بیکاری صدهاهزار نفر و ورشکستگی کامل در کمین صنعت قطعه سازی

 

بیکاری صدهاهزار نفر و ورشکستگی کامل در کمین صنعت قطعه سازی

 
دبیر انجمن قطعه سازان در نشست خبری اعضای این انجمن اعلام کرد: صنعت قطعه سازی در بحران است و از اول شهریورماه، امکان تولید قطعه برای خودروسازان را نداریم. وی مسئولیت بیکاری احتمالی 450 هزار نفر در قطعه سازی کشور را متوجه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی دانست.
 
به گفته او، قطعه سازان در حال سپری کردن روزهای بدی هستند و تولید آنها کاهش یافته است. در نتیجه کاهش تولید قطعات، شیفت های کاری نیز کاهش یافته اند و مطابق آیین نامه جدید، قطعه سازان دیگر نمی توانند کالاهای خود را از گمرک ترخیص کنند.
 
افزایش نرخ دلار یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت و تیراژ قطعات است. این موضوع در چندماه اخیر سبب شده تا این شرکت ها قادر نباشند همانند گذشته به تولید قطعات بپردازند و در نتیجه تولید خودرو در خودروسازی های بزرگ کشور کاهش چشمگیری داشته است. آمارهای رسمی از افت تیراژ در حدود 20 الی 35 درصد در دو خودروساز بزرگ کشور حکایت دارند، اما شاپور سامعی این افت را بیشتر می داند و معتقد است تولید خودرو در کشور 40 الی 50 درصد کاهش یافته است.
 
او در ادامه گفت: هنگامی که قطعه سازان قصد ثبت سفارش کالاهای خود را داشتند، باید با ارز 4200 تومانی این کار را انجام می دادند، اما حالا که نوبت به ترخیص کالاهای سفارشی رسیده، دلار نه هزار تومانی معیار قرار گرفته و قطعه سازان برای ترخیص قطعات خود باید مابه التفاوت قیمت ارز مربوط به قطعات ثبت سفارش شده را پرداخت کنند. این موضوع اعتراض قطعه سازان را در پی داشته است در حالی که هیچ سازمانی به این شرکت ها پاسخگو نیست. هر سازمان، دیگری را مسئول آیین نامه جدید می داند و قطعه سازان را به یکدیگر پاس می دهند.
 
شاپور سامعی این مابه التفاوت را غیر شرعی می داند و اعتقاد دارد وقتی گشایش ارز با نرخ 4200 تومانی برای قطعه سازی صورت گرفته است، این محصول برای ماست و لزومی ندارد که مابه التفاوت پرداخت کنیم. از سوی دیگر اگر قطعه سازی برای گرفتن وام به بانک مراجعه کند، با نرخ سود 25 درصدی مواجه می شوند که برای آن ها قابل قبول نیست. هم چنین اگر قطعات خودرو با دلار نه یا ده هزار تومانی از گمرک ترخیص شوند، قیمت خودرو دچار افزایش شدیدی شده و شاهد پراید 43 میلیون تومانی و پژو 405 هفتاد میلیون تومانی خواهیم بود.
 
موضوع داغ این روزها، آزادسازی قیمت خودرو
 
طبق گفته های دبیر انجمن قطعه سازان، رسیدن سفارشات قطعه سازان از چین حدود دو ماه و از سنگاپور و ژاپن حدود پنج ماه طول می کشد. او از تحریم های داخلی گلایه می کند و می گوید: پیش از آن که تحریم های جهانی علیه بانکداری ایران از راه برسند، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تحریم های داخلی علیه قطعه سازی را آغاز کردند که این موضوع موجب پیش آمدن وقایع ناگواری برای این صنعت شده است. خودروسازان در حالی محصولات خود را به فروش می رسانند که دیگر توان سفارش قطعات برای خودروهای آتی را ندارند و کمبود نقدینگی، موجب ناتوانی قطعه سازان در تولید سفارشات می شود. همین موضوع باعث شده تا قیمت خودرو افزایش قابل توجهی پیدا کند و مشتریان قدرت خریدشان را از دست بدهند. اگر قیمت گذاری خودرو آزاد شود، خودروسازان می توانند محصولاتشان را در حاشیه بازار به فروش برسانند و در نتیجه، نرخ رشد قیمت قطعات یدکی کاهش خواهد یافت.
 
 
شاپور سامعی در ادامه صحبت هایش افزود: تعدادی از قطعه سازان در هیات مدیره های خودروسازان شده اند و این کار موجب شده تا خودروسازان به صورت انحصاری از شرکت های محدودی خریدهایشان را انجام دهند. بسیاری از این شرکت ها نیز برای کسب سود بیشتر، مسیر راحت را برگزیده و به جای تولید قطعات، آن را وارد می کنند. این مساله باعث می شود تا قطعه سازانی که به کار تولید اشتغال دارند، با خطر بیکاری گسترده نیروهایشان مواجه شوند. وی افزود: خریدهای خارجی متوقف شده و بانکها به ما حواله نمی‌دهند و بهانه تحریم را مطرح می‌کنند درحالی که ما در شرایط تحریم تمام شگردها را یاد گرفته و حتی به صورت چمدانی معاملات خود را انجام می‌دادیم اما امروز بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به جای کمک به تولیدکنندگان دست ما را بسته اند.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrobank

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نازنین۱ : اقای جی ال یا همون زری خیلی تابلو پیام میدی که یک نفری با اسم های متفاوت🤣
X5اسفند : سلام من هم شرایط مشابه شما دارم 21مهر شاستی 9آبان پلاک مدارکم ارسال شد شهر تهران شما چطور؟
J7 : برای من هم واریز نشده ثبت نام اردیبشهت دو مرحله ای تکمیل وجه ۲۸ مهر
زری : دمت گرم این یکی روخوب اومدی ..........این علی مدبر خیلی مدعی بود با حرفهاش باعث شد خیلی ها توچاله بیفتن خدا لعنتش کنه
m t8 : سلام من ثبت نام اردیبهشت بودم در مرحله پلاک یک ماهی هست مانده ام . کار هاشون نظم نداره شاید به شما زود تر تحویل دادن .
سینا : خدا شرمنده شون کنه. تحویل 4 تیر و تکمیل 20 اسفند. به قرار خودشون 50 م سود تأخیر. الان برج 9 پس سود تأخیر 5 ماهه این 50 میلیون رو هم که فعلا خوردن. بخوره تو سرتون به حق محمد و آل محمد این ظلم آشکار و ظلم های دیگر
X5تیر : ببخشید شما مرحله تکمیل وجه و صدور فاکتور باهم سبز شد؟چون من چند روزی هست تکمیل وجه سبز شده ولی صدور فاکتور نه
علی : تشکر از اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتید بسیار آموزنده و مفید بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
3121 : سلام دوستان 31شهریور12355680 و 21 مهر 12379463 دارم بنظرتون اینا شنبه فاکتور میشن کسی خبری نداره چون هنوز فاکتور نشدم
رضا : خداییش دم ایران خودرو گرم .من تارا ثبت نام کردم یه ماه زودتر تحویل داد .از بقیه هم سوال میکنم بیشترین تاخیر چه ماه بوده .بعد سایپا هنوز شاهین ثبت نامی سال 402 رو هنوز نداده .هر دو دولتی ولی این کجا و آن کجا
ساینا دوگانه مرداد : سلام دوستان به نظرتون ثبت نام ساینا دوگانه17دی وتکمیل وجه23شهریور کی فاکتور میشه ؟
بهمن : سلام، دعوتنامه بهمن برای کسی صادر شده؟
پراید 31 شهریوری : 12355455 هنوز فاکتور نشده کی فاکتور میشه ؟؟؟
بابک : برای منم نیومده لطفا اگه برای کسی از دوستان اومد اطلاع بده ممنون
مهدی : خودت فهمیدی چی نوشتی؟؟
اکرم : سلام دوستان محترم پیش فروش برای دنا 6 دنده مرحله دوم مبلغ واریزی چقدر هست؟ ممنون میشوم اکر اطلاع بدین
دیلان ساینادوگانه : سلام دوستان ظرفیت ثبت نام هرماه سایپا چندنفراست آیا کسی می داند
207 : اینجا مرحله آیه که طول می کشه بستگی به شرکت تعداد افراد جلوت دارن