زمین گیر شدن گران قیمت ها؛ چالش‌ جدید پیش روی خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی و مونتاژی

 

زمین گیر شدن گران قیمت ها؛ چالش‌ جدید پیش روی خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی و مونتاژی

 
در گیر و دار بحث‌های به وجود آمده در صنعت و بازار خودرو گویی موضوع مهم خدمات پس از فروش، گارانتی و شاید وارانتی کاملا از یاد رفته باشد. در سال‌‌های تحریم صف خودروهای صفری که گذرشان به مراکز خدمات پس از فروش می‌ افتاد، هر روز طولانی تر می ‌شد. خودروهایی که در زمان شانسی برای تجهیز شدن‌ با قطعات با کیفیت را نداشتند و بعد از مدت‌‌ها خاک خوردن در پارکینگ شرکت‌های خودروسازی با قطعات نه چندان مرغوب تجهیز و روانه بازار شدند.
خدمات پس از فروش خودرو
 
با وجود آنکه خدمات پس از فروش یکی از مولفه‌‌های اصلی جذب مشتری پایدار به ‌شمار می‌‌رود و خودروسازان خارجی سرمایه‌گذاری‌ های زیادی در این بخش انجام می‌‌دهند، عرضه‌‌کنندگان خودروی کشور به‌ خصوص شرکت‌ های خودروساز داخلی، هنوز نتوانسته ‌اند به شرایطی ایده ‌آل در حوزه موردنظر دست یابند.
 
وجود این چالش‌ ها در حوزه خدمات پس از فروش خودرو کشور در حالی است که خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ‌ها به‌ خصوص در حوزه خودروسازی، احتمالا شرایط سخت و محدودیت‌‌های بیشتری را در همین زمینه برای ما به وجود خواهد آورد. مدتی قبل هم «بابک صدرایی» کارشناس مسائل خودرو در این مورد به دیجیاتو گفته بود:
 
«درصورتیکه قطعات با دلار آزاد محاسبه شود در چند ماه آینده پس از بحران در فروش خودرو، شاهد بحران در خدمات پس از فروش خودرو خواهیم بود. چراکه واردات قطعه هیچ توجیه اقتصادی نخواهد داشت.»
 
طبق پیش‌ بینی‌ ‌ها، آمریکایی‌ ها قصد دارند تا حد امکان تمامی منافذ ورود قطعات خودرو به ایران را ببندند تا عملا دومین صنعت بزرگ کشور را فلج کرده و تیراژ آن را نزولی کنند.
 
کمبود ارز در داخل و گرانی آن موجب شد تا دولت واردات خودرو را کلا ممنوع کرده و شرکت‌های بسیاری را با تعدیل نیرو رو به رو سازد.
 
 
در کنار ممنوعیت واردات، تحریم صنعت خودرو نیز باعث شد تا شرکت‌هایی که شریک خودروسازان ایرانی بودند نیز عهد و پیمان خود را فراموش کرده و ایران را ترک کنند.
در شرایط تحریم، جدا از اینکه ورود قطعات به کشور کاهش می‌ یابد، تامین قطعات خطوط تولید نیز بیش از پیش در اولویت قرار می‌ گیرد و بنابراین سهم خدمات پس از فروش از قطعات کاهش خواهد یافت.
 
نکته دیگر اینجاست که احتمال کاهش کیفیت خودروها در دوران تحریم با توجه به عدم‌ دسترسی خودروسازان به منابع اصلی تامین قطعات، بسیار بالا است و این موضوع سبب افزایش مراجعه خودروها به تعمیرگاه‌ ها و نمایندگی‌ های ارائه ‌دهنده خدمات پس از فروش می‌شود. با این حساب، حوزه خدمات پس از فروش از این ناحیه نیز تحت‌ فشار قرار گرفته و با چالش مواجه خواهد شد.
خودرویی که فول CKD وارد می شود، اگر مشکلی پیدا کند، دارنده خودرو با چه مشکلی رو به رو می شود؟ آیا در قراردادهایی که بسته ایم، نباید برای این مهم دور اندیشی می شد؟
 
البته گفته می‌شود دوراندیشی شده است و هیچ مشکلی نیست و هیچ شریکی از ایران خارج نخواهد شد زیرا در قراردادها این مطلب دیده شده است. با اين حال مدت زیادی از شروع تحریم خودرویی ایران نگذشته که هیچکدام از آن متعهدان در ایران حضور ندارند.
 
 
وضعیت برای خودروهای وارداتی از جنبه تامین قطعات مورد نیاز پیچیده است زیرا از همان اولین دقایق اعلام ممنوعیت واردات، این شرکت‌ها دست‌ها را به نشانه تسلیم بالا برده و ابتدا با تعدیل نیرو، حذف تبلیغات و انصراف از حضور در نمایشگاه های بین المللی نشان دادند که به آینده امیدی نداشته و خود را برای بسته شدن آماده می کنند.
در چنین اوضاعی، راهکارهای مختلفی برای مقابله با بحران ارائه می‌ شود، از جمله افزایش داخلی‌ سازی و ذخیره قطعات؛ با این حال این راهکارها نیز چالش‌ های خاص خود را دارند، به‌ خصوص افزایش ساخت داخل که سرمایه‌ گذاری عظیم و همچنین دانش فنی و تکنولوژی خارجی را می‌ طلبد.
 
 
با وجود اينكه محصولات وارداتی بسیار با کیفیت تر از رقبای داخلی حتی آنهایی که فول CKD هستند، بوده و سال های ابتدایی شاید کمترین مشکل برایشان پیش بیاید اما به هر حال همه این خودروها نیز به مراقبت و خدمات مناسب نیاز دارند و با شرایط پیش رو به نظر می رسد که از ماه های آینده مشکل خواب خودروهای داخلی و وارداتی در تعمیرگاه ها، برای صنعت و بازار خودرو چالشی جدید به وجود آورد.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سامان آ5 : کسایی که نسخه قدیم این ماشین رو دارن که راضین (نسخه ای که سیف خودرو وارد کرد) الان کرمان موتور یک سری بهبودها هم داده مثلا پایین آوردن حساسیت بنزین ماشین که باعث میشه دیگه بنزین بی کیفیت بهش آسیب نزنه و استهلاک موتور کمتر شه ؛ گیربوکس دوکلاچه تر و کیت بدنه اسپرت swm از چینی های خوب بازاره الانم که با خدمات کرمان موتور میاد دیگه مشکل تامین قطعه نداره
تارااا : سلام کی فاکتور شدی؟؟منم ۳۱تیر واریز وجه کردم فروش فروی
وحید x5 خاکستری : ممنون نه فقط کارت ماشین اومده ثبت نام 1 اسفند تاریخ شاسی 8 مرداد
مهدی x5 : سلام دوستان اقا کسی هست که دیماه 1403 بوده باشه رنگ مشکی شاسی شده ؟ فکر کنم بد شانس تر از من کسی نباشه من دیماه 1403 x5 ثبت نام نقدی قرار تحویل اردیبهشت 1404 هنوز نه پیامی نه خبری هیچ که هیچ بعضی ها الان نگاه می کنم تو کامنتها انهایی که بهمن بودن شاسی که شدن هیچ تمام مدارک انها هم امده
احسان : مبارک باشه. ثبتنامتون کی بود؟مدارک کامل اومده؟
احمد : کرمان خودرو فقط برای یه سری نهاد خاص ماشین تولید میکنه و با اقساط خیلی کم بهره تحویل کارمندای اون سازمان ها میده. بودجه ش رو هم از طریق مردم عادی تامین میکنه. گفتم که اگر توی تحویل به تاخیر خوردن بدونید داستان چیه
وحید x5 خاکستری : سلام دوستان بالاخره قصه ما هم به سر رسید بالاخره بعد از 2 ماه تاخیر امروز میرم تحویل بگیرم
مصطفی : ۱۱اسفندتکمیل وجه ۵مرداد فاکتورشد ۲۵مرداد تحویل گرفتم متاسفانه کلا ۱۳ کیلومتر رفتم چراغ چک روشن شد تسمه ها هم صدا میدن شاهین اتومات آشغالهای کثیف
Arash : 25 اسفند چه روز سنگینی بود یک ماهه که که فاکتور شدن تو این روز قفل شده
رضاشاهینجی : سلام یکی دزدی میکنه سریع دستگیرش میکنن نمیدونم چرامسئولین بی کفایت سایپاراحت میچرخن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا 31 تیر : الان با نمایندگی خراسان تماس گرفتم گفتن تا آخر هفته 90 ددصد احتمال داره تمام 31 تیری ها فاکتور بشن
تحویل تیرماه : چرا ماشین های دیگه فاکتور میشه ،رانا فاکتور نمیشه؟ اگر گران فروشی کردن واسه همه ماشینهاس پس اونا هم نباید فاکتور بشن
سمند : سلام من پیش فروش تحویل ابانم ، به نظرتون که دعوت نامه میاد باید پولمو جمع و جور ؟؟
حسن رانا : سلام شماره قراردادتو میگی؟؟
وحید : 21 مرداد
سورن 31 تیر : سورن 31 تیر تکمیل وجه 22 اردیبهشت فاکتور شد
علی : تاقیمتا تعیین تکلیف نشه از فاکتور کردن خبری نیست
صالح : همون حرف تهران درسته
کوییک آر اس : نه دوست عزیز هیچکس اطلاعی دقیق در این موارد نداره بستگی به روند تولید و برنامه شون داره ولی اکثر اوقات یک ماه زودتر میاد
الناز فوری دوگانه : به سورن فوری یک ماهه .. من بیستم واریز کردم و 25 پیام تحویل مدارک واسم اومد و الانم تیک اماده برای صدور فاکتور سبز شده... شما در چه مرحله ای هستین