ترخیصِ در گمرک مانده ها، مسکنِ بی اثر بازار خودرو

 

ترخیصِ در گمرک مانده ها، مسکنِ بی اثر بازار خودرو

 
موضوع آزادی ترخیص خودروهای در گمرک مانده بدون اعلام هرگونه اطلاعات دقیق از جزئیات آن این سوال را به پیش می کشد که دلیل عدم بیان جزئیات و میزان تحقق این شنیده در چه اندازه است؟
 
در این رابطه فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو  می گوید: «اعلام ترخیص خودروهای مانده در گمرکات بدون ارائه هیچ جزئیات دیگر آن هم پیش از صدور مصوبه تنها با استناد به شنیده ها باعث می شود بیشتر به عنوان یک پروپاگاندا رسانه ای برداشت شود که هدف آن تحت فشار قرار دادن دولت و تسریع فرایند است.»
 
علی عزیزی، دیگر کارشناس صنعت خودرو نیز با اتفاق نظر در این رابطه می گوید: «تصور می کنم چنین اتفاقی به وقوع نپیوندد. هدف تنها تاثیر گذاری روانی بر چگونگی بازار خودرو در پایان تابستان است.»
 
زاوه در پاسخ به عدم تحقق شنیده و تاثیر آن بر بازار می گوید: «واردات یا عدم واردات این خودروها که حداکثر 20 هزار دستگاه خودرو است، اثر چندانی بر بازار خودرو نمی گذارد که شاید شامل یک جابجایی 5 درصدی در قیمت یک خودرو شود که آن هم برگشت پذیر است.»
 
این کارشناس ادامه می دهد: «سوال مهم آن است که ارز خودروهایی که در گمرک مانده اند چه زمانی خریداری شده است. بعد یا قبل از اردیبهشت ماه؟ اگر پیش از آن خریداری شده است پس چرا مراحل ترخیص را انجام نداده اند؟ اگر پس از اردیبهشت ماه خریداری شده است مصداق بارز و مستقیم قاچاق است. این سوالی بسیار ساده و دریافت پاسخ آن نیز ساده است. باز و بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو مصداق فساد است. اگر قرار است بسته یا باز باشد باید برای همه بسته یا باز باشد. اگر قرار بر استفاده از ارز دولتی یا آزاد است، باید برای همه از ارز دولتی یا آزاد استفاده شود و هیچ تبعیضی وجود نداشته باشد. اجازه دهند بازار، شرایط عرضه و تقاضا را تعیین کند.»
 
او ادامه می دهد: «به نظر می رسد تلاش بر آرام سازی فضای رسانه ای است اما حقیقت آن است که اقتصاد با حرف آرام نمی شود. آنچه بر اقتصاد تاثیر گذار است تغییر در قوانین و رویه ها و بازگشت به شرایط عادی است. به این معنا که همه محدودیت هایی که در این چهار ماه گذشته بر صنعت خودرو وضع شده است، از جمله منع واردات خودرو، واردات با ارز آزاد و غیره به حالت اولیه خود بازگردد. در این صورت بدون شک شرایط به حالت تعادل بازخواهد گشت.»
 
زاوه در رابطه با تعدیل نیرو شرکت های خصوصی وارد کننده خودرو می گوید: «واردات سالانه خودرو به کشور 60 هزار دستگاه بوده است. تعدیل نیرو شرکت های خصوصی وارد کننده خودرو نیز چیزی نزدیک به دو هزار نفر بود و آنچه در خصوص تعدیل نیروهای چهارده، پانزده هزار نفری در حد حرف است.»
 
این کارشناس ادامه می دهد: «آسیب های وارد بر کشور فراتر از این ها است. زخم وارد بر تنه صنعت خودرو در بخش واردات قطعات و لوازم یدکی به مراتب شدید تر است. تعداد پرسنل تعدیل شده و آسیب دیده در بخش قطعات یدکی قابل مقایسه با پرسنل درگیر در بخش واردات و فروش نیست. همچنین منع واردات قطعات از جمله قطعاتی چون تایر و لنت ترمز و سایر قطعات ایمنی بر میزان ریسک بروز خطر و جان و سلامت مردم بازی می شود.»
 
آنچه درباره آزادسازی ترخیص خودروها به گوش می رسد به زودی یا به یک دستورالعمل اجرایی بدل شده و برخی از آن ها روانه بازار می شوند یا اینکه پروپاکاندا بودن آن به اثبات می رسد که هر صورت خود لایق بررسی جداگانه و انحصاری است. اما آنچه همچنان هنوز نامشخص مانده است آینده شرکت های واردکننده خودرو است که به بسته یا باز بودن ثبت سفارش خودرو گره خورده است و متاسفانه دولت تا این لحظه در خصوص هیچ یک از این دو مهم هیچ اطلاع رسانی و برنامه ریزی نکرده است و واردکنندگان نیز هیچ برنامه مشخصی برای آینده حضور یا حتی دوام خود در بازار ندارند.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین cvt اتومات : حالا اگه تبدیل به gl بزنیم باقیمانده پولمون رو کی پس میدن؟ میذارین با جریمه تاخیر ۹ ماه بعد میدن؟؟
Shahiiiin : میشه یه عزیزی اطلاع بده واریزی اردیبهشت فاکتور شده یا نه
شاهین شاهین : فروش فوری بودم
x5 کرج : یا مسقیم توی گوگل بزنید رج کرنان موتور یا اینکه وارد سایت کرمان موتور که شدین قسمت پایین یه سایت هست که زده>
شاهین شاهین : دوستان راهنمایی کنید لطفا من کل پول رو برای شاهین جی اذر ۱۴۰۳واریز کردم مبلغ ۶۰۰میلیون الان بخوام تبدیل بزنم سود تاخیر حفظ میشه؟بازم ازم پول میگیرن ؟
J7 اردیبهشت : من امروز زنگ زدم چندجا گفتن هنوز دعوتنامه های اردیبهشت نیومده یا هفته آخر مهر میاد یا اول آبان که به احتمال زیاد آبان میاد ، یه نمایندگی گفت احتمال داره که دعوتنامه اردیبهشت با افزایش قیمت بیاد
شاهین : جاده مخصوص کرج به سمت تهران کیلومتر 11دفتر فروش مرکزی سایپا
عباس : کافینت انجام میده تو قسمت تغییر رنگ ومدل
x5 کرج : توی گوگل بزنید رج کرمان موتور وارد که شدین خودتون درخواست صدور دعوتنامه برنید نمایندگی های عوضی تا بزنن طول میکشه
سلگی : سلام منم میخوا تبدیل بزنم 13آذر هستم میشه بگید چطور تبدیل بزنم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مسعود : پانا پلاس تحویل بیستم شهریورم واسه من چرا تبدیل رینگ نیومده؟؟؟
کوییک اس : دوستان دارن کوییک اس هارو به تبدیلی های شاهین میدن طرف دیروز تبدیل کرده امروز فاکتور شده لعنت برمدیران سایپا اینهمه بی عدالتی
سورن 31شهریور : سلام ماشین من امروز 4روز هست ک روی گزینه حمل خودرو برای تحویل هست چند روز دیگر می رسه
ایوب تحویل مهر : باید تحویل شهریور باشه
دوگانه : دوستان ساینا دقیق 7ماه تاخیر داره حساب کتابتون درست کنید الکی منتظر نشین این ثبت نامی ها هم خالی فروشی داره میکنه شماره پذیرش ها وتاریخ چک کنید تمامش دقیق 7ماه تاخیر داره تا نیمه سال اینده هم همینجور هست
اطلس جی تبدیلی به جی ال : سلام دوستان برای محاسبه و وصول خسارت دیرکرد و تغییر مدل اقدام خاصی لازمه انجام بدیم یا شرکت خودش محاسبه می کنه؟
محمد 207 شهریور فرسوده : از نمایندگی تبریز پرسیدم میگه کلاس 10 فرقش فقط رینگ هست. قیمت را نتونست بگه چند باید اضافه بریزم اگر کد 10 را انتخاب کنم. گفت باگ سیستم هست.
پیش فروش 15بهمن : منطورت پیش فروش هستش؟
دوگانه : دقیق 7ماه میشه
رانا موعد تحویل 30 آبان : یعنی ما کی پلاک میشیم؟