زمین گیر شدن گران قیمت ها؛ چالش‌ جدید پیش روی خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی و مونتاژی

 

زمین گیر شدن گران قیمت ها؛ چالش‌ جدید پیش روی خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی و مونتاژی

 
در گیر و دار بحث‌های به وجود آمده در صنعت و بازار خودرو گویی موضوع مهم خدمات پس از فروش، گارانتی و شاید وارانتی کاملا از یاد رفته باشد. در سال‌‌های تحریم صف خودروهای صفری که گذرشان به مراکز خدمات پس از فروش می‌ افتاد، هر روز طولانی تر می ‌شد. خودروهایی که در زمان شانسی برای تجهیز شدن‌ با قطعات با کیفیت را نداشتند و بعد از مدت‌‌ها خاک خوردن در پارکینگ شرکت‌های خودروسازی با قطعات نه چندان مرغوب تجهیز و روانه بازار شدند.
خدمات پس از فروش خودرو
 
با وجود آنکه خدمات پس از فروش یکی از مولفه‌‌های اصلی جذب مشتری پایدار به ‌شمار می‌‌رود و خودروسازان خارجی سرمایه‌گذاری‌ های زیادی در این بخش انجام می‌‌دهند، عرضه‌‌کنندگان خودروی کشور به‌ خصوص شرکت‌ های خودروساز داخلی، هنوز نتوانسته ‌اند به شرایطی ایده ‌آل در حوزه موردنظر دست یابند.
 
وجود این چالش‌ ها در حوزه خدمات پس از فروش خودرو کشور در حالی است که خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ‌ها به‌ خصوص در حوزه خودروسازی، احتمالا شرایط سخت و محدودیت‌‌های بیشتری را در همین زمینه برای ما به وجود خواهد آورد. مدتی قبل هم «بابک صدرایی» کارشناس مسائل خودرو در این مورد به دیجیاتو گفته بود:
 
«درصورتیکه قطعات با دلار آزاد محاسبه شود در چند ماه آینده پس از بحران در فروش خودرو، شاهد بحران در خدمات پس از فروش خودرو خواهیم بود. چراکه واردات قطعه هیچ توجیه اقتصادی نخواهد داشت.»
 
طبق پیش‌ بینی‌ ‌ها، آمریکایی‌ ها قصد دارند تا حد امکان تمامی منافذ ورود قطعات خودرو به ایران را ببندند تا عملا دومین صنعت بزرگ کشور را فلج کرده و تیراژ آن را نزولی کنند.
 
کمبود ارز در داخل و گرانی آن موجب شد تا دولت واردات خودرو را کلا ممنوع کرده و شرکت‌های بسیاری را با تعدیل نیرو رو به رو سازد.
 
 
در کنار ممنوعیت واردات، تحریم صنعت خودرو نیز باعث شد تا شرکت‌هایی که شریک خودروسازان ایرانی بودند نیز عهد و پیمان خود را فراموش کرده و ایران را ترک کنند.
در شرایط تحریم، جدا از اینکه ورود قطعات به کشور کاهش می‌ یابد، تامین قطعات خطوط تولید نیز بیش از پیش در اولویت قرار می‌ گیرد و بنابراین سهم خدمات پس از فروش از قطعات کاهش خواهد یافت.
 
نکته دیگر اینجاست که احتمال کاهش کیفیت خودروها در دوران تحریم با توجه به عدم‌ دسترسی خودروسازان به منابع اصلی تامین قطعات، بسیار بالا است و این موضوع سبب افزایش مراجعه خودروها به تعمیرگاه‌ ها و نمایندگی‌ های ارائه ‌دهنده خدمات پس از فروش می‌شود. با این حساب، حوزه خدمات پس از فروش از این ناحیه نیز تحت‌ فشار قرار گرفته و با چالش مواجه خواهد شد.
خودرویی که فول CKD وارد می شود، اگر مشکلی پیدا کند، دارنده خودرو با چه مشکلی رو به رو می شود؟ آیا در قراردادهایی که بسته ایم، نباید برای این مهم دور اندیشی می شد؟
 
البته گفته می‌شود دوراندیشی شده است و هیچ مشکلی نیست و هیچ شریکی از ایران خارج نخواهد شد زیرا در قراردادها این مطلب دیده شده است. با اين حال مدت زیادی از شروع تحریم خودرویی ایران نگذشته که هیچکدام از آن متعهدان در ایران حضور ندارند.
 
 
وضعیت برای خودروهای وارداتی از جنبه تامین قطعات مورد نیاز پیچیده است زیرا از همان اولین دقایق اعلام ممنوعیت واردات، این شرکت‌ها دست‌ها را به نشانه تسلیم بالا برده و ابتدا با تعدیل نیرو، حذف تبلیغات و انصراف از حضور در نمایشگاه های بین المللی نشان دادند که به آینده امیدی نداشته و خود را برای بسته شدن آماده می کنند.
در چنین اوضاعی، راهکارهای مختلفی برای مقابله با بحران ارائه می‌ شود، از جمله افزایش داخلی‌ سازی و ذخیره قطعات؛ با این حال این راهکارها نیز چالش‌ های خاص خود را دارند، به‌ خصوص افزایش ساخت داخل که سرمایه‌ گذاری عظیم و همچنین دانش فنی و تکنولوژی خارجی را می‌ طلبد.
 
 
با وجود اينكه محصولات وارداتی بسیار با کیفیت تر از رقبای داخلی حتی آنهایی که فول CKD هستند، بوده و سال های ابتدایی شاید کمترین مشکل برایشان پیش بیاید اما به هر حال همه این خودروها نیز به مراقبت و خدمات مناسب نیاز دارند و با شرایط پیش رو به نظر می رسد که از ماه های آینده مشکل خواب خودروهای داخلی و وارداتی در تعمیرگاه ها، برای صنعت و بازار خودرو چالشی جدید به وجود آورد.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین : دوستان بعد از تکمیل وجه و ثبت سخا کار دیگه ای باید انجام بدیم یا نه؟
ali s3 : دیروز بمن هم گفتن تو نوبت پلاک و بیمه هستید هرروز باید زنگ بزنیم، باید فشار بیاریم تا زودتر انجام بشه
قم : سلام آقامهدی ماهفته چهارم تیر شاهین جی ال هستیم تکمیل وجه کردم آیا آخرتیربه ما میدن ماشین
سهند ۷اردیبهشت : الان تماس گرفتم با سایپا میگه اخرین فاکتورمون برای ۲۵فروردین هنوزم فاکتور سهند شروع نشده و مشخص نیست کی شروع بشه با کمبود قطعه روبروییم دیگه قیمتارم که افزایش دادن نمیدونم چرا فاکتور نمیکنن😔
mina : دوستان sr3 سلام. من الان مجدد با امورمشتریان تماس گرفتم، هیچکاری انجام نشده نه بیمه و نه پلاک!!! فقط با گفتن تا یکماه کاری باید صبر کنید، از سر خودشون باز میکنند. درحال حاضر افرادی که بعداز ما ثبتنام کرده بودن همه تحویل گرفتن
S3به sr3 : درود برشما خبر جدیدی نیست از 21خرداد تا الان فقط میگن منتظر بمونید باز دوستان اگه اطلاعات جدیدی دسترسی پیدا کردید به اشتراک بذارید اگه کسی پلاک و بیمه براش آومده حتمآ اطلاع بدید پیگیری تهران هم یادتون نره ما هم باید پیگیری کنیم من خودم هر روز یکبار به تهران ارتباط میگیرم بهرحال هر اتفاق افتاد اینجا به اشتراک بذارید انشاا...به زودی به خبر خوب برای ما که یکسال منتطر هستیم میرسه به امید خدا
حمید : سلام منم تکمیل وجه 23م هستم سخا 25 م ولی هنوز فاکتور نشدم کسی هست تکمیل وجه 23م
علی : سلام لطفا آدرس اداره تحویل سایپا رو بفرمایید؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس جی : سلام شما کی پول واریز کردین
x33 cross mt??? : 7 تیر مجوز خروج خورده، 31 اردیبهشت موعد تحویل سیستمی بود
1اسفند فوووووق : در پاسخ 151اذر
1اسفند فوووووق : چجوری یکماه نشده فاکتور شده
207 پانا مادران فوری مشکی : سلام 207 پانا مشکی طرح مادران قالپاق کسی اطلاع داره تا چه تاریخی فاکتور شده؟ خرداد کسی هست فاکتور شده باشه یکی میگه همین هفته یکی میگه هفته بعد یکی میگه مرداد فاکتور میشه
. : سلام.طبق قانون سود تاخیر تا زمان فاکتور هست یا تحویل؟ روزهای تعطیل رسمی هم سود تاخیر باید حساب کنن؟
GXLپذیرش بهمن403تحویل مرداد404 : عضو کارگروه تعیین وزیر نفت دولت چهاردهم مدعی شد: به دستور رئیس جمهور تمام مصوبات 25 روز گذشته دولت معلق شد که در پی آن قیمتهای جدید ایران خودرو ، سایپا و خودروهای مونتاژی نیز باطل شدند.
A : فروش فوق العاده تا چندم فاکتور شده؟
18 خرداد xu7p : سلام من هم تحویل 18 خرداد هستم فاکتور نشدم. بعد فاکتور دو هفته زمان میبره تا تحویل بدن
151 اذر : سلام ثبت نام دوگانه اذر پیش فروش تبدیل به تک سوز وتکمیل وجه 17 خرداد صبح فاکتور شد جهت اطلاع عزیزان