بلوک شرقی، همزاد موفق صنعت خودرو ایران

 

بلوک شرقی، همزاد موفق صنعت خودرو ایران

 
بازار خودرویی کشور ایران امروزه تا حد زیادی به بازار خودرو کشورهای بلوک شرقی اروپا شباهت دارد. دلیل این شباهت نیز در نقاط اشتراک فرهنگی، سیاسی و مخصوصا اقتصادی بین ایران و کشورهای این ناحیه از اروپا نهفته است که باعث می شود این دو منطقه از دیدگاه خودرویی به یکدیگر نزدیک باشند. اما صنعت خودرو بلوک شرقی اروپا چه ساختاری دارد و ویژگی های برتر این منطقه در خودروسازی چیست؟
اگر بر نقشه کره زمین به دنبال ناحیه هایی به پیچیدگی و حساسیت مناطقی چون خاورمیانه باشیم بدون شک مکان های زیادی را نخواهیم یافت که به اندازه خاورمیانه از دیدکاه استراتژیک و تاریخی پیچیده و حساس باشند. اما در تاریخ معاصر کره زمین، منطقه اروپای مرکزی و شرقی (CEE) که در دوران جنگ سرد به بلوک شرقی مشهور بود یکی از مناطق جنجالی و حساس جغرافیایی کره زمین در اروپا است که در طی تاریخ مخصوصا در دوره معاصر پستی و بلندی های زیادی به خود دیده است.
 
این منطقه به صورت کلی از 18 کشور تشکیل می شود که مهم ترین آن ها را لهستان، مجارستان، آلمان شرقی (پیش از اتحاد)، جمهوری چک، اسلواکی، رومانی، بلغارستان، کرواسی، آلبانی، صربستان، بوسنی و هرزگوین و کوزوو تشکیل می دهند. این منطقه به واسطه تاریخ پر مخاطره و اقتصاد ویران خود نتوانست در ابعاد اروپای غربی رشد کند و از این رو هنوز هم در راستای توسعه گام برمی دارد.
 
صنعت خودرو در CEE
 
صنعت خودرو در اروپای مرکزی و شرقی (CEE) وامدار کشورهای پیشرفته تر اروپایی و آسیایی است که با سرمایه گذاری های خود در این منطقه از اروپا، بازار خودروهای اقتصادی را رونق دادند. از سوی دیگر یکی از مهم ترین المان های شکل دهنده بازار فعلی خودرویی این منطقه وضعیت معیشتی و جایگاه اقتصادی کشورهای خودروساز و مصرف کننده این منطقه است که باعث می شود فاکتورهایی چون دوام و هزینه های نگهداری اندک برای مردمان این منطقه از طراحی و آپشن های رفاهی جایگاه بالاتری داشته باشد. پنج کشور برتر خودروساز در این منطقه را لهستان، جمهوری چک، اسلواکی، مجارستان و رومانی تشکیل می دهند که در این میان بالاترین تیراژ تولید در اختیار جمهوری چک است. 
 
خودروسازان برتر CEE
 
تنوع برندهای خودرویی در اروپای مرکزی و شرقی به مراتب فراتر از جایی چون ایران است. این جمله تنها به تنوع برند محدود نمی شود بلکه دلیل آن در تعدد خطوط تولید در این بخش از اروپا است که نشان دهنده سرمایه گذاری های بزرگ و بلند مدت برندهای برتر خودروساز در این منطقه است. یعنی دقیقا همان چیزی که ایران همیشه از آن محروم ماند.
 
برندهای فعال در حوزه CEE شامل اشکودا، فورد، فیات، رنو، پژو-سیتروئن اپل، تویوتا، داچیا، هیوندای و کیا می شود که در این میان برند اشکودا (از زیرمجموعه های فولکس واگن) با تکیه بر سابقه بسیار خوب برند مادر در منطقه اروپای غربی و بازار جهانی، بهترین فروش را تجربه می کند.
 
شباهت های بازار خودرویی CEE و ایران
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با شباهت های میان صنعت خودروسازی ایران و منطقه اروپای مرکزی و شرقی می گوید: «اصولا بازار خودرو هیچ کشوری شبیه به هیچ کشور دیگری نیست چرا که دارای تفاوت های اقتصادی و فرهنگی هستند. اما بازار خودرو ایران شباهت هایی با بازار خودرو منطقه CEE، شمال آفریقا و برخی مناطق آسیای شرق دارد که دلیل آن همسطح بودن شرایط اقتصادی در این مناطق است که یا توسعه نیافته اند یا در حال توسعه هستند.»
 
او ادامه می دهد: «عمده جمعیت جوامع این کشورها را سطج متوسط جامعه تشکیل می دهند از این رو برای این افراد اهمیت بسیاری دارد که خودرویی برگزینند که از کلاس اقتصادی باشد و قیمت نهایی و هزینه های تعمیر و نگهداری آن پایین باشد. در نتیجه خودروهای تولیدی در منطقه CEE می تواند مطلوب کشورهای این منطقه باشد، همانطور که در حال حاضر شاهد موفقیت های محصولات زیرمجموعه داچیا برند رنو در ایران هستیم.»
 
شکوهی در رابطه با ویژگی های برتر خودروهای تولیدی منطقه CEE که آن ها را برای بازار خودرو کشوری چون ایران مناسب می سازد می گوید: «این خودروها هزینه تولید پایین و طراحی بسیار ساده دارند و در عوض در فرایند تولید آن ها بر کیفیت فنی، دوام و هزینه های نگهداری تمرکز شده است. در حالت کلی این خودرو ها در قبال مبلغ پرداختی کیفیت نسبتا بالایی دارند. خریداران نیز این خودروها را به همین دلیل خریداری می کنند، نه صرفا به خاطر برند آن ها چرا که بیشتر این خودروهای اقتصادی اصولا ساخته و پرداخته برند ماد نبوده و در حقیقت نمونه های کسترش یافته خودروسازان کوچک محلی هستند که طی یک سرمایه گزاری به تملک برند ماد در آمده اند.»
 
جدا از شباهت های میان بازار خودرویی ایران و منطقه CEE باید مدنظر داشت که درحال حاضر خودروها و برندهای بسیار متنوع و پیشرفته ای در منطقه CEE به خودروسازی مشغول هستند و هرچند معدود خودروهایی چون رنو L90 (داچیا لوگان) و رنو ساندرو (داچیا ساندرو) از این منطقه در ایران به تولید می رسند اما برندهای برتر دیگری چون اشکودا و تویوتا محصولات بسیار مناسبی را در این منطقه تولید می کنند که متاسفانه پای آن ها به ایران باز نشد.
 
درصورت بازگشایی دروازه های تجاری ایران با کشورهای دیگر و داشتن اقتصادی آزاد می توان بیان کرد خودروهای برتر تولیدی منطقه CEE بهترین گزینه های برای تولید و عرضه در بازار خودروهای اقتصادی ایران محسوب می شوند.
 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
اهواز 80 نظر
+Tiggo 8 e 10 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
لل : خیلی زحمت نکش هنوپیگیری کردی چیزی به اسم روزکاری اصلا نداریم سرتحویل 90 روزبه بعد سود تاخییرمیخوره جمعه و غیرتعطیل واین حرفا نداریم شرکت همه روزه وسه شیفت کارمیکنه من ده ساله کارم اینه
ویسی : درجواب تصویری پیامک تبدیل برام اومد رفتم طلا فروختم وام ۲۳درصد گرفتم بعد که رفتم نمایندگی گفت اختیاری هست میتونی منتظر سورن دوگانه خودت باشی وام ۲۳درصدگرفتم الان باید باخودش وام وپس بدم بعد چهارتا بیهوده مثل شما تواین مملکت باشه کافیه
Karimi : مخاطب ز.پیش فروش شهریور ...موعد تحویل تیر ماه فاکتور شدین؟؟.
Neda : من j4 مشکی ۱۷ اردیبهشت ثبت نام کردم.۲ تیر شماره شاسی خورد.۴ تیر بیمه ثالث و بدنه صادر شد.الان مرحله صدور بیمه زرده
Mch : با کلی پیگیری از سایپا به من گفتن از اول فروردین تا آخر خرداد 59روز کاری می‌باشد تحویل 90 روزه فکر کنم وسط مرداد بشه خدا رحم کنه منم ماشین ندارم
Karimi : سلام .بله تحویل تیر هستم قبلن ۸ تیر بود ولی الان نوشته ۳۱ تیر ماه .تکمیل وج هم ۱۰ خردادم
سعید : سلام،شماره شاسی یا vin هم باشه کفایت میکنه ولی تا میان تحویل بده دو سه ماه از بیمه میگذره الکی بعدم اگه توجه گرده باشین داخل پیامکی که برای بیمه شدن میفرسته میزنه خودروی شما اقساطی بیمه شد،یعنی این اوج بدجنسی و بهره وری کرمان موتور رو میرسونه که پول بیمه رو نقد از من و شما میگیره و بعد خودش قسطی ماشین رو بیمه میکنه
حمید : سلام ببخشید سود تاخیر رو چه مدت بعد فاکتور شدن واریز می کنند؟
بهمن هاهی دوگانه : سلام هشتم تکمیل وجه هفرهم سخا سی ویکم فاکتور
رامین s3 : دوستان کسی میدونه چرا تو لیست کار کرد های کرمان موتور اول بیمه هست بعد پلاک؟مگه نه تو بیمه باید پلاک ماشین مشخص باشه..وقتی پلاک تخصیص داده نشده چجوری بیمه میکنن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
65 : کارت قبل از ماشین بدستت میرسه سندم حدودا یه ده روزی بعد از تحویل ماشین با پست میاد دم در
207دستی شهریور : توی کاستومر 11شهریور و قرارداد31شهریور
دنا پاییز 403 : سلام دوستان دعوت نامه پیش فروش دنا 6 دنده تحویل پاییز رو اگر واریز نکنیم مجدد دعوت نامه فروش فوری میاد یا خیر ممنون اگه جواب بدید
دنا پلاس تابستان 1403 : طبق اخبار موثق هیچ افزایش قیمتی در کارنیست. بدلیل افزایش قیمت بی رویه تا الان خودرو سازان از زیان که خودشان به دروغ می گفتند،خارح شدند و مجوز هیچ افزایش قیمتی حداقل تا 1 سال آینده داده نمی شود.
دی ماهی منتظر : ما دی ماهیا هنوز بحقمون نرسیدیم
مری : ایا به ثبت نام خرداد ماه افزایش قیمت میخوره؟
معین : جلو بالای منی فولد دود با آیینه پیدا است.
دوگانه اسفددددد : از مدیرپیج خواهش میکنم میخام پیامهای منو حذف نکن
پارس : این هم سرنوشت یک سال ونیم انتظار اخرش شد تبدیل دنیای عجیبیست همش میگذرد اما ظلم پایدار نمی ماند
عزیز : سلام بر همگی آقای مرادی به نظرم زودتر گواهی نامه تونو تمدید کنید ولی فکر نمی کنم به تاریخ گواهی نامه گیر بدن چون مهم داشتن گواهی نامه است