بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

بازار یا بهاچار (ویکیپدیا) کلمه ای فارسی بوده که از ایران زمین قدیم تا امروز به معنای محلی برای تعیین  قیمت ها تعریف شده است. اما بازار فقط جایی برای شناخت و تعیین قیمت نبوده است و گرنه در تمامی سرزمین ها جاهایی بوده است که به محل عرضه عمده کالا ها اختصاص داشته است، اما آنچه که بازار ایران و فرهنگ بازار ایرانیان را متمایز از بقیه جهان می کرده، خصوصیت بازاریان بوده است که الگوی تجارت جهانی امروزه بر آن اساس پایه گذاری شده است. با گذری به بازارهای سنتی موجود در کشور، خصوصیت یکسانی را می توان در آنها یافت. در تمامی بازارها، محل کالاهای یکسان در کنار یکدیگر قرار داشته و مشتری می تواند از خیل ده ها عرضه کننده به انتخاب محصول خود بپردازد. اما چه چیز باعث می شده است که بازاریان را در میان آن همه رقیب، راضی به روزی خود کرده و برای نسل ها مسیر تجارت خود را ادامه دهند.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

کسی به یاد ندارد که شنیده باشد در گذشته یک بازاری به دلیل کسادی و رقابت بالا، چوب حراج را بر کالاهای خود زده و به تغییر شغل روی آورده باشد. کسی که وارد تجارت و بازار می گردید باید خصوصیت چندی را انتخاب و ذات خویش نهادینه می کرد. صداقت و امانت داری از اولین خصوصیات این افراد بوده که حتی خانواده خویش را به امانت دست ایشان می سپردند. اما نکته ای که در این مبحث به آن تاکید دارد، نه بحث امانت داری که خلق و خوی بازاریان است که در این روز ها به فراموشی سپرده شده است.بازاریان قدیم اولین اجرا کنندگان اصول مشتری مداری بوده اند. ایشان به دنبال مشتری لحظه ای و گذرا در صنف خود نبوده تا با فروختن آن جنس، کاری به مشتری نداشته باشد. دکان برایش آبرو و پاتوق و محل زندگی بود. اگر یک بازاری جنس نادرست به مشتری عرضه می کرد، آبرویی برایش باقی نمی نماند. از سوی دیگر در خیل آن همه رقیب، مشتری به راحتی دکان دیگری را برای خرید خود انتخاب می کرد. بازاری مجبور بود که مشتری را برای خود نگه دارد. با انواع و اقسام روش ها دل مشتری را به خود ببندد تا سراغ فروشنده دیگر نرود. اگر مشتری می خواست جنس خود را تعویض کند، برای بازاری مشکلی نبود. 

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

فرآیندها و سیستم ها در این بین برای نرساندن حق مشتری به او تعریف نشدند. بلکه در کوتاه ترین زمان مشتری به خواسته خود دست پیدا می کرد. مشتری به روش های مختلف می توانست صاحب کالا شود. یا آخر ماه به آخر ماه تسویه مالی خود را انجام می داد و یا روزانه حساب خود را تسویه می کرد و حتی اگر بازاری می دانست که خریدارش استطاعت پرداخت ندارد به نسیه کالای خود را می داد. در مواقعی هم به امانت کالای خود را به مشتری خود می داد و در تاریخ دیگر عین همان کالا را پس می گرفت. در سیستم بازار به معنای واقعی کلمه تکریم مشتریان جاری و ساری بوده است. بازاری می دانست که پیراهن تنش به خواست مشتری در تن او قرار دارد (استعاره ای زیبا از مرحوم حاج  آقای گرامی بزرگ موسس شرکت گلستان) و خود را بنده و غلام مشتری خود می دانست. بازاریان هرگز اخلاق خوش و حسنه را جایگزین رقابت ناسالم قرار ندادند. بازاریان به هیچ عنوان به قصد مشتری بیش تر، مشتریان رقبای خود را به چنگ نمی آوردند چرا که معتقد بودند که روزی در دست خداست و آن کس که اخلاق خوش دارد، خوش نام تر خواهد بود. تمامی موارد بالا، اصولی است که امروزه در پس از فروختن کالا به مشتری به عنوان خدمات مجزا به مشتری به عنوان اصول اولیه تجارت و توسعه بازار به کار می رود. سازمان ها به وضوح دریافته اند در دنیای رقابتی امروز – همانند همان چه در بازارها جریان داشت – این خوش اخلاقی و بها دادن به نیازهای بعدی مشتریان است که می تواند موجب دوام و بقای سازمان گردد.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

خواسته مشتریان در قبل از خرید کالا بسیار مشخص و بدیهی است. مشتری می داند چه می خواهد خرید نماید، چقدر می خواهد هزینه کند و حتی برنامه مصرف آن را نیز از هم اکنون در ذهن خود دارد. در اکثر مواقع مشتری امروزه می تواند بدون حضور مشاور فروش و با گشتی در اطلاعات موجود در اطرافش دقیقا به خواسته مورد نظر خود دست پیدا کند. اما آن چه که مشتری نمی داند نتایجی است که از انتخاب و خرید کالای خود حاصل می گردد. آن جاست که حضور پرقدرت فردی به عنوان مشاور در کنارش می تواند موجب وفاداری، اعتماد، تداوم تجارت فی مابین گردد. در خدمات پس از فروش نوین، سازمان ها با الگوبرداری از این رفتار پیشینیان ما، سعی دارند اصولی را به ما یادآوری کنند که خود به عمری در آنها زیسته ایم اما در اجرای آن ناتوان بوده ایم.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش


بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : بازار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: M_AJ
9

مردم ایران مثل این کبوترا هستن که تا یکیش به یه سمت حرکت میکنه بقیه کور کورانه مسیرشونو عوض میکنن . البته حق هم دارن
هرکس تو این مملکت سود خودشو میخواد و براش مهم نیست که بقیه ضرر میکنن یا سود
13:41  1392/06/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی مدبر : جواب ابلهان خاموشیس من ماشین موتور زیر پام هست شما بمونید با هم دعوا کنید نهایت یک ماه دیگه من ماشینو میگیرم برام مهم نیس
مهدی تارا دستی فرسوده اذر : سلام 45 تا دو ماه
نازنین۱ : 🤣🤣 به حرفای شما چیزی جز خنده نمیاد
تارا وی ۱ سفید تحویل ۴ آذر شیراز : سلام.دوستانی که کارت سوخت از سایت ثبت کردن چند روزه کارت میرسه؟
علی : سلام من مهر402ثبت نام کردم واسه شاهین اتومات سی وی تی تا الان هیش خبری از دعوتنامه نیس اومدن طرح تبدیل جی ال مسخره ترین گذاشتن خداازتون نگذره ماشین زیر پام فروختم حیرونم کردن آخه بی وجدانا چرا مردم اذیت میکنید شماکه اینهمه داری میخورید چرا ماشین خودمون نمیدید چقد بگیم خدا دیگه حالم از خدابهم میخوره گناه من چیه عربا سوار آخرین مدل لندکروز وماشینا ژاپنی آمریکایی بشن ماهم دل به آرزوی یک ماشین چینی باشیم کاشکی یه زلزله ای صاعقه ای سونامی همه مون صاف میکرد دیگه خسته شدم کسی نیس خدایی وجودنداره اگه داشت جواب مارومیداد
T8 : والا مال من 26مهر فاکتور شد اول آبان بیمه شد و از اون زمان تا الان رو مرحله صدور پلاک زرد مونده وخبری نیست
X5 سوم خرداد : عید هم اگه بدن بازم راضی ام ترسم از اینه که بعد از عید بدن با مدل 1404 !!! اینو کجای دلمون باید گذاشت !!!؟؟؟
X5تهران : ماکه ثبت نام فروردین هستیم و3ماه دیرکردن از تحویل ماشین بیخیال شدیم اما بعضی دوستان چه دل خوشی دارن که آرزو دارن ماشینشون شاسی بشه.بنظرم بی‌خیالی طی کنید و دعا کنید برای عید بهتون تحویل بدن بقیش پیش گش
تورج : با توجه به تاریخ های ذکر شده میشه نتیجه گرفت حداقل 3 ماه بعد از تکمیل وجه خودرو تحویل داده میشه
جی ال : علی مدبر من حالشو ندارم بهت فحش بدم خودت زحمت بکش یه فحش آبدار به خودت بده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده دیماه : سلام من مرحله دوم پیش فروش پنجم آبان 480/200/000 تومان واریز کردم تحویل دی ماه
207تی یوفایو : خیلی ممنون اره پیش فروش بوده وواریزی دوم
امیر : سلام منم 24 تیر تکمیل کردم هنوز خری نشده
اصفهان هستم : لطفا کسانی که از اصفهان خواهان حقشون هستن زیر همین پست پیام بزارن
نریمان : زاررررررت
پیش فروش برج 11 کازرون : منم 15 شهریورم
کویبک اس تکمیل 29تیر : ماهم دقیقا مث خودت 21 پلاک شدیم. شما پیامک بیمه ات اومده؟ بیمه شده ماشین تون؟
کلاهبرداری : درود تازمانیکه همینجوری ساکت بمونید و جیک نزنید روز بروز بدتر میکنن درعجبم از بعضی از افراد که بعداز یکسال انتظار هنوز فاکتور نشدن و باز نشستن و میگن خدایا کاش زود فاکتوربشیم عزیز من خدا که پشت سیستم سایپا دزد نیست که . یه عده کلاهبردار اونجان فکر اینو نمیکنن زمستونی یه عده بی وسیله و خیلیا بیکارشدن.تازه دارن رمق سپرده طرف را هم از ثد طرف میکشن.سودکه نصفه میدن. تاخیر که نمیدن. کم مونده بیان داخل خونه هامون یخچال و سفره را هم خالی کنن واقعا یه تجمع کردن و ی روز بیکارشدن از این شغلهای بدرد نخوری که داریم اینقدر سخته؟ کی میخایم بخود بیایم و حقمونو بگیریم . کاری نداده که تجمع جلوی دادگستری شهر خودت با بنر و دست خط سایپای غارتگر. دزد. بی همه گس
تکسوز آبی : سلام دوستان عزیز ،آبی 22شهریور ثبت نام پلاک 13آبان متأسفانه هنوز تحویل نگرفتم
207 : سلام داداش شما چه طرحی بودین؟