ادامه معادله چند مجهولی قیمت گذاری خودرو/ حکایت شورایی که بود و نبودش خودرو را گران می کند

 

ادامه معادله چند مجهولی قیمت گذاری خودرو/ حکایت شورایی که بود و نبودش خودرو را گران می کند

 
حدود 10 سالی می شود که شورای رقابت تعیین کننده قیمت خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان است. البته طی همه این سال ها قیمت گذاری از سوی این شورا هم با نقدها و هم با تشویق هایی همراه بوده است. حال این پرسش مطرح است که با وضعیت فعلی بازار، همچنان روند قیمت گذاری خودرو باید به دست شورای رقابت باشد یا بازار آزاد و یا سازمان حمایت از مصرف کنندگان؟
 
ماجرا از این جا آغاز شد که از ابتدای امسال و همزمان با نوسانات نرخ ارز، تک نرخی شدن ارز از سوی معاونت ریاست جمهوری و آغاز التهاب بازار، مقرر شد تا شورای رقابت میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی از سوی خودروسازان را نهایتا تا خردادماه اعلام کند. اما اعلام قیمت گذاری ها تقریبا تا نزدیکای تیرماه به طول انجامید و تنها مجوز افزایش 7.5 تا 15 درصدی خودروهای ایران خودرو سایپا اعلام شد و پس از آن نیز این شورا تقریبا به سکوت نشست.
 
گرچه سکوت این شورا به دو ماه زمان کشیده شد، اما از حدود 10 روز گذشته که موضوع پیش فروش خودروهای ایران خودرو و سایپا مطرح شد و ماجرای تنظیم بازار به میان آمدف ناگهان شورای رقابت نیز از لاک خودو بیرون آمد و جلسه ای با مدیران عامل دو خودروسازی کشور برگزار کرد.
 
در جریان این جلسه در هفته گذشته مدیران شرکت های خودروسازی با اشاره به افزایش قیمت عرضه قطعات توسط قطعه سازان با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و نهاده‌های تولید (خصوصا قیمت فولاد، آلومینیم، محصولات پتروشیمی و نساجی و...) و همچنین افزایش قیمت ارز که نهایتا منجر به افزایش غیر قابل اجتناب هزینه تولید و قیمت تمام شده خودرو شده است، پیشنهاد افزایش قیمت دادند که اعضای شورا با توجه به نامشخص بودن برخی آمار و اطلاعات و مستندات مطرح شده در آسیب‌شناسی‌های بعمل آمده خصوصا میزان ارزبری هر خودرو، نوع ارز تخصیص یافته، میزان افزایش واقعی هزینه‌ها و شاخص تورم بخشی پنج ماهه، بااتفاق آراء مقرر کردند که به منظور اتخاذ تصمیم متقن و مستند در آنالیز هزینه‌های خودروسازی و همچنین استفاده از آمار و اطلاعات صحیح و دقیق، مرکز ملی رقابت نسبت به دریافت آمار رسمی و پس از دریافت استعلام نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی موضوع مجددا مورد بررسی قرار گیرد.
 
با این حال از ابتدای امسال و به صورت جدی تر از خردادماه تاکنون که از دخالت شورای رقابت در قیمت گذاری کاسته شد، بازار و دلالان  تعیین کننده قیمت خودرو شده اند و هر روز به قیمت خودروهای داخلی در بازار افزوده شد، به گونه ای که با روند افزایشی قیمت خودروها، کم کم از سهم خودروهای موجود در لیست این شورا، کاسته شد.
 
با این حال، روزهای ابتدایی هفته گذشته بود که محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت از مصوبه‌ای مهم در شورای‌‌عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه خبر داد و اعلام کرد که قیمت‌گذاری کالاهای تولیدی با ارز نیما، تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار انجام خواهد شد. در این میان بسیاری گمان کردند دیگر شورای رقابت نقشی در پروسه قیمت‌گذاری خودرو نخواهد داشت، از این رو با توجه به انتشار اخبار و ضد و نقیض، این موضوع که شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو کنار رفته، به‌عنوان پیش فرض کلی لحاظ و بنابراین گمانه‌زنی‌ها و پیشنهادهایی مبنی‌بر تغییر قیمت خودروهای داخلی مطرح شد. از سویی دیگر برخی کارشناسان و مسئولان دولتی بر آزادسازی قیمت گذاری خودرو پافشاری می کنند و بر این باورند که این امر می تواند بازار را با ثبات بیشتری همراه کند.
 
احتمال جایگزینی سازمان حمایت به جای شورای رقابت
حال با وجود اخبار ضد و نقیض مبنی بر قیمت گذاری خودرو توسط دولت یا بازار، این پرسش مطرح است که حل معادلات چند مجهولی قیمت گذاری خودرو در کشور چه زمانی تمام می شود و تناقض های موجود در زمینه چه نفع و چه ضرری برای بازار خودرو در بر خواهد داشت؟
 
سعید باستانی- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی- در همین رابطه به خبرنگار خودروکار می گوید: « درباره حضور و قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت در کمیسیون صحبتی نشده است، اما موضوعی مطرح است که برخی موافق حضور شورا و برخی دیگر موافق حضور سازمان حمایت از مصرف کننده در بخش قیمت گذاری خودرو هستند».
 
او می افزاید: « گرچه هنوز طبق قانون وظیفه قیمت گذاری و نظارت بر بازار بر عهده شورای رقابت است، اما به نظر می رسد میل به قیمت گذاری از سوی سازمان حمایت از مصرف کننده بیش تر است».
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سام : سلام دوستان 4/1 ماشین فاکتور شده و شماره شاسی هم‌خورده تا الان روی فاکتور زرد مانده جلو نمیره مگر یک بیمه و پلاک چقدر کار داره؟ دوستانی که تا حالا ماشین تحویل گرفتن همه مراحل براشون سبز شده بعد تحویل گرفتن یا نه همینجوری میمونه؟ به نظرتون این مراحل چقدر زمان می‌بره بعد شاسی تا تحویل ؟
اردی پلاس : عزیز دل برادر....تا 22 اسفند که قطعا فاکتور شده،یا او به شما اشتباه گفته،یا شما بجای بیست و دوم، 12 را اشتباه تایپ کردی.قلبمان ضعیف است،اذیت نکن.
سام : سلام دوستان 4/1 ماشین فاکتور شده و شماره شاسی هم‌خورده تا الان روی فاکتور زرد مانده جلو نمیره مگر یک بیمه و پلاک چقدر کار داره؟ دوستانی که تا حالا ماشین تحویل گرفتن همه مراحل براشون سبز شده بعد تحویل گرفتن یا نه همینجوری میمونه؟ به نظرتون این مراحل چقدر زمان می‌بره بعد شاسی تا تحویل ؟
Reza : امروز ماشینو تحویل گرفتم واقعا شیکه متریال داخل کابین و قطعات داخلش خیلی خوبه من داداشم تارا داره شاهین پلاس انگار از شرکت سایپا نیست گرچه یه جاهایی سایپا بازی داخلش هست ولی در مجموع ماشین خوبیه صبر کردیم اذیت شدیم ولی آخرش خوب در اومد ایشالا ماشین همگی زودتر برسه
mina : تبدیلی sr3 سلام تمام ماشین ها بدون پلاک داره به نمایندگی ها ارسال میشن و بعد از پلاک توسط نمایندگی تحویل داده میشه. دیروز خودم مراجعه کردم نمایندگی همه ماشینا بدون پلاک اومده بودند. minaسلام. در پاسخ به این سوال پرسیدم
سعید : سلام وقت بخیر فیلتر کابین تارا که زیر کاپوت میخوره دارین اون که داخل هست نه اونکه زیر کاپوت زیر شیشه پاکن هست
اردی پلاس : جناب Mehdi1915 سئوال پرسیدن اشکال ندارد،اما هر چیزی جایی دارد،اگر این بنده خدا کمی زحمت میکشید چند خط بالاتر ( در توضیح امکانات شاهین پلاس) را نگاه میکرد ،به سانروف هم اشاره شده.یا به سایت سایپا مراجعه میکرد،این گروه برای تبادل نظر در مورد مشکلات تحویل خودرو شاهین پلاس ،فاکتور و پلاک شدن و ...هزار بدبختی و گرفناری دیگر تشکیل شده،جای طرح موضوعات فرعی نیست.موید باشید.
تبدیلی sr3 : سلام مجدد دیروز به نمایندگی در شیراز مراجعه کرده بودم بابت پیگیری خودرو جلوی نمایندگی پر بود از ماشینای ایگل و جی 4 با کارشناس صحبت کردم گفتن که شرکت داره تمام انبار و تولیدی ها رو بعد از فاکتور بدون پلاک ارسال می کنه که انبارها خالی بشن. گفتم بدون پلاک نمایندگی تحویل میده گفت نه میمونن نمایندگی تا پلاکشون بیاد. گفتن خودروی شمارو هم حتما به نوبت بدون پلاک برامون ارسال میکنن امروز هم از بچه های یزد تو گروه ایتا عکس گذاشته بودند که حتی نمایندگی بدون پلاک ماشین رو تحویل داده.
احسان شاهین دستی : دیروز دوستمودیدم شاهین جی گرفته بود بعدگفت 920تومان دادم رفتم مستقیم ارنمایندگی آوردم الان اگه شاهین نمیدن بدانیددارن براخودشان آزادمیفروشن ماهی 10تام فاکتورمیکنن بایدهمه تجمع کنیم حالاخود دانیداگهمیخایدبه ماشین برسیدتجمع فقط کارسازه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا خاکستری تحویل تیر : سلام چ رنگی بود ماشین؟تکمیل وجه کی کردین؟
11 تیر : یعنی یازدهم فاکتور شروع میشه؟
ساینا : خب اینو نگه چی بگه بهت بنظرت که قطع کنی😄
23 مشکی : یکی دیروز نوشته بود 22مهره فاکتور شده منم 23 ام هیچی نشده اگه تو فاکتور شدی هم بنویس اینجا
الی (ایکس 33 دستی) : 5خرداد تحویل سیستمی گفتن حمل شده امروز
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : پس چرا با سامانه دولت من که تماس گرفتم اونم گفتم سایپا شرکت خصوصیه و به ما ربطی نداره؟؟؟؟
ساینا دوگانه تبدیل به تک : سلام دوستان تبدیلی دوگانه به تک واریزی 17 خرداد امروز فاکتور شد
ساینا : بنظرت صداسیما که دولتیه، میاد دست یه شرکت خودرو سازی دولتی و رو کنه؟!
فوق العاده : +982144196550
فروش فوق العاده : +982144196550 کارخانه سایپا