ترخیصِ در گمرک مانده ها، مسکنِ بی اثر بازار خودرو

 

ترخیصِ در گمرک مانده ها، مسکنِ بی اثر بازار خودرو

 
موضوع آزادی ترخیص خودروهای در گمرک مانده بدون اعلام هرگونه اطلاعات دقیق از جزئیات آن این سوال را به پیش می کشد که دلیل عدم بیان جزئیات و میزان تحقق این شنیده در چه اندازه است؟
 
در این رابطه فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو  می گوید: «اعلام ترخیص خودروهای مانده در گمرکات بدون ارائه هیچ جزئیات دیگر آن هم پیش از صدور مصوبه تنها با استناد به شنیده ها باعث می شود بیشتر به عنوان یک پروپاگاندا رسانه ای برداشت شود که هدف آن تحت فشار قرار دادن دولت و تسریع فرایند است.»
 
علی عزیزی، دیگر کارشناس صنعت خودرو نیز با اتفاق نظر در این رابطه می گوید: «تصور می کنم چنین اتفاقی به وقوع نپیوندد. هدف تنها تاثیر گذاری روانی بر چگونگی بازار خودرو در پایان تابستان است.»
 
زاوه در پاسخ به عدم تحقق شنیده و تاثیر آن بر بازار می گوید: «واردات یا عدم واردات این خودروها که حداکثر 20 هزار دستگاه خودرو است، اثر چندانی بر بازار خودرو نمی گذارد که شاید شامل یک جابجایی 5 درصدی در قیمت یک خودرو شود که آن هم برگشت پذیر است.»
 
این کارشناس ادامه می دهد: «سوال مهم آن است که ارز خودروهایی که در گمرک مانده اند چه زمانی خریداری شده است. بعد یا قبل از اردیبهشت ماه؟ اگر پیش از آن خریداری شده است پس چرا مراحل ترخیص را انجام نداده اند؟ اگر پس از اردیبهشت ماه خریداری شده است مصداق بارز و مستقیم قاچاق است. این سوالی بسیار ساده و دریافت پاسخ آن نیز ساده است. باز و بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو مصداق فساد است. اگر قرار است بسته یا باز باشد باید برای همه بسته یا باز باشد. اگر قرار بر استفاده از ارز دولتی یا آزاد است، باید برای همه از ارز دولتی یا آزاد استفاده شود و هیچ تبعیضی وجود نداشته باشد. اجازه دهند بازار، شرایط عرضه و تقاضا را تعیین کند.»
 
او ادامه می دهد: «به نظر می رسد تلاش بر آرام سازی فضای رسانه ای است اما حقیقت آن است که اقتصاد با حرف آرام نمی شود. آنچه بر اقتصاد تاثیر گذار است تغییر در قوانین و رویه ها و بازگشت به شرایط عادی است. به این معنا که همه محدودیت هایی که در این چهار ماه گذشته بر صنعت خودرو وضع شده است، از جمله منع واردات خودرو، واردات با ارز آزاد و غیره به حالت اولیه خود بازگردد. در این صورت بدون شک شرایط به حالت تعادل بازخواهد گشت.»
 
زاوه در رابطه با تعدیل نیرو شرکت های خصوصی وارد کننده خودرو می گوید: «واردات سالانه خودرو به کشور 60 هزار دستگاه بوده است. تعدیل نیرو شرکت های خصوصی وارد کننده خودرو نیز چیزی نزدیک به دو هزار نفر بود و آنچه در خصوص تعدیل نیروهای چهارده، پانزده هزار نفری در حد حرف است.»
 
این کارشناس ادامه می دهد: «آسیب های وارد بر کشور فراتر از این ها است. زخم وارد بر تنه صنعت خودرو در بخش واردات قطعات و لوازم یدکی به مراتب شدید تر است. تعداد پرسنل تعدیل شده و آسیب دیده در بخش قطعات یدکی قابل مقایسه با پرسنل درگیر در بخش واردات و فروش نیست. همچنین منع واردات قطعات از جمله قطعاتی چون تایر و لنت ترمز و سایر قطعات ایمنی بر میزان ریسک بروز خطر و جان و سلامت مردم بازی می شود.»
 
آنچه درباره آزادسازی ترخیص خودروها به گوش می رسد به زودی یا به یک دستورالعمل اجرایی بدل شده و برخی از آن ها روانه بازار می شوند یا اینکه پروپاکاندا بودن آن به اثبات می رسد که هر صورت خود لایق بررسی جداگانه و انحصاری است. اما آنچه همچنان هنوز نامشخص مانده است آینده شرکت های واردکننده خودرو است که به بسته یا باز بودن ثبت سفارش خودرو گره خورده است و متاسفانه دولت تا این لحظه در خصوص هیچ یک از این دو مهم هیچ اطلاع رسانی و برنامه ریزی نکرده است و واردکنندگان نیز هیچ برنامه مشخصی برای آینده حضور یا حتی دوام خود در بازار ندارند.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا وی۴ : دوباره بازار فاکتور کردن کساد شد .دوستان خبر خوش بدید
X5 : تو گوگل آخرین خودرو نام ماشینی که همکارت داره یا هر ماشینی که خواستی رو ببین،
cvt : انصراف و عودت وجه ثبت نام بیش از 6 ماه طول میکشه. دروغه که 40 روزه بهت میدن. جریمه تاخیر در تحویل رو یکساله که نمیدن. انصراف هم نزنی و تکمیل وجه کنی ؛ تحویل خودرو بیش از 7 ماه تاخیر داره. فک نمیکنم اصن شاهین بدن. کوییک تحویل میدن.
شاهین cvt : Cvt چی اون تا کی فاکتور شده؟؟؟
x5 : اولا وایستا چند ماه دیگه تحویل بگیر بعد تصمیم بگیر چیکار کنی بعدش اینجا در مورد تحویل ماشین صحبت میشه توی گوگل و بیرون تحقیق کن
X5 : اگه دوستت راضیه شما هم بخر
حسام : همه تحویل شصت روزه های مرداد منتظرن تکمیل وجه سبز بشه .هیچ خبری نیست .
شاهین جی ال تیر ماه : سلام روزی هزار بار این سایت چک میکنم ببینم خبری از فاکتور شدن خرداد و بعدش ما که تیر ماهی هستیم میشه ولی افسوس.افسوس از اینکه چه خریتی کردم وبه این دزدا اعتماد کردیم
مهدی : منم‌الان‌زدم‌ببینم‌کی‌فاکتورمیشه‌۱۷آذرهستم‌نخواستیم‌
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
15 بهمن : امروز ساینا پیش فروش بهمن فاکتور نکردن؟ قرار بود امروز فاکتور بشیم
مهرداد شهریور : بغیر از مبلغ اصلی سومین باره پول اضافه میگیرن از این میترسم ابان هم فاکتور بشیم .
حسین : بعد از واریزی فوق العاده بید برای پذیرش به نمایندگی بریم یا خودشون ثبت میکنند
دنا 6سرعته تحویل مهر : سلام 16 مهر فاکتور شدم 19 مهر هم پلاک شد هم اسناد الان حمل خودرو برای تحویله ایرانخودرو میگه 5 روز دیگه میرسه
سیامک : سری قبل که رفتم تجمع کسی نبود پرسیدم گفت 650 نفر جلوی تو هستند امروز گفت 200 نفر جلوتر از شما هستند ازش پرسیدم این همه تبدیلی زدن و جی ال گرفتن و کوییک گرفتن پس چرا تموم نمیشه مسئول اونجا گفت تعداد انگشت شمار تبدیلی زدن بیشتریا الکی میگن هنوز منتظرن تو میخوای همین الان تبدیلی بزن دو روزه فاکتور میشی چون کسی جی ال نمیگیره
ساینا دوگانه 25 آذرتحویل تیر404 : اره عزیز دوستمون درست میگه من 25 آذر 1403 طلاهامو فروختم به گرمی 3750 داروندارمو جمع کردم که فقط ماشین داشته باشم قراربود تیر1404 تحویل بدن طلا شد گرمی 12 هنوز ما فاکتور نشدیم دعوتنامه ما مرداد ماه اومد .ساینا دوگانه آپشن دار جی ایکس
پانا فولادی شهریور : فعلا زده قرارداد تکمیل وجه نمیباشد ، فردا درست میشه ، احتمالا مینویسه بدون صف فاکتور
پانا دی قالپاق : دوستان آذر ماهی با واریز اولیه 343 میلیون تاکید می کنم مرداد ماه ،دعوتنامه به چه مبلغی صادر شده است؟
هادی : دوستان من دوشنبه از تبریز میرم تهران در تحویل زامیاد اینجور فایده نداره
محمد : درود دوستان دناP سفید ، طرح فرسوده ، 6دنده ،آلومینیوم ، قرارداد..1531، تکمیل وجه31 تیر ، تحویل 31 شهریور 16 مهر فاکتور شدم