مسابقات کارتینگ (قسمت اول)

مسابقات کارتینگ (قسمت اول)

لذت رانندگی با سرعت در یک مسیر پر پیچ وخم، اتفاقی است که شاید به ندرت برای افراد اتفاق بیافتد. اما با پیدایش رشته های ورزشی مختلف،از جمله اتومبیل رانی، این امکان برای افراد بسیاری فراهم شده است. کارتینگ نیز، که از زیر مجموعه های این ورزش پرهیجان و پرطرفدار می باشد، هیجان رانندگی با سرعت را برای شما فراهم می آورد. در قسمت اول این مجموعه قصد داریم به معرفی رشته کارتینگ، فدراسیون بین المللی، و تاریخچه این رشته در جهان و ایران بپردازیم.

مسابقات کارتینگ (قسمت اول)

مسابقات کارتینگ که به اختصار به آن کارتینگ می گویند و به عنوان سکوی پرتاب دیگر مسابقات اتومبیل رانی شناخته می شود، در حقیقت رقابتی بین خودروهای چرخ باز کوچک است. این خودروها که با توجه به نوع طراحی آن ها، کارت، گوکارت (go-kart)، و یا کارت گیربکس/دنده ای (gearbox/shifter kart) نامیده می شوند، در پیست های کوتاه با یکدیگر به رقابت می پردازند. کارت ها از نظر سرعت با یکدیگر تفاوت دارند؛ برای مثال سوپرکارت ها تا 260 کیلومتر بر ساعت به پیش می روند، در حالی که حداکثر سرعت گو-کارت ها که به صورت تفریحی در اختیار عموم قرار می گیرند، 25 کیلومتر بر ساعت تخمین زده شده است. حداکثر سرعت یک کارت KF1، مجهز به موتور 125 سی سی دو زمانه و وزن کلی 150 کیلوگرم (با در نظر گرفتن وزن راننده)، 140 کیلومتر بر ساعت می باشد. شتاب 0 تا 100 یک کارت 125 سی سی 6 دنده، با حداکثر سرعت 185 کیلومتر بر ساعت، کمی بیش از 3 ثانیه تخمین زده شده است.

مسابقات کارتینگ (قسمت اول)

مسابقات کارتینگ برای سنین مختلف و در کلاس های متفاوت برگزار می شود. کارت های در نظر گرفته شده برای کودکان 7-5 سال با حداکثر سرعت 48 کیلومتر بر ساعت، 11-7 سال با حداکثر سرعت 80 کیلومتر بر ساعت، 15-12 سال با کارت های مجهز به موتور 125-100 سی سی و حداکثر سرعت 125 کیلومتر بر ساعت به پیش می روند. در کلاس های بعدی این مسابقات که برای بزرگسالان برگزار می شود، از ماشین هایی با سرعت مشابه اما توانایی تحمل وزن بیش تر استفاده می شود. اگرچه کارت های دنده ای، مجهز به 4 ترمز و از شتاب بیش تری برخوردار هستند، اما به دلیل وزن بیش تر، فرمان پذیری آن ها در پیچ ها کاهش می یابد و همین امر علت خروج ناگهانی کارت از پیچ می باشد. در کارت های دنده ای، مدت زمان ثبت شده برای یک دور کامل، با توجه به تعداد دنده های کارت، بین 5-2 ثانیه ارزیابی شده است.

 

تاریخچه

مسابقات کارتینگ (قسمت اول)

آرت اینگلز (Art Ingels)، که در زمینه ساخت و تقویت اتومبیل های مسابقه ای کمپانی Kurtis Kraft از شهرت بسیاری برخوردار است، با ساخت اولین کارت در سال 1956 در کالیفرنیای جنوبی، به عنوان پدر کارتینگ شناخته می شود. با این وجود، کمپانی آمریکایی Go Kart Manufacturing Co، نخستین سازنده خودروهای کارتینگ می باشد (1958). کمپانی مک کالک (McCulloch)، با ساخت یک موتور زنجیری دو زمانه تقویت شده با نام McCulloch MC-10 در سال 1959، به عنوان اولین سازنده موتور اتومبیل  های کارتینگ، وارد عرصه رقابت شد. در دهه 1960، پیشرانه موتورسیکلت ها نیز در کارت ها مورد استفاده قرار می گرفت. پس از آن، چند کمپانی که بیش تر آن ها در ایتالیا قرار دارند، به صورت انحصاری به ساخت موتور کارت های مسابقه ای پرداختند.

 

فدراسیون بین المللی کارتینگ (IKF)

مسابقات کارتینگ (قسمت اول)

فدراسیون بین المللی کارتینگ با وضع قوانینی جهت کنترل و نظارت بر مسابقات کارتینگ، در 21 نوامبر 1957 فعالیت خود را شروع کرد. برگزاری مسابقات شرافتمندانه، وضع قوانین منطقی برای مسابقات مختلف، تنظیم برنامه مسابقات به صورت عادلانه، و کاهش خطرات مرتبط با این ورزش، از جمله اهداف این فدراسیون می باشند. به منظور جلوگیری از هرگونه خسارت یا شکایت در خصوص فدراسیون، کلیه داوطلبان، شرکت کنندگان و رانندگان مسابقات کارتینگ موظف به رعایت قوانین، مقررات، و دستورالعمل های فدراسیون می باشند.

مسابقات کارتینگ (قسمت اول)

مسئولیت حفظ و نگهداری کارت و دیگر وسایل بر عهده مالک/راننده می باشد. وظیفه اصلی مجری مسابقه نیز، تهیه مکان مناسب جهت برگزاری رقابت است. در این میان، IKF به عنوان تنها مرجع وضع قوانین و مقررات مسابقات، از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. نخستین پایه گذاران فدراسیون بین المللی کارتینگ در نوامبر 1957، عبارتند از: فرانک (دافی) لیوینگستون، اسپنسر موری، روی دسبرو، اوتیس پارام، ماروین پچ، دان واتسون، ریچارد ون دویر، ویلیام رولز، و دونالد بابریک. از نخستین اعضای این فدراسیون نیز، می توان به آرت اینگلز، لو بورلی، جان استراوسر، رکس هایس، جیم واکر و ... اشاره کرد. 

مسابقات کارتینگ (قسمت اول)

برگزاری مسابقات اتومبیل رانی در ایران، به اوایل دهه 1970 بازمی گردد. بانیان این رقابت ورزشی، خارجیان مقیم ایران بودند. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و یک وقفه 10 ساله، فدراسیون اتومبیل رانی تاسیس و در سال 1991 با فدراسیون موتورسواری ادغام شد و از آن پس، تحت عنوان فدراسیون موتورسواری و اتومبیل رانی جمهوری اسلامی ایران (MAFIRI) به فعالیت خود ادامه داد.

مسابقات کارتینگ (قسمت اول)

با تلاش مدیران و مسئولان فدراسیون، پیست اتومبیل رانی مجموعه ورزشی آزادی در سال 1995 ساخته شد. یک سال پس از آن، در سال 1996، MAFIRI به عضویت رسمی فدراسیون جهانی اتومبیل رانی درآمد. در حال حاضر، مسابقات اتومبیل رانی در سطح ملی و در 4 رشته رالی، اسلالوم، hill Climb، و آف رود برگزار می شود. در سال 1977، هیئت موتورسواری ایران تحت نظارت سازمان تربیت بدنی، فعالیت خود را شروع کرد و سه سال بعد، در سال 1980، کمیته موتورسواری در این سازمان تاسیس شد. جنگ ایران و عراق، نقطه عطفی در تاریخ این رشته به شمار می رود؛

مسابقات کارتینگ (قسمت اول)

اعزام نخستین گروه موتورسواران به میدان جنگ، جان تازه ای به رشته موتورسواری و اتومبیل رانی بخشید. از سال 2002 و با حضور سرمربیان و اساتید خارجی، اتفاقات بزرگ و مهمی در تاریخ مسابقات رالی، کارتینگ، و موتورسیکلت سواری به وقوع پیوست که از جمله آن ها می توان به کسب مقام دوم در مسابقات کراس-کانتری ترکیه، مقام اول مسابقات موتورسواری آسیا در سال 2012، و هم چنین جایگاه دهم در رتبه بندی جهانی کارتینگ اشاره کرد.

در قسمت های بعدی این مقالات به بررسی قوانین فدراسیون، انواع کارت ها، مسابقات، و جوایز آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه فیس بوک 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

مسابقات کارتینگ (قسمت اول)


منابع

WikiPedia     MAFIRI     IKF

برچسب : کارتینگ , کارت , موتورسیکلت , اتومبیل‌رانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

علی
8

سلام میخواستم بدونم قیمت یه کارت 125 سی سی با موتور دو زمانه و 6 دنده در بازار ایران چنده؟ با تشکر و سپاس فراوان.
02:11  1394/11/28
پاسخ دادن
Mersedes Benz
10

اگرچه کارت‌های دنده‌ای، مجهز به 4 ترمز و از شتاب بیش‌تری برخوردار هستند، اما به دلیل وزن بیش‌تر، فرمان‌پذیری آن‌ها در پیچ‌ها کاهش می‌یابد و همین امر علت خروج ناگهانی کارت از پیچ می‌باشد.
16:29  1392/07/07
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S5 مهر : ۲۹ مهر ثبت نام چک ها ۲ آبان تایید شدند . ۱۴۰۳.۰۲.۲۷ پنج شنبه عصر ساعت ۱۵:۳۰ پیامک شاسی اومد.
مهرداد۷۵ : دوستانی که بعد چند ماه تاخیر تحویل گرفتید مبارک باشه فقط ممکنه بگید جریمه تاخیر برای وی فور هر ماه چقدر شد و کی میدن
مجید : الان شاهین دستی تکلیفش چی شده ؟باید جاش اطلس بگیریم حتما؟؟!!
تیتانیوم ۲ بهمن : چقدر زمان می بره تا جریمه تاخیر پرداخت بشه؟
دوگانه اسفند : تازمانی شکایت کنیم این شرکت به کسی جوابگو نیست
تیتا ۴ بهمن۴۶۱۵ : سلام مبارک باشه خداروشکر من ۴بهمن تیتانیوم هستم میشه شماره قرار داد بگید من هنوز فاکتور نشدم
مجتبی : سلام دوستان تبدیل بزنید پشیمون نمیشید سورن دوگانه به مشکل برخورده.مخزنش رو نمیتونن تهیه کنند تبدیل بزنید 207هم 30میلون ما به تفاوت برمیگردونن و هم بیست میلیون تو بازار گرون تر هست و بازار فروش بهتری داره 26تبدیل زدمو الان 28فاکتور شده
اطلس ۲۸ بهمن : سلام نه ۹۰ روز معمولی هست. منم پذیرش ۲۸ بهمن هستم هنوز فاکتور نشدم
سمند سورن پلاس دوگانه : سلام دوستان من سمند سورن پلاس دوگانه با الویت بهار 403 هستم بهار هم تمام شد متاسفانه خبری نشد اگر اطلاعاتی در این خصوص دارید لطفاً اشتراک بگذارید ممنون و سپاسگزارم
امینی : نه هنوز دعوتنامه صادر نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام زنگ زدم شرکت گفت 5خرداد به بعد منتظر باشید مشکل تولید داشتیم که حل شده
م : سلام یعنی الان مشخص نیست که کی دعوت نامه میاداقا پرهام
مهدی : مابقی کی فراخوان میشن میشه بگی؟
امیرعلی دوگانه اسفند : اگر دروغ گفته باشی تا یکشنبه دعوتنامه اسفند نیومد خدا از وسط نصفت کنه
رانا : تکمیل وجه 18 دی 25 فاکتور دیروز پلاک شد نمیدونم کی تحویل میدن
سلام : باید بری کاشان
سلام : سکوت علامت دادنه
60019تحویل 29اسفند : داداش اون موقع که ثبت نام طرح یکپارچه بود مگه امکان داره😐
مجید : دعوتنامه اسفند ماه کی میاد
یه روز انتقام این ظلم را میگیرم : دوستان ارجمند یه چیزی بهتان میگم قبول کنید از بین این متقاضیان پارس زمستان فقط اونایی که رفتن از حق مظلوم دفاع کردند شاید نتیجه نداده ولی وجدانشون راحته اینو میخوام بگم این آخرین پیاممه فقط اونا بچه باباشونن بقیتون که سکوت کردیدبه خدا حرامی هستید میسپارمتان به خاک