خودروهای تولید داخل 23 درصد ارزبری دارند نه بیشتر

 

خودروهای تولید داخل 23 درصد ارزبری دارند نه بیشتر

 
فعالان صنعت خودروسازی کشور در توضیح دلایل افزایش قیمت خودروهای داخلی، عدم دسترسی خودروسازان کشور به ارز دولتی و افزایش هزینه تولید را عامل اصلی گرانی تولیدات داخلی می‌ دانند و معتقدند تا پیش از رونمایی بسته ارزی دولت، خودروسازان و قطعه‌ سازان بخش اعظم نیاز ارزی خود را از ناحیه ارز رسمی تامین می‌ کردند، بنابراین هزینه تولید محصولات آنها (از ناحیه ارزبری) قابل‌ کنترل بود، اما اکنون با توجه به عدم دریافت ارز دولتی، هزینه تولید در این دو صنعت افزایش چشمگیری پیدا کرده و این موضوع به‌طور مستقیم روی قیمت خودروها اثر گذاشته است.
رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت درباره تاثیر افزایش نرخ ارز بر روی قیمت خودرو گفت: باید درصد ارزبری خودروها را اندازه گیری کنیم. خودروهای تولید داخل حدود ۲۲ تا ۲۳ درصد ارزبری دارند.
 
وی در پاسخ به این سوال که هزینه خودروسازان در شرایط کنونی چه قدر افزایش یافته است؟ با اشاره به اینکه قیمت محصولاتی مثل خودرو که وابستگی ارزی زیادی دارند با افزایش قیمت ارز، تغییر می کند، گفت: اما واقعیت این است که ما در جنگ اقتصادی هستیم و به اتاق فرماندهی نیاز داریم تا این جنگ را هدایت و کنترل کند.
محمدحسن شجاعی فرد ادامه داد: مشکل ما 2 یا 3 برابر شدن قیمت دلار نیست زیرا در سال 1376 هم قیمت دلار از 300 به 900 تومان رسید اما قیمت خودرو سه برابر نشد.
وی، نداشتن برنامه را از جمله مشکلات مى داند و ادامه داد:
 
برنامه وزارت "صمت" در جهت سود و بهره برداری دلال هاست.
 
شجاعی فرد با اشاره به اینکه در بخش های مختلف با مردم صادقانه سخن نمی گوئیم، اضافه کرد: اگر صداقت داشته باشیم دلال ها نمی توانند باعث برهم زدن محور اقتصادی کشور شوند.
او درباره تاثیر افزایش نرخ ارز بر روی قیمت خودرو گفت: باید درصد ارزبری خودروها را اندازه گیری کنیم. خودروهایی تولید داخل حدود 22 تا 23 درصد ارزبری دارند اما خودروهایی که قطعات آن به صورت کامل وارد می شود ممکن است تا 95 درصد ارزبری داشته باشد.
افزایش قیمت
همچنين شجاعی فرد با تاکید بر اینکه خودروسازها نباید همه افزایش هزینه های خود را از مردم بگیرند،گفت: خودروسازها با توجه به افزایش هزینه های تولید باید هزینه خود از جمله هزینه های مدیریتی و سفرها و خرج های اضافه را کم کنند ضمن اینکه در برخی زمان ها، خودروسازها سودهای کلان و بسيار زيادى داشتند و بانک، راه آهن و شرکت هایی را خریدند که می توانند در شرایط کنونی آن ها را بفروشند.
وی اظهار كرد: برای نمونه می توان افزایش 20 درصدی قیمت خودروها را برای امسال نسبت به پارسال در نظر گرفت. تعداد محدودی خودرو با قیمت بالا در بازار فروخته می شود و مردم هم فکر می کنند قیمت ها این است در حالی که این چنين نیست.
شجاعی فرد با تاکید بر اینکه باید از رانت ها جلوگيرى كرد، گفت: قیمت های فعلى خودرو در بازار، غیر واقعی است و مصرف کننده واقعی، آن را نمی خرد و فقط دلالان برای بازارگرمی می خرند.
وی افزود: افزایش 20 درصدی قیمت برای خودروهای تولید داخل، منطقی است.
 
رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: برای تولید و طراحی و بهینه سازی خودروهای ملی باید از ظرفیت دانشگاه های داخل استفاده کرد.
به هر حال ایجاد جو روانی ناشی از تحریم ها و سوء استفاده واسطه گران، و از سوی دیگر با افزایش قیمت ارز و بالطبع افزایش حقیقی و روانی هزینه ها، قیمت خودرو در بازار افزایش چشمگیری داشت که قطعا عده ای منافع هنگفتی را از آن خود کردند. از سوی دیگر باید دانست که تولیدکنندگان نیز به ناچار از این شرایط روانی و تحمیلی مجبور به افزایش قیمت خواهند بود.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ایران خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامدم : اقا اینجوری نمیشه باید بریم در کارخونه دادو بیداد کنیم من اول شهریور پرداخت کردم هنوز فاکتور نشده
تارا v1 : لطفاً هرکس 14و 15مهر هست فاکتور شد اعلام کنه
شاهین اتومات تحویل زمستان 403 : سایپا شورشو دراورده حتی خودروهای وارداتی هم صداشون مثل خودروهای داخلی چرا با اعصاب روان مردم بازی میکنه شرکت سایپا
عباس بوعذار : تکمیل وجه شهریور هستم هنوز فاکتور نشده عزیزم
تارا : سلام تقریبا 45 روز مونده پیامک میاد 75 روز بعد تکمیل وجه تاریخ تحویل خودرو میشه
تارا : به سلامتی مبارک باشه
تارا : سود تاخیر فروش فوری 36 درصد میباشد سود تاخیر پیش فروش 12 درصد میباشد
تارا 403 : سلام.. لطف می کنیدبگید تاریخ تکمیل وجهتون کی بوده؟
تارا : سود تاخیر پیش فروش 12 درصد سود تاخیر فروش فوری 36 درصد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
havale._ilam : تا قسط اول ماشین تحویل نمی دن
Gxl : اینکه میزنه پرونده دارای نقص هست باید چی کار کرد؟
دنا پنج دنده : دوستان عزیزی که دنا پنج دنده واریزی نود روزه آبان بودن فاکتور شدن امروز اعلام حضور کنند.تشکر
کویکک : سلام .پس از چند روز از ارسال استعلام سخا ماشین رو تحویل میدن ؟
بنیامین : سلام احتمالا آخر ماه فاکتور بشه معمولا پیش فروش ها آخر ماه فاکتور میشه
رضا : شما که تحویل 9 آذر هستید،کی فراخوان واریز اولیه اومد چقدر برا دعوت نامه چقدر طول کشید برفستن
توربو 6 دنده دستی : سلام دنا بنده تاریخ 6،12،1402 تحویل داده شد با همون مدل 1402
Mahdi : تاریخ واریز وجه کی بوده؟
سهیل : سلام پذیرش 15مهر فاکتور نشده هنوز برام عدم نقص پرونده هم نوشته
حسین . : از 08/14 شدم 08/15 ...