بیکاری صدهاهزار نفر و ورشکستگی کامل در کمین صنعت قطعه سازی

 

بیکاری صدهاهزار نفر و ورشکستگی کامل در کمین صنعت قطعه سازی

 
دبیر انجمن قطعه سازان در نشست خبری اعضای این انجمن اعلام کرد: صنعت قطعه سازی در بحران است و از اول شهریورماه، امکان تولید قطعه برای خودروسازان را نداریم. وی مسئولیت بیکاری احتمالی 450 هزار نفر در قطعه سازی کشور را متوجه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی دانست.
 
به گفته او، قطعه سازان در حال سپری کردن روزهای بدی هستند و تولید آنها کاهش یافته است. در نتیجه کاهش تولید قطعات، شیفت های کاری نیز کاهش یافته اند و مطابق آیین نامه جدید، قطعه سازان دیگر نمی توانند کالاهای خود را از گمرک ترخیص کنند.
 
افزایش نرخ دلار یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت و تیراژ قطعات است. این موضوع در چندماه اخیر سبب شده تا این شرکت ها قادر نباشند همانند گذشته به تولید قطعات بپردازند و در نتیجه تولید خودرو در خودروسازی های بزرگ کشور کاهش چشمگیری داشته است. آمارهای رسمی از افت تیراژ در حدود 20 الی 35 درصد در دو خودروساز بزرگ کشور حکایت دارند، اما شاپور سامعی این افت را بیشتر می داند و معتقد است تولید خودرو در کشور 40 الی 50 درصد کاهش یافته است.
 
او در ادامه گفت: هنگامی که قطعه سازان قصد ثبت سفارش کالاهای خود را داشتند، باید با ارز 4200 تومانی این کار را انجام می دادند، اما حالا که نوبت به ترخیص کالاهای سفارشی رسیده، دلار نه هزار تومانی معیار قرار گرفته و قطعه سازان برای ترخیص قطعات خود باید مابه التفاوت قیمت ارز مربوط به قطعات ثبت سفارش شده را پرداخت کنند. این موضوع اعتراض قطعه سازان را در پی داشته است در حالی که هیچ سازمانی به این شرکت ها پاسخگو نیست. هر سازمان، دیگری را مسئول آیین نامه جدید می داند و قطعه سازان را به یکدیگر پاس می دهند.
 
شاپور سامعی این مابه التفاوت را غیر شرعی می داند و اعتقاد دارد وقتی گشایش ارز با نرخ 4200 تومانی برای قطعه سازی صورت گرفته است، این محصول برای ماست و لزومی ندارد که مابه التفاوت پرداخت کنیم. از سوی دیگر اگر قطعه سازی برای گرفتن وام به بانک مراجعه کند، با نرخ سود 25 درصدی مواجه می شوند که برای آن ها قابل قبول نیست. هم چنین اگر قطعات خودرو با دلار نه یا ده هزار تومانی از گمرک ترخیص شوند، قیمت خودرو دچار افزایش شدیدی شده و شاهد پراید 43 میلیون تومانی و پژو 405 هفتاد میلیون تومانی خواهیم بود.
 
موضوع داغ این روزها، آزادسازی قیمت خودرو
 
طبق گفته های دبیر انجمن قطعه سازان، رسیدن سفارشات قطعه سازان از چین حدود دو ماه و از سنگاپور و ژاپن حدود پنج ماه طول می کشد. او از تحریم های داخلی گلایه می کند و می گوید: پیش از آن که تحریم های جهانی علیه بانکداری ایران از راه برسند، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تحریم های داخلی علیه قطعه سازی را آغاز کردند که این موضوع موجب پیش آمدن وقایع ناگواری برای این صنعت شده است. خودروسازان در حالی محصولات خود را به فروش می رسانند که دیگر توان سفارش قطعات برای خودروهای آتی را ندارند و کمبود نقدینگی، موجب ناتوانی قطعه سازان در تولید سفارشات می شود. همین موضوع باعث شده تا قیمت خودرو افزایش قابل توجهی پیدا کند و مشتریان قدرت خریدشان را از دست بدهند. اگر قیمت گذاری خودرو آزاد شود، خودروسازان می توانند محصولاتشان را در حاشیه بازار به فروش برسانند و در نتیجه، نرخ رشد قیمت قطعات یدکی کاهش خواهد یافت.
 
 
شاپور سامعی در ادامه صحبت هایش افزود: تعدادی از قطعه سازان در هیات مدیره های خودروسازان شده اند و این کار موجب شده تا خودروسازان به صورت انحصاری از شرکت های محدودی خریدهایشان را انجام دهند. بسیاری از این شرکت ها نیز برای کسب سود بیشتر، مسیر راحت را برگزیده و به جای تولید قطعات، آن را وارد می کنند. این مساله باعث می شود تا قطعه سازانی که به کار تولید اشتغال دارند، با خطر بیکاری گسترده نیروهایشان مواجه شوند. وی افزود: خریدهای خارجی متوقف شده و بانکها به ما حواله نمی‌دهند و بهانه تحریم را مطرح می‌کنند درحالی که ما در شرایط تحریم تمام شگردها را یاد گرفته و حتی به صورت چمدانی معاملات خود را انجام می‌دادیم اما امروز بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به جای کمک به تولیدکنندگان دست ما را بسته اند.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrobank

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

داریوش
0

قطعه سازی که شهل است، گاری سازی کشور ورشکست خواهد شد و نان مافیاها آجر شده و و آن گاه دل مردم خنک می شود!
16:10  1397/05/28
پاسخ دادن
محمد
0

واردکردن قطعه درجه 4 و 5 و لیبل ساخت ایران زدن روش و فروش چند برابر قیمت = قطعه سازی ؟
یک مشت آدم فرصت طلب که با جون مردم سال ها بازی کردن همون بهتر که بساطشون جمع شه .
09:28  1397/05/28
پاسخ دادن
امین
0

خدا کنه همشون ورشکست بشن. چهل ساله اشغال ساختن جان و مال مردم رو دزدیدن الان دیگه وقتشه نابود بشن . البته هستن احمق هایی که منفعت خودشان رو به منفعت مردم ترجیح میدن.
02:59  1397/05/26
پاسخ دادن
آریابهمن
0

تا آخر ایستاده ایم!!!
22:56  1397/05/24
پاسخ دادن
رضا
0

فقط آَشغال تولید میکنن . خدا کنه همشون ورشکست و تعطیل بشن . عاقبت آشغال فروش همینه .
22:41  1397/05/24
پاسخ دادن
فرزاد
0

ایشالله همشون اخراج بشن.حقشونه مردم
18:32  1397/05/24
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی ۲۰ خرداد : سپاس مبارک شما ها هم باشه خودروتون
J4 سفید : قرارداد ۱۰ اسفند هنوز تکمیل وجه زرده
پذیرش 19 اسفند اطلس سفید مشکی : مبارکه...خداکنه اسفند رو هم فاکتور کنند. پذیرش 19 اسفند
S3 ثبت نام13 آذر : واسه ما ۱۳ آذر بود ۱۶ خرداد شاسی شد فعلا دارن مشکی هارو فاکتور میکنن
J7 دی : هنوز برای دی ماه فاکتور نشده
علی : نتایج خودروهای برقی فردا مشخص میشه احتمال بسیار زیاد این هفته خودروهای وارداتی چانگان هم تعیین تکلیف بشن خبر خودروهای برقی توی سایت
تارا دستی زمستان : تا 22خرداد یا 23خرداد هستن بعد خرداد تمام میشه میاد روی تیر
محمد j4 : سلام دوستانی که j 4 مشکی ثبت نام کردن اسفند یا فروردین ماشین بهشون تحویل شده ؟ من سفید نوشتم حالا میکن مشکی ها رو زودتر دارن میدن
تارا v1p : ما 20خرداد فروش فوری سفید هنوز فاکتور نشدیم
مجتبی : سلام دوستان واسه من امروز زده شما هیچ سفارش ثبت شده ای ندارید. مشکل سامانه هست یا...؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : سلام 16درصد جریمه تاخیر نه از زمان ثبت‌نام شما قرارداد درست بخونین
اسفند ماهی : سلام دوستان وقت بخیر طرح تبدیل به کوییک تا چه تایمی وقت داره ؟
ایهان : ماهم تکمیل وجه 22اسفندهستیم،29فروردین تخصیص شده ولی تاامروز خبری از فاکتور نیست
مهرسانا : سلام ،مهلت تبدیل و واریز وجه بهار تا کی هست?
محسن : ما قبلا 114 دادیم الانم 117 جمعا 232
حامد : نمی دونم چی بگم اگه قراره تبدیل شورن به پارس بشه باید قیمت هم برگرده یعنی اون موقع هر چی قیمت پارس بوده یه قیمت اون موقع بده. دقیقا مثل سورن ای اف سون که هر کی تبدیل زد به قیمت زمان واریز وجه هر خودرو چقدر قیمتش بوده موقع واریز . الان باید قیمت اسفند ماه حساب کنند تو اسفند ماه قیمت پارس بده 294 .
حسن : یک ماه و نیم شاسی تخصیص شده اما فاکتور نشده
سفارشی4714 : سلام دوستان اطلاع دارید کارت سوخت رو خودمون باید ثبت نام کنیم یا نه؟؟
عارف : من آخر بهمن هستم هنوز فاکتور نشده
ایوب : بله سود مشارکت ما را تو طرح تبدیل های قبلی میزدن نمیدونم چرا تو طرح تبدیل کوییک نزدن آخه سود مشارکت ما که مبلغ واریزی که 141میلیون بوده و در حدود یک سال خوابیده باید بشه بیشتر از22میلیون باشه کسی زنگ نزده از کارشناسای سایپا اینا بپریه؟