احتمال آزادسازی قیمت خودرو؛ آیا پراید، ۴۳ میلیون تومان خواهد شد؟

 

احتمال آزادسازی قیمت خودرو؛ آیا پراید، ۴۳ میلیون تومان خواهد شد؟

 
مشاور خودرویی وزارت صمت با بیان این‌که این وزارتخانه با آزادسازی قیمت خودرو موافق است، از درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات خبر داد.
 
در نشست خبری که با حضور جمعی از مسئولان دست‌اندرکار خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن قطعه‌سازان خودروی کشور با خبرنگاران انجام شد، اخبار جدیدی از تمایل خودروسازان به افزایش قیمت محصولات شنیده شد. با این اوصاف، به نظر می‌رسد که به زودی شاهد فاز جدید افزایش قیمت خودرو در کشور باشیم.
 
اصغر خسروشاهی در نشست خبری امروز با خبرنگاران گفت:
 
وزارت صنعت در جریان تمامی اطلاعات ارزی و خرید قطعات و مواد از قطعه‌سازان و خودروسازان است؛ اگرچه باید به این نکته توجه داشت که در حوزه صنعت خودرو، فقط وزارت صنعت دخیل نیست و سایر دستگاه‌ها مانند وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نیز دخالت دارند؛ به همین دلیل باید به جمع‌بندی نهایی در این خصوص برسیم. در عین حال نامه‌ای از سوی انجمن قطعه‌سازان به هیئت دولت ارسال شده است و ساماندهی وضعیت فعلی به تصمیم‌گیری هیئت دولت بستگی دارد.
 
 
مشاور خودروی وزارت صنعت اعلام کرد:
 
درخواست افزایش قیمت از سوی دو خودروساز به رئیس جمهوری رسیده است، اما چون این موضوع در شرایط غیرعادی اعلام شده، باید رئیس جمهور شخصا در این رابطه تصمیم‌گیری کند؛ در این میان، خودروسازان در نامه‌ای به وزارت صنعت درخواست آزادسازی قیمت خودرو و فروش محصولات را تا ۵ درصد زیر قیمت بازار دارند. وزارت صنعت موافق آزادسازی قیمت خودرو است؛ این در حالی است که پرداخت یارانه به قطعه‌سازان و هر گونه کاری که منجر به فساد و رانت خواهد شد، محدود شود.
 
در حال حاضر که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای قطعه‌سازان به نرخ آزاد رسیده است، آشفتگی و تبعاتی به همراه دارد؛ اما تا یک یا دو هفته آینده و پس از اصلاحیه‌های صورت گرفته بر تصمیم‌گیری‌ها، این وضعیت بهبود می‌یابد.
 
 
همچنین شاپور سامعی، نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان در نشست خبری اعضای این انجمن با اشاره به این‌که امروز باید به صنعت قطعه‌سازی کشور تسلیت بگویم، اظهار داشت:
 
قطعه‌سازان روزهای بدی را می‌گذرانند به نحوی که ضمن تعدیل نیرو، شیفت‌های کاری خود را هم کاهش داده‌اند. در کنار این موضوع نزدیک به یک هفته است که با ابلاغ آیین‌نامه جدید، قطعه‌سازان امکان ترخیص کالاهای خود از گمرک را ندارند. نوسانات نرخ دلار عاملی شده است تا نتوانیم به تولید مستمر بپردازیم. کاهش حجم تولید قطعه اثر قابل توجهی بر تولید خودرو می‌گذارد. به اعتقاد ما ۴۰ تا ۵۰ درصد حجم تولید قطعات خودرو کاهش یافته است. ما کالاها را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ثبت سفارش کرده‌ایم، اما در آیین‌نامه جدید باید دلار ۹ هزار تومانی را معیار قرار داده و مابه‌التفاوت آن را پرداخت کنیم. برای ترخیص کالاهای خود به گمرک مراجعه می‌کنیم و آن‌ها می‌گویند بروید سازمان حمایت؛ اما این سازمان هم آیین‌نامه را بهانه کرده و ما را به سازمان‌های دیگر می‌فرستد و هر روز سرگردان‌تر از دیروز هستیم. در این میان وقتی گشایش‌ها برای قطعه‌سازان با ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت گرفت، دیگر پرداخت ما‌به‌التفاوت چه موضوعی است؟ چرا که شرعا محصول به ما تعلق دارد.
 
امروز خودروسازان و قطعه‌سازان نمی‌توانند از بانک‌ها وام دریافت کنند، چرا که آن‌ها سودهای ۲۵ درصدی را مطرح می‌کنند. در حال حاضر این سوال برای ما مطرح است که اگر ما باید قطعات را با دلار ۹ تا ۱۰ هزار تومانی تولید کنیم، قیمت خودرو رشد قابل توجهی پیدا می‌کند که اصلا منطقی نیست. به عنوان نمونه، قیمت پراید به حدود ۴۳ میلیون تومان و پژو 405 به ۷۰ میلیون تومان می‌رسد. واردات کالا برای قطعه‌سازان از چین حدود ۲ ماه و از ژاپن و سنگاپور  ۵ ماه زمان می‌برد، در این میان نقدینگی برای پرداخت دلار با نرخ ۹ هزار تومانی به دولت نداریم. البته قبل از آغاز تحریم‌های بین‌المللی، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تحریم‌های داخلی خود را علیه تولیدکنندگان داخلی آغاز کردند، که این موضوع اصلا به نفع تولیدکننده داخلی نیست.
 
امروز خودروهای تولیدی را می‌فروشند و نمی‌توانند کار جدیدی تولید کنند. علاوه بر این، قطعه‌سازان نیز به دلیل کمبود نقدینگی امکان تولید ندارند و در نهایت قیمت خودرو به صورت غیر منطقی افزایش پیدا می‌کند که مردم توان خرید آن‌ها را ندارند. به اعتقاد ما قیمت خودرو باید آزاد شود تا با فروش خودرو در حاشیه بازار، رشد قیمت مواد اولیه کاهش پیدا کند.
 
 
 
مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان هم با اعلام این‌که امروز صنعت قطعه‌سازی در بحران قرار دارد، اظهار داشت:
 
در حال حاضر ۱۴ هزار نفر در این صنعت تعدیل شده است، که به اعتقاد ما ۴۵۰ نفر دیگر هم بیکار خواهند شد. به خودروسازان گفتیم ما از اول شهریور امکان تولید قطعه نداریم و آن‌ها نیز به تبع، کاهش ۸۰ درصدی تولید را پیش رو دارند؛ مسئولیت بیکاری این افراد متوجه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است. خریدهای خارجی متوقف شده است و بانک‌ها به ما حواله نمی‌دهند و بهانه تحریم را مطرح می‌کنند، درحالی که ما در شرایط تحریم تمام شگردها را یاد گرفته و حتی به صورت چمدانی معاملات خود را انجام می‌دادیم. اما امروز بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به جای کمک به تولیدکنندگان دست ما را بسته‌اند.
 
دولت باید ارز مورد نیاز صنعت خودرو و قطعه‌سازی را که حدود ۳ میلیارد دلار است، تأمین کند. علاوه بر این قیمت خودرو هم باید آزاد شود، تا تأثیر افزایش قیمت مواد اولیه با فروش خودرو در حاشیه بازار برطرف شود. خودروسازان درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به همراه آنالیزهای قیمتی به وزیر صنعت ارائه کرده‌اند و قرار است این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. ما نیز در این رابطه درخواست پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی برای صنعت خودرو هستیم. البته برای پیگیری وضعیت قطعه‌سازان، نامه‌نگاری‌های متعددی به همراه پیشنهادات مطرح کرده‌ایم که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو , بازاریابی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

فرزاد
7

ایول.دستشون درد نکنه.چقدر خوشحال شدم از این خبر.انشالله بشه 50 میلیون.این مردم حقشونه.روزی برسه که نون خوردن نداشته باشن به یاری خدا
10:42  1397/05/25
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: عرفان348
4

دقیقا معلوم نیست چی میخوان از جون ملت؟
میگه قیمت رو تا 5 درصد زیر قیمت حبابی بازار. خوب این قیمت بی حساب کتابو کی درست کرده؟؟؟ خود خودروسلاز از طریق عدم عرضه خودرو به بازار و احتکار خودرو. میانگین درامد مردم حدود 2 میلیون تومن در ماهه و این درامد کشش این قیمتها رو ابدا نداره. مردم توان این قیمتهای خودروها رو ندارند. همین قیمتهای شرکتها هم خیلی بالاست.
10:32  1397/05/25
گزارش
پاسخ دادن
صابر
3

تو ببین چی میشه ! هر چی قیمت بالاتر بره اشتتیاق مردم برای خرید بالا میره و صف میکشن 1 تجربه ثابت کرده مردم ایران همچین موجوداتی هستن
12:03  1397/05/25

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 فروردین : 25 فروردین ثبت نام دو مرحله ای، تکمیل وجه 11 شهریور
فرشادX5 : سلام چندم فروردین ثبتنام کردید و اینکه نقد بود یا خیر؟؟
شاهین پلاس : این شماره ها که می‌زنید مختص فقط پلاس هستش یا همه ماشینهای شاهین بار من ۱۱۹۴۳۷۳۷ هستش
X5 فروردین : ممنونم از جوابتون. برای من هنوز تو تکمیل وجه زرد مونده و فاکتور نشده، نمایندگی گفت فاکتور شده، نمیدونم کدومش درسته؟
سجاد ایلام : نه داداش نیست eنمیدونم چی نوشته
مهران : توضیحات داده شده عزیز واریزی های بعد از ظهر هر روز برای روز بعد حساب میشه و اونایی که مشکل بانکی میخوره تراکنش ها روز بعد محاسبه میشه تو سیستم 27 و 28 اسفند داریم. بنده مثل یه عده که مریضن و مشکل دارن اطلاعات دروغ نمیدم حقیقت اگر تلخ هم باشه بدونی و اگاه باشی بهتره
تحویلی مرداد : صمت و دستگاه های دولتی خیر بنظر من دادسرا شکایت کن
جلال اول اردیبهشت : ۱۱۹۴۳۸۵۱
x5 فرودین کرج : به روز نشون میده چون ماشین‌من پلاک شد نیم ساعت بعدش نشون داد توی سایت.بعدش اگه پلاک شده باشه نهایت دیگه تا اخر مهر تحویل میدن ان شاء الله
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
یوسف : پیش فروش 15 بهمن . دعوت نامه و تکمیل وجه اریبهشت هنوز فاکتور نشدم
207 هیدرولیک فلز قالپاق تحویل 26 آبان سفید : ساعت چند دقیقا واریز کردین؟ من 13:35 واریز کردم ولی فاکتور نشدم
دی : برا این که اینجا ده مدل حرف میزنند
207 فرسوده تحویل آذر ماه : سلام خودرو فرسوده چه تاریخ تحویل اسقاط دادین طرح پیش فروش بودی برای من تحویل آذر. ماه 16 شهریور ماه واریز کردم هنوز پیامک اسقاط نیامده برای شما چند ماه طول کشید پیامک اسقاط بیاد
اطلس معیوب : سلام بله من دقیقا یک ماه پیش پلاک شد و مدارکش رسید،ولی هفته پیش از نمایندگی تماس گرفتن،رفتم برگ سبز و کارت تحویل دادم که باطل بشه،هنوز هیچ خبری نشد
پاناقالپاق فرسوده 13مردادتبدیل هفدهم وتبدیل 7مهر : دوستان مردادی کسی پلاک نشد؟
دوگانه : به خدا منم با دوتا بچه بیکارم 3 ماه واریزی زدم ماه بعد قسط دارم منم گرفتارم 80 میلیون از کجا ردیف کنیم انشالله شنبه ساعت 9 جلو در زامیاد بریم درست میشه
علی : سلام دوستان جلو موعد تحویل نوشته کلاس خودرو فاقد صف فاکتور...یعنی چی ؟
اخر تیر : سلام من پیش فروشم طرح عادی پذیرش 121697هنوز فاکتور نشدم پذیرشم هم 24 بود خدالعنت کنه سایپا رو
الهه : 207فروش فوق العاده واریزی27مردادماه تحویل25آبان رنگ سفید،امروز17400بابت پلاس واریز کردم ساعت12فاکتورشد