بلوک شرقی، همزاد موفق صنعت خودرو ایران

 

بلوک شرقی، همزاد موفق صنعت خودرو ایران

 
بازار خودرویی کشور ایران امروزه تا حد زیادی به بازار خودرو کشورهای بلوک شرقی اروپا شباهت دارد. دلیل این شباهت نیز در نقاط اشتراک فرهنگی، سیاسی و مخصوصا اقتصادی بین ایران و کشورهای این ناحیه از اروپا نهفته است که باعث می شود این دو منطقه از دیدگاه خودرویی به یکدیگر نزدیک باشند. اما صنعت خودرو بلوک شرقی اروپا چه ساختاری دارد و ویژگی های برتر این منطقه در خودروسازی چیست؟
اگر بر نقشه کره زمین به دنبال ناحیه هایی به پیچیدگی و حساسیت مناطقی چون خاورمیانه باشیم بدون شک مکان های زیادی را نخواهیم یافت که به اندازه خاورمیانه از دیدکاه استراتژیک و تاریخی پیچیده و حساس باشند. اما در تاریخ معاصر کره زمین، منطقه اروپای مرکزی و شرقی (CEE) که در دوران جنگ سرد به بلوک شرقی مشهور بود یکی از مناطق جنجالی و حساس جغرافیایی کره زمین در اروپا است که در طی تاریخ مخصوصا در دوره معاصر پستی و بلندی های زیادی به خود دیده است.
 
این منطقه به صورت کلی از 18 کشور تشکیل می شود که مهم ترین آن ها را لهستان، مجارستان، آلمان شرقی (پیش از اتحاد)، جمهوری چک، اسلواکی، رومانی، بلغارستان، کرواسی، آلبانی، صربستان، بوسنی و هرزگوین و کوزوو تشکیل می دهند. این منطقه به واسطه تاریخ پر مخاطره و اقتصاد ویران خود نتوانست در ابعاد اروپای غربی رشد کند و از این رو هنوز هم در راستای توسعه گام برمی دارد.
 
صنعت خودرو در CEE
 
صنعت خودرو در اروپای مرکزی و شرقی (CEE) وامدار کشورهای پیشرفته تر اروپایی و آسیایی است که با سرمایه گذاری های خود در این منطقه از اروپا، بازار خودروهای اقتصادی را رونق دادند. از سوی دیگر یکی از مهم ترین المان های شکل دهنده بازار فعلی خودرویی این منطقه وضعیت معیشتی و جایگاه اقتصادی کشورهای خودروساز و مصرف کننده این منطقه است که باعث می شود فاکتورهایی چون دوام و هزینه های نگهداری اندک برای مردمان این منطقه از طراحی و آپشن های رفاهی جایگاه بالاتری داشته باشد. پنج کشور برتر خودروساز در این منطقه را لهستان، جمهوری چک، اسلواکی، مجارستان و رومانی تشکیل می دهند که در این میان بالاترین تیراژ تولید در اختیار جمهوری چک است. 
 
خودروسازان برتر CEE
 
تنوع برندهای خودرویی در اروپای مرکزی و شرقی به مراتب فراتر از جایی چون ایران است. این جمله تنها به تنوع برند محدود نمی شود بلکه دلیل آن در تعدد خطوط تولید در این بخش از اروپا است که نشان دهنده سرمایه گذاری های بزرگ و بلند مدت برندهای برتر خودروساز در این منطقه است. یعنی دقیقا همان چیزی که ایران همیشه از آن محروم ماند.
 
برندهای فعال در حوزه CEE شامل اشکودا، فورد، فیات، رنو، پژو-سیتروئن اپل، تویوتا، داچیا، هیوندای و کیا می شود که در این میان برند اشکودا (از زیرمجموعه های فولکس واگن) با تکیه بر سابقه بسیار خوب برند مادر در منطقه اروپای غربی و بازار جهانی، بهترین فروش را تجربه می کند.
 
شباهت های بازار خودرویی CEE و ایران
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با شباهت های میان صنعت خودروسازی ایران و منطقه اروپای مرکزی و شرقی می گوید: «اصولا بازار خودرو هیچ کشوری شبیه به هیچ کشور دیگری نیست چرا که دارای تفاوت های اقتصادی و فرهنگی هستند. اما بازار خودرو ایران شباهت هایی با بازار خودرو منطقه CEE، شمال آفریقا و برخی مناطق آسیای شرق دارد که دلیل آن همسطح بودن شرایط اقتصادی در این مناطق است که یا توسعه نیافته اند یا در حال توسعه هستند.»
 
او ادامه می دهد: «عمده جمعیت جوامع این کشورها را سطج متوسط جامعه تشکیل می دهند از این رو برای این افراد اهمیت بسیاری دارد که خودرویی برگزینند که از کلاس اقتصادی باشد و قیمت نهایی و هزینه های تعمیر و نگهداری آن پایین باشد. در نتیجه خودروهای تولیدی در منطقه CEE می تواند مطلوب کشورهای این منطقه باشد، همانطور که در حال حاضر شاهد موفقیت های محصولات زیرمجموعه داچیا برند رنو در ایران هستیم.»
 
شکوهی در رابطه با ویژگی های برتر خودروهای تولیدی منطقه CEE که آن ها را برای بازار خودرو کشوری چون ایران مناسب می سازد می گوید: «این خودروها هزینه تولید پایین و طراحی بسیار ساده دارند و در عوض در فرایند تولید آن ها بر کیفیت فنی، دوام و هزینه های نگهداری تمرکز شده است. در حالت کلی این خودرو ها در قبال مبلغ پرداختی کیفیت نسبتا بالایی دارند. خریداران نیز این خودروها را به همین دلیل خریداری می کنند، نه صرفا به خاطر برند آن ها چرا که بیشتر این خودروهای اقتصادی اصولا ساخته و پرداخته برند ماد نبوده و در حقیقت نمونه های کسترش یافته خودروسازان کوچک محلی هستند که طی یک سرمایه گزاری به تملک برند ماد در آمده اند.»
 
جدا از شباهت های میان بازار خودرویی ایران و منطقه CEE باید مدنظر داشت که درحال حاضر خودروها و برندهای بسیار متنوع و پیشرفته ای در منطقه CEE به خودروسازی مشغول هستند و هرچند معدود خودروهایی چون رنو L90 (داچیا لوگان) و رنو ساندرو (داچیا ساندرو) از این منطقه در ایران به تولید می رسند اما برندهای برتر دیگری چون اشکودا و تویوتا محصولات بسیار مناسبی را در این منطقه تولید می کنند که متاسفانه پای آن ها به ایران باز نشد.
 
درصورت بازگشایی دروازه های تجاری ایران با کشورهای دیگر و داشتن اقتصادی آزاد می توان بیان کرد خودروهای برتر تولیدی منطقه CEE بهترین گزینه های برای تولید و عرضه در بازار خودروهای اقتصادی ایران محسوب می شوند.
 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
کارن : شما کدوم سایت و توی چه منو ای نگاه کردین که نوشته کی فاکتور شده و کی تحویل شده؟
تارا 4 : از شانس ما هستش ما موعد تحویل 1 اردیبهشت هستیم تا 31 فروردین فاکتور شد تا به ما رسید استوپ کرد . 5 ماهه پول واریز کردم هنوز خبری نیس اگه یه روز دیر پول واریز بکنیم میگن حوالت سوخته لعنت بر ایران خودرو
Karimi : مخاطب الناز .ارع گذاشته بودن منم دیدم
کارن : شما کجا نگاه میکنید اینکه فاکتور شده یا تحویل شده؟
T8 : سلام من که ۱۸ بهمن بودم قسط اول رو هم پریروز پرداخت کردم رو صدور پلاک مونده خبری هم نیست زنگ زدم نمایندگی میگه خانم صداتو ندارم
مسعود : الناز جون ناراحت نشو دورت بگردم یه اشتباهی کرد دیگه
نبیلی : منم پذیرش 19 اسفند 90 روزه فوری سفید قرمز هنوز فاکتور نشدم
هادی : سلام دوستان کسی خبر داره تارا وی۴ تا چه تاریخی فاکتور شده ممنون میشم جواب بدین
مهدی : سلام به من هم همین گفتن
فروش فوری : سلام. بهار خانم کد پذیرش شما چنده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا اتومات تابستان 403 : من امروز چندبار با کارشناسان تماس گرفتم یکی میگفت امتیازت سوخته یکی میگفت نگرانی نداره دوباره پیامک میاد اخریش گفت درخواستت رو میفرستم قسمت فروش، اگر تصمیم بگیرن اسمت رو میفرستن ناجا استعلام میگیرن و اگر اعتبار گواهینامه اوکی بود پیامک فراخوان میاد براتون. اگر هم تصمیم نداشتند ممکنه دیگه پیام نیاد. بنظرم هر کی این مشکل داره فقط تماس بگیرن و درخواستشان ثبت بشه باتوجه به اینکه این فرآیند سیستمی هست در حالت خوشبینانه حداقل دوماه دیگه طول میکشه تا پیام بیاد. اگرهم کسی بتونه حضوری پیگیر باشه خیلی بهتره. و نتیجه رو اینجا اعلام کنه.
خسرو : بهاری خودتی . چقد جالب داره جواب خودشو میده با یک کاربری دیگه
مظاهر آبادان : توهین نکن اقای بهاری . بنده خداها راستمیگن حرفات علکی و چرت هستش
سهراب : واقعا خجالت اوره بهاری خودش جواب خودشو میده
اردیبهشت سه ماهه : دوست عزیز فاکتور اردیبهشت یه هفته هست شروع شده .... وقتی فاکتور شدن بعد چند روز پلاک میشن دیگه.... چرا باید الکی بگن ؟؟!!
خسرو : به حرفای بهاری خوب دقت کنید خودش مینویسه و خودش هم جواب خودشو میده و تشکر میکنه از خودش
207 : پس لا اقل شما 5 روز از ما جلویی.... انشالله که زودتر تحویل بگیریم . ما که پو ستمون کنده شد
X55 : اصلا مشخص نمیشه هردفعه نمایندگی میگه مجوز خورده منتظر بارگیریه اما هیچ خبری نیست
شایان بهاری : 11788100 نیز فاکتور گردید.
سورن xup7 : دوست عزیز للله شما موتور جدید 16 ام تحویل هستید ما اینجا ندیدیم کسی فروردین فاکتور شده باشه