دیفرانسیل (Differential)

چرخ  های اتومبیل با سرعت های متفاوتی می چرخند. برای مثال، هنگامی که سر پیچ با اتومبیل در حال گردش به سمت چپ هستید، چرخ داخلی (چرخ جلو، سمت راننده) نسبت به چرخ خارجی (چرخ جلو، سمت شاگرد) مسافت کمتری را طی می کند. ازآن جاکه سرعت خودرو، از تقسیم مسافت بر زمان به  دست می آید، بنابراین چرخی که مسافت کم تری طی می کند، سرعت کم تری دارد. باید دقت داشت که چرخ های جلو نسبت به چرخ های عقب، مسیر متفاوتی را طی می کنند. البته در مورد چرخ هایی که قدرت موتور روی آن ها منتقل نمی شود، این موضوع مطرح نیست. به  طور مثال، چرخ های جلوی خودرویی را در نظر بگیرید که انتقال قدرت موتور روی آنها صورت می گیرد. تصویر زیر، طرح شماتیک خودرویی را نشان می دهد که دیفرانسیل (Differential) عقب است و قدرت موتور به چرخ های عقب منتقل می شود.

دیفرانسیل (Differential) (ویدئو)

اگر ماشین دیفرانسیل نداشته باشد، چرخ ها به یکدیگر قفل می شوند؛ بنابراین باید همیشه با سرعت های برابر گردش کنند که با این شرایط، پیچیدن اتومبیل ممکن نخواهد بود. ازاین رو، دیفرانسیل نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می کند. به این صورت  که چرخ ها را با سرعت های متفاوتی به گردش در می آورد تا گردش خودرو به  ویژه در حین پیچ، به سهولت امکان پذیر شود. به عبارت بهتر دیفرانسیل، گشتاور انتقالی از موتور را به دو  قسمت تقسیم می کند که هر قسمت، موظف به چرخاندن یک چرخ است. لازم به ذکر است وقتی  که اتومبیل روی جاده در خط مستقیم در حال حرکت است، چرخ ها با سرعت های برابر می چرخند اما هنگامی که خودرو سر پیچ است، نقش اصلی دیفرانسیل نمایان می شود. در ادامه به بررسی نحوه عملکرد دیفرانسیل درموتور می  پردازیم. در تصویر زیر مشاهده می  کنید که دیفرانسیل از قطعات مختلفی از جمله چرخ  دنده های  پینیون، حلقه  ای، جانبی و اسپایدر تشکیل شده است که در زیر  به طور مختصر تعریف می شوند.

دیفرانسیل (Differential) (ویدئو)

 
(1) چرخ  دنده پینیون: این قطعه، گشتاور را از گیربکس به دیفرانسیل منتقل می کند.
(2) چرخ  دنده حلقه  ای: این قطعه، گشتاور را از چرخ  دنده پینیون دریافت می کند.
(3) چرخ  دنده  های جانبی: این قطعات، چرخ  دنده حلقه ای را با دوران می  چرخانند.
(4) چرخ  دنده  های اسپایدر: این چرخ  دنده  ها، چرخ  های سمت چپ و راست را به حرکت در می آورند.
 
دیفرانسیل (Differential) (ویدئو)

چرخ  دنده پینیون در واقع چرخ  دنده حلقه ای را به همراه چرخ  دنده  های جانبی می  چرخاند. در این حالت، هیچ کدام از چرخ  دنده  های داخل محفظه (جانبی) نمی  چرخند و به محفظه قفل شده  اند اما همان طورکه اشاره شد وقتی که اتومبیل سر پیچ دور می  زند، چرخ  ها با سرعت  های متفاوت می  چرخند. ازاین رو ، در این هنگام است که چرخ  دنده  های داخل محفظه از حالت قفل خارج شده و هم زمان با گردش اتومبیل در سر پیچ به گردش درمی  آیند، این عمل سبب می شود تا تایرها با سرعت  های متفاوت به حرکت درآیند. گفتنی است تایر داخلی (جلو، سمت راننده) در پیچ نسبت به محفظه با سرعت کم تری می  چرخد، درحالی که سرعت تایر خارجی (جلو، سمت شاگرد) نسبت به محفظه بیش تر است. در فیلم (دانلود) ترجمه شده زیر که توسط تیم 1Car انجام شده است، شما به خوبی با دیفرانسیل و نحوه عملکرد آن آشنا خواهید شد. در صورت تمایل می توانید با مراجعه به قسمت مقالات با مطالبی همچون گیربکس، حجم موتور،  توربوشارژ و دیگر موضوعات فنی آشنا شوید.

/uploads/How a Differential works.flv


منابع

wikipedia

برچسب : دیفرانسیل , گیربکس , میل گاردان , میل لنگ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

30 نظر

محمود
1

سلام میخام تکمیل وجه کنم کسی کلیه A+نمیخره؟
کسی پول نزولی بهم نمیده؟؟
پارسال ۱۱۴ دادم و برا امسال ۵۵ گذاشته بودم کنار
جلوی زن و بچه ام آبروم میره
18:59  1402/07/27
گزارش
پاسخ دادن
بابک جمالی
3

سلام به خدا پارسال برج 11 نقدی پول دادم قرار بوده برج یک تحویل بدید چرا بدقولی میکنید چرا خدا رو در نظر نمیگیرید چرا خونمو کردید تو شیشه چرا چرا
20:22  1398/04/04
گزارش
پاسخ دادن
هادی
3

سلام
ببخشید اسم چرخ دنده ها باید به ترتیب انتقال قدرت پینیون کرانویل دنده هرز گرد و دنده پلوس باشه
23:32  1395/11/29
گزارش
پاسخ دادن
جواد
0

ببخشید مشکلی نداره کپی کنیم
22:18  1395/03/01
گزارش
پاسخ دادن
سعید
9

عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییی
22:27  1393/04/12
گزارش
پاسخ دادن
سعید
5

خیلی خوب بود ممنون
12:03  1392/11/22
گزارش
پاسخ دادن
navid
5

لطفا جفت دیفرانسیل رو هم بذارین
18:42  1392/11/07
گزارش
پاسخ دادن
دوست
2

با سلام و سپاس از مقالات خوبتون. مي خواستم بدونم آيا خودروي الانترا 2014 با ديفرانسيل هاي معمولي ( همين که در بالا توضيح دادين ) توليد مي شوند يا با ديفرانسل هاي قفل شونده .
باز هم ممنون
19:15  1392/11/05
گزارش
پاسخ دادن
و
2

قفل شونده وجود نداره
19:00  1394/09/07

گزارش
سامان
5

سلام خسته نباشید مقالات خیلی ابتدای هستن لطفا کمی بیشتر باز کنید
12:02  1392/11/04
گزارش
پاسخ دادن
مكانيك
3

عالي بود متشكرم.
دوستان بايد يه سري اطلاعات اوليه داشته باشند تا بهتر درك كنند مطالب رو.!
15:07  1392/11/01
گزارش
پاسخ دادن
یه دوست
5

کاشکی نام چرخ دنده ها رو هم مینوشتین
20:38  1392/10/14
گزارش
پاسخ دادن
علامه
3

خیلی خوب بود اگر نمای شماتیک هم ارایه میکردید(مانند گیربکس)قابل فهم تر بود
15:33  1392/10/06
گزارش
پاسخ دادن
محدی فهیمی
5

خیلی خوب است ممنون
17:11  1392/09/05
گزارش
پاسخ دادن
نیما
3

تشکر سر جای خود، اما توربوشارژ رو اصلاح کنید :)
15:57  1392/06/11
گزارش
پاسخ دادن
ایدین
3

یاشاسن دمتون گرم
20:29  1392/05/25
گزارش
پاسخ دادن
رضا
3

سپاس از مقالاتتون....عالی هستن
15:44  1392/03/25
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: حیدر
5

پرچم 1carبالا دستتون درد نکنه خیلی عالی بود.با سپاس از 1car
18:35  1392/02/29
گزارش
پاسخ دادن
نیما
4

ممنون عالی بود دمتون گرم
11:50  1392/02/23
گزارش
پاسخ دادن
علیرضا
5

عالی بودن مرسی .ممنون از زحماتتون
22:10  1392/02/19
گزارش
پاسخ دادن
علیرضا
4

دمتون گرم خیلی عالی بودن.
22:06  1392/02/19
گزارش
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: دادور
3

پاسخ به علی آقا:

منظور متن در واقع گردش به سمت چپ بود. جهت رفع ابهام، اصلاحات لازم در متن انجام شد.
09:53  1392/02/12
گزارش
پاسخ دادن
علی آقا
3

نوشته اید که: "هنگامی‏که سر پیچ با اتومبیل در حال دور زدن هستید، چرخ داخلی (چرخ جلو، سمت راننده) نسبت به چرخ خارجی (چرخ جلو، سمت شاگرد) مسافت کمتری را طی میکند." اما این بستگی به جهت چرخش خودرو داره. همیشه که چرخ جلو سمت راننده مسافت کمتری نمیچرخه!
16:40  1392/02/11
گزارش
پاسخ دادن
moein
5

tnx car 1
19:00  1392/02/07
گزارش
پاسخ دادن
علیرضا
3

زحمت کشیدین دمتون گرم .
23:22  1392/01/31
گزارش
پاسخ دادن
داود
6

واقعا کامل بود مرسی
21:30  1392/01/26
گزارش
پاسخ دادن
حسین
1

سلام من مدل ۹۱ صفر خریدم مشکلی نداشتم صندلی عقب که بیرون بیاری انگار وانت داری دو حادثه برام اتفاق افتاد به علت بی احتیاطی باسرعت بالا ترکیدن لاستیک جلو حدود پانصد متر از برخورد تا ایستادن افراد داخل ماشین متوجه نشدن لاستیک جلو سمت راننده ترکید هر ماشین دیگه بود چپ میشد نمایندگیش کاملا بی وجدان هستند اگر لوازم خواستید از تهران با قیمت خوب میشه خرید با توجه به قیمتش خوبه ام وی ام x33 حدود صد هزار کار کرده
22:38  1396/01/28

گزارش
حمید
6

عالی بود
18:35  1391/12/06
گزارش
پاسخ دادن
ساعد
6

عالی بود ممنون
12:44  1391/12/04
گزارش
پاسخ دادن
مسعود سجده
13

کامل بود.
00:56  1391/11/23
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
19

با اینکه خودم تا حدودی فنی هستم ولی فیلم این مقاله به خوبی خیلی از سوالهای من رو برطرف کرد. موفق باشید.
12:08  1391/11/22
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هلیا : سبحان جان،خیلی ممنون،بسه.دیگه راهنمایی نکن،حوصله نداریم،تو هم تازه گرم شدی! ول کن نیستی.
مانی : این استدلال ها و محاسبات را از کجا درآوردی!؟ همش اشتباه یا بدون سند و مدرک بود.اینها را هم داداش همکارت گفته !؟
سروش : از کجا به این عدد رسیدی. اولا توی قرارداد ننوشته 30 روز کاری و فقط گفته 30 روز و در خصوص جریمه دیرکرد حدود درصد 28% میشه که عددش تقریبا دو برابر این عددی هستش که شما کفتی حدود 650 هزار میشه برای هر روز . فقط احتمالا هزینه های سال 1404 که نسبت به پارسال افزایش داشته ازش کم می کنن که حدود کمتر از 10 میلیون باید باشه
شاهین اردیبهشت : همه جا همینطوره ،داداش رفیق منهم در شرکت BMW آلمان شاغله،اونجا هم بخاطر تحریم از طرف دولت ایران ،تولیدشون پایین اومده،همه بیکارند.....اصلن یه وضعی ها...
شاهین پلاس : به داداش رفیقت سلام برسون،بگو :داداش رفیق.... با مرام ،،آخه شاهین Gو cvt رو هم نمیدید.کامنت های اونها رو هم در گروهشون ببین.اونها هم ذله شدن و هر هفته جلوی سایپا معترض هستند....داداش رفیق شیطون بلا،بد بد....دیگه دوستت ندارم.
وحید : ایرانخودرو و سایپا( بخصوص سایپا) دو شرکت کاملا ورشکسته هستند،دولت هم به همین دلیل با گران کردن متوالی قیمت این دو کارخانه کنار میآید،حتی اگر بجای 15 درصد فعلی، پنجاه درصد هم گران بکنند،چاله چوله ها و بدهی های سنگین آنها پر نمیشود،هر روز فعالیت آنها میلیاردها تومان ضرر است.کرمان خودرو و بهمن خودرو ،راهش را پیدا کردند،بجای تولید ،قطعاتCKDمیآورند و اینجا فقط مونتاژ میکنند( انصافا بعضی خودروهایشان هم باکیفیت است)،سود معقولی هم میبرند.ایرانخودرو و سایپا هم بجای تولید خودروهای بی کیفیت و گران،باید( در صورت امکان) فقط لیسانس خودروهای ارزان کره و مالزی و ترکیه، را بگیرند و فقط مونتاژ کنند،شاید نجات پیدا کنند.
سبحان : لازم به ذکر هستن اینم بگم از روز تکمیل وجه سی روز کاری حساب کنین از اون ببعدش هرروز کاری 384 هزار تومن سود تاخیر میدن شانسمونم همه این ماها یا پنج شنبه جمعس یا تعطیل رسمی یعنی سود تاخیر خیلی زیادیم بهمون تعطلق نمیگیره یک هفتم ک بخاطر جنگ تعطیل بودن به اونم سود تاخیر تعلق نمیگیره
سبحان : دیروز به چند نفرشون زنگ زدم تو دیوار همشون تکمیل وجه ۲۰ تا ۲۲ اسفد بودن ک تحویل گرفتن از ۲۲ تا ۲۶ اشفند فعلا خبری نیست داداش همکارمم تو سایپا خط شاهین کار میکنه میگه داریم تولید میکنیم ولی فعلا موتور تیوفایو زیاد نصب نمیکنن دارن cvvt نصب میکنن احتمالا میخوان اول قراردادی قدیمیو بدن بعد برسن به ما ک تیوفایو هستیم وقراردادمون جدیدتره
شاهین پلاس : ۴ روز هم تعطیلی در پیش است،تا دوشنبه هم یک بهانه دیگر جور میشود.
X5 محمد : سلام چجوری متوجه فاکتور شدی برای فاکتور شدن خودرو پیامک اومد یا تو سایت نگاه کردی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهرداد کرج. فوق العاده : وعده دیدار ما دوشنبه کیلومتر 11، من تو بورس کل زندگی مو باختم بخدا به ت خط رسیدم
14خرداد : سلام دوستان من تحویل14خرداد مادران رنگ سفید بودم.26 فاکتور شدم.10تیر تحویل گرفتم. الان رفتم کاستومر زده طرح تبدیل خودروی رانا!!!! انگار هرچی قرارداد رانا دارن خودکار براش تبدیل میزنن!!!
خانم : فکر میکردم فقط من اینطوریم خیلی خوشحال شدم دیدم مثل من بازم هستن.
ساینا فوری : با این وضعیتی که شرکت بی عدالت داره فقط پیگیری جواب میده(تجمع و دفاع کردن از حق و حقوق) وگرنه به این زودی ها خبری از فاکتور نیست شیخ زاده و افرادش میخوره و می خوابه
7 اسفند پیش فروش : برا منم فاکتور نشده
وحید، فوق العاده : فال بد نیست ولی نظر شخصی اینه که سایپا حالا حالاها فوق العاده ها رو فاکتور نمیکنه. از اونجایی که طبیعی هست توی این نابسامانی ها شرایط مالی شرکت جالب نباشه، فوق العاده ها رو گذاشته تو آب نمک و میخواد قمار کنه، چون میدونه شرایط ایران ویران ما هر لحظه بوی جنگ میده، احتمالش هست بخش قابل توجهی از سود تاخیر فوق العاده ها رو با بند فورس ماژور جنگ و اعتصابات، بدزده و بکشه بالا. هم خودرو رو بنا به میل خودش دیر تحویل بده و هم با این کلک غیر اخلاقی، زیر بار سود تاخیر نره...
شیرار : دوستان یکم صبور باشید ایرانخودرو با یکی دوماه تاخیر طبیعی به نظر میاد تبدیل نکنید این همه پولتون خوابیده تو حساب ایرانخودرو حالا باز میان با قیمت روز دوباره بهتون خودرو میفروشن تبدیل نکنید
حمیدرضا : سلام دوست عزیز بهای کارخانه در دعوتنامه 473 م تومان هست اون مبلغ رو کم کردن شما الان 236 پرداخت میکنید بعلاوه 206 م تومان که موقع ثبت نام ریختین
فروش فوری رانا تحویل 6 تیر : به نظر دوستان طرح تبدیل خودرو چه خودروی میاد ؟
ممد : چیکار میتونی بکنی ؟؟؟؟؟؟!!!!!