ادامه سناریوی تعدیل نیرو در شرکت‌های واردکننده خودرو/ تبعات ممنوعیت واردات خودرو رو به افزایش

 

ادامه سناریوی تعدیل نیرو در شرکت‌های واردکننده خودرو/ تبعات ممنوعیت واردات خودرو رو به افزایش

 
سناریوی تعدیل نیروهای انسانی که از بهار امسال و به ویژه از اوایل تابستان در شرکت‌های خودرویی و وابسته همچون شرکت‌های واردکننده خودرو، قطعه‌سازان و سایر فعالان خودرویی کلید خورد، گویا هنوز ادامه دارد، چرا که هنوز درهای واردات خودرو روی واردکنندگان بسته است و آن ها راهی جز تعدیل نیرو ندارد.
زمزمه‌های تعدیل نیرو شرکت‌های وابسته به صنعت خودرو از جمله شرکت‌های واردکننده خودرو، قطعه سازان، لیزینگ‌ها و تولیدکنندگان لوازم یدکی خودرو و غیره از بهار امسال و همزمان با افزایش نرخ ارز و خروج آمریکا از برجام آغاز شد و از ابتدای تابستان تاکنون اما شدت بیشتری گرفت؛ به گونه‌ای که از میان 14 هزار نیروی فعال در بخش واردات، تاکنون سه هزار نفر تعدیل نیرو شده و احتمال تعدیل نیروی سه هزار  نفر دیگر در وجود دارد.
 
حال پرسش اینجا است که آیا در مدت زمان باقی مانده ( 29 روز) به اجرای تحریم‌های نفتی، تعدیل نیروها در شرکت‌های واردکننده خودرویی به دلیل نبود خودرویی جهت عرضه به خریداران و کاهش خدمات پس از فروش و سایر خدمات این شرکت‌ها، شدت می‌گیرد و یا تا آن زمان دولت چاره‌ای برای تعدیل شدگان صنعت خودرو و باز شدن درهای واردات خودرو به کشور، می‌اندیشد؟
 
 
ماجرای تعدیل نیروها از کجا آغاز شد
 
با افزایش نرخ ارز از بهار امسال و زمزمه‌های خروج آمریکا از برجام و تشدید نگرانی‌ها از بسته شدن ثبتارش و کاهش تعداد خودروهای وارداتی، برخی شرکت‌های واردکننده خودرو دست به کار شدند و برخی نیروهای انسانی خودرو را تعدیل کردند. اما سوم تیرماه وزیر صمت آب پاکی را روی دست واردکنندگان ریخت و به کلی واردات خودرو به کشور را ممنوع کرد. از همان روز نیز بسیاری از شرکت‌های واردکننده خودرو که فروش خوبی از خودروهای شرکت طرف قراردادشان در ایران داشتند، احساس خطر کردند و به تدریج از تعداد پرسنل خود کاستند. 
 
برخی دیگر از شرکت‌ها اما دست نگه داشتند تا شاید اوضاع کمی بسامان شود، اما با گذشت یکماه از ممنوعیت واردات خودرو، دور جدید تحریم‌های آمریکا با محوریت تشدید محدودیت‌ها برای صنعت خودرو ایران آغاز و تعدادی از شرکای قدیمی خارجی از صنعت خودروسازی ایران خداحافظی کردند. 
 
پس از رفتن فرانسوی‌ها با نمایندگانشان همچون رنو و پژو، تعداد زیادی از شرکت‌های واردکننده و شاید بتوان گفت از جمله بزرگترین آن‌ها مجبور به تعدیل نیروهایی با تعداد بالا شدند. در مقابل برخی دیگر از شرکای خارجی به محض احساس خطر نیز زیر قول و قرارشان با ایران زدند و نیامده رفتنی شدند و صنعت خودرو رو به رشد ایران ماند و چند شرکت چینی و خودروساز داخلی که دیگر نه از قراردادهای جدید خبری است و نه جوینت ونچری باقی مانده است. 
 
 
آمارها از تعدیل نیروی شش هزار نفر می گویند 
 
آمارهای تعدیل نیرو در بخش واردت خودرو از ابتدای امسال تا شهریورماه امسال، حدود سه هزار نفر عنوان شده است وبه گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در صورت باز نشدن واردات خودرو، این آمار تا پایان سال جاری به شش هزار نفر خواهد رسید.
 
حال با اشاره به اجرای دور دیگری از تحریم های آمریکایی همچون تحریم های نفتی از 13 آبان ماه و ادامه ممنوعیت واردات خودرو، ممنوعیت ترخیص حدود  20 هزار خودرو از ابتدای تابستان امسال تاکنون، تحمیل حدود شش هزار نیروی بیکار به صنعت خودرو در آینده نزدیک چه بلایی بر سر صنعت خودرو می آید؟ آیا باید ایران به طور کلی با واردات خودرو خداحافظی کند؟ 
 
پیش تر مهدی دادفر- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به خودروکار گفته بود که بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی انجمن وارد کنندگان خودرو به وزارت کار، تا اوایل شهریورماه بالغ بر 3200 نفر در بخش شوروم و خدمات پس از فروش شر کت های وارد کننده خودرو تعدیل نیرو شده اند؛ اکنون با ادامه روند فعلی از ممنوعیت واردات خودرو و بسته بودن درهای واردات خودرو به کشور، تعداد بیکاران و تعدیل نیروهای این بخش به شش هزار نفر نیز خواهد رسید. 
 
او این را هم گفته بود که تا چند ماه آینده شرکت های وارد کننده خودرو همگی به شرکت هایی صرفا ارائه دهنده خدمات پس از فروش تبدیل خواهند شد. 
 
اکنون علاوه بر رصد بازار و افزایش بی رویه قیمت خودروهای وارداتی در بازار و همچنین مشاهده تعدیل نیروهایی یکی پس از دیگری در شرکت های واردکننده و نمایندگی ها، هرچه از ادامه روند بسته بودن ثبتارش و ممنوعیت واردات خودرو می گذرد، ضررها و تبعات منفی از کنار این تصمیم بیش از پیش گریبان واردکنندگان را می گیرد و آن ها را زمین گیر تر می کند. 
 
با گذشت دوماه از دور جدید تحریم های آمریکا(16 مردادماه) بر سر راه صنایع ایران و تحکیم تحریم ها حدود یکماه آینده (13 ابان ماه)، آیا فرصتی برای جبران تعدیل نیروهای  هزاران نفری در صنعت خودروسازی باقی مانده است و یا اینکه صنعت خودروسازی ایران به ویژه بخش واردات خودرو، باید خودرو را برای روزهای سخت تر آماده کند و لباسی از جنس خودروهای تولیدی اش بر تن کند تا شاید فشار حاصل از عدم واردات خودرو بازارش را درگیر آسیب بیشتر نکند. آیا اصلا صنعت خودروسازی داخلی توان جبران خساران ناشی از نبود واردکنندگان و ورود خودروهای خارجی و رقابت آن ها با خودروهای داخلی را دارد یا خیر؛ باید به تولید انحصاری خود ادامه دهد؟ 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل مشکی : هروقت زنگ میزنم میگن به ما هنوز مجوز بارگیری ندادن معلوم نیست کی میخوان تحویل بدن
محمد‌ شاهین‌ زمستان‌ 403 : برا‌‌ من‌ سود‌ مشارکت‌ ۱۶‌ درصد‌ حساب‌ کردن ۱۹‌ آذر‌ پرداخت‌ اولیه‌ ۱۳‌ اردیبهشت‌ دعوتنامه‌ تبدیل‌ امد‌ ‌‌ ۱۸‌ میلیون‌ ۸۰۰‌ هزار‌ تومن‌ کم‌کرده‌بودن‌ ۱۳‌ اسفند‌ هم‌ دعوتنامه‌ تبدیل‌ امد‌ ۱۰‌ میلیون‌ ۹۰۰‌ هزار‌ کم‌ کرده‌بودن
طرح فرسوده اردیبهشت : دوستان اردیبهشتی دیگه نوبت ماست تو گروه هی خبر بذاریم انشالله اسفندیا این ماه همه ماشینو میگیرن میرن میمونیم ما پیگیری کنیم همگی از ایران خودرو
طرح فرسوده اردیبهشت : سلام منم طرح فرسوده اردیبهشت هستم خبری نیست کسی خبر نداره با ما چه قیمتی حساب میخوان بکنن؟ طبق بند ۴ تو قرارداد باید با قیمت اردیبهشت ما از ما پول بگیرن یه وقت ریرارو قیمت جدید بزنن از ما چقد میگیرن؟ کسی آشنا داره اطلاعات بگیره
سمانه : سلام خبری از فاکتور جدید ری را نشده ؟
رضا : تارادستی 3مردادتکمیل وجه تحویل یک شهریور،هنوزفاکتورنشده دوستان اگه کسی فاکتورشدخبربده
مشتری سابق : فکر کردی بقیه خیلی خوبن؟ همشون مثل همن
بهمن : معلوم هس چخبره، آخرش دیماه تموم نشد؟ هیچکس زنگی نزده؟
صمد🔴🔴 : خیلی بیشرف هستن ۹ماه پول گرفتن کی بشه بر گورشونو گم کنن بیشرفا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام چشم و دلتون روشن مهم تحویلش گرفتین و مثل ما اسیر بی ماشینی نیستین
رانا7تیر : چرااین صدوراسنادتیک نمیخوره لامصب یه هفتس داره میچرخه
حسن رانا : سلام داداش تا 25 مرداد چی گفتن؟؟؟
سایپا کلاهبردار دروغگو : سلام دوستان من پشتیبانی تماس گرفتم گفتن تازه اومدن سرکار فعلا مشخص نیست پرسیدم دارن تولید میکنن گفتن آره بعد چند دقیقه اشتباهی بامن تماس گرفتن اسم یکی رو بردن گفتم شما از کجا زنگ می‌زنید گفت سایپا واسه قطعه تون گفتم اشتباه گرفتید قبل اینکه قطع کنه پرسیدم اطلس داره تولید میشه گفت اصلا قطعه نداریم دوستان عزیر اینا فعلا قطعه ندارن هیچ ماشینی داره تولید نمیشه فکر کنم داره بر شکست میشه باید هرچه زودتر یه کاری کرد
ار اس : من همین الان زنگ زدم میگه ار اس سفید مشکی تا27فاکتور شده ولی رنگ رنگ های دیگه خرداد فاکتور شدن اصلا معلوم نیست چیکار میکنن
رسول : داداش دوگانه به تک سوز ربطی ندارد این آقایون دوگانه شرایطش و دونستن که پول دادن دوگانه بگیرن و واسه اون پول دادن ماهم همه سال 1402اردیبهشتش پول بلوکه کردیم بهمنم پول کامل دادیم نه نصف پول حالا 90روز باید اردیبهشت بود شده 7ماه 3ماه تاخیر پس زر زر زیاد نکنید به کسیم بی احترامی نکنید حق با فروش فوق العاده بهمن هست که حقشون داره ضایه میشه شما باید تن به تک نمی دادی حالا که دادی منتظر بنزین 45هزاری تا 70باش اون دوگانتم که سوزوندی تو بازار میدن به قیمت بالا حالا بیاد بگید نه بنزین گران نمیشه خودتونه دلگرم کنید به چس بهس های الکی
علی 31تیر ماه : با سلام من دیروز پلاک شده گفتن سایت فارس آماده حمل هست خواستم از کسانی که اطلاع دارم بپرسم سایت فارس دریچه سیمی یا برقی کسی اطلاع داره
ساینا دوگانه 27 اسفند : 23 ایفند
محمد : من پیش فروش بودم دی ماه. 12 تکمیل وجه. سخا بعد تعطیلات با تماس نمایندگی فرستادم براشون. وای امروز ساعت 12 فکتور شدم
سورن : ماشین من از 21بارگیری شده ولی خبری از ماشین نیست