زمین گیر شدن گران قیمت ها؛ چالش‌ جدید پیش روی خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی و مونتاژی

 

زمین گیر شدن گران قیمت ها؛ چالش‌ جدید پیش روی خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی و مونتاژی

 
در گیر و دار بحث‌های به وجود آمده در صنعت و بازار خودرو گویی موضوع مهم خدمات پس از فروش، گارانتی و شاید وارانتی کاملا از یاد رفته باشد. در سال‌‌های تحریم صف خودروهای صفری که گذرشان به مراکز خدمات پس از فروش می‌ افتاد، هر روز طولانی تر می ‌شد. خودروهایی که در زمان شانسی برای تجهیز شدن‌ با قطعات با کیفیت را نداشتند و بعد از مدت‌‌ها خاک خوردن در پارکینگ شرکت‌های خودروسازی با قطعات نه چندان مرغوب تجهیز و روانه بازار شدند.
خدمات پس از فروش خودرو
 
با وجود آنکه خدمات پس از فروش یکی از مولفه‌‌های اصلی جذب مشتری پایدار به ‌شمار می‌‌رود و خودروسازان خارجی سرمایه‌گذاری‌ های زیادی در این بخش انجام می‌‌دهند، عرضه‌‌کنندگان خودروی کشور به‌ خصوص شرکت‌ های خودروساز داخلی، هنوز نتوانسته ‌اند به شرایطی ایده ‌آل در حوزه موردنظر دست یابند.
 
وجود این چالش‌ ها در حوزه خدمات پس از فروش خودرو کشور در حالی است که خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ‌ها به‌ خصوص در حوزه خودروسازی، احتمالا شرایط سخت و محدودیت‌‌های بیشتری را در همین زمینه برای ما به وجود خواهد آورد. مدتی قبل هم «بابک صدرایی» کارشناس مسائل خودرو در این مورد به دیجیاتو گفته بود:
 
«درصورتیکه قطعات با دلار آزاد محاسبه شود در چند ماه آینده پس از بحران در فروش خودرو، شاهد بحران در خدمات پس از فروش خودرو خواهیم بود. چراکه واردات قطعه هیچ توجیه اقتصادی نخواهد داشت.»
 
طبق پیش‌ بینی‌ ‌ها، آمریکایی‌ ها قصد دارند تا حد امکان تمامی منافذ ورود قطعات خودرو به ایران را ببندند تا عملا دومین صنعت بزرگ کشور را فلج کرده و تیراژ آن را نزولی کنند.
 
کمبود ارز در داخل و گرانی آن موجب شد تا دولت واردات خودرو را کلا ممنوع کرده و شرکت‌های بسیاری را با تعدیل نیرو رو به رو سازد.
 
 
در کنار ممنوعیت واردات، تحریم صنعت خودرو نیز باعث شد تا شرکت‌هایی که شریک خودروسازان ایرانی بودند نیز عهد و پیمان خود را فراموش کرده و ایران را ترک کنند.
در شرایط تحریم، جدا از اینکه ورود قطعات به کشور کاهش می‌ یابد، تامین قطعات خطوط تولید نیز بیش از پیش در اولویت قرار می‌ گیرد و بنابراین سهم خدمات پس از فروش از قطعات کاهش خواهد یافت.
 
نکته دیگر اینجاست که احتمال کاهش کیفیت خودروها در دوران تحریم با توجه به عدم‌ دسترسی خودروسازان به منابع اصلی تامین قطعات، بسیار بالا است و این موضوع سبب افزایش مراجعه خودروها به تعمیرگاه‌ ها و نمایندگی‌ های ارائه ‌دهنده خدمات پس از فروش می‌شود. با این حساب، حوزه خدمات پس از فروش از این ناحیه نیز تحت‌ فشار قرار گرفته و با چالش مواجه خواهد شد.
خودرویی که فول CKD وارد می شود، اگر مشکلی پیدا کند، دارنده خودرو با چه مشکلی رو به رو می شود؟ آیا در قراردادهایی که بسته ایم، نباید برای این مهم دور اندیشی می شد؟
 
البته گفته می‌شود دوراندیشی شده است و هیچ مشکلی نیست و هیچ شریکی از ایران خارج نخواهد شد زیرا در قراردادها این مطلب دیده شده است. با اين حال مدت زیادی از شروع تحریم خودرویی ایران نگذشته که هیچکدام از آن متعهدان در ایران حضور ندارند.
 
 
وضعیت برای خودروهای وارداتی از جنبه تامین قطعات مورد نیاز پیچیده است زیرا از همان اولین دقایق اعلام ممنوعیت واردات، این شرکت‌ها دست‌ها را به نشانه تسلیم بالا برده و ابتدا با تعدیل نیرو، حذف تبلیغات و انصراف از حضور در نمایشگاه های بین المللی نشان دادند که به آینده امیدی نداشته و خود را برای بسته شدن آماده می کنند.
در چنین اوضاعی، راهکارهای مختلفی برای مقابله با بحران ارائه می‌ شود، از جمله افزایش داخلی‌ سازی و ذخیره قطعات؛ با این حال این راهکارها نیز چالش‌ های خاص خود را دارند، به‌ خصوص افزایش ساخت داخل که سرمایه‌ گذاری عظیم و همچنین دانش فنی و تکنولوژی خارجی را می‌ طلبد.
 
 
با وجود اينكه محصولات وارداتی بسیار با کیفیت تر از رقبای داخلی حتی آنهایی که فول CKD هستند، بوده و سال های ابتدایی شاید کمترین مشکل برایشان پیش بیاید اما به هر حال همه این خودروها نیز به مراقبت و خدمات مناسب نیاز دارند و با شرایط پیش رو به نظر می رسد که از ماه های آینده مشکل خواب خودروهای داخلی و وارداتی در تعمیرگاه ها، برای صنعت و بازار خودرو چالشی جدید به وجود آورد.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامد : سلام دوستان اونیکه شاهين پلاس ثبت نام کرده بودن تا ۲۳ اسفند تکمیل وجه کردن براشون پیامک پلاک و بعضیهاشونم تحویل حضوری اومده پس شاهين جی رو چرا از آذر ماه کسی برش پیامک نیومده
اکبر از اردبیل : ممنونم مهدی داداش انشالا شما و همه عزیزان بزودی دلشون شاد باشه با تحویل گرفتن خودروشون
مهدی پلاس : سلام اکبر خان ماشینت رو تریلی داره میاد نمایندگی اردبیل مبارکت باش
مهدی پلاس : سلام اکبر خان ماشینت رو تریلی داره میاد نمایندگی اردبیل مبارکت باش
شاهین جی 13 آذر : شرکت نامحترم سایپا تو قرارداد ما باید 36 درصد سالانه سود تاخیر بده میشه ماهی 17790 برا هفت ماه تاخیر تا الان 124 میلیون تا الان باید بده به من و امثال من با این همه جگر خونی که برامون درست کردن اگه یک ریالم کمتر بده ولشون نمیکنم با شکایت میگیرم ازشون
رز زرد : تو دیوار و نمایشگاهها پره از شاهین جی مدل ۱۴۰۴ مملکت صاحب نداره یکی نیست بپرسه پس این ماشینها از کجا میاد... همه رو بدبخت کردن تورم رو حساب کنیم پولی که ما واریز کردیم دو برابر الانه😐
شاهین پلاس اتوماتیک : منم 22 اسفندم و 3 تیر پلاک شده ، با اینکه تحویل حضوری زدم ولی هنوز پیامک تحویل حضوری و مراجعه برای تحویل واسم نیومده و چراغ تحویل هم روشن‌ نشده
t9 : سلام بله درسته منم تماس گرفتم با نمایندگی گفتن بدون پلاک تحویل نمیدیم وبدون پلاک برامون نیومده
اکبر از اردبیل : سلام مجدد دوستان خیلی جالبه امروز صبح خودروی بنده پلاک شده و الان تو وضعیت بخش تحویل رنگی شده و نوشته تحویل شده؛ لطفا دوستانی که تحویل گرفتن بگن چند روز بعد از این مرحله خودروشونو تحویل گرفتن ممنونم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : من 17خرداد تیک خورده فقط کارت ماشین اومده
فروش فوری بهمن : ای وای 6 ماه شد ای وای ماشینو ندادن فروش فوری بهمن ای وای
سبحان : دوستانی که 3 تیر تیک ارسال مدارک خورده واسشون، مدارک به دستتون رسیده؟؟؟
تکمیل وجه 6 اسفند : سلام پیش فروش،واریز وجه اولیه خرداد 1403،موعد تحویل اسفند ماه1403،تکمیل وجه 6 اسفند،فاکتور 26 خرداد،پلاک آنلاین28 خرداد،نصب فیزیکی پلاک 31 خرداد،تیک تحویل خودرو 5 تیر،تحویل فیزیکی خودرو 9تیر.بدون ارسال هیچگونه مدارک خودرو با پست یا در نمایندگی. انشالله قسمت همه.
رانا پلاس1363 : سلام جالبه هنوز خردادیها ماشین تحویل نگرفتن الان دعوتنامه شهریور ماهیها تکمیل وجه اومده قیمت تمام شده 668میلیون .اینها الان 2ماه عقبن چرا تکمیل وجه ماها واسه شهریور ماه اومده
اطلس آذر : کجا اعلام کرده؟حتما منبع مورد نظر منبع سرویش بهداشتیای سایپا هست
مریم : سلام کسی طرح 90 روزه سقف فلز تحویل 11 خرداد بوده کسی تحویل گرفته است؟؟؟؟
خبر فوری : متاسفانه با خبر شدیم سوزش باسن توحید اکبری معروف به توحید از ارومیه به 90درصد افزایش پیدا کرد،
رانا سفید 8 مرداد : سلام تاریخ تحویل کی بوده؟
8 tir : گاهی سامانه اپ دیت نیست اختلاف داره مراحل