معایب پیشرانه‌های توربوشارژ چیست؟

 

معایب پیشرانه‌های توربوشارژ چیست؟

 
با ورود سیستم توربوشارژ به عرصه خودروسازی، موتور خودروها کوچکتر شد و بر اساس گفته شرکت‌ها مصرف سوخت خودروها را به شدت کاهش داد. اما اگر خودرو توربوشارژ داشته باشید شاید متوجه شده باشید که اعداد اعلام شده برای مصرف سوخت از سوی شرکت با آنچه که در واقعیت اتفاق می‌افتد چندن تطابق ندارد. اما چه چیز باعث این امر می‌شود.
 
واقعیت این جا است که سیستم توربوشارژ می‌تواند باعث کاهش مصرف سوخت خودرو یا افزایش قدرت شود. اما نکته اصلی اینجا است که این دو مورد همزمان با هم رخ نمی‌دهد.
 
اگر توجه کرده باشید در خودروهای اسپرت جدید، اکثرا از توربوشارژر استفاده می‌شود. این امر به این دلیل است که توربوشارژ می‌تواند تا حد بسیاری راندمان موتور را افزایش دهد. اما این امر چگونه اتفاق می افتد؟
 
در موتورهای تنفس طبیعی، میزان معینی از هوا و سوخت در سیلندرها با هم ترکیب می‌شوند و با کمک شمع خودرو احتراق در آن محفظه رخ می‌دهد. به دلیل اینکه فشار بسیار زیادی در محفظه احتراق وجود دارد، دمای این قسمت ممکن است بالا برود و آن وقت است که هوا و سوخت بدون نیاز به شمع خود به خود مشتعل می‌شود و می‌سوزد. همین امر می‌تواند باعث پدیده ای به نام "ناک" (Knock) شود که علامت آن شنیدن صدای تق تق درون موتور است، مخصوصا وقتی که پا را تا انتها بر روی پدال گاز قرار می‌دهیم.
 
توربوشارژ طراحی شده تا از بروز پدیده ناک جلوگیری کند. این سیستم با تزریق میزان بیشتری از سوخت موجب می‌شود تا دمای محفظه احتراق کم شده و ناک صورت نگیرد اما نکته اینجاست که در این ساز و کار سوخت بیشتری مصرف می‌شود؛ پس در این حالت خودرو شما به هیچ عنوان در مصرف سوخت صرفه نمی‌کند.
 
اما اگر توربوشارژ بخواهد مصرف سوخت را پایین بیاورد، با تزریق میزان بیشتری از هوا به درون سیلندر دمای آن را پایین می‌آورد که البته این امر به دلیل عدم وجود سوخت کافی برای ترکیب، به همان اندازه که مصرف را کم می‌کند، قدرت خودرو شما را هم کاهش می‌دهد.
 
پس پیشرانه‌ها توربوشارژ به خوبی آن چه که در تبلیغات آن بیان می‌کنند نیست، گرچه یک سیستم بسیار کارآمد برای افزایش قدرت یا کاهش مصرف سوخت است.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , توربوشارژ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

علی
0

موتورهای توربوشارژ مزیت های خودشون رو دارند اما در واقع هیچ چیزی جای یک موتور تنفس طبیعی پر حجم رو نمیگیره . یک بار که سوار یک آزرا با موتور 3000 بشی اونوقت میفهمی که یک موتور 1600 توربو عمرا نمیتونه اون کارایی و دوام رو داشته باشه
موتورهای توربو شدیدا وابسته به بنزین با اکتان بالا هستند وگرنه ناک خیلی زود از پا درشون میاره . همچنین استهلاک بالایی دارند و از همه بدتر واکنش به پدال گاز با تاخیر انجام میشه . سوار سورن توربو شدم وقتی گاز میدی دو ثانیه بعد موتور یادش میاد که باید دور بگیره و این حسابی تو ذوق میزنه . موتور پر حجم تنفس طبیعی واقعا یک چیز دیگه است
12:08  1397/06/03
پاسخ دادن
آوا
0

من که ی برداشت دیگه ای از توربوشارژ داشتم فکر میکردم قطعه اییه ک در مسیر اگزوز نصب میشه و از خروجی موتور را تبدیل ب برق میکنه و دوباره وارد سیتم برق میشه ک اینطوری در مصرف سوخت صرفه جویی میشه....
19:13  1397/06/01
پاسخ دادن
رضا
0

ترجمه ناشیانه ای بود بهتره متن بالا رو یک متخصص باز بینی کنه این حرفها باعث گمراهی کسانی میشه که تازه کار هستن لطفا اطلاعات ناقص نادرست دست مردم ندین
20:24  1397/05/31
پاسخ دادن
مرتضی
0

چقدر غیر علمی نوشته بود😀😀😀
اگه سوخت و اکسیژن ترکیب درستی نگیرن احتراق ناقص بوجود میاد
کاملا نویسنده اشتباه درج کرده
سیستم توربو شارژ با سرد کردن هوا و اختلاط اون با سوخت قبل از ورود به محفظه سیلندر باعث میشه سوخت با هوای بیشتری مخلوط بشه و بخاطر سرد شدن باعث کاهش حجم اولیه میشه که این کاهش حجم یعنی افزایش ضریب تراکم موتور
وقتی تراکم افزایش پیدا کنه ، راندمان بالا میره و انرژی بیشتری از سوخت جذب میشه
وقتی راندمان بالا میره مصرف سوخت کم میشه
یادمون نرده افزایش راندمان یعنی: افزایش بهره وری یا به عبارتی افزایش میزان ستانده در برابر میزان داده
بهتره که متن کلا بازنگری بشه
کار توربو شارژ خنک کردن سیلندر نیست ... خنک کردن سیلندر به عهده سیستم خنک کننده است
توبو شارژ خنک کردن هوا به منظور اکسیژن رسانی بهتره
موتور تنفس طبیعی که میگیم یعنی خودش هوا میکشه...
توربو شارژ همون کاری رو میکنه که بادبزن با ذغال میکنه !رسوندن هوای بیشتر برای بهتر سوختن سوخت
16:36  1397/05/30
پاسخ دادن
محسن2
0

معایب ؟؟!!! این که فقط یکی بود و چیز زیاد مهمی هم نیست و به عنوان عیب نمیشه بهش نگاه کرد چون عیبهای دیگه ای داره که مهمتر هستن مثل استهلاک بالای موتور داغ کردن موتور نبود لوازم هزینه نگهداری بالا (استفاده از روغن و بنزین با کیفیت ) . .
14:51  1397/05/30
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : یک ماهه که پول واریز کردیم خدا کنه که به موقع بدن گفتن تحویل اسفندماه
کوروش : دوست گرامی بهمین زودی نتیجه نمیده زمان بره ! سازمان حمایت از مصرف کنندگان به کارشناسی میکنه بعد تخلف محرز واقع شد میفرسته اداره تعزیرات اداره تعزیرات یک اداره زیر نظر قوه قضائیه س هیچ گونه تبعیضی هم قائل نیست رای صادره قابل اجراست .حال دوستان همگی از بازرسی کل کشور که فشار و نظارت بر تخلفات ارگانهای و شرکتهای دولتی است قطعا پیگیری و از ایرانخودرو علت تخلف رو باید در کوتاهترین زمان به سازمان ارائه کند که بازرسی ایرانخودرو را موظف و ملزم به جبران خسارت به خریداران میکند
درانتظار اطلس : سلام مبارک باشه ،سود تاخیر رو براتون حساب کردن ؟؟ چقدر شده
محتشم : درود . دوست گرامی مهران از شما سوال دارم ؟واسه تو فروش فوق العاده بودش یکماه بودش یا 90روز کلا چقدر واریز کردی کلا
اطلس - آذر ۱۴۰۳ : مسئله اینه که همین دو سه شب پیش به خاطر افزایش قیمت این نقص پرونده زده شد. قبلش که کوئیک دعوتنامه بجای اطلس زده بوده، نقص پرونده نبود؟؟!!
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بنده خدا : منم میام آدرس بگین
امیر ساینا85گانه 90 روزه : بچه ها فاکتور شروع شد
خودرو : واقعا خودتون به خودتون کمک کنید تاکی حق خودمونو نگیریم هر چی بشینید به ضرر خودتونه اگر برید منم هستم میام شنبه تلفنی هیچ چیزی حل بشو نیست
زاگرب : بسلامتی چی بوده ماشین
اتو207 : سلام، دوستان محترم سود تاخیر خودرو رو چند روز بعد از تحویل گرفتن خودرو میشه دریافت کرد!
لگن : سلام اگر واقعا بیاید مثل دفعه قبل نکنید من و دونفر دیگه از دوستان که اوناام هستن شنبه میام اگر میاین اعلام کنید 11 بریم
رسول : مبارک داداش شماره پذیرش روبگو
رانا لگن : سلام منم چند بار پیام گزاشتم بره تجمع دفعه قبلم رفتم کسی نیومده بود اگر مایل باشید اعلام کنید شنبه 11 صبح درب 16 همه تجمع کنیم من هستم
Mk : چون غلط املایی داری ی چیزی هم کم میکنن باید پرداخت کنی
امیر دنا آپشنال مشکی آبنوس : سلام عزیزان دنا اتومات واریزی برج 4 هر کس فاکتور شد خبربده ممنون شماره قرارداد 1485 بوده برای ما