنوز خبری از ماشین نیست . خدا ازشون نگذره،