بلوک شرقی، همزاد موفق صنعت خودرو ایران

 

بلوک شرقی، همزاد موفق صنعت خودرو ایران

 
بازار خودرویی کشور ایران امروزه تا حد زیادی به بازار خودرو کشورهای بلوک شرقی اروپا شباهت دارد. دلیل این شباهت نیز در نقاط اشتراک فرهنگی، سیاسی و مخصوصا اقتصادی بین ایران و کشورهای این ناحیه از اروپا نهفته است که باعث می شود این دو منطقه از دیدگاه خودرویی به یکدیگر نزدیک باشند. اما صنعت خودرو بلوک شرقی اروپا چه ساختاری دارد و ویژگی های برتر این منطقه در خودروسازی چیست؟
اگر بر نقشه کره زمین به دنبال ناحیه هایی به پیچیدگی و حساسیت مناطقی چون خاورمیانه باشیم بدون شک مکان های زیادی را نخواهیم یافت که به اندازه خاورمیانه از دیدکاه استراتژیک و تاریخی پیچیده و حساس باشند. اما در تاریخ معاصر کره زمین، منطقه اروپای مرکزی و شرقی (CEE) که در دوران جنگ سرد به بلوک شرقی مشهور بود یکی از مناطق جنجالی و حساس جغرافیایی کره زمین در اروپا است که در طی تاریخ مخصوصا در دوره معاصر پستی و بلندی های زیادی به خود دیده است.
 
این منطقه به صورت کلی از 18 کشور تشکیل می شود که مهم ترین آن ها را لهستان، مجارستان، آلمان شرقی (پیش از اتحاد)، جمهوری چک، اسلواکی، رومانی، بلغارستان، کرواسی، آلبانی، صربستان، بوسنی و هرزگوین و کوزوو تشکیل می دهند. این منطقه به واسطه تاریخ پر مخاطره و اقتصاد ویران خود نتوانست در ابعاد اروپای غربی رشد کند و از این رو هنوز هم در راستای توسعه گام برمی دارد.
 
صنعت خودرو در CEE
 
صنعت خودرو در اروپای مرکزی و شرقی (CEE) وامدار کشورهای پیشرفته تر اروپایی و آسیایی است که با سرمایه گذاری های خود در این منطقه از اروپا، بازار خودروهای اقتصادی را رونق دادند. از سوی دیگر یکی از مهم ترین المان های شکل دهنده بازار فعلی خودرویی این منطقه وضعیت معیشتی و جایگاه اقتصادی کشورهای خودروساز و مصرف کننده این منطقه است که باعث می شود فاکتورهایی چون دوام و هزینه های نگهداری اندک برای مردمان این منطقه از طراحی و آپشن های رفاهی جایگاه بالاتری داشته باشد. پنج کشور برتر خودروساز در این منطقه را لهستان، جمهوری چک، اسلواکی، مجارستان و رومانی تشکیل می دهند که در این میان بالاترین تیراژ تولید در اختیار جمهوری چک است. 
 
خودروسازان برتر CEE
 
تنوع برندهای خودرویی در اروپای مرکزی و شرقی به مراتب فراتر از جایی چون ایران است. این جمله تنها به تنوع برند محدود نمی شود بلکه دلیل آن در تعدد خطوط تولید در این بخش از اروپا است که نشان دهنده سرمایه گذاری های بزرگ و بلند مدت برندهای برتر خودروساز در این منطقه است. یعنی دقیقا همان چیزی که ایران همیشه از آن محروم ماند.
 
برندهای فعال در حوزه CEE شامل اشکودا، فورد، فیات، رنو، پژو-سیتروئن اپل، تویوتا، داچیا، هیوندای و کیا می شود که در این میان برند اشکودا (از زیرمجموعه های فولکس واگن) با تکیه بر سابقه بسیار خوب برند مادر در منطقه اروپای غربی و بازار جهانی، بهترین فروش را تجربه می کند.
 
شباهت های بازار خودرویی CEE و ایران
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با شباهت های میان صنعت خودروسازی ایران و منطقه اروپای مرکزی و شرقی می گوید: «اصولا بازار خودرو هیچ کشوری شبیه به هیچ کشور دیگری نیست چرا که دارای تفاوت های اقتصادی و فرهنگی هستند. اما بازار خودرو ایران شباهت هایی با بازار خودرو منطقه CEE، شمال آفریقا و برخی مناطق آسیای شرق دارد که دلیل آن همسطح بودن شرایط اقتصادی در این مناطق است که یا توسعه نیافته اند یا در حال توسعه هستند.»
 
او ادامه می دهد: «عمده جمعیت جوامع این کشورها را سطج متوسط جامعه تشکیل می دهند از این رو برای این افراد اهمیت بسیاری دارد که خودرویی برگزینند که از کلاس اقتصادی باشد و قیمت نهایی و هزینه های تعمیر و نگهداری آن پایین باشد. در نتیجه خودروهای تولیدی در منطقه CEE می تواند مطلوب کشورهای این منطقه باشد، همانطور که در حال حاضر شاهد موفقیت های محصولات زیرمجموعه داچیا برند رنو در ایران هستیم.»
 
شکوهی در رابطه با ویژگی های برتر خودروهای تولیدی منطقه CEE که آن ها را برای بازار خودرو کشوری چون ایران مناسب می سازد می گوید: «این خودروها هزینه تولید پایین و طراحی بسیار ساده دارند و در عوض در فرایند تولید آن ها بر کیفیت فنی، دوام و هزینه های نگهداری تمرکز شده است. در حالت کلی این خودرو ها در قبال مبلغ پرداختی کیفیت نسبتا بالایی دارند. خریداران نیز این خودروها را به همین دلیل خریداری می کنند، نه صرفا به خاطر برند آن ها چرا که بیشتر این خودروهای اقتصادی اصولا ساخته و پرداخته برند ماد نبوده و در حقیقت نمونه های کسترش یافته خودروسازان کوچک محلی هستند که طی یک سرمایه گزاری به تملک برند ماد در آمده اند.»
 
جدا از شباهت های میان بازار خودرویی ایران و منطقه CEE باید مدنظر داشت که درحال حاضر خودروها و برندهای بسیار متنوع و پیشرفته ای در منطقه CEE به خودروسازی مشغول هستند و هرچند معدود خودروهایی چون رنو L90 (داچیا لوگان) و رنو ساندرو (داچیا ساندرو) از این منطقه در ایران به تولید می رسند اما برندهای برتر دیگری چون اشکودا و تویوتا محصولات بسیار مناسبی را در این منطقه تولید می کنند که متاسفانه پای آن ها به ایران باز نشد.
 
درصورت بازگشایی دروازه های تجاری ایران با کشورهای دیگر و داشتن اقتصادی آزاد می توان بیان کرد خودروهای برتر تولیدی منطقه CEE بهترین گزینه های برای تولید و عرضه در بازار خودروهای اقتصادی ایران محسوب می شوند.
 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : یک ماهه که پول واریز کردیم خدا کنه که به موقع بدن گفتن تحویل اسفندماه
کوروش : دوست گرامی بهمین زودی نتیجه نمیده زمان بره ! سازمان حمایت از مصرف کنندگان به کارشناسی میکنه بعد تخلف محرز واقع شد میفرسته اداره تعزیرات اداره تعزیرات یک اداره زیر نظر قوه قضائیه س هیچ گونه تبعیضی هم قائل نیست رای صادره قابل اجراست .حال دوستان همگی از بازرسی کل کشور که فشار و نظارت بر تخلفات ارگانهای و شرکتهای دولتی است قطعا پیگیری و از ایرانخودرو علت تخلف رو باید در کوتاهترین زمان به سازمان ارائه کند که بازرسی ایرانخودرو را موظف و ملزم به جبران خسارت به خریداران میکند
درانتظار اطلس : سلام مبارک باشه ،سود تاخیر رو براتون حساب کردن ؟؟ چقدر شده
محتشم : درود . دوست گرامی مهران از شما سوال دارم ؟واسه تو فروش فوق العاده بودش یکماه بودش یا 90روز کلا چقدر واریز کردی کلا
اطلس - آذر ۱۴۰۳ : مسئله اینه که همین دو سه شب پیش به خاطر افزایش قیمت این نقص پرونده زده شد. قبلش که کوئیک دعوتنامه بجای اطلس زده بوده، نقص پرونده نبود؟؟!!
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سحر : چه تاریخی پذیرش شدید
سورن دوگانه 30 آبان : سلام سورن دوگانه تحویل 30 آبان کسی پلاک شده؟
رضا ساینا : سایپا دیگه خیالش راحت شد افزایش قیمت داده داره فاکتور میکنه ایران خودرو لیست جدید فرستاد سایپا هم امروز وفردا میفرسته لیست قیمت جدید بعد اون هم هم فاکتور ها شدت میگیره هم دعوتنامه دیماه ارسال میشه
مهیا : اصلا 325 تا حالا نداشتیم
بنده خدا : منم میام آدرس بگین
امیر ساینا85گانه 90 روزه : بچه ها فاکتور شروع شد
خودرو : واقعا خودتون به خودتون کمک کنید تاکی حق خودمونو نگیریم هر چی بشینید به ضرر خودتونه اگر برید منم هستم میام شنبه تلفنی هیچ چیزی حل بشو نیست
زاگرب : بسلامتی چی بوده ماشین
اتو207 : سلام، دوستان محترم سود تاخیر خودرو رو چند روز بعد از تحویل گرفتن خودرو میشه دریافت کرد!
لگن : سلام اگر واقعا بیاید مثل دفعه قبل نکنید من و دونفر دیگه از دوستان که اوناام هستن شنبه میام اگر میاین اعلام کنید 11 بریم