حکایت مصوبه ای که قدرت سلب اختیار ندارد/ اصرار شورای رقابت بر قیمت گذاری خودرو

 

حکایت مصوبه ای که قدرت سلب اختیار ندارد/ اصرار شورای رقابت بر قیمت گذاری خودرو

 
وزارت صمت و وزیر صنعت ابتدای شهریور سال جاری اعلام کردند براساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت‌گذاری نیست و می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند اما شورای رقابت همچنان خود را محق بر قیمت گذاری خودرو می داند و از این موضوع کوتاه نمی آید. سوال اینجاست که چرا این مصوبه قدرت سلب اختیار ندارد؟
مدتی است  که خداحافظی شورای رقابت با قیمت گذاری خودرو  مدام در صدر اخبار خودرویی قرار می گیرد و چند روز بعد به نحوی تکذیب می شود. در حالی که مدتی است شورای رقابت در سکوت خبری به سر می برد، هفته پیش محسن بهرامی ارض اقدس عضو شورای رقابت عنوان کرد این شورا با قیمت گذاری خودرو خداحافظی کرده است و ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت، از این پس این مسئولیت را بر عهده دارند. با اعلام مجدد این خبر دوباره ابهام ها بر سر اینکه بالاخره چه نهادی متولی قیمت گذاری خودرو است در ذهن ها شکل گرفت و این سوال دوباره بی جواب ماند تا اینکه  روز گذشته رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها  از مخالفت شورای رقابت با واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار خبر داد.
 
او عنوان کرد در جلسه ای که هفته گذشته با حضور وزیر کشور و مدیران ارشد خودروسازان و قطعه‌سازان با هدف بررسی مشکلات این صنایع برگزار شده  رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان عنوان کرد مقرر شده وظیفه قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار واگذار شود و رییس شورای رقابت که در جلسه حضور داشت با این موضوع مخالفت کرده و عنوان می کند در صورت تحقق این موضوع، به دیوان عدالت اداری شکایت خواهد کرد.
 
عبدالرضا مصری عضو ناظر شورای رقابت و  نماینده کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس چندی پیش در گفت و گو با خبرنگار در مورد اینکه برخی از قطعه سازان و خودروسازان معتقدند چون شورای رقابت توان کنترل قیمت مواد اولیه را ندارد باید قیمت‌گذاری را به تولیدکننده قطعات و خودرو محول کند عنوان کرده بود یک سری وظایف قانونی برای مراجع قانونی تعریف شده است، شواری رقابت هم در راستای وظایف قانونی که به آن محول شده باید به مسئولیت های خودعمل کند، تا زمانی که قانون پایدار هست آن مسئولیت پایدار است. مگر آنکه کسی که به آن ها مسئولیت و اختیار داده است، آن را از شواری رقابت پس بگیرد که قاعدتا وظیفه مجلس شورای اسلامی است.  او نیز تاکید داشت ترکیب شواری رقابت ترکیب سه قوه است و فرا قوه ای تصمیم می گیرند.
 
در همین راستا ابتدای شهریور ماه  محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر از مصوبه‌ای مهم در شورای‌‌عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه داد و اعلام کرد قیمت‌گذاری کالاهای تولیدی با ارز نیما، تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار انجام خواهد شد و این موضوع به این معنی است که مسئولیت از شورای رقابت باز پس گرفته شده است  اما مشخص نیست که اگر مصوبه و تغییر قانونی در کار است شورای رقابت به چه علت می خواهد به دیوان عدالت اداری شکایت کند.
 
در همین رابطه ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگار خودروکار می گوید: «این موضوع که شورای رقابت با واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار مخالفت است به درستی بیان نشده است. هفته گذشته در شورای رقابت جلسه ای برگزار و در این مورد بحث شد. طبق نامه ای که وزیر صمت نوشته است ، کالا و خدماتی که مشمول قیمت گذاری می شوند پس از تعیین قیمت باید  به تایید ستاد تنظیم بازار برسند و عنوان نشده است که شورای رقابت قیمت گذاری نکند. در این نامه صراحت ندارد که شورای رقابت بر قیمت گذاری خودرو حق ورود ندارد. شورای رقابت نیز خود را در بحث خودرو محق قیمت گذاری می داند و این موضوع که کسی حق وتو این قانون را داشته باشد نمی پذیرد مگر آنکه شورای رقابت را در این موضوع سلب اختیار کرده باشند که این موضوع اتفاق نیافتاده است و قرار است از دیوان عدالت اداری نیز این موضوع استعلام شود.»
 
او در پاسخ به این سوال که شورای رقابت تا به امروز چه سود و منفعتی برای صنعت و بازار خودرو داشته است عنوان می کند:« خودرو های داخلی همانند سمند، پژو،تیبا و پراید که انحصار داشتند و دو خودروساز بزرگ نیز آن ها را تولید می کنند و مصرف عامه مردم است را شورای رقابت قیمت گذاری می کند. من نمی گویم شورای رقابت در این چند سالی که در قیمت گذاری خودرو دخالت کرده است موفق بوده یا خیر. شورای رقابت بر اساس آن فرمولی که وجود داشت در بحث قیمت گذاری خودرو ورود کرده است اما با توجه به افزایش قیمت هایی که صورت گرفته در برخی موارد با ثابت نگه داشتن و لحاظ نشدن قیمت ها متناسب با تورم،  قطعه سازان و خودروسازان نیز متضرر شده اند و نمی شود این موضوع را نادیده گرفت.»
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا پلاس : خودرو شما چی بود و چه رنگی ؟
معصومه : سلام دوستان کسی ثبت نام تحویل سه ماهه بهمن ۱۴۰۲ بوده که تکمیل وجه کرده باشه؟؟ ممنون
حمید : تارا V2تحویل ۲۹اسفند فاکتور شدم
مجتبی : سلام،اردی کاربرات دارم ماشین چندماه خواب بود راحت روشن شدبعد آرزویم ساعت استارت زدم دیگه نمیخوره چراغ های صفحه کیلومتر فقط چراغ باطری روشن خاموش میشه وصدای رله زیر داشبرد تیک تیک میکنه ایرادازکجاست؟
قیصر : سلام والله من زنگ زدم سایپا گفتم این طرحها که میفرستین اختیاریه یا اجباری خانمه گفت اجباری نیست ولی دو درصد احتمال اینکه پیامک شاهین بیاد
جالبه : خیلی جالبه حسین و ابوالفضل پشت سر هم اومدن تخریب بابا قدیمی شد چینی آشغال گرفتی چرا اومدی پیج تارا
احتمالا چینی : احتمالا چینی گرفتی زیرش گیر کردی از پس مخارجش بر نمی آیی اومدی برای تارا میزنی
J4 مشکی : من کرجم ۱۹ اردیبهشت ارسال مدارک،سند و همه چی اومده ...از ماشین خبری نیس به هر کسی میگی هم میگه فقط باید صبر کنی تنها راشه اینه بتونی شماره راننده هایی رو که حمل میکننو گیر بیاری وگرنه باید منتظر باشی تا ز بزنن
2858131 : بله من شهریور هستم هنوز کادر تکمیل وجه گیر کرده زرد مونده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا : سلام من 27فاکتورشدم ولی پلاک نشده دلیلی داره$
سلام : احتمال زیاد سوخته
60019تحویل 29اسفند به 21 : اول تبدیل به شیشه ای سفید اومد بعدا تغییر به مشکی دو بار اومد.
نیما : در جواب سمیرا جووووون به تاریخ فاکتور قبلی ها ربطی نداره ویش فروشه الان تکمیل کنه تا یکماه دیکه تحویلش میدن قربونت ادم چیز فهم پیش فروش با 90 روزه فرق میکنه زود میدن بهش نوش جونش کنه تا اخر انشاللله خوش سواری بش بده چون نمیخوان بخاطر کوییکی جریمه بدن
دنا عشقه : سلام دوستان دنا مشکی من موعد تحویل 31 فروردین بود 30 اردیبهشت فاکتور شد دیروز هم پلاک و حدود 21 میلیون هم کسورات خورده و فک کنم تا تحویل بشه حدود 20 روز دیگه بدن انشالله
زینب : دوستان من الویت زمستان 402بخشنامه 4705 بودم برایم پیامک واریز وجه اومده بود قبل سال متوجه نبودم اینا میگن دوباره میاد واقعا میاد یاحواله نن سوخته کسی میدونه تورا قران بگین
مسعود : باسلام عزیزان آنقدر فرمایشات لی ربط به موضوع گروه نفرمایید وقتی شرکت سایپا اعلام کرد برای ثبت نامهای سال 1401هیچ افزایش قیمت جدید نخواهد داشت دیگر جای نظر نمی ماند در خصوص کیفیت خودرو که فردی بعنوان دیماهی اعلام نمود دوهفته قبل تحویل گرفته و چرخش در رفته باید عرض کنم هیچ کدام از دیماه بها دو هفته از تحویل شأن نگذشته شاید ایشان اخبار شبکه های تلویزیون در خصوص در رفتن محور خودرو ام وی ام رو دیده و ای فکر به مغزشان خطور نموده (با سپاس)
تحویل اسفند : خوشبحالت داداش
ساینا دوگانه بهمن ماه : امروز وارد خرداد شدیدم و 16ماه انتظار واقعا جالبه 16 ماه شروع شد ببینم سایپا می تونه 18 ماهش کنه بشه یکسال و نیم
جاده صاف کن : درود بر اقتصاد دان کبیر