ترخیصِ در گمرک مانده ها، مسکنِ بی اثر بازار خودرو

 

ترخیصِ در گمرک مانده ها، مسکنِ بی اثر بازار خودرو

 
موضوع آزادی ترخیص خودروهای در گمرک مانده بدون اعلام هرگونه اطلاعات دقیق از جزئیات آن این سوال را به پیش می کشد که دلیل عدم بیان جزئیات و میزان تحقق این شنیده در چه اندازه است؟
 
در این رابطه فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو  می گوید: «اعلام ترخیص خودروهای مانده در گمرکات بدون ارائه هیچ جزئیات دیگر آن هم پیش از صدور مصوبه تنها با استناد به شنیده ها باعث می شود بیشتر به عنوان یک پروپاگاندا رسانه ای برداشت شود که هدف آن تحت فشار قرار دادن دولت و تسریع فرایند است.»
 
علی عزیزی، دیگر کارشناس صنعت خودرو نیز با اتفاق نظر در این رابطه می گوید: «تصور می کنم چنین اتفاقی به وقوع نپیوندد. هدف تنها تاثیر گذاری روانی بر چگونگی بازار خودرو در پایان تابستان است.»
 
زاوه در پاسخ به عدم تحقق شنیده و تاثیر آن بر بازار می گوید: «واردات یا عدم واردات این خودروها که حداکثر 20 هزار دستگاه خودرو است، اثر چندانی بر بازار خودرو نمی گذارد که شاید شامل یک جابجایی 5 درصدی در قیمت یک خودرو شود که آن هم برگشت پذیر است.»
 
این کارشناس ادامه می دهد: «سوال مهم آن است که ارز خودروهایی که در گمرک مانده اند چه زمانی خریداری شده است. بعد یا قبل از اردیبهشت ماه؟ اگر پیش از آن خریداری شده است پس چرا مراحل ترخیص را انجام نداده اند؟ اگر پس از اردیبهشت ماه خریداری شده است مصداق بارز و مستقیم قاچاق است. این سوالی بسیار ساده و دریافت پاسخ آن نیز ساده است. باز و بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو مصداق فساد است. اگر قرار است بسته یا باز باشد باید برای همه بسته یا باز باشد. اگر قرار بر استفاده از ارز دولتی یا آزاد است، باید برای همه از ارز دولتی یا آزاد استفاده شود و هیچ تبعیضی وجود نداشته باشد. اجازه دهند بازار، شرایط عرضه و تقاضا را تعیین کند.»
 
او ادامه می دهد: «به نظر می رسد تلاش بر آرام سازی فضای رسانه ای است اما حقیقت آن است که اقتصاد با حرف آرام نمی شود. آنچه بر اقتصاد تاثیر گذار است تغییر در قوانین و رویه ها و بازگشت به شرایط عادی است. به این معنا که همه محدودیت هایی که در این چهار ماه گذشته بر صنعت خودرو وضع شده است، از جمله منع واردات خودرو، واردات با ارز آزاد و غیره به حالت اولیه خود بازگردد. در این صورت بدون شک شرایط به حالت تعادل بازخواهد گشت.»
 
زاوه در رابطه با تعدیل نیرو شرکت های خصوصی وارد کننده خودرو می گوید: «واردات سالانه خودرو به کشور 60 هزار دستگاه بوده است. تعدیل نیرو شرکت های خصوصی وارد کننده خودرو نیز چیزی نزدیک به دو هزار نفر بود و آنچه در خصوص تعدیل نیروهای چهارده، پانزده هزار نفری در حد حرف است.»
 
این کارشناس ادامه می دهد: «آسیب های وارد بر کشور فراتر از این ها است. زخم وارد بر تنه صنعت خودرو در بخش واردات قطعات و لوازم یدکی به مراتب شدید تر است. تعداد پرسنل تعدیل شده و آسیب دیده در بخش قطعات یدکی قابل مقایسه با پرسنل درگیر در بخش واردات و فروش نیست. همچنین منع واردات قطعات از جمله قطعاتی چون تایر و لنت ترمز و سایر قطعات ایمنی بر میزان ریسک بروز خطر و جان و سلامت مردم بازی می شود.»
 
آنچه درباره آزادسازی ترخیص خودروها به گوش می رسد به زودی یا به یک دستورالعمل اجرایی بدل شده و برخی از آن ها روانه بازار می شوند یا اینکه پروپاکاندا بودن آن به اثبات می رسد که هر صورت خود لایق بررسی جداگانه و انحصاری است. اما آنچه همچنان هنوز نامشخص مانده است آینده شرکت های واردکننده خودرو است که به بسته یا باز بودن ثبت سفارش خودرو گره خورده است و متاسفانه دولت تا این لحظه در خصوص هیچ یک از این دو مهم هیچ اطلاع رسانی و برنامه ریزی نکرده است و واردکنندگان نیز هیچ برنامه مشخصی برای آینده حضور یا حتی دوام خود در بازار ندارند.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : سلام نه ربطی نداره تو خودش خود به خود بروز رسانی میشه چند وقت یکبار برای ما تا الان ۵بار بروز رسانی شده ولی از فاکتور خبری نیست بر پدرشون لعنت باد
مهر ۴۰۵ : طبق روند تحویل مهر ۴۰۵
جک s3 به sr3 : آخه از اول اردیبهشت همینو میگن الان هم تا آخر خرداد می خوان همینو بگن اصلا شاید ماشینی در کار نیست !
حسن : واقعا خدا لعنت بکند کسی که تو این ماجرا حق زن وبچه من را داره چپاول میکنه این پول توجیب هرکسی بره حرام است ویک ریالش را من راضی نیستم .از مسؤل مدیران خودرو گرفته تا به بالا
ali s3 : امروز نمایندگی رفتم. راست یا دروغ میگفتن این ماه شاسی میشید. گفتم ماه قبل هم همین رو میگفتید
تارا اتومات : تاریخ آماده برای صدور فاکتور به روز شده ...
محمد به نرگس : نرگس خانوم ده روز میشه. برای من امروز صبح تاریخ آماده برای فاکتور بروز شده و ما به لاتفاوت بیمه شش میلیون کم شده بنظرتون کی فاکتور میشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207پانا رینگ دار تحویل 31خرداد : سلام دوستان مابه تفاوت داره بخاطر همین فاکتور نمیشن
سمیرا : ممنون خدا خیرتون بده
اسی : دعوت نامه جی ایکس ال تحویل مرداد ، وسط تیرماه میاد
کارن : برا منم اینطور شده مال شما درست شد؟
حصین : چرا فاکتور نمیشه بازم 2 روز فاکتور کردن وایستادن
207 پانا تحویل 12 و 18 خرداد : با سلام خدمت دوستان 207 پانا مشکی 3 ماه عادی تحویل 12 خرداد تکمیل وجه 14 اسفند 207 پانا مشکی 3 ماه عادی تحویل 18 خرداد تکمیل وجه 20 اسفند تبدیل به رینگ نزدم دوستانی که فاکتور شدن ممنون میشم اطلاع بدن
5دنده فوری تحویل مرداد : سلام پس من چرا زده بود 112تومن بده بابت مالیات؟
اف اکس404 : من امروز تیک ارسال مدارک خورد کسی از مجوز خروج اف اکس خبر داره ؟
صادق 207خرداد : سلام دوستان تحویلی هفده خرداد طرح مادران تبدیلی به رینگ سه روزه فاکتور و پلاک شدم و روی صدور اسناد میچرخه کی بفرستن نمایندگی خدا داند،بخدا خسته شدیم
امین ساینا واریزی 1اسفند : سلام توحید لطفا جواب بده من 1اسفندم روزی چند بار چک میکنم ب حالت قبل اصلا برنمیگرده 1اسفند تکمیل وجه و 1اسفند سخا ثبت کردم.و ب حالت قبل اصلا برنمیگرده پیش فروش بودم اردیبهشت پارسال.چون طرف 2 یا 4اسفنده میگه برگشتم عقب