بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

بازار یا بهاچار (ویکیپدیا) کلمه ای فارسی بوده که از ایران زمین قدیم تا امروز به معنای محلی برای تعیین  قیمت ها تعریف شده است. اما بازار فقط جایی برای شناخت و تعیین قیمت نبوده است و گرنه در تمامی سرزمین ها جاهایی بوده است که به محل عرضه عمده کالا ها اختصاص داشته است، اما آنچه که بازار ایران و فرهنگ بازار ایرانیان را متمایز از بقیه جهان می کرده، خصوصیت بازاریان بوده است که الگوی تجارت جهانی امروزه بر آن اساس پایه گذاری شده است. با گذری به بازارهای سنتی موجود در کشور، خصوصیت یکسانی را می توان در آنها یافت. در تمامی بازارها، محل کالاهای یکسان در کنار یکدیگر قرار داشته و مشتری می تواند از خیل ده ها عرضه کننده به انتخاب محصول خود بپردازد. اما چه چیز باعث می شده است که بازاریان را در میان آن همه رقیب، راضی به روزی خود کرده و برای نسل ها مسیر تجارت خود را ادامه دهند.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

کسی به یاد ندارد که شنیده باشد در گذشته یک بازاری به دلیل کسادی و رقابت بالا، چوب حراج را بر کالاهای خود زده و به تغییر شغل روی آورده باشد. کسی که وارد تجارت و بازار می گردید باید خصوصیت چندی را انتخاب و ذات خویش نهادینه می کرد. صداقت و امانت داری از اولین خصوصیات این افراد بوده که حتی خانواده خویش را به امانت دست ایشان می سپردند. اما نکته ای که در این مبحث به آن تاکید دارد، نه بحث امانت داری که خلق و خوی بازاریان است که در این روز ها به فراموشی سپرده شده است.بازاریان قدیم اولین اجرا کنندگان اصول مشتری مداری بوده اند. ایشان به دنبال مشتری لحظه ای و گذرا در صنف خود نبوده تا با فروختن آن جنس، کاری به مشتری نداشته باشد. دکان برایش آبرو و پاتوق و محل زندگی بود. اگر یک بازاری جنس نادرست به مشتری عرضه می کرد، آبرویی برایش باقی نمی نماند. از سوی دیگر در خیل آن همه رقیب، مشتری به راحتی دکان دیگری را برای خرید خود انتخاب می کرد. بازاری مجبور بود که مشتری را برای خود نگه دارد. با انواع و اقسام روش ها دل مشتری را به خود ببندد تا سراغ فروشنده دیگر نرود. اگر مشتری می خواست جنس خود را تعویض کند، برای بازاری مشکلی نبود. 

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

فرآیندها و سیستم ها در این بین برای نرساندن حق مشتری به او تعریف نشدند. بلکه در کوتاه ترین زمان مشتری به خواسته خود دست پیدا می کرد. مشتری به روش های مختلف می توانست صاحب کالا شود. یا آخر ماه به آخر ماه تسویه مالی خود را انجام می داد و یا روزانه حساب خود را تسویه می کرد و حتی اگر بازاری می دانست که خریدارش استطاعت پرداخت ندارد به نسیه کالای خود را می داد. در مواقعی هم به امانت کالای خود را به مشتری خود می داد و در تاریخ دیگر عین همان کالا را پس می گرفت. در سیستم بازار به معنای واقعی کلمه تکریم مشتریان جاری و ساری بوده است. بازاری می دانست که پیراهن تنش به خواست مشتری در تن او قرار دارد (استعاره ای زیبا از مرحوم حاج  آقای گرامی بزرگ موسس شرکت گلستان) و خود را بنده و غلام مشتری خود می دانست. بازاریان هرگز اخلاق خوش و حسنه را جایگزین رقابت ناسالم قرار ندادند. بازاریان به هیچ عنوان به قصد مشتری بیش تر، مشتریان رقبای خود را به چنگ نمی آوردند چرا که معتقد بودند که روزی در دست خداست و آن کس که اخلاق خوش دارد، خوش نام تر خواهد بود. تمامی موارد بالا، اصولی است که امروزه در پس از فروختن کالا به مشتری به عنوان خدمات مجزا به مشتری به عنوان اصول اولیه تجارت و توسعه بازار به کار می رود. سازمان ها به وضوح دریافته اند در دنیای رقابتی امروز – همانند همان چه در بازارها جریان داشت – این خوش اخلاقی و بها دادن به نیازهای بعدی مشتریان است که می تواند موجب دوام و بقای سازمان گردد.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

خواسته مشتریان در قبل از خرید کالا بسیار مشخص و بدیهی است. مشتری می داند چه می خواهد خرید نماید، چقدر می خواهد هزینه کند و حتی برنامه مصرف آن را نیز از هم اکنون در ذهن خود دارد. در اکثر مواقع مشتری امروزه می تواند بدون حضور مشاور فروش و با گشتی در اطلاعات موجود در اطرافش دقیقا به خواسته مورد نظر خود دست پیدا کند. اما آن چه که مشتری نمی داند نتایجی است که از انتخاب و خرید کالای خود حاصل می گردد. آن جاست که حضور پرقدرت فردی به عنوان مشاور در کنارش می تواند موجب وفاداری، اعتماد، تداوم تجارت فی مابین گردد. در خدمات پس از فروش نوین، سازمان ها با الگوبرداری از این رفتار پیشینیان ما، سعی دارند اصولی را به ما یادآوری کنند که خود به عمری در آنها زیسته ایم اما در اجرای آن ناتوان بوده ایم.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش


بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : بازار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: M_AJ
9

مردم ایران مثل این کبوترا هستن که تا یکیش به یه سمت حرکت میکنه بقیه کور کورانه مسیرشونو عوض میکنن . البته حق هم دارن
هرکس تو این مملکت سود خودشو میخواد و براش مهم نیست که بقیه ضرر میکنن یا سود
13:41  1392/06/30
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 74 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
صدار : سلام، کسی از دوستان میدونه این 30 روز که داخل دعوتنامه برای تحویل خودرو زده، روزهای کاری هست یا نه؟ پنجشنبه هم روز کاری حساب میشه؟
محمدی v1pتیتانیوم فروش فوری تحویل 14 خرداد : سلام دوستان کسی هست V4 باشه بخواد با V1p تعویض کنه.من v1p تحویل 14 خرداد هستم .اگه کسی هست شرایط رو بگه که چطور با هم تعویض کنیم
مژگان : تا کیبه طریق مختلف دست توی جیب مردم کنه؟مگه میشه من خودرو به صورت قطعی در سال1403تحویل 1404خریده باشم و اینبار به بهانه دیون دولتی173میلیون دیگه پرداخت کنم؟از کجا باید پول تهیه کرد وقتی حقوقت ماهی 20میلیون بیشتر نیست ؟اکر دزدی نیست پس چیه؟
حسین : آخه چطور مردم از دولت زده نشند این دزدی که دیگه ه مثل روز روشنه نکنید اینقدر به مردم فشار میارید یه روز دودش تو چشم خودتون می‌ره
شاهین جی : سلام من امروز تماس گرفتم شرکت.گفتن تا 12اذر پلاک شده.
دی ماه : چجوری من ۲۶ام تکمیل وجه کردم سخاهم همون ساعت ۱۱صبح دادم فاکتورنشدم بعد ۲۷ام فاکتورشده؟؟
اشکان شوریده : از همه کسایی که دلداری دادن ممنون من ماشینمو گذاشتم تو جمعه بازار مشهد برا فروش پول جمع میکنم از بازار آزاد یک kmc a5 میگیرم حالم از کرمان موتور داره بهم میخوره دیگه
ساسان : ببخشید عصبی بودم...اشتباه به جای ۳خرداد ۳آذر نوشتم..شما ببخشید...
X5 masoud : دوستان سود تاخیر در تحویل خودرو را که همه در جریان هستند .ولی ضرر بیمه را کی باید بده طرف ۶ ماه خودرو را دیر تحویل میگیره قاعدتاً ۶ ماه بیمه هم ضرر می‌کنه .ایا این را هم باید در دادخواست جریمه تاخیر قید کرد؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
توحید اورمیه : دستور دادم فردا اول وقت شمارو به 70 روش سامورایی فاکتور بکنند
سامان : احتمالا وسط خرداد اگه معجزه ی شه
سورن پلاس : سلام،دعوتنامه خرداد،18 فروردین صادر شد،دعوتنامه تیر،16اردیبهشت،اگر طبق همین روال باشه ودیرتر صادر نشه،دعوتنامه مرداد هم بعد 15 خرداد صادر میشه،شاید دیرتر بیاد ولی زودتر از 15 خرداد فکر نمیکنم بیاد.
نادر غالبی : سلام دوست عزیزهیچ مبلغی رو نمیگرن نگران نباش قیمت قطعیه مگر اینکه یه آپشن جدید اضافه کنن
محمدمتین ساینادوگانه : پنجشنبه‌ جمعه روحساب نمیکنین تعطیلات رسمی هم که حساب نمیکنین. اگه تاییدیه سخارودیرتحویل بدی هیچ؟بااین ظلم و زورگویی شرکت سایپاباید چهارماه ازموعدتحویل بگذره تاشرکت سایپا باذره بین سی روزه کاری ازداخل این چهارماه براخودش بااین نرخ ناحقی جداکنه. من نصف پول این ماشینه وام گرفتم.پس اگه قانون شرکت سایپااین هست.بانک هم برای دریافت اقساط وام ازمن هم پنجشنبه جمعه ها وتعطیلات رسمی روبرامن وامثال من حساب نکنه؟امیدوارم اونایی که داخله شرکت سایپااین قانون روبرامردم بدبخت ب اجرا گذاشتن الهی درده بی درمون بگیرشون انشااله خودشوخانواده هاشون
اطلس بهمن : سلام . دوستان برای سود تاخیر ، حتما موقع تحویل ماشین ، باید تو سند کمپانی قید بشه که چقدر باید بدن بهتون ، وگرنه حرفتون به جایی نمیرسه و نمیدن بهتون
اطلس 18مهر : سلام من زنگ زدم خود شرکت بهم گفت توهم زنگ‌یزن نمایندگی یاشرکت
غفار : سلام داش محمد خب چرا رنگ سفید که انتخاب کردیم زودتر فاکتور نمی‌کنند 12اسفند واریز کردیم 12خرداد تحویل چرا فاکتور نمی‌کنند تا دیشب تو سایت تبدیل رنگ زده درخواست تبدیل نزدم همون رنک‌ سفید وقتی است چرا فاکتور نمیشه
آرینا : سلام دوستان من فروش فوق العاده ساینا اس بودم 10 بهمن تکمیل وجه کردم کسی میدونه کی فاکتور میشه؟
207 پانا خرداد : سلام دوستان من 207 پانا سفید پیش فروش تحویل 31خرداد رینگ فولادی امروز فاکتور شدم تکمیل وجه 19فروردین