ادامه سناریوی تعدیل نیرو در شرکت‌های واردکننده خودرو/ تبعات ممنوعیت واردات خودرو رو به افزایش

 

ادامه سناریوی تعدیل نیرو در شرکت‌های واردکننده خودرو/ تبعات ممنوعیت واردات خودرو رو به افزایش

 
سناریوی تعدیل نیروهای انسانی که از بهار امسال و به ویژه از اوایل تابستان در شرکت‌های خودرویی و وابسته همچون شرکت‌های واردکننده خودرو، قطعه‌سازان و سایر فعالان خودرویی کلید خورد، گویا هنوز ادامه دارد، چرا که هنوز درهای واردات خودرو روی واردکنندگان بسته است و آن ها راهی جز تعدیل نیرو ندارد.
زمزمه‌های تعدیل نیرو شرکت‌های وابسته به صنعت خودرو از جمله شرکت‌های واردکننده خودرو، قطعه سازان، لیزینگ‌ها و تولیدکنندگان لوازم یدکی خودرو و غیره از بهار امسال و همزمان با افزایش نرخ ارز و خروج آمریکا از برجام آغاز شد و از ابتدای تابستان تاکنون اما شدت بیشتری گرفت؛ به گونه‌ای که از میان 14 هزار نیروی فعال در بخش واردات، تاکنون سه هزار نفر تعدیل نیرو شده و احتمال تعدیل نیروی سه هزار  نفر دیگر در وجود دارد.
 
حال پرسش اینجا است که آیا در مدت زمان باقی مانده ( 29 روز) به اجرای تحریم‌های نفتی، تعدیل نیروها در شرکت‌های واردکننده خودرویی به دلیل نبود خودرویی جهت عرضه به خریداران و کاهش خدمات پس از فروش و سایر خدمات این شرکت‌ها، شدت می‌گیرد و یا تا آن زمان دولت چاره‌ای برای تعدیل شدگان صنعت خودرو و باز شدن درهای واردات خودرو به کشور، می‌اندیشد؟
 
 
ماجرای تعدیل نیروها از کجا آغاز شد
 
با افزایش نرخ ارز از بهار امسال و زمزمه‌های خروج آمریکا از برجام و تشدید نگرانی‌ها از بسته شدن ثبتارش و کاهش تعداد خودروهای وارداتی، برخی شرکت‌های واردکننده خودرو دست به کار شدند و برخی نیروهای انسانی خودرو را تعدیل کردند. اما سوم تیرماه وزیر صمت آب پاکی را روی دست واردکنندگان ریخت و به کلی واردات خودرو به کشور را ممنوع کرد. از همان روز نیز بسیاری از شرکت‌های واردکننده خودرو که فروش خوبی از خودروهای شرکت طرف قراردادشان در ایران داشتند، احساس خطر کردند و به تدریج از تعداد پرسنل خود کاستند. 
 
برخی دیگر از شرکت‌ها اما دست نگه داشتند تا شاید اوضاع کمی بسامان شود، اما با گذشت یکماه از ممنوعیت واردات خودرو، دور جدید تحریم‌های آمریکا با محوریت تشدید محدودیت‌ها برای صنعت خودرو ایران آغاز و تعدادی از شرکای قدیمی خارجی از صنعت خودروسازی ایران خداحافظی کردند. 
 
پس از رفتن فرانسوی‌ها با نمایندگانشان همچون رنو و پژو، تعداد زیادی از شرکت‌های واردکننده و شاید بتوان گفت از جمله بزرگترین آن‌ها مجبور به تعدیل نیروهایی با تعداد بالا شدند. در مقابل برخی دیگر از شرکای خارجی به محض احساس خطر نیز زیر قول و قرارشان با ایران زدند و نیامده رفتنی شدند و صنعت خودرو رو به رشد ایران ماند و چند شرکت چینی و خودروساز داخلی که دیگر نه از قراردادهای جدید خبری است و نه جوینت ونچری باقی مانده است. 
 
 
آمارها از تعدیل نیروی شش هزار نفر می گویند 
 
آمارهای تعدیل نیرو در بخش واردت خودرو از ابتدای امسال تا شهریورماه امسال، حدود سه هزار نفر عنوان شده است وبه گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در صورت باز نشدن واردات خودرو، این آمار تا پایان سال جاری به شش هزار نفر خواهد رسید.
 
حال با اشاره به اجرای دور دیگری از تحریم های آمریکایی همچون تحریم های نفتی از 13 آبان ماه و ادامه ممنوعیت واردات خودرو، ممنوعیت ترخیص حدود  20 هزار خودرو از ابتدای تابستان امسال تاکنون، تحمیل حدود شش هزار نیروی بیکار به صنعت خودرو در آینده نزدیک چه بلایی بر سر صنعت خودرو می آید؟ آیا باید ایران به طور کلی با واردات خودرو خداحافظی کند؟ 
 
پیش تر مهدی دادفر- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به خودروکار گفته بود که بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی انجمن وارد کنندگان خودرو به وزارت کار، تا اوایل شهریورماه بالغ بر 3200 نفر در بخش شوروم و خدمات پس از فروش شر کت های وارد کننده خودرو تعدیل نیرو شده اند؛ اکنون با ادامه روند فعلی از ممنوعیت واردات خودرو و بسته بودن درهای واردات خودرو به کشور، تعداد بیکاران و تعدیل نیروهای این بخش به شش هزار نفر نیز خواهد رسید. 
 
او این را هم گفته بود که تا چند ماه آینده شرکت های وارد کننده خودرو همگی به شرکت هایی صرفا ارائه دهنده خدمات پس از فروش تبدیل خواهند شد. 
 
اکنون علاوه بر رصد بازار و افزایش بی رویه قیمت خودروهای وارداتی در بازار و همچنین مشاهده تعدیل نیروهایی یکی پس از دیگری در شرکت های واردکننده و نمایندگی ها، هرچه از ادامه روند بسته بودن ثبتارش و ممنوعیت واردات خودرو می گذرد، ضررها و تبعات منفی از کنار این تصمیم بیش از پیش گریبان واردکنندگان را می گیرد و آن ها را زمین گیر تر می کند. 
 
با گذشت دوماه از دور جدید تحریم های آمریکا(16 مردادماه) بر سر راه صنایع ایران و تحکیم تحریم ها حدود یکماه آینده (13 ابان ماه)، آیا فرصتی برای جبران تعدیل نیروهای  هزاران نفری در صنعت خودروسازی باقی مانده است و یا اینکه صنعت خودروسازی ایران به ویژه بخش واردات خودرو، باید خودرو را برای روزهای سخت تر آماده کند و لباسی از جنس خودروهای تولیدی اش بر تن کند تا شاید فشار حاصل از عدم واردات خودرو بازارش را درگیر آسیب بیشتر نکند. آیا اصلا صنعت خودروسازی داخلی توان جبران خساران ناشی از نبود واردکنندگان و ورود خودروهای خارجی و رقابت آن ها با خودروهای داخلی را دارد یا خیر؛ باید به تولید انحصاری خود ادامه دهد؟ 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارادستی فروردین : ن‌بایدبریدسایت نگاکنید
تارا تیتانیومv4 : کلاه سرت رفته بنده خدا اون پول رو اگه پارسال میدادی لبو، الان ۴میلیارد کاسب بودی
سهند دی ماه : والا فقط ماشین رو بدن پارسال تابستون هیچ شد عیدمون هیچ شدتابستون امسال حداقل ابرومون پیش بچه ها حفظ بشه خداازشون‌نگذره شدیم‌گاو پیشونی سپید همه هی میگند چی شد چی شد ... خدارو خوش میاد کاش اینا به کارما اعتقاد داشتند خداانءشاالله جوابشونو بده ماسهند رو یه جور. اطلس رو ازمهرپارسال یه جور کوییک و ساینا وشاهین یه جور درکمال پررویی بیان باز فروش بزارند ادم گریه اش میگیره انءشاالله بزودی تحویل بگیرید وچرخ ماشین هاتون بچرخه❤️
ساسان : چوپان دروغگو یک دروغ گفت وتوکتابها هرسال ازش یاد میکنن....من نمیدونم درمورد اینها چی باید بنویسن وکجا....دیگه به چشم‌های خودم هم اعتماد ندارم..
الهام x5 آذر : من نقدی پرداخت کردم و همون روز شاسی و فاکتور باهم شد. امروز هم بیمه سبز شد. نمایندگی بهم گفت تا سه ماه بعد ماشین رو میدن. ولی امیدوارم همینطور که تند تند پروفایل داره سبز میشه ادامه پیدا کنه و به قول شما تا اواخر خرداد ماشین دستمون باشه
هادی : آقایون سلام من تحویل خرداد است سه ماهه بوده آیا همان 3 ماه تحویل میدن یا دیرتر
شاهین اتومات cvt : سلام کسانی که تکمیل وجه و سخا تاریخ یکم اسفند هستن. اگر فاکتور شدن اطلاع رسانی کنن. انگار آذر ماه دیگه همه تموم شدن. از آذر تا ۱ اسفند هیچ دعوتنامه و هیچ تکمیل وجهی نبوده.
مهدی فتحی حاجی آقایی ۶۶۵۰ : سلام و عرض ادب خدمت همه بنده پارسال به آقای ع،ا،ف مبلغ ۱/۵ میلیارد تومان پول دادم و تا کنون ۳ میلیارد تومان بهم پس داده،خدا به مالش برکت دهد
شاهین ۱۳ آدر : من ۹۰ روزه فروش فوری هستم ۱۳ آذر هنوز فاکتور نشدم .
مهدی فتحی حاجی آقایی : سلام عرض ادب خدمت دوستان بنده پارسال ۱/۵ میلیارد تومان پول دادم رفیقم همین وقتا بود ،الان ۳ تومن بهم پس داده ،دمش گرم خدا به مالش برکت بده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا اتومات تحویل خرداد : سلام برای منم 3 روزه روی صدور اسناده . 2 تا پرینت میخوان بگیرن 3 روزه نگرفتن
207پانا تحویل 20 خرداد : منم همین شرایط دارم فاکتور نشدم
فرزانه : فک میکنم بخاطر اون 42 درصد سهام سایپا که فعلا بی صاحابه ماشینارو نمیدن چون خر تو خرشده. منتظرن ببینن کی میخره.
احمد : نقره ای تیتانیوم 18 اسفند موعد تحویلم بود امروز فاکتور شد.
رانا تیر : ببخشید من میخواستم گمراهتون کنم. متاسفانه این خبر واقعیت داره موتور جدید رانا 1800 هستش مدل پلاس پژویی قدیمی و همچنین قیمت جدیدش حدود 790 م تومان کارخانه و افزایش نجومی قیمت
سیدقلیچ : افزایش قیمت نداریم اصلا .خیالتون تخت.تازه افزایش خورده کوییک 439بود شد 445سایت رسمی یایپا رو همیشه چک کنید مزخرف بعضیارو گوش ندید.این توحیدیادمه 402هم که برای ساینا دوگانه اینجا بودم بود چند باراسمشو عوض کردد.ما ازنوع جمله بندی ها و نگارش کلمات میشناختیمش یک عوضی به تمام معنا.الاف بیکار
حسن : شما زیر پست همه ی ماشینا این جمله رو گفتی. از کجا شارژ میشی
اطلس مهر : سلام و ارادت به نظرتون بعد از فاکتور کردن چقدر طول می کشه تحویل بدن؟ فاکتور نشدم سواله فقط
محمد 19مهر : همون 19مهر احراز سکونت 19مهر خورده بود تو سیستم
میثم : سلام خبری از فاکتور سورن دوگانه آخر اردیبهشت نشده؟؟ کسی هست که بعد تبدیل به مخزن بزرگ فاکتور شده باشه؟؟؟؟