بلاتکلیفی خودروسازان از نرخ نهایی خودروهای تولیدی

 

بلاتکلیفی خودروسازان از نرخ نهایی خودروهای تولیدی

 
افزایش حقوق و دستمزد، افزایش نرخ نهاده‌های تولیدی، مواد اولیه و غیره همگی دست به دست به هم داده تا هزینه تولید یک خودرو داخلی را افزایش دهد. حالا با وجود اینکه نرخ قیمت گذاری خودرو در سال 97 از ابتدای تیرماه امسال برای خودروسازان کلید خورد، حالا دوباره خودروسازان پیشنهاد افزایش قیمت آن هم به میزان 17 درصد را پیشنهاد داده‌اند. حال این پرسش مطرح است که آیا خودروسازان در این دو راهی به خواسته خود می‌رسند؟
 
به طور معمول افزایش قیمت خودرو در هر سال با توجه به میزان حقوق و دستمزد کارگران، افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ تورم و سایر مولفه های اثرگذار بر قیمت تمام شده بازار اعمال می شود.
 
 امسال اما مدل افزایش قیمت خودروهای داخلی کمی با سال های گذشته اش متفاوت بود؛ چرا که در نیمه دوم خردادماه افزایش قیمت از 5 تا 7 درصدی از سوی شوری رقابت اعلام و اعمال شد. حالا دوباره خودروسازان به دلایل متعددی پیشنهاد افزایش قیمت 17 درصدی خودروهای داخلی را داده اند. البته اعلام افزایش قیمت از سوی خودروسازان در خردادماه در حالی اعمال شد که قیمت‌ها در بازار بسیار بیشتر از نرخ مصوب کارخانه بود و اختلاف قیمت برخی خودروها از کارخانه تا بازار به 5 تا 45 میلیون تومان رسید. با این حال اما گروه های خودروسازی داخلی طرح های فروش خودرو را برای مشتریان و تعدیل بازار تدارک دیدند. 
 
حال آنچه بیش از هر چیز مطرح است، تولید خودروهای داخلی با ضرر خودروسازان است. چرا که پیشنهادات افزایش قیمت از سوی خودروسازان و گفته های برخی مقامات از تولید برخی خودروهای داخلی نشان از آن دارد که حتی قیمت تولیدی برخی خودروها تا دو میلیون تومان بیشتر از نرخ عرضه شده است. چرا که خودروسازان در حال حاضر مواد اولیه و قطعات خودرویی را با قیمت های روز خریداری می کنند و در مقابل نیز هزینه هایی که به طور طبیعی هر ساله افزایش می یابد را در سبد هزینه های خود دارند. البته برخی کارشناسان بر این باورند که نباید مردم هزینه های اضافی یا حق بیمه و دستمزد پرسنل شرکت ها را بدهند و این شرکت های خودروساز هستند که باید از پس هزینه های خود برآیند. 
 
در همین زمینه نیز سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است که  افزایش قیمت ها باید بر اساس آنالیز قیمت خودرو صورت گیرد و مردم نباید تاوان حقوق و دستمزد ۱۱ هزار پرسنل مازاد در یک شرکت خودروسازی را بدهند. چرا خودروسازان هزینه های سربار خودروسازی را کاهش نمی دهند؟ چرا مردم باید تاوان حقوق و دستمزد 11 هزار پرسنل مازاد خودروسازی سایپا را پرداخت کنند؟ البته ما تورم و افزایش مواد اولیه تولید و به تبع آن افزایش قیمت را قبول داریم اما عدد آن باید بررسی شود.
 
به گته او، نزدیک یک سال است که قطعه سازان از خودروسازان پولی دریافت نکرده اند. ایرادات در این زمینه فقط مربوط به خودرو ساز نیست بلکه ایراد اصلی به وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی کل صنعت است.
 
باستانی این را هم گفته که استراتژی صنعت ما مشخص بود و صنعت خودروسازی به عنوان یکی از صنایع ما تلقی می شد قاعدتا باید در طول این 40 سال زیرساخت های توسعه ای صنعت خودرو از جمله تامین مواد اولیه از پتروشیمی های داخل فراهم می شد. اکنون دولت به اندازه 15 درصد سهام در خودروسازی نقش دارد اما بیش تر از آن دخالت می کند، شاید باید دولت باید پای خود را از خودروسازی کنار بکشد.
 
حالا این پرسش مطرح است که تکلیف خودروسازان در این برهه از زمان چیست؟ آیا باید خودروهایی با با قیمت هایی بیشتر از قیمت های فعلی تولید کنند و به دلیل نبود مشتری آن ها در کف کارخانه بمانند، یا اینکه تعداد تولیدات خود را کاهش دهند و با قیمت های قبلی و ضرر و زیان از پرداخت قطعات و نهاده های با قیمت های جدید خودرو تولید کنند؟ 
 
احمد نعمت بخش- دبیر انجمن خودروسازان- در همین رابطه به خبرنگار می‌گوید: « هنگامی که نرخ آلومینیوم و فولاد و سایر نهاده ها تا 80 درصد گران می‌شود، خودروساز نیز چگونه این قیمت ها را اعمال نکند». 
 
به گفته او، به جای اینکه از خودروسازان پرسیده شود که چرا درخواست افزایش قیمت دارند، باید ابتدا از تولید کنندگان مواد اولیه این پرسش مطرح است. 
 
نعمت بخش تاکید می‌کند: «طی سه سال اخیر نرخ خودرو تنها 12 درصد افزایش یافته است و نهاده های تولیدی تا 80 درصد گران شده است و به همین دلیل است که مجموعه های خودرویی دچار زیاد شده اند».
 
درست 22 خرداد ماه بود که رضا شیوا- رییس شورای رقابت- مجوز افزایش ۵.۶ تا ۷.۱ درصدی قیمت محصولات سه شرکت خودروسازی ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو را از اول تیرماه امسال صادر کرد. حالا پس از دوماه، خودروسازان دوباره پیشنهاد افزایش قیمت 17 درصدی خودروهای داخلی را اعلام کرده اند و گویی وضعیت تولید خودرو با قیمت های فعلی چیزی جز ضرر برای خودروسازان ندارد.  
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
قم : سلام آقامهدی ماهفته چهارم تیر شاهین جی ال هستیم تکمیل وجه کردم آیا آخرتیربه ما میدن ماشین
سهند ۷اردیبهشت : الان تماس گرفتم با سایپا میگه اخرین فاکتورمون برای ۲۵فروردین هنوزم فاکتور سهند شروع نشده و مشخص نیست کی شروع بشه با کمبود قطعه روبروییم دیگه قیمتارم که افزایش دادن نمیدونم چرا فاکتور نمیکنن😔
mina : دوستان sr3 سلام. من الان مجدد با امورمشتریان تماس گرفتم، هیچکاری انجام نشده نه بیمه و نه پلاک!!! فقط با گفتن تا یکماه کاری باید صبر کنید، از سر خودشون باز میکنند. درحال حاضر افرادی که بعداز ما ثبتنام کرده بودن همه تحویل گرفتن
S3به sr3 : درود برشما خبر جدیدی نیست از 21خرداد تا الان فقط میگن منتظر بمونید باز دوستان اگه اطلاعات جدیدی دسترسی پیدا کردید به اشتراک بذارید اگه کسی پلاک و بیمه براش آومده حتمآ اطلاع بدید پیگیری تهران هم یادتون نره ما هم باید پیگیری کنیم من خودم هر روز یکبار به تهران ارتباط میگیرم بهرحال هر اتفاق افتاد اینجا به اشتراک بذارید انشاا...به زودی به خبر خوب برای ما که یکسال منتطر هستیم میرسه به امید خدا
حمید : سلام منم تکمیل وجه 23م هستم سخا 25 م ولی هنوز فاکتور نشدم کسی هست تکمیل وجه 23م
علی : سلام لطفا آدرس اداره تحویل سایپا رو بفرمایید؟
مهدی : سلام میگم ماشین سانروف داره
محمد علی : سلام به عزیزان، ما یک اشتباه بزرگ تو زندگی کردیم که سرمایه زندگی مان رو یک سال و چهار ماه میشه برای ماشین ساینا ریختیم اگه تو بازار به کاری بزنی دو برابر میشداز قدیم گفتن پول، پولو میاره، حواله گرفتم نزدیک 450تومان تمام شده هنوزتا 8،4،1404خبری نیست
جک s3 به sr3 : سلام منم sr3 هستم ه روز دارم زنگ میزنم‌تهران ولی هر روز یک چیزی میگن شما هم زنگ بزنید.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس جی : 😭😭💔
اطلس بدبختی : خدا لعنتشون کنه / برای یه ماشین آشغالی چقدر باید وایسیم!!!؟؟؟ انشالله مسئولین سایپا از زندگی خیر نبینن
دنا 6 دنده معمولی : چطور میشه فهمید سود تاخیر رو
31 خرداد : تماس بگیرنمایندگی احتمالاهمکاری می کنن
اطلس جی اسفند1403 : اینقد از انتظار خستم شد فقط منتظرم پیامک تبدیل کوییک برام بیاد همین
علی محمدی : خواهشا دوستانی که فروش فوق العاده بهمن ماه بودن هر روز با سایپا تماس بگیرین یا دوستان تهران جلوی سایپا تجمعی چیزی شکل بگیره دویست سیصد نفر هم جلوی سایپا جمع شن الآن شرایط حساسه از اعتراض میترسن سریع حل میشه...اینا تا آخر سال هم نمیدن فروش فوق العاده های بهمن ماه رو اگ اعتراضی نشه
مرتضی : سلام دوستان. چراغ تحویل که روشن بشه، یعنی ماشین کجاست؟ چند وقت بعد ماشین میاد. تشکر
محمد : سلام دوستان، یک سوال. تحویل شهریور هستم و پیامک دعوتنامه اومده، نوشته شده که برای تحویل قرارداد باید برم نمایندگی محل ثبت نام، درحالیکه واسم سفر کاری پیش اومده نمیتونم تا آخر ماه برگردم شهرم. ضروری هست رفتنم به نمایندگی؟ یا فقط تکمیل وجه اینترنتی رو انجام بدم اوکیه؟ مرسی از راهنماییتون
مریم x33دنده : سلام داداش 7برج چندمجوزخورده
حسام بیگ : خوش خبر باشین. ممنون