با افزایش تحریم ها ایران خودرو و سایپا با اختلال تامین قطعه چه می کنند؟

 

با افزایش تحریم ها ایران خودرو و سایپا با اختلال تامین قطعه چه می کنند؟

 
با خروج ایالات‌متحده آمریکا از برجام ، خودروسازان خارجی از جمله اروپایی ها ایران را ترک کردند.
این در حالی است که امکان تامین قطعات محصولات خارجی که عموما با تکنولوژی به روز تری تولید می شدند در حال حاضر برای دو خودروساز بزرگ کشور وجود ندارد.
در همین راستا رئیس سازمان استاندارد به تازگی در اظهار نظری از نگرانی خودروسازها برای تامین قطعات خبر داده است.
 
نگرانی اصلی خودروسازها این است که با توجه به تحریم‌ها نتوانند بسیاری از قطعاتشان را تامین کنند به همین جهت باید فکری برای حل این مشکل صورت گیرد.
 
اگر به سال های 91 و 92 که پژو از ایران رفته بود برگردیم و وضع تولید ایران خودرو را مرور کنیم، متوجه خواهیم شد که در آن دوران، تامین قطعات داخلی ترین محصولات نیز به مشکل خورده بود.
دلیل این موضوع، امتناع تامین کنندگان وابسته به پژو از تحویل قطعات به ایران بود و سبب شد ضمن کاهش تیراژ، افت کیفی نیز نصیب محصولات پژویی ایران خودرو شود.
حالا نیز ایران خودرو دست به گریبان همان ماجرا بلکه بدتر و پر دردسرتر قرار گرفته است و باز هم تامین قطعات محصولات موردنظر به مشکل خورده است. در این شرایط پرسش اینجاست که ایران خودرو چگونه از پس این مشکل برخواهد آمد و آیا اصلا توانایی مقابله با آن را دارد؟
 
 ازآنجاکه تحریم های جدید سفت و سخت تر از دوران قبل است، قطعا ایران خودرو کار سختی برای تامین قطعات از سورس های اصلی وابسته به پژو دارد و احتمالا ارتباطش با آنها به طور کامل قطع خواهد شد.
بنابراین آبی های جاده مخصوص دو راه بیشتر ندارند؛ یا اینکه تا حد امکان داخلی سازی را افزایش داده و وابستگی خود را به قطعات خارجی کم کنند و یا به دنبال تامین کنندگان جدید بروند.
 البته هر دو این راهکارها نیز مشکلات و موانع خاص خود را به همراه دارند. به عنوان مثال در راهکار اول، خودروسازان با مشکل فناوری مواجه اند و توانایی فنی ساخت برخی قطعات را ندارند و باید دید آیا می توانند در دوران تحریم ها، راهکاری برای آن بیابند یا نه.
 
 
سایپا نیز به دلیل وابستگی به قطعات خارجی (وابستگی کم در برخی محصولات و وابستگی زیاد در دیگر خودروها)، به مشکل تامین قطعه در عصر جدید تحریم بر خورده است.
چندی پیش با اعلام گروه خودرو پژوسیتروئن مبنی بر خروج از ایران، مشارکت سایپا و سیتروئن نیز منتفی شد و  روند تامین قطعات تنها محصول خودروساز فرانسوی در ایران (سیتروئن سی 3) نیز مختل گردید.
علاوه بر این، همکاری شرکت های مختلف خودروسازی و قطعه سازی با ایران، به دلیل خروج آمریکا از برجام،  دچار اختلال است و بنابراین سایپا نه تنها در مورد سیتروئن سی 3، بلکه در تامین قطعات سایر محصولات خود مشکلات و موانعی را بر سر راه خود احساس می کند.
 
این موانع از آن جهت است که آمریکایی ها صنعت خودرو ایران را در اولویت تحریم قرار داده اند و اتفاقا بسیار محکم پای این ماجرا ایستاده اند.
 
شرایط به شکلی است که شرکت های تامین کننده قطعه در سراسر دنیا تهدید به اعمال جرائم و محدودیت های بانکی و غیره، در صورت مراوده با ایران شده اند.
از همین رو سایپا نیز به دلیل وابستگی به قطعات خارجی ، به مشکل تامین قطعه در عصر جدید تحریم خورده است.
 
بنابراین، این شرکت نیز مانند سایر خودروسازان داخلی، یا باید به سراغ بومی سازی هرچه بیشتر قطعات برود و یا تامین کنندگانی جدید و به دور از چشم آمریکایی ها، برای خود دست و پا کند.
طبعا در هر دو مسیر، نارنجی های جاده مخصوص با مشکلات و دردسرهایی مواجه هستند، از جمله اینکه دانش فنی ساخت برخی قطعات را ندارند.
 از طرفی، با توجه به تحریم های سخت آمریکا، یافتن تامین کنندگانی که بتوانند قطعات موردنیاز برای تولید محصولات سایپا را فراهم کنند نیز کار راحتی نیست.
مشکلات سایپا در مورد خودروهایی مانند سراتو و ساندرو و حتی تندر-90 که قطعات وارداتی بیشتری دارند، بیش ازخودرو های دیگر  است و هیچ بعید نیست دومین خودروساز بزرگ کشور مجبور شود قید تولید آنها را بزند.
 
 
 
 

منبع (source)

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تحریم خودرو , قطعات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسماعیل : سلام من اطلس 11شهریور تکمیل وجه هنوز فاکتور نشده
حسین : تا آخر این هفته دعوتنامه آذر می اید
تارادستی سفید : سلام دوستان عزیز اگه نمایندگی شهرتون مدارک رو دیر ارسال کنن دیر تحویل میگیرید تو اینترنت ول کنیدتحویل خودرو اگه او روز که پول ریختید مدارک تحویل نمایندگی دادید آشنا با خودتون میبردید الان ماشین دستتون بود
اطلسعلی : * سفید تا ۱ شهریور فاکتور شده است *
فریب خورده : منم نظرم همینه.یا اس ۳ خودمون بدن یا اگر قرار به تبدیل هست حداکثر تا یه ماه تحویل بدن
تاراv1 محمد : سلام تاراوی یک روزی 20عدد تولید میکنتد توسایت کدال ایران خودرومعلومه
اطلسعلی : ‌ . آپدیت ۲ روند فاکتور اطلس به شرح زیر است سفیدمشکی تا ۱ شهریور مشکی تا ۵ شهریور نوک مدادی تا ۹ شهریور نقره ای تا ۱۵ مرداد سفید قرمز تا ۱۹ مهر کرم مشکی ، قهوه ای متالیک ، قرمز مشکی فاکتور فوری
S3 : آقایان هر کسی تمایل داره برای تجمع زیر این کامنت اعلام حضور بکنه و اینکه یک گروه تشکیل بدیم برای شکایت توی دفاتر قضایی فقط از طریق دادگاه به حقمون میرسیم اگر تجمع نکنیم
رضا : سلام اصلن نخرید بدقول
عزیز : ماک پذیرش ۷آبان هستیم چرافاکتورنمیشیم وتکمیل وجه آذرداره فاکتورمیشه شاهینgl
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : دعوتنامه دی چی شد بعضی ها میگن اومده آیا راسته اگه دروغه خدا براشون نسازه
مهدی کاشان : سلام من هم تحویل 1 مهر هستم 19 آذر فاکتور شده 20 آذر پلاک شده در حال تکمیل مدارک در حال چرخش می باشد کاشان
جعفر : من تحویلی 18اذر هستم ولی هنوز پلاک نشده
اریزو 6 جی تی : جی تی جوانا بیاید بالا دیگه چخبر؟
ااا : تحویل چ تاریخی بودی منم ابهرم خبری نیس ازمن
207 اذر : شما زنگ زدید چی گفتند؟
ساینا دوگانه اسفند 1401 : چند روز دیگه ماشین به دستم میرسه
سید : احتمالا اولویت تحویل با پیش فروش فوری میباشد
مجتبی(207 مشکی پانا ارتقا یافته) : آقا سوال داشتم از اونایی ک تحویل گرفتن،میخواستم ببینم غیراز دی لایت ها ک روزم روشنه چراغ خطر های عقبم همیشه روشنه؟؟ چون من هرکار میکنم خاموش نمیشه!!
هادی (دنا شش دنده دستی تحویل 8 آبان) : با عرض سلام بالاخره ما هم ماشینمون رو تحویل گرفتیم یه سری اطلاعات میذارم دوستان استفاذه کنن . دنا پلاس شش دنده دستی فروش فوری واریز کل وجه 9 مرداد و تحویلی 7 آبان ..در تاریخ فاکتور شدن یکم اذر ماه با 13 میلیون سود تاخیر و تخصیص پلاک هشتم آذر و نصب پلاک بیستم آذر و حمل و بارگیری خودرو همون بیستم آذر و تاریخ تحویل ماشین 24 آذر .....ممنونم از همه دوستانی که خیلی جاها راهنمایی کردن بقیه رو و منم از راهنمایی اون دوستان استفاده کردم .همتون رو به خدا میسپارم امیدوارم همه به سلامتی ماشین هاتون رو هر چه زودتر تحویل بگیرید .مخصوصا شما اقای عرب دوست عزیز ...خدا نگهدار