بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

بازار یا بهاچار (ویکیپدیا) کلمه ای فارسی بوده که از ایران زمین قدیم تا امروز به معنای محلی برای تعیین  قیمت ها تعریف شده است. اما بازار فقط جایی برای شناخت و تعیین قیمت نبوده است و گرنه در تمامی سرزمین ها جاهایی بوده است که به محل عرضه عمده کالا ها اختصاص داشته است، اما آنچه که بازار ایران و فرهنگ بازار ایرانیان را متمایز از بقیه جهان می کرده، خصوصیت بازاریان بوده است که الگوی تجارت جهانی امروزه بر آن اساس پایه گذاری شده است. با گذری به بازارهای سنتی موجود در کشور، خصوصیت یکسانی را می توان در آنها یافت. در تمامی بازارها، محل کالاهای یکسان در کنار یکدیگر قرار داشته و مشتری می تواند از خیل ده ها عرضه کننده به انتخاب محصول خود بپردازد. اما چه چیز باعث می شده است که بازاریان را در میان آن همه رقیب، راضی به روزی خود کرده و برای نسل ها مسیر تجارت خود را ادامه دهند.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

کسی به یاد ندارد که شنیده باشد در گذشته یک بازاری به دلیل کسادی و رقابت بالا، چوب حراج را بر کالاهای خود زده و به تغییر شغل روی آورده باشد. کسی که وارد تجارت و بازار می گردید باید خصوصیت چندی را انتخاب و ذات خویش نهادینه می کرد. صداقت و امانت داری از اولین خصوصیات این افراد بوده که حتی خانواده خویش را به امانت دست ایشان می سپردند. اما نکته ای که در این مبحث به آن تاکید دارد، نه بحث امانت داری که خلق و خوی بازاریان است که در این روز ها به فراموشی سپرده شده است.بازاریان قدیم اولین اجرا کنندگان اصول مشتری مداری بوده اند. ایشان به دنبال مشتری لحظه ای و گذرا در صنف خود نبوده تا با فروختن آن جنس، کاری به مشتری نداشته باشد. دکان برایش آبرو و پاتوق و محل زندگی بود. اگر یک بازاری جنس نادرست به مشتری عرضه می کرد، آبرویی برایش باقی نمی نماند. از سوی دیگر در خیل آن همه رقیب، مشتری به راحتی دکان دیگری را برای خرید خود انتخاب می کرد. بازاری مجبور بود که مشتری را برای خود نگه دارد. با انواع و اقسام روش ها دل مشتری را به خود ببندد تا سراغ فروشنده دیگر نرود. اگر مشتری می خواست جنس خود را تعویض کند، برای بازاری مشکلی نبود. 

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

فرآیندها و سیستم ها در این بین برای نرساندن حق مشتری به او تعریف نشدند. بلکه در کوتاه ترین زمان مشتری به خواسته خود دست پیدا می کرد. مشتری به روش های مختلف می توانست صاحب کالا شود. یا آخر ماه به آخر ماه تسویه مالی خود را انجام می داد و یا روزانه حساب خود را تسویه می کرد و حتی اگر بازاری می دانست که خریدارش استطاعت پرداخت ندارد به نسیه کالای خود را می داد. در مواقعی هم به امانت کالای خود را به مشتری خود می داد و در تاریخ دیگر عین همان کالا را پس می گرفت. در سیستم بازار به معنای واقعی کلمه تکریم مشتریان جاری و ساری بوده است. بازاری می دانست که پیراهن تنش به خواست مشتری در تن او قرار دارد (استعاره ای زیبا از مرحوم حاج  آقای گرامی بزرگ موسس شرکت گلستان) و خود را بنده و غلام مشتری خود می دانست. بازاریان هرگز اخلاق خوش و حسنه را جایگزین رقابت ناسالم قرار ندادند. بازاریان به هیچ عنوان به قصد مشتری بیش تر، مشتریان رقبای خود را به چنگ نمی آوردند چرا که معتقد بودند که روزی در دست خداست و آن کس که اخلاق خوش دارد، خوش نام تر خواهد بود. تمامی موارد بالا، اصولی است که امروزه در پس از فروختن کالا به مشتری به عنوان خدمات مجزا به مشتری به عنوان اصول اولیه تجارت و توسعه بازار به کار می رود. سازمان ها به وضوح دریافته اند در دنیای رقابتی امروز – همانند همان چه در بازارها جریان داشت – این خوش اخلاقی و بها دادن به نیازهای بعدی مشتریان است که می تواند موجب دوام و بقای سازمان گردد.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

خواسته مشتریان در قبل از خرید کالا بسیار مشخص و بدیهی است. مشتری می داند چه می خواهد خرید نماید، چقدر می خواهد هزینه کند و حتی برنامه مصرف آن را نیز از هم اکنون در ذهن خود دارد. در اکثر مواقع مشتری امروزه می تواند بدون حضور مشاور فروش و با گشتی در اطلاعات موجود در اطرافش دقیقا به خواسته مورد نظر خود دست پیدا کند. اما آن چه که مشتری نمی داند نتایجی است که از انتخاب و خرید کالای خود حاصل می گردد. آن جاست که حضور پرقدرت فردی به عنوان مشاور در کنارش می تواند موجب وفاداری، اعتماد، تداوم تجارت فی مابین گردد. در خدمات پس از فروش نوین، سازمان ها با الگوبرداری از این رفتار پیشینیان ما، سعی دارند اصولی را به ما یادآوری کنند که خود به عمری در آنها زیسته ایم اما در اجرای آن ناتوان بوده ایم.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش


بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : بازار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: M_AJ
9

مردم ایران مثل این کبوترا هستن که تا یکیش به یه سمت حرکت میکنه بقیه کور کورانه مسیرشونو عوض میکنن . البته حق هم دارن
هرکس تو این مملکت سود خودشو میخواد و براش مهم نیست که بقیه ضرر میکنن یا سود
13:41  1392/06/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : سلام. A5 که ثبت نامی وجود ندارد دیگر . نگران نباش از بهمن دیگه ثبت نام این خودرو نیست و فقط x5 هست
سایپای دزد : ما که ۱۴ آذر سخا خبری نیست!!
وحید پلاس : نه داداش ،دقیقا 20 روزه در همان تاریخ 23 اسفند گیر کرده،فاکتور جلو نرفته،همچنان پلاسیم.راستش هم نمیگن.تماس میگیری فقط وعده سرخرمن.کاش صادقانه بگن: بدلیل نداشتن قطعه یا ...مثلا از ابتدای ماه آینده شروع میکنیم.آدم تکلیف خودش رو میدونه،دیگه هر روز سایت رو چک نمیکنه.همش میگن از فردا یا پس فردا....بی بی همه جا،حتی زندان و تجریش رو زد،اما سایپا و ایرانخودرو را نزد،بمب ها براش ارزش داره،حتما گفته :این دو تا خودش پوکیدس، دیگه زدن نداره.
Masoud x5 : من خودم موقع ثبت نام در انتخاب سه گزینه x5 وa5 و j7 مردد بودم نظر خودم j7 بود ولی خوب ما ایرانیها عاشق شاسی هستیم به همین دلیل x5 را انتخاب کردم دلیل عذم انتخاب a5 علاوه براینکه موتورش تنفس طبیعی هستش و کمتر به بنزین حساس هستش و اینکه چند اپشن اضافی داره این بود اولا a5پروژه شکست خورده سیف خودرو بود که کرمان خودرو خریدش و مطمئنا تا سال دیگه از خط تولید کنار میره و مهمترین مورد این بود که موتور a5 توان خیلی کمتری داره و برای بدنه سنگین این ماشین جوابگونیست و این باعث استهلاک بیشتر موتور و خ ابی و عدم کشش خودرو در مکانهای سربالایی میشه و مطمئنا اگه از خط تولید کنار بره دیگه این خودرو مفت نمیارزه .ولی x5 ادامه تولید s5 هستش و در بسیاری از قطعات حتی بدنه یکی هستش و دارندگان این ماشین درتامین 3طعه دچار مشکل نمیشوند بسیاری از اپشن ها را مثل جک برقی ووورا میتوانید به هنگام تحویل خودرو ث با هزینه کمتر به خودرو اضافه کرد
محمد-:::::::: : 28اردیبهشت تبدیل زدم هنوز خبری نشده
شاهین جی : دوستان فقط تجمع تجمع ۱۷ خرداد یادتون نره این بی صاحاب باز از ۱۹ خرداد فروش محصولاتشو داره میزاره لطفاااااا فقط تجمععععععع خواهش می‌کنم ازتون مگه قرار نبود اول ماشینای مردمو بده پس این فروش محصول شده
تارا : سلام نرگس خانم ماشین شما به دستتون رسید
شاهین پلاس اتوماتیک : من ارومیه هستم، 1 2 ماه پیش تو سایت تحویل حضوری رو ثبت کرده بودم
خانعلی اچن گان : کمک کنید داداشم رو دارن اع دام می کنن بخاطر اینکه به مردم ایران تو هین کرده ، خودم رفتم لو دادمش، من خیلی عوض ی هستم
خانعلی اچن گان : خانعلیم خانعلی ماشینم فاکتور شد بعدش نشد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
یاغی : عزیزان توجه کنید،این صفحه قطعا از سایپا رصد میشه،اگه دوشنبه حضور کم رنگی داشته باشیم شرکت سایپا گستاخ تر میشه،حتما حضور حداکثری بعمل بیاورید
اطلس بهمن : سلام، از مشهد کسی نیست ک برای دوشنبه یا سه شنبه باهم بریم تجمع؟
پژو207 tu3 : سلام کسی اطلاع نداره پژو 207tu3 تا کی فاکتور شده؟؟ تشکر
محمد751 : نه بابا شاهین و کوییک هرروز دارن فاکتور می کند.
جواد : سلام دوستان من مشابعه همبن مشکل سال 99باسمندef7دوگانه داشتیم تحویل برج 2برج هفت شدع بودخبری ازدعوت نامه نبوداخریه سری دوستان یه گروه زدیم تلگرام راحت 500نفربودیم هی زبادترمیشدیم تایه روزقرارگزاشتیم تجمع جلوشرکت بابنروجواب دادسری طرح تبدیل گزاشتن به پارس Tu5همه تبدیل زدیم الان حق نیست ساینادوگانه ثپت نام کردیم بیاین باتک خرمون کنن حداقل بایدخوروپشنهادیشون اطلس باشه
محمدی : من پکنیکم میارم سیخ و سنجاق یادت نره
پیام : مهمان محرمانه چطور واست کاری نمیکنه که نامه دیده آدم مهمیه بدبخت بگو ماشینتون بیاره واست اگه راست میگی 😂😂😂
سهراب : محرمانه غینت کم عن بخور با مهمانت
مژگان ساینا اس : باسلام ،عزیزان دعوتنامه شهریور برکسی آمده تک سوز؟
پیام : 🚀 نمایش ویژه پس از امضای هزار نفر، این مطالبه برای 24 ساعت در صفحه اصلی کارزار با برچسب ویژه نمایش داده می شود. 🏛️ ثبت رسمی مطالبه در صورت رسیدن به 2 هزار امضا، مطالبه شما در دبیرخانه سازمان مورد نظر ثبت رسمی می شود. 📰 بازتاب در رسانه ها با رسیدن به 5 هزار امضا، خبر مربوط به کارزار به رسانه ها ارسال و از مسئولین پیگیری می شود. 📣 تشکیل کارگروه ویژه با همراهی بیشتر از 30 هزار امضاکننده کارگروهی ویژه تشکیل می شود تا علاوه بر پیگیری مستمر، رویدادی اختصاصی برای همفکری و هم افزایی برگزار شود. ✌️ منفعل نباشیم! تا کنون کارزارهای زیادی موفق شده اند. اما در صورت عدم موفقیت، حداقل منفعل نبوده ایم! https://www.karzar.net/211558