ثبت نمایندگی و واردات لاستیک چینی آزاد شد

 

ثبت نمایندگی و واردات لاستیک چینی آزاد شد

 
به دنبال نابسامانی‌‌های ایجاد شده در بازار لاستیک خودروهای سواری و باری-اتوبوسی و افزایش چشم‌گیر قیمت‌‌ها، وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت با ثبت و تمدید نمایندگی شرکت‌‌های تایرساز چینی در ایران موافقت کرد.
 
ثبت نمایندگی تایرهای چینی و تمدید نمایندگی این شرکت‌‌ها که در آخرین ماه‌‌های وزارت وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت ممنوع اعلام‌ شده بود، پس از کاهش تایر مورد نیاز بازار کشور، با رضایت مسئولان این وزارتخانه آزاد شد.
 
 
صنعت چین مانند بسیاری از رشته‌های دیگر، در حال حاضر برندهای متعددی در صنعت تایرسازی خودروهای سواری و تجاری روانه میدان رقابت جهانی کرده است؛ اما در بسیاری از کشورها، این تایرها به دلیل مشخصات عملکردی ضعیف با استقبال چندانی مواجه نشده و از کسب سهم مناسب در بازار عقب مانده‌اند.
 
پیش از این مرکز امور اصناف و بازرگانان به‌ دستور وزیر پیشین صنعت‌، معدن ‌و تجارت، ثبت هرگونه برند جدید لاستیک چینی را ممنوع کرده بود و حتی شرکت‌‌های صاحب‌ نام تولید تایر چین هم پس از اتمام اعتبار گواهی نمایندگی‌‌هایشان نمی‌توانستند برای تمدید گواهی‌نامه مرکز امور اصناف اقدام کنند. اما این روزها با بالا رفتن بی‌رویه قیمت انواع لاستیک در بخش رادیال سواری و باری- ‌اتوبوسی، وزارت صمت با تمدید مجوز نمایندگی این شرکت‌ها موافقت کرده است، تا بار دیگر تایرهای چینی اجازه ورود به بازار ایران پیدا کنند.
 
برخی کارشناسان بازار معتقدند این روزها بازار تایرهای وارداتی به ‌ویژه برندهای کره‌ای و ژاپنی شاهد افزایش قیمت هستند؛ به گونه‌ای که در برخی مدل‌‌ها و سایزها به شکلی غیر معقول افزایش قیمت رخ داده است. افزایش قیمت لاستیک به این دلیل است که لاستیک‌سازان مطرح دنیا از اروپا، ژاپن و حتی کره جنوبی، بازار کشور را به‌ دلیل تحریم‌‌های آمریکا و ترس از دست دادن بازار بزرگ این کشور ترک کرده‌‌اند. 
 
مسئولان وزارت صنعت تصمیم جدیدى گرفتند، که باعث خواهد شد برندهای جدید تایر چینی که حاضر به ارسال محصولات خود به بازار ایران هستند، مجوز نمایندگی بگیرند و برندهایی که در گذشته در ایران نمایندگی داشته و به دلیل تمدید نشدن اعتبار نمایندگی‌‌شان قادر به همکاری با ایران نبودند، نیز بتوانند پس از تمدید مجوزها بار دیگر محصولات خود را از طریق نمایندگان ایرانی خود به کشور صادر کنند.
 
در سه ماهه گذشته صنعت تایر کشور دچار مشکلات شدیدی از جمله کمبود مواد اولیه است؛ دلیل اصلی این موضوع، نبود ارز برای تهیه مواد اولیه جهت مصرف تولیدکننده داخلی عنوان می‌شود. تامین جنس در بازار امروز به یکی از معضلات صنف لاستیک تبدیل شده به طوری که یکی از نکات افزایش قیمت، کمبود لاستیک و تزریق نشدن به موقع آن در بازار است. 
 
تصمیم وزیر پیشین صنعت، معدن‌ و تجارت برای عدم اعطای نمایندگی جدید و تمدید نمایندگی برندهای لاستیک‌ساز چینی تنها با هدف حمایت از صنعت تایرسازی کشور گرفته‌ شده بود؛ متاسفانه با توجه اتفاقات اخیر و عدم تامین به‌ موقع مواد اولیه تایرسازان، کشور با کاهش تولید و کمبود این کالا در  بازار روبه‌رو شد.
 
برآوردهای رسمی نشان می‌دهد که ظرفیت تایرسازان ایرانی برای تامین تمام نیازهای بازار لاستیک کشور کافی نیست و از این رو جهت تامین این کالای حیاتی برای صنعت حمل‌ و نقل، نیاز به واردات تایر به کشور وجود دارد؛ اما در نهایت باید تاکید کرد که مجموع این تغییرات ماحصلی جز افزایش قیمت تایرهای داخلی و جایگزین شدن برندهای مطرح ژاپنی و اروپایی توسط رقبای چینی نداشته است. در نهایت هر دو تغییر نیز به ضرر مصرف‌کننده نهایی تمام خواهد شد؛ به خصوص که تایرهای چینی هنوز از نظر مشخصات ایمنی و استانداردهای صنعتی در بسیاری کشورها با محدودیت عرضه مواجه شده‌اند.
 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , لاستیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علیرضا ۱ : در جواب شاهین پلاس اس ام اس نیومد رفتم وضعیت خودرو چک کردم دیدم چراغ روشن شده
ff : دوستان سلام میشه بفرمایید تو کدوم قسمت چک تاخییر رو مشاهده کنم؟
خمین : به به چ ملت آرومی داریم همچی اوکی هس فقط یکسال بیشتر پول ما گرفتن باهاش حال میکنن،اینم از عدالتتون
A5kmc00 : عکس رو بفرست داداش
شاهین پلاس : خب برای شما از همون 21 حساب میشه
شاهین جی : آقا آدرس کجاست زحمت شما آدرس بدین من و دوستانم از شهرستان میایم یک گونی کاه میاوریم دود میکنم تا یک بی همچیزی جواب منو بده بی پدران شماها ک ماشین نداشتین غلط میکردیم پول میگرفتی زنگ می‌زنیم جواب درستی نمیدن فقط میگن صبر کنین خوب چقدر ۷ماه خجالت خوبه فردا میگن اختلاس کردن و فرار کردن یقه کی بگیریم مملکت بی درو پیکری داریم ۲سال که میخوان یک لگن بدن ب ما خوب اینجور رجن بزنید درش
محمد لاماری مشکی : سلام من ۲۸ بهمن پارسال ۸۵۰ واریز کردم هنوز خبری از دعوتنامه نیست کسی خبر نداره کی دعوتنامه میاد؟؟؟
محمد لاماری مشکی : سلام من ۲۸ بهمن پارسال ۸۵۰ واریز کردم هنوز خبری از دعوتنامه نیست کسی خبر نداره کی دعوتنامه میاد؟؟؟
شاهین g : دوستان سایپا ماشین نداره بده الان رفتیم توی ۷ماه دست رو دست بذاریم ممکنه تا ۱سال بیشتر زمان ببره همه لطفا شنبه ۱۷ خرداد بیایین بریم تجمع کنیم حقمونو بگیریم
شاهین g : دوستان سایپا ماشین نداره بده الان رفتیم توی ۷ماه دست رو دست بذاریم ممکنه تا ۱سال بیشتر زمان ببره همه لطفا شنبه ۱۷ خرداد بیایین بریم تجمع کنیم حقمونو بگیریم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک ار تیپ اس : ثبت نام اولیه اتون یا همون واریزی اولتون چه ماهی بود؟
207پانا تهویل 14خرداد فولادی : سلام چطور مال من 14هست هنوز فاکتور نشده
سایت : سلام بچه ها میتونید وارد سایت سایپا بشید..برا من میزنه اطلاعات نادرست
ایکس 33دستی : سایت زده فاکتور شد مجوز خروج از کدوم گزینه باید ببینیم
کوییک gx تیر : پاسخ به مرتضی: شما ثبت نام چه برجی از 1403 بودین ؟؟
ساینا 7 بهمن : سلام شما خودتون گرفتین شود تأخیر؟!!
اطلس تکمیل وجه اسفند 403 : سلام.مشهدی ها کجا میرین اعتراض همه جمع شیم؟ خدا لعنتشون کنه تک تک این مسئولین سایپارو به حق سالرو ارتحال امام خمینی
ابراهیم احسانی تبار : ماشین همش جوش میاره مشکلش چیه
علی : پایان 90 روز از زمان قرار داد
سایناs : سلام دوستان بعد فاکتور شدن پیامک میاد واسه تخصیص خودرو یا نمیاد واسه من نیومده واسه هر کی بعد فاکتور شدن پیامک اومده اطلاع بده ممنون