ادامه سناریوی تعدیل نیرو در شرکت‌های واردکننده خودرو/ تبعات ممنوعیت واردات خودرو رو به افزایش

 

ادامه سناریوی تعدیل نیرو در شرکت‌های واردکننده خودرو/ تبعات ممنوعیت واردات خودرو رو به افزایش

 
سناریوی تعدیل نیروهای انسانی که از بهار امسال و به ویژه از اوایل تابستان در شرکت‌های خودرویی و وابسته همچون شرکت‌های واردکننده خودرو، قطعه‌سازان و سایر فعالان خودرویی کلید خورد، گویا هنوز ادامه دارد، چرا که هنوز درهای واردات خودرو روی واردکنندگان بسته است و آن ها راهی جز تعدیل نیرو ندارد.
زمزمه‌های تعدیل نیرو شرکت‌های وابسته به صنعت خودرو از جمله شرکت‌های واردکننده خودرو، قطعه سازان، لیزینگ‌ها و تولیدکنندگان لوازم یدکی خودرو و غیره از بهار امسال و همزمان با افزایش نرخ ارز و خروج آمریکا از برجام آغاز شد و از ابتدای تابستان تاکنون اما شدت بیشتری گرفت؛ به گونه‌ای که از میان 14 هزار نیروی فعال در بخش واردات، تاکنون سه هزار نفر تعدیل نیرو شده و احتمال تعدیل نیروی سه هزار  نفر دیگر در وجود دارد.
 
حال پرسش اینجا است که آیا در مدت زمان باقی مانده ( 29 روز) به اجرای تحریم‌های نفتی، تعدیل نیروها در شرکت‌های واردکننده خودرویی به دلیل نبود خودرویی جهت عرضه به خریداران و کاهش خدمات پس از فروش و سایر خدمات این شرکت‌ها، شدت می‌گیرد و یا تا آن زمان دولت چاره‌ای برای تعدیل شدگان صنعت خودرو و باز شدن درهای واردات خودرو به کشور، می‌اندیشد؟
 
 
ماجرای تعدیل نیروها از کجا آغاز شد
 
با افزایش نرخ ارز از بهار امسال و زمزمه‌های خروج آمریکا از برجام و تشدید نگرانی‌ها از بسته شدن ثبتارش و کاهش تعداد خودروهای وارداتی، برخی شرکت‌های واردکننده خودرو دست به کار شدند و برخی نیروهای انسانی خودرو را تعدیل کردند. اما سوم تیرماه وزیر صمت آب پاکی را روی دست واردکنندگان ریخت و به کلی واردات خودرو به کشور را ممنوع کرد. از همان روز نیز بسیاری از شرکت‌های واردکننده خودرو که فروش خوبی از خودروهای شرکت طرف قراردادشان در ایران داشتند، احساس خطر کردند و به تدریج از تعداد پرسنل خود کاستند. 
 
برخی دیگر از شرکت‌ها اما دست نگه داشتند تا شاید اوضاع کمی بسامان شود، اما با گذشت یکماه از ممنوعیت واردات خودرو، دور جدید تحریم‌های آمریکا با محوریت تشدید محدودیت‌ها برای صنعت خودرو ایران آغاز و تعدادی از شرکای قدیمی خارجی از صنعت خودروسازی ایران خداحافظی کردند. 
 
پس از رفتن فرانسوی‌ها با نمایندگانشان همچون رنو و پژو، تعداد زیادی از شرکت‌های واردکننده و شاید بتوان گفت از جمله بزرگترین آن‌ها مجبور به تعدیل نیروهایی با تعداد بالا شدند. در مقابل برخی دیگر از شرکای خارجی به محض احساس خطر نیز زیر قول و قرارشان با ایران زدند و نیامده رفتنی شدند و صنعت خودرو رو به رشد ایران ماند و چند شرکت چینی و خودروساز داخلی که دیگر نه از قراردادهای جدید خبری است و نه جوینت ونچری باقی مانده است. 
 
 
آمارها از تعدیل نیروی شش هزار نفر می گویند 
 
آمارهای تعدیل نیرو در بخش واردت خودرو از ابتدای امسال تا شهریورماه امسال، حدود سه هزار نفر عنوان شده است وبه گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در صورت باز نشدن واردات خودرو، این آمار تا پایان سال جاری به شش هزار نفر خواهد رسید.
 
حال با اشاره به اجرای دور دیگری از تحریم های آمریکایی همچون تحریم های نفتی از 13 آبان ماه و ادامه ممنوعیت واردات خودرو، ممنوعیت ترخیص حدود  20 هزار خودرو از ابتدای تابستان امسال تاکنون، تحمیل حدود شش هزار نیروی بیکار به صنعت خودرو در آینده نزدیک چه بلایی بر سر صنعت خودرو می آید؟ آیا باید ایران به طور کلی با واردات خودرو خداحافظی کند؟ 
 
پیش تر مهدی دادفر- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به خودروکار گفته بود که بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی انجمن وارد کنندگان خودرو به وزارت کار، تا اوایل شهریورماه بالغ بر 3200 نفر در بخش شوروم و خدمات پس از فروش شر کت های وارد کننده خودرو تعدیل نیرو شده اند؛ اکنون با ادامه روند فعلی از ممنوعیت واردات خودرو و بسته بودن درهای واردات خودرو به کشور، تعداد بیکاران و تعدیل نیروهای این بخش به شش هزار نفر نیز خواهد رسید. 
 
او این را هم گفته بود که تا چند ماه آینده شرکت های وارد کننده خودرو همگی به شرکت هایی صرفا ارائه دهنده خدمات پس از فروش تبدیل خواهند شد. 
 
اکنون علاوه بر رصد بازار و افزایش بی رویه قیمت خودروهای وارداتی در بازار و همچنین مشاهده تعدیل نیروهایی یکی پس از دیگری در شرکت های واردکننده و نمایندگی ها، هرچه از ادامه روند بسته بودن ثبتارش و ممنوعیت واردات خودرو می گذرد، ضررها و تبعات منفی از کنار این تصمیم بیش از پیش گریبان واردکنندگان را می گیرد و آن ها را زمین گیر تر می کند. 
 
با گذشت دوماه از دور جدید تحریم های آمریکا(16 مردادماه) بر سر راه صنایع ایران و تحکیم تحریم ها حدود یکماه آینده (13 ابان ماه)، آیا فرصتی برای جبران تعدیل نیروهای  هزاران نفری در صنعت خودروسازی باقی مانده است و یا اینکه صنعت خودروسازی ایران به ویژه بخش واردات خودرو، باید خودرو را برای روزهای سخت تر آماده کند و لباسی از جنس خودروهای تولیدی اش بر تن کند تا شاید فشار حاصل از عدم واردات خودرو بازارش را درگیر آسیب بیشتر نکند. آیا اصلا صنعت خودروسازی داخلی توان جبران خساران ناشی از نبود واردکنندگان و ورود خودروهای خارجی و رقابت آن ها با خودروهای داخلی را دارد یا خیر؛ باید به تولید انحصاری خود ادامه دهد؟ 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیدkmc J7 ثبت نام فروردین : سلام دوستان منم 23فروردین ثبت نام کردم 12شهریور تکمیل وجه 17شهریور شاسی 18شهریور بیمه 5مهرماه پلاک هنوز ماشین تحویل ندادن دوستانی که j7ثبت نام کردن اعلام وضعیت کنن
x5 رامین : منم شرایط شما رو دارم. دقیقا 28 اسفند ثبت نام کردم.
جعفر کلهری شاهین پلاس اردیبهشت 15 : سلام خدمت دوستان چشم انتظار دوستان ماهایی که تکمیل وجه اردیبهشت هستیم آیا پیامک برا کسی اومده که ماشین رو تبدیل کنه به ماشین دیگه؟ ای سوال رو میپرسم به این خاطره چون من حواله رو خریدم ممنون میشم جواب بدین
cvt : چیزی که مشخص است تا چند ماه آینده فاکتور cvt نخواهیم دید دیگه بستگی به صبر یا نیازتان به ماشین دارد.
J7فروردبن : سلام چقد دیر کارات انجام شده بنده 25فرودین ثبت نام 16شهریور تکمیل وجع 20شهریور شاسی بیمه22 شهریور 5مهر پلاک تا الان هم که ماشین ندادن میگن تو صف بارگیریه
شاهین Cvvt : داداش کل ماشینا ایرانی همینن از تاراش گرفته تا دنا
شاهین G : داداش اینو از سایپا بپرس نه ما
حسن : لطفاً شفاف اعلام کنید تا چه تاریخ از تکمیل وجه شاهین جی رو فاکتور کردید ومالقی کی تحویل میدید.ممنون
شهریور شاهین : سلام خوب نتیجه چی شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساندور من کجاست : سلام پارس خودرو چه فشاری آورد که مجبور شدید حواله را بفروشید منظور از اینکه وقتی نداریم چی است ؟
اتحاد رمز پیروزی : مثبت خیلی شد اینجوری پیش بری کلا سایپا رو نابود میکنی آفرین هر موقع مثبت هزارتا شد فاکتور شدی
24بهمن : دوستان کسی نمیدونه چرا فوقالعاده24بهمن پلاک نمیشه؟
فروش فوق العاده 207 سقف فلز قالپاق : ان شالله همگی بزودی تحویل بگیرید واریز 26 مرداد تحویلی هم 24 ابان بودم که زودتر تحویل گرفتم .طرح ماداران .موتور همون موتور تیوفایو قدیم .کد کلاس 60028 با قالپاق رو 12 مهر همی شنبه دیروز تحویل گرفتم از بندرلگه
اطلس اذر : تا وقتی که یک روز واسه خودمون وقت نمیزاریم بریم جلو سایپا توقع داریم اونا واسه ما کاری بکنند یه روز وقت بزارید بیایید نتیجه میگیرید حداقل فردا دلت نمی سوزه پیش وجدان خودت اینا که وجدان ندارن
سعید : سلام. من زنگ زدم گفتن تا 12م خرداد ، فکر کنم هر کی زنگ میزنه یه تاریخ الکی میگن
اکستند : هنوز یکماه نشده دو هفته پیش ثبت نام کردم شما چی؟؟
رانا : سلام ،تا چه تاریخی فاکتور شده؟؟؟واریزی های هفته پیش کی فاکتور میشن؟؟؟؟
ضد سایپاچی : نه عزیزم شنبه شما سرکاری اونموقع داری انبار سایپا رو جارو میکنی ما پنجشنبه میایم بالاسرتون 😉
اتومات دی : سلام من هم منتظرم خبر نداری کی دعوت نامه کی میاد