تعلل شورای رقابت در قیمت گذاری/ رکود بازار همچنان ادامه دارد

 

تعلل شورای رقابت در قیمت گذاری/ رکود بازار همچنان ادامه دارد

 
بازار خودرو چند ماهی است که به سبب نگاه سرمایه ای مردم به این کالا، محل سود  کسب درآمد دلالان و واسطه ها در حاشیه بازار شده است. همه کارشناسان حوزه خودرو و حتی مجلسی ها متفق القول معتقدند راه برون رفت از این وضعیت لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو از سوی شورای رقابت و دولت است. اگر قیمت گذاری خودرو به حاشیه بازار واگذار و نسبت به عرضه و تقاضایی که در بازار صورت می پذیرد انجام بگیرد دست دلالان از بازار خودرو کوتاه خواهد شد.

در همین راستا چندی قبل  اعلام شد با تصویب اصلاحیه قانون خصوصی‌سازی و مطابق ماده ۵۹ این قانون، این شورای دیگر حق ندارد در بخش‌های اقتصادی مانند خودروسازی به صورت مستقیم، مقررات‌گذاری کند و حق قیمت گذاری ندارد. بلکه اگر در نهاد تعیین مقررات بخشی، مانند بخش خودرو یا صنعت، اختلافی پیش آمد، شورای رقابت به عنوان مرجع حل این اختلاف وارد خواهد شد. اما رسما هیچ اتفاقی نیافتاده و حتی خودروسازان بر سر افزایش قیمت 17 درصدی قیمت ها با شورای رقابتی ها بر سر میز گفت و گو نشستند. اگرچه با رکودی که چند روزی است بر بازار حاکم شده تب و تاب تلاش برای لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو از سوی مجلسی ها و مدیران خودرویی گویی خوابیده است و از سویی دیگر خودروسازان هم دیگر حرفی از افزایش قیمت ها نمی زنند.

خودروسازان نیز با طرح های فروش خود و استقبال شدید مردم برای پیش خرید خودروهایی که مشخص نیست چه زمانی به دست مردم می رسد به نظر می رسد کمی از فشارمشکلات مالی خود کاسته اند و از سویی با خبرهایی که برای ترخیص مواد اولیه و قطعات از گمرک  به گوش می رسد  به دنبال تجاری سازی خودروهای ناقص کف کارخانه هایشان هستند.

به نظر می آید استدلال خودروسازان این است که با افزایش نقدینگی  همه چیز به نفع مشتری پیش می رود زیرا خودروسازان می‌توانند پول قطعه‌سازها را سر وقت پرداخت کنند و این موضوع، اثرات کمی و کیفی خود را بر تولید می گذارد.  خودروسازان عنوان می کنند وقتی پول قطعه‌ساز به موقع پرداخت شود، قطعات به موقع تامین و تولید به‌صورت مستمر تداوم می یابد، ضمن آنکه شرکت‌های قطعه‌ساز به‌دلیل مشکلات مالی، سطح کیفیت  قطعات را کاهش نمی‌دهند.  و بر همین اساس به نظر می رسد آنها افزایش نقدینگی به واسطه فروش های اینترنتی را به افزایش قیمت ها ترجیح داده اند.

اما آنچه جای سوال دارد این است که نتیجه جلسه خودرویی شورای رقابت چه شد و چرا هیچ خبری از این شورای به گوش نمی رسد. و چرا خودروسازان هم دیگر در این زمینه چیزی بیان نمی کنند؟ آیا واقعا این شورای کارایی سابق خود را ندارد و در حال حذف شدن است و یا اینکه قرار است تصمیمات جدید دیگری در حوزه خودرو گرفته شود. چرا که عملا دخالت شورای رقابت در بازار خودروهای 45 میلیون روز به روز کاسته شده و با روند افزایشی قیمت خودرو ها عملا خودرو هایی که این شورای بر قیمت گذاری آن ها می تواند ورود کند از انگشتان یک دست هم تجاوز نمی کند.

در حالی که نیمه نخست سال 97 هم تمام شد اما همچنان صنعت خودرو کشور بلا تکلیف است و انگار قرار نیست این صنعت و بازارش روی خوش ببنید. رکود حاکم بر بازار به زعم کارشناسان آتش زیر خاکستر است و با اشاره ای دوباره گر خواهد گرفت. اما اظهار نظر های دولتی ها و حتی نمایندگان مجلس آنقدر در این زمینه متناقض است که نمی توان آینده و چشم انداز روشنی را برای بازار متصور شد. برخی از آن ها شورای رقابت را رفتنی می دانند و برخی می گویند شورای رقابت همچنان ناظر و دخیل بر قیمت گذاری خودرو باقی می ماند. مشخص نیست این موضوع تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد و این همه اصرار برای ماندن شورایی که همه رفتن آن را از ماندنش بهتر می دانند چه علتی دارد؟ باید امیدوار بود در نیمه دوم سال جاری دولتی ها هرچه سریعتر چاره ای درباره این امر بیاندیشند تا شاید بازار خودرو کمی به سامان برسد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , رکود بازار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4 : ۶۰ روزه بودید یا ۹۰ روزه
وحید 2 : یه محسن 2 داداش پایین پیامتو دیدم جواب دادم، خودتی آقا محسن؟ منو یادت هست؟
شاهین ۱۴ : سلام ماهنوز منتظر فاکتوریم فکرکنم هنوز ۱۳ اردیبهشت هنوز تعدادی موندن
وحید 2 : سلام آقا محسن منو می شناسی داداش؟ داداش کارت طلایی به درد نمی خوره، بیمه بدنه ایران کن، کارت طلایی هم خواستی کنی ، فقط یک ستاره چقدر خوشحال شدم پیامتو دیدم
سهند 405 : فقط اون اسکلی که فک میکنه شماره پذیرش بزاره ماشینشو میدزن .طبق شماره پذیرش مشخص میشه چه. تعداد ماشین تحویل شده یا چند تا دیگه مونده نبت شما بشه
J7 : افزایش حداقل 200 میلیونی خودرو های j7 و x5 تا پایان اذر من دیگه چیزی ندارم بفروشم بخدا
جی۴اقساطی ثبتنام ۱۵مردادماه مشکی : سلام ماشین من چند روزه اومده نمایندگی میگه مدارک هنوز نرسیده بهتوتن تحویل بدیم میشه در مرحله ارسال مدارک مشکلی باشه از سخا که نگاه کردم فقط زده تولید کد بارکد پستی هم برای سند وهم کارت الن15روزه تو این مرحله گیر کرده کسی میدونه چرا مدارک تحویل نمیدن
saraJ7 : وارد این لینک میشیم میزنه منقضی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : سلام 5 سرعته آره قفل درب صندوق عقب نداره
سیامک : دوستان سلام شنبه 22 آذر ماه ساعت 9 الی 9ونیم درب دفتر فروش و بازاریابی سایپا به دلیل عدم فاکتور و عدم اطلاع رسانی تجمع اعتراضی خواهیم داشت پس لطفا تشریف بیارید عدم حضور شما و سکوت در قبال سایپا به منزله رضایت شما از شرایط موجود تلقی خواهد شد تجمع حداکثری و اعتراض شما سایپا را ملزم به پاسخگویی خواهد کرد ممنون
207 پانا فولادی آذر : به دلی خوش ایشالا چرخش بچرخه
سورن دوگانه پیش فروش : واسه من رزرو دور نهم بود که پیامک واریز وجه اومد
دنا اتو : داداش ما تحویل آذرماه هستیم هنوز فاکتور نشدیم یکم زوده برا بهمن ماهی ها ولی انشالله همه رو باهم بدن ملت بی ماشین نمونن
207 پاندا طرح مادران بهمن : سلام دوستان طرح مادران تا چه تاریخی فاکتور شده؟ ممنون
کوییک rs سفید مشکی : الان نگاه کردم فاکتور و پلاک شده امروز تکمیل وجه 26 تیر و تحویل هفته ی 4 مرداد
اطلس جی : تجمع و فقط تجمع
موتور xu7p تکمیل وجه 5 آذر : با سلام دوستان بنده پنجم آذر تکمیل وجه کردم سورن تک فقط انتخاب نمایندگی تیک خورده تکمیل وجه هم تیک نخورده نه پرونده فروش فوری هم هست!؟
اطلس چی شد : الان ماباید چکار کنیم