با افزایش تحریم ها ایران خودرو و سایپا با اختلال تامین قطعه چه می کنند؟

 

با افزایش تحریم ها ایران خودرو و سایپا با اختلال تامین قطعه چه می کنند؟

 
با خروج ایالات‌متحده آمریکا از برجام ، خودروسازان خارجی از جمله اروپایی ها ایران را ترک کردند.
این در حالی است که امکان تامین قطعات محصولات خارجی که عموما با تکنولوژی به روز تری تولید می شدند در حال حاضر برای دو خودروساز بزرگ کشور وجود ندارد.
در همین راستا رئیس سازمان استاندارد به تازگی در اظهار نظری از نگرانی خودروسازها برای تامین قطعات خبر داده است.
 
نگرانی اصلی خودروسازها این است که با توجه به تحریم‌ها نتوانند بسیاری از قطعاتشان را تامین کنند به همین جهت باید فکری برای حل این مشکل صورت گیرد.
 
اگر به سال های 91 و 92 که پژو از ایران رفته بود برگردیم و وضع تولید ایران خودرو را مرور کنیم، متوجه خواهیم شد که در آن دوران، تامین قطعات داخلی ترین محصولات نیز به مشکل خورده بود.
دلیل این موضوع، امتناع تامین کنندگان وابسته به پژو از تحویل قطعات به ایران بود و سبب شد ضمن کاهش تیراژ، افت کیفی نیز نصیب محصولات پژویی ایران خودرو شود.
حالا نیز ایران خودرو دست به گریبان همان ماجرا بلکه بدتر و پر دردسرتر قرار گرفته است و باز هم تامین قطعات محصولات موردنظر به مشکل خورده است. در این شرایط پرسش اینجاست که ایران خودرو چگونه از پس این مشکل برخواهد آمد و آیا اصلا توانایی مقابله با آن را دارد؟
 
 ازآنجاکه تحریم های جدید سفت و سخت تر از دوران قبل است، قطعا ایران خودرو کار سختی برای تامین قطعات از سورس های اصلی وابسته به پژو دارد و احتمالا ارتباطش با آنها به طور کامل قطع خواهد شد.
بنابراین آبی های جاده مخصوص دو راه بیشتر ندارند؛ یا اینکه تا حد امکان داخلی سازی را افزایش داده و وابستگی خود را به قطعات خارجی کم کنند و یا به دنبال تامین کنندگان جدید بروند.
 البته هر دو این راهکارها نیز مشکلات و موانع خاص خود را به همراه دارند. به عنوان مثال در راهکار اول، خودروسازان با مشکل فناوری مواجه اند و توانایی فنی ساخت برخی قطعات را ندارند و باید دید آیا می توانند در دوران تحریم ها، راهکاری برای آن بیابند یا نه.
 
 
سایپا نیز به دلیل وابستگی به قطعات خارجی (وابستگی کم در برخی محصولات و وابستگی زیاد در دیگر خودروها)، به مشکل تامین قطعه در عصر جدید تحریم بر خورده است.
چندی پیش با اعلام گروه خودرو پژوسیتروئن مبنی بر خروج از ایران، مشارکت سایپا و سیتروئن نیز منتفی شد و  روند تامین قطعات تنها محصول خودروساز فرانسوی در ایران (سیتروئن سی 3) نیز مختل گردید.
علاوه بر این، همکاری شرکت های مختلف خودروسازی و قطعه سازی با ایران، به دلیل خروج آمریکا از برجام،  دچار اختلال است و بنابراین سایپا نه تنها در مورد سیتروئن سی 3، بلکه در تامین قطعات سایر محصولات خود مشکلات و موانعی را بر سر راه خود احساس می کند.
 
این موانع از آن جهت است که آمریکایی ها صنعت خودرو ایران را در اولویت تحریم قرار داده اند و اتفاقا بسیار محکم پای این ماجرا ایستاده اند.
 
شرایط به شکلی است که شرکت های تامین کننده قطعه در سراسر دنیا تهدید به اعمال جرائم و محدودیت های بانکی و غیره، در صورت مراوده با ایران شده اند.
از همین رو سایپا نیز به دلیل وابستگی به قطعات خارجی ، به مشکل تامین قطعه در عصر جدید تحریم خورده است.
 
بنابراین، این شرکت نیز مانند سایر خودروسازان داخلی، یا باید به سراغ بومی سازی هرچه بیشتر قطعات برود و یا تامین کنندگانی جدید و به دور از چشم آمریکایی ها، برای خود دست و پا کند.
طبعا در هر دو مسیر، نارنجی های جاده مخصوص با مشکلات و دردسرهایی مواجه هستند، از جمله اینکه دانش فنی ساخت برخی قطعات را ندارند.
 از طرفی، با توجه به تحریم های سخت آمریکا، یافتن تامین کنندگانی که بتوانند قطعات موردنیاز برای تولید محصولات سایپا را فراهم کنند نیز کار راحتی نیست.
مشکلات سایپا در مورد خودروهایی مانند سراتو و ساندرو و حتی تندر-90 که قطعات وارداتی بیشتری دارند، بیش ازخودرو های دیگر  است و هیچ بعید نیست دومین خودروساز بزرگ کشور مجبور شود قید تولید آنها را بزند.
 
 
 
 

منبع (source)

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تحریم خودرو , قطعات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : منم مثل شما هستم، برای منم همینو زده ولی معلوم نیس که کی فاکتور میشه، تازه اگه فاکتور بشه ۲ هفته طول میکشه برسه دستم
21 خرداد : سلام منم 21 خرداد هستم هیچ خبری نیست. پیر شدیم...
J7 ثبت نام خرداد : اقا توروخدا بجا کل کل و این مزخرفات بزارید کسایی که مراحلشون پیش رفته بیان صحبت کنن ببینیم در چه وضعیتی هستیم
شاهین : تبدیلی ها تا ۲۰خرداد فاکتور شدن
حمیدرضا : کسی تحویل نگرفته امسال هنوز شاهین جی ندادن منم تکمیل وجه آذر هستم خبری نیست
اردیبهشت : سلام من ۱ ماهه تحویل گرفتم ولی باز هم اینجا سر میزنم شما هنوز منتظر سانروف هستید همه سایت ها زده که اصلا سانروف ندارن من خودم هم بعدار ۵ ماه تاخیر gl گرفتم
حسین سهند اسفند 1403 : داداش مارو نمی‌بینی دیوانه ای مگه 600 تومن بریزی یکسال دیگه بهت ماشین بدن من زیاد از سایپا ماشین گرفتم فقط این سهند دیونم کرد از بس دیر دادن خدا به ایران خودو برکت بده حداکثر با یک ماه تاخیر میده
بردیا شاهین پلاس اردیبهشت : وقتی سانروف ندارن پلاس و غیر پلاس نداره ...امیدوارم اینجوری نباشه ولی تو مصاحبه اش کلا گفت واسه شاهین سانروف نداریم تفاوتی نداشت ....پناه بر خدا
شاهین جی ال : سلام و درود خدمت همه بزرگواران بنده ۲۱ خرداد تکمیل وجه کردم و تبدیل زدم موعد تحویل هفته چهارم تیرماه بود ولی هنوز فاکتور نشده
مهدی cvt : دوست عزیز من تکمیل وجه 19اسفندم خبری نیست شما میگی 20 فاکتور شده ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : سلام دوستان اگه قالپاق رو تبدیل به رینگ کنیم ممکنه زودتر فاکتور بشه ؟
سرداری از زنجان : هیوندا بهترینه بعد از ایسوزو حرف اول رو میزنه کم خرج ،به قللک معروفه
چابهار : مبارک باشه به خوشی ازش استفاده کنید
تحویل 31 شهریور، پانا بدون رینگ : سلام دوستان منم تحویل شهریور هستم دیروز گفته بود 1100 واریز کن منم واریز نکردم امروز چک کردم شده 950 از جریمه تاخیر 2500 کم شده و مانده شده 1400 احتمالا چند روز دیگه پرداخت نکنم میشه صفر مبلغ بدهی؟!!
بی نیسان : من ثبت تام 24 تیر ماه هستم قابل توجه دوستان از گنبد کاووس طرح شکایتم زدم. هم بانک رفتم و هم دفتر قضایی چند روز دیگه جواب قضایی و حکم عدم وصول چک 1404/8/24 به بانک صادر میشه هزینه با رفت و امد و اسنب و ماکسیم به 170 هزار تومان رسید، نشینید کنج خانه و پبام من و دوستای دبگه که شما رو سرکرم و مشغول دارن رصد کنید، تا اون موقع اگه اومد که مبارک نیربم جلو چکو باز میکتیم اگه نبومد باشه، نه حریمه داری ،نه چک برگست میخوره، اگه اینکارو نکنید چک برگشت بخوره اگه شرکت شاکی بشه برابر قانون ضمن پرداخت خسارت و هزینه های وکبل شرکت شش ماه حبس هم داره اگه شاکی بشه
ممدو : دعوت نامه من بر اساس مخزن بزرگ اومد
بی نیسان : داداش اگه تو مدیر عامل زامیاد عستی منم مدیر مالی سرکت زامیادم ذادگستری تهران دستور داده مسکل مردم حل بسه منم دارم پول ملت رو به حساب نمایندگی که ثبت نام کردن واریر میکنم تا لامستری تماس بگیرن و پولشون بریزن له حساب الان دستت خالیه چطوری میخای طرح جاه طلبانه خودتو اجرا کتی پس تو هم لایق فحلشی هستی نکن ابنکار رو با ما، هرکدام از مشتربا برا خودشون شخصیت دارن داداش گلم
کوییک RS آبان : سلام دوستان کسی اطلاع داره که دعوتنامه کوییک RS تحویل مهر صادر شده یا نه؟؟
207 تحویل دی پیش فروش : سلام کاستومر چک کنید دعوت نامه های دی ارسال شده است.
نیسان تکسوز : من سه روز نشد فاکتور شدم تو سایتش ولی الان 40 روزه پلاک نمیشه