ادامه معادله چند مجهولی قیمت گذاری خودرو/ حکایت شورایی که بود و نبودش خودرو را گران می کند

 

ادامه معادله چند مجهولی قیمت گذاری خودرو/ حکایت شورایی که بود و نبودش خودرو را گران می کند

 
حدود 10 سالی می شود که شورای رقابت تعیین کننده قیمت خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان است. البته طی همه این سال ها قیمت گذاری از سوی این شورا هم با نقدها و هم با تشویق هایی همراه بوده است. حال این پرسش مطرح است که با وضعیت فعلی بازار، همچنان روند قیمت گذاری خودرو باید به دست شورای رقابت باشد یا بازار آزاد و یا سازمان حمایت از مصرف کنندگان؟
 
ماجرا از این جا آغاز شد که از ابتدای امسال و همزمان با نوسانات نرخ ارز، تک نرخی شدن ارز از سوی معاونت ریاست جمهوری و آغاز التهاب بازار، مقرر شد تا شورای رقابت میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی از سوی خودروسازان را نهایتا تا خردادماه اعلام کند. اما اعلام قیمت گذاری ها تقریبا تا نزدیکای تیرماه به طول انجامید و تنها مجوز افزایش 7.5 تا 15 درصدی خودروهای ایران خودرو سایپا اعلام شد و پس از آن نیز این شورا تقریبا به سکوت نشست.
 
گرچه سکوت این شورا به دو ماه زمان کشیده شد، اما از حدود 10 روز گذشته که موضوع پیش فروش خودروهای ایران خودرو و سایپا مطرح شد و ماجرای تنظیم بازار به میان آمدف ناگهان شورای رقابت نیز از لاک خودو بیرون آمد و جلسه ای با مدیران عامل دو خودروسازی کشور برگزار کرد.
 
در جریان این جلسه در هفته گذشته مدیران شرکت های خودروسازی با اشاره به افزایش قیمت عرضه قطعات توسط قطعه سازان با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و نهاده‌های تولید (خصوصا قیمت فولاد، آلومینیم، محصولات پتروشیمی و نساجی و...) و همچنین افزایش قیمت ارز که نهایتا منجر به افزایش غیر قابل اجتناب هزینه تولید و قیمت تمام شده خودرو شده است، پیشنهاد افزایش قیمت دادند که اعضای شورا با توجه به نامشخص بودن برخی آمار و اطلاعات و مستندات مطرح شده در آسیب‌شناسی‌های بعمل آمده خصوصا میزان ارزبری هر خودرو، نوع ارز تخصیص یافته، میزان افزایش واقعی هزینه‌ها و شاخص تورم بخشی پنج ماهه، بااتفاق آراء مقرر کردند که به منظور اتخاذ تصمیم متقن و مستند در آنالیز هزینه‌های خودروسازی و همچنین استفاده از آمار و اطلاعات صحیح و دقیق، مرکز ملی رقابت نسبت به دریافت آمار رسمی و پس از دریافت استعلام نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی موضوع مجددا مورد بررسی قرار گیرد.
 
با این حال از ابتدای امسال و به صورت جدی تر از خردادماه تاکنون که از دخالت شورای رقابت در قیمت گذاری کاسته شد، بازار و دلالان  تعیین کننده قیمت خودرو شده اند و هر روز به قیمت خودروهای داخلی در بازار افزوده شد، به گونه ای که با روند افزایشی قیمت خودروها، کم کم از سهم خودروهای موجود در لیست این شورا، کاسته شد.
 
با این حال، روزهای ابتدایی هفته گذشته بود که محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت از مصوبه‌ای مهم در شورای‌‌عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه خبر داد و اعلام کرد که قیمت‌گذاری کالاهای تولیدی با ارز نیما، تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار انجام خواهد شد. در این میان بسیاری گمان کردند دیگر شورای رقابت نقشی در پروسه قیمت‌گذاری خودرو نخواهد داشت، از این رو با توجه به انتشار اخبار و ضد و نقیض، این موضوع که شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو کنار رفته، به‌عنوان پیش فرض کلی لحاظ و بنابراین گمانه‌زنی‌ها و پیشنهادهایی مبنی‌بر تغییر قیمت خودروهای داخلی مطرح شد. از سویی دیگر برخی کارشناسان و مسئولان دولتی بر آزادسازی قیمت گذاری خودرو پافشاری می کنند و بر این باورند که این امر می تواند بازار را با ثبات بیشتری همراه کند.
 
احتمال جایگزینی سازمان حمایت به جای شورای رقابت
حال با وجود اخبار ضد و نقیض مبنی بر قیمت گذاری خودرو توسط دولت یا بازار، این پرسش مطرح است که حل معادلات چند مجهولی قیمت گذاری خودرو در کشور چه زمانی تمام می شود و تناقض های موجود در زمینه چه نفع و چه ضرری برای بازار خودرو در بر خواهد داشت؟
 
سعید باستانی- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی- در همین رابطه به خبرنگار خودروکار می گوید: « درباره حضور و قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت در کمیسیون صحبتی نشده است، اما موضوعی مطرح است که برخی موافق حضور شورا و برخی دیگر موافق حضور سازمان حمایت از مصرف کننده در بخش قیمت گذاری خودرو هستند».
 
او می افزاید: « گرچه هنوز طبق قانون وظیفه قیمت گذاری و نظارت بر بازار بر عهده شورای رقابت است، اما به نظر می رسد میل به قیمت گذاری از سوی سازمان حمایت از مصرف کننده بیش تر است».
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا 5 شهریور (فوری) : قانونا چون شرکت محکوم شده باید پس بدن . باید ببینیم هفته بعد چه اطلاعیه جدیدی میدن و تکلیف قیمت قروش این دوماه رو مشخص کنند . انشاله هر چی حیر هست پیش بیاد . البته دوستانی که از شنبه فاکتور میشن می تونن بگن با چه مبلفی فاکتور شدن.
ایکس۵ : خیلی ممنون بیژن دادا🙏🏽 لازم نیست زنگ بزنم راهور پیگیری کنم؟ دهنمون سرویس شد بخدا، نه ماشین هست نه مدارک
نسترن : سلام من 8اردیبهشت تکمیل وجه کردم شاهین پلاس پیش فروش اما فاکتور نشده مطمئن هستید
زینب : ما که تکمیل وجه ۱۴ اسفند هستیم هنوز فاکتور نشده و زنگ زدیم شرکت میگن فعلا معلوم نیست کی فاکتور بشه
اکبری : بد واریز وجه چند روزه ماشین میاد نمایندگی
شاهین g : سلام نه هنوز ولی تبدیلی چند روز پیش اومد
مهدی : دلتون رو صابون نزنید برای کاهش قیمت یا گرفتن تارا اتومات جای دستی فردا پس فردا میان میگن اشتباه شده بود ایران خودرو تازه ارزان هم حساب کرده داره ضرر هم میکنه
بیژن : با درود ، یه کم طول میکشه ، کارت ماشین حدودا دو هفته ولی برگ سبز یکی دو ماهی زمان میبره ،کارت ماشین اگر به پست ارسال بشه پیامک میاد از طرف راهور
ایکس۵ : دوستان یکی منو راهنمایی کنه من وضعیت مدارکم در سامانه سخا از تاریخ ۱۴مرداد، فقط بارکد تولید شده و هنوز تحویل پست ندادن پس کی ارسال میشه؟؟؟؟
cvt : اینا ماشین بده نیستن. اگه میخاستم بدن. تا الان داده بودن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سارا : فکر نکنم ایرانخودرو پولمونو پس بده شاید تبدیل بزنه مثلا تبدیل بزنه به تارا
کوئیک جی ایکس ال تحویل خزداد : ممنون ، یعنی تا کوئیک جی ایکس ال تا 18 اردیبهشت فاکتور شده
سعید : کسی میدونه 10درصدش چه قدر میشه؟؟؟؟فکر کنم یه 20میلیونی بیشتر نشه
غلامعلی : هرکسی که از21خرداد با قیمت جدید براش دعوت نامه اومده و تکمیل وجه کرده باید10درصدشو ایرانخودرو برکردونه
فوق العاده 8بهمن : چطور حساب می کنن که ماهی 6تومن میدن من 408 میلیون برج 11واریز کردم تحویل 7برج 2بوده سود تاخیر 36درصد میشه ماهی 12میلیون 200هزار تومان یعنی تقریبا 4ماه تاخیر
علی : رانا26درصد گزون شده قانونا باید15درصددگرون میشد حالا 10درصدش غیر قانونی هستش حالا60میلیون ده درصدش چه قدر میشه که پس باید یدن؟؟؟؟؟؟؟؟
علی : خب حالا اگه پول مارو پس بدن ماکه60تومن بیشتر دادیم از این 60تومن چه قدرشو برمیگردونن؟؟؟کی ریاضیش خوبه؟؟؟حساب کنه به ما هم بگه
مهدی : نمیدونم به خدا خر تو خر شده
حامد : کلاغ پر فاکتور پر پر
سپهر : ساینا دوگانه واریز اولیه 4 دی 1403 تکمیل وجه 8مرداد1404 کی فاکتور میشه بنظرتون؟