ترخیصِ در گمرک مانده ها، مسکنِ بی اثر بازار خودرو

 

ترخیصِ در گمرک مانده ها، مسکنِ بی اثر بازار خودرو

 
موضوع آزادی ترخیص خودروهای در گمرک مانده بدون اعلام هرگونه اطلاعات دقیق از جزئیات آن این سوال را به پیش می کشد که دلیل عدم بیان جزئیات و میزان تحقق این شنیده در چه اندازه است؟
 
در این رابطه فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو  می گوید: «اعلام ترخیص خودروهای مانده در گمرکات بدون ارائه هیچ جزئیات دیگر آن هم پیش از صدور مصوبه تنها با استناد به شنیده ها باعث می شود بیشتر به عنوان یک پروپاگاندا رسانه ای برداشت شود که هدف آن تحت فشار قرار دادن دولت و تسریع فرایند است.»
 
علی عزیزی، دیگر کارشناس صنعت خودرو نیز با اتفاق نظر در این رابطه می گوید: «تصور می کنم چنین اتفاقی به وقوع نپیوندد. هدف تنها تاثیر گذاری روانی بر چگونگی بازار خودرو در پایان تابستان است.»
 
زاوه در پاسخ به عدم تحقق شنیده و تاثیر آن بر بازار می گوید: «واردات یا عدم واردات این خودروها که حداکثر 20 هزار دستگاه خودرو است، اثر چندانی بر بازار خودرو نمی گذارد که شاید شامل یک جابجایی 5 درصدی در قیمت یک خودرو شود که آن هم برگشت پذیر است.»
 
این کارشناس ادامه می دهد: «سوال مهم آن است که ارز خودروهایی که در گمرک مانده اند چه زمانی خریداری شده است. بعد یا قبل از اردیبهشت ماه؟ اگر پیش از آن خریداری شده است پس چرا مراحل ترخیص را انجام نداده اند؟ اگر پس از اردیبهشت ماه خریداری شده است مصداق بارز و مستقیم قاچاق است. این سوالی بسیار ساده و دریافت پاسخ آن نیز ساده است. باز و بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو مصداق فساد است. اگر قرار است بسته یا باز باشد باید برای همه بسته یا باز باشد. اگر قرار بر استفاده از ارز دولتی یا آزاد است، باید برای همه از ارز دولتی یا آزاد استفاده شود و هیچ تبعیضی وجود نداشته باشد. اجازه دهند بازار، شرایط عرضه و تقاضا را تعیین کند.»
 
او ادامه می دهد: «به نظر می رسد تلاش بر آرام سازی فضای رسانه ای است اما حقیقت آن است که اقتصاد با حرف آرام نمی شود. آنچه بر اقتصاد تاثیر گذار است تغییر در قوانین و رویه ها و بازگشت به شرایط عادی است. به این معنا که همه محدودیت هایی که در این چهار ماه گذشته بر صنعت خودرو وضع شده است، از جمله منع واردات خودرو، واردات با ارز آزاد و غیره به حالت اولیه خود بازگردد. در این صورت بدون شک شرایط به حالت تعادل بازخواهد گشت.»
 
زاوه در رابطه با تعدیل نیرو شرکت های خصوصی وارد کننده خودرو می گوید: «واردات سالانه خودرو به کشور 60 هزار دستگاه بوده است. تعدیل نیرو شرکت های خصوصی وارد کننده خودرو نیز چیزی نزدیک به دو هزار نفر بود و آنچه در خصوص تعدیل نیروهای چهارده، پانزده هزار نفری در حد حرف است.»
 
این کارشناس ادامه می دهد: «آسیب های وارد بر کشور فراتر از این ها است. زخم وارد بر تنه صنعت خودرو در بخش واردات قطعات و لوازم یدکی به مراتب شدید تر است. تعداد پرسنل تعدیل شده و آسیب دیده در بخش قطعات یدکی قابل مقایسه با پرسنل درگیر در بخش واردات و فروش نیست. همچنین منع واردات قطعات از جمله قطعاتی چون تایر و لنت ترمز و سایر قطعات ایمنی بر میزان ریسک بروز خطر و جان و سلامت مردم بازی می شود.»
 
آنچه درباره آزادسازی ترخیص خودروها به گوش می رسد به زودی یا به یک دستورالعمل اجرایی بدل شده و برخی از آن ها روانه بازار می شوند یا اینکه پروپاکاندا بودن آن به اثبات می رسد که هر صورت خود لایق بررسی جداگانه و انحصاری است. اما آنچه همچنان هنوز نامشخص مانده است آینده شرکت های واردکننده خودرو است که به بسته یا باز بودن ثبت سفارش خودرو گره خورده است و متاسفانه دولت تا این لحظه در خصوص هیچ یک از این دو مهم هیچ اطلاع رسانی و برنامه ریزی نکرده است و واردکنندگان نیز هیچ برنامه مشخصی برای آینده حضور یا حتی دوام خود در بازار ندارند.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین نفرین شده : باید چیکار کنیم ؟ من دیگه صبرم تمومه
شاهین جی : بله پیش فروش هستم
شاهینg : ,ما الان هفت ماهه هنوز خبری نیست
شاهینg : اونایی که رفتین تجمع چیشد؟
خان علی اچین گان : مژده مژده ماشین من فاکتور شد ، ن نم هم عر وس
خانه علی اچین گان : مژده مژده ماشین من فاکتور شد
Bac x3 : کسی bac x3 نوشته ؟چه تاریخی ثبت نام کردید؟ایا تحویل دادن؟
T9 بهمن : ثبت نام ۲۳ بهمن t9 مشکی -۱ تیر فاکتور شد هفته پیشم پلاک شده ولی خبری از ارسال به تهران نیست زنگ زدم گفتن منتظر اجازه ارسال هستن و تو نوبت صبر کنید
سایپای دزد : با سرمایه ای که سایپا تو سوریه از دست داده،فک کنم ورشکست شده و داره با پول ما جبران مالی میکنه.وگرنه یکنفر از مسئولین حرفای ما رو یعنی نمیشنوه یا نمی بینه!!!بعید میدونم..ولی این نمونه کار یه شرکت دولتی هست.وقتی مردم این مسائل رو میبینن از زندگی سیر میشن.بخدا با 600 میلیون میشد با خرید طلا الان اسپورتیج سوار شیم هرکدوممون.8 ماهه بدون وسیله هستم،زن و بچه ام پای پیاده.زمستون و الان تابستون رو دارم سپری میکنم.کاش این خبرنگارا انقد به این جنگ 12 روزه بها میدن یه روزشم به بدبختی ما بها بدن.ما هم 9 هزار مالباخته ایم.لااقل بدونیم دیده میشیم نه ک...من ک موندم دیگ واقعا موندم!
شاهین جی : سلام احتمالا شما پیش فروش هستید ک اینجوری بهتپن گفتن برا فروش فوریا هنوز تو آذرماه مونده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا فوری : چرا خبری از فروش فوری نیست؟
سورنا : دنا اتومات مشکی تحویل 13 تیر فاکتور سد
سورن مشکی : سلام تحویل حداقل 1ماه عقب هست و تحویلی در سایت خودشون چیز دیگه ی زده تا پیشخوان ما
کوییک ار اس : من جایگزینی اطلس بودم نگرفتم پیام اومد کوییک ار اس دی ماه زدم تکمیل وجه27اردیبهشت . درانتظار تخصیص....😑
هادی رضایی : سلام کوییک gxr تحویل تیر امروز فاکتور شد تکمیل وجه 13 خرداد ایشالا همه دوستان بزودی فاکتور و تحویل بشه خودروشون
سعد : کارتش اومده اما خودش نه 😁
محمد : حدودا 30 تا40 روزبعدمیاد
امیر خان : بله بزرگوار بنده فوق العاده طرح مادران هستم تحویل 16 خرداد
مشکی اتو 4تیر : بله مال منم نشد
وحید : چرخش برات بچرخه طلا بشه عزیزم داداش پلاک و تحویلت شد تاریخاشو برامون بزار بازم، کدوم شهری؟