بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

بازار یا بهاچار (ویکیپدیا) کلمه ای فارسی بوده که از ایران زمین قدیم تا امروز به معنای محلی برای تعیین  قیمت ها تعریف شده است. اما بازار فقط جایی برای شناخت و تعیین قیمت نبوده است و گرنه در تمامی سرزمین ها جاهایی بوده است که به محل عرضه عمده کالا ها اختصاص داشته است، اما آنچه که بازار ایران و فرهنگ بازار ایرانیان را متمایز از بقیه جهان می کرده، خصوصیت بازاریان بوده است که الگوی تجارت جهانی امروزه بر آن اساس پایه گذاری شده است. با گذری به بازارهای سنتی موجود در کشور، خصوصیت یکسانی را می توان در آنها یافت. در تمامی بازارها، محل کالاهای یکسان در کنار یکدیگر قرار داشته و مشتری می تواند از خیل ده ها عرضه کننده به انتخاب محصول خود بپردازد. اما چه چیز باعث می شده است که بازاریان را در میان آن همه رقیب، راضی به روزی خود کرده و برای نسل ها مسیر تجارت خود را ادامه دهند.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

کسی به یاد ندارد که شنیده باشد در گذشته یک بازاری به دلیل کسادی و رقابت بالا، چوب حراج را بر کالاهای خود زده و به تغییر شغل روی آورده باشد. کسی که وارد تجارت و بازار می گردید باید خصوصیت چندی را انتخاب و ذات خویش نهادینه می کرد. صداقت و امانت داری از اولین خصوصیات این افراد بوده که حتی خانواده خویش را به امانت دست ایشان می سپردند. اما نکته ای که در این مبحث به آن تاکید دارد، نه بحث امانت داری که خلق و خوی بازاریان است که در این روز ها به فراموشی سپرده شده است.بازاریان قدیم اولین اجرا کنندگان اصول مشتری مداری بوده اند. ایشان به دنبال مشتری لحظه ای و گذرا در صنف خود نبوده تا با فروختن آن جنس، کاری به مشتری نداشته باشد. دکان برایش آبرو و پاتوق و محل زندگی بود. اگر یک بازاری جنس نادرست به مشتری عرضه می کرد، آبرویی برایش باقی نمی نماند. از سوی دیگر در خیل آن همه رقیب، مشتری به راحتی دکان دیگری را برای خرید خود انتخاب می کرد. بازاری مجبور بود که مشتری را برای خود نگه دارد. با انواع و اقسام روش ها دل مشتری را به خود ببندد تا سراغ فروشنده دیگر نرود. اگر مشتری می خواست جنس خود را تعویض کند، برای بازاری مشکلی نبود. 

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

فرآیندها و سیستم ها در این بین برای نرساندن حق مشتری به او تعریف نشدند. بلکه در کوتاه ترین زمان مشتری به خواسته خود دست پیدا می کرد. مشتری به روش های مختلف می توانست صاحب کالا شود. یا آخر ماه به آخر ماه تسویه مالی خود را انجام می داد و یا روزانه حساب خود را تسویه می کرد و حتی اگر بازاری می دانست که خریدارش استطاعت پرداخت ندارد به نسیه کالای خود را می داد. در مواقعی هم به امانت کالای خود را به مشتری خود می داد و در تاریخ دیگر عین همان کالا را پس می گرفت. در سیستم بازار به معنای واقعی کلمه تکریم مشتریان جاری و ساری بوده است. بازاری می دانست که پیراهن تنش به خواست مشتری در تن او قرار دارد (استعاره ای زیبا از مرحوم حاج  آقای گرامی بزرگ موسس شرکت گلستان) و خود را بنده و غلام مشتری خود می دانست. بازاریان هرگز اخلاق خوش و حسنه را جایگزین رقابت ناسالم قرار ندادند. بازاریان به هیچ عنوان به قصد مشتری بیش تر، مشتریان رقبای خود را به چنگ نمی آوردند چرا که معتقد بودند که روزی در دست خداست و آن کس که اخلاق خوش دارد، خوش نام تر خواهد بود. تمامی موارد بالا، اصولی است که امروزه در پس از فروختن کالا به مشتری به عنوان خدمات مجزا به مشتری به عنوان اصول اولیه تجارت و توسعه بازار به کار می رود. سازمان ها به وضوح دریافته اند در دنیای رقابتی امروز – همانند همان چه در بازارها جریان داشت – این خوش اخلاقی و بها دادن به نیازهای بعدی مشتریان است که می تواند موجب دوام و بقای سازمان گردد.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

خواسته مشتریان در قبل از خرید کالا بسیار مشخص و بدیهی است. مشتری می داند چه می خواهد خرید نماید، چقدر می خواهد هزینه کند و حتی برنامه مصرف آن را نیز از هم اکنون در ذهن خود دارد. در اکثر مواقع مشتری امروزه می تواند بدون حضور مشاور فروش و با گشتی در اطلاعات موجود در اطرافش دقیقا به خواسته مورد نظر خود دست پیدا کند. اما آن چه که مشتری نمی داند نتایجی است که از انتخاب و خرید کالای خود حاصل می گردد. آن جاست که حضور پرقدرت فردی به عنوان مشاور در کنارش می تواند موجب وفاداری، اعتماد، تداوم تجارت فی مابین گردد. در خدمات پس از فروش نوین، سازمان ها با الگوبرداری از این رفتار پیشینیان ما، سعی دارند اصولی را به ما یادآوری کنند که خود به عمری در آنها زیسته ایم اما در اجرای آن ناتوان بوده ایم.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش


بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : بازار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: M_AJ
9

مردم ایران مثل این کبوترا هستن که تا یکیش به یه سمت حرکت میکنه بقیه کور کورانه مسیرشونو عوض میکنن . البته حق هم دارن
هرکس تو این مملکت سود خودشو میخواد و براش مهم نیست که بقیه ضرر میکنن یا سود
13:41  1392/06/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیدkmc J7 ثبت نام فروردین : سلام دوستان منم 23فروردین ثبت نام کردم 12شهریور تکمیل وجه 17شهریور شاسی 18شهریور بیمه 5مهرماه پلاک هنوز ماشین تحویل ندادن دوستانی که j7ثبت نام کردن اعلام وضعیت کنن
x5 رامین : منم شرایط شما رو دارم. دقیقا 28 اسفند ثبت نام کردم.
جعفر کلهری شاهین پلاس اردیبهشت 15 : سلام خدمت دوستان چشم انتظار دوستان ماهایی که تکمیل وجه اردیبهشت هستیم آیا پیامک برا کسی اومده که ماشین رو تبدیل کنه به ماشین دیگه؟ ای سوال رو میپرسم به این خاطره چون من حواله رو خریدم ممنون میشم جواب بدین
cvt : چیزی که مشخص است تا چند ماه آینده فاکتور cvt نخواهیم دید دیگه بستگی به صبر یا نیازتان به ماشین دارد.
J7فروردبن : سلام چقد دیر کارات انجام شده بنده 25فرودین ثبت نام 16شهریور تکمیل وجع 20شهریور شاسی بیمه22 شهریور 5مهر پلاک تا الان هم که ماشین ندادن میگن تو صف بارگیریه
شاهین Cvvt : داداش کل ماشینا ایرانی همینن از تاراش گرفته تا دنا
شاهین G : داداش اینو از سایپا بپرس نه ما
حسن : لطفاً شفاف اعلام کنید تا چه تاریخ از تکمیل وجه شاهین جی رو فاکتور کردید ومالقی کی تحویل میدید.ممنون
شهریور شاهین : سلام خوب نتیجه چی شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اتحاد رمز پیروزی : مثبت خیلی شد اینجوری پیش بری کلا سایپا رو نابود میکنی آفرین هر موقع مثبت هزارتا شد فاکتور شدی
24بهمن : دوستان کسی نمیدونه چرا فوقالعاده24بهمن پلاک نمیشه؟
فروش فوق العاده 207 سقف فلز قالپاق : ان شالله همگی بزودی تحویل بگیرید واریز 26 مرداد تحویلی هم 24 ابان بودم که زودتر تحویل گرفتم .طرح ماداران .موتور همون موتور تیوفایو قدیم .کد کلاس 60028 با قالپاق رو 12 مهر همی شنبه دیروز تحویل گرفتم از بندرلگه
اطلس اذر : تا وقتی که یک روز واسه خودمون وقت نمیزاریم بریم جلو سایپا توقع داریم اونا واسه ما کاری بکنند یه روز وقت بزارید بیایید نتیجه میگیرید حداقل فردا دلت نمی سوزه پیش وجدان خودت اینا که وجدان ندارن
سعید : سلام. من زنگ زدم گفتن تا 12م خرداد ، فکر کنم هر کی زنگ میزنه یه تاریخ الکی میگن
اکستند : هنوز یکماه نشده دو هفته پیش ثبت نام کردم شما چی؟؟
رانا : سلام ،تا چه تاریخی فاکتور شده؟؟؟واریزی های هفته پیش کی فاکتور میشن؟؟؟؟
ضد سایپاچی : نه عزیزم شنبه شما سرکاری اونموقع داری انبار سایپا رو جارو میکنی ما پنجشنبه میایم بالاسرتون 😉
اتومات دی : سلام من هم منتظرم خبر نداری کی دعوت نامه کی میاد
مصطفی د : سلام من 7 اسفند پذیرش 8اسفند