هیاهوی احیای کارت سوخت بر سر راه نرخ گذاری بنزین

 

هیاهوی احیای کارت سوخت بر سر راه نرخ گذاری بنزین

 
گرچه زمزمه های احیای مجدد کارت سوخت از نیمه های بهمن سال گذشته آغاز شده بود، اما از حدود دو هفته گذشته علاوه بر بهارستانی ها، دولت نیز به صرافت افتاده است تا کارت های سوخت را احیا کند. حال باید دید که سازمان های متولی همچون ستاد سوخت، شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و در نهایت وزارتخانه نفت تا چه میزان در اجرای این طرح عظیم آمادگی دارند؛ چرا که برای احیای مجدد کارت های هوشمند سوخت، ابتدا باید زیرساخت های لازم همچون آمادگی جایگاه ها جهت نوسازی و بهسازی دستگاه ها، صدور مجدد کارت های سوخت برای فاقدان این کارت ها و سایر ملزومات فراهم شود. 
 
از سویی دیگر، همانند سال 86، میزان مصرف سوخت برای خودروهای سواری و سنگین، ناوگان حمل و نقل عمومی و غیره بر حسب متوسط مصرف برآورد و اعلام شود تا دیگر مشکلاتی همچون فروش سهمیه سوخت توسط دارندگان خودروهای ناوگان عمومی به وجود نیاید.  
 
از این رو پرسش اصلی این جا است، در شرایطی که پلکانی شدن قیمت سوخت و افزایش احتمالی نرخ سوخت و بنزین دو نرخی مطرح است و از سویی دیگر افزایش کیفیت سوخت تولیدی زمزمه می شود، آیا احیای مجدد این طرح امکان پذیر و یا با موفقیت اجرایی می شود؟ 
 
در همین زمینه مهدی نیکدار- رییس ستاد حمل و نقل سوخت - به خبرنگار می گوید: « قطعا در شرایط فعلی این طرح مثبت ارزیابی می شود چرا که مهمترین حسن آن، جلوگیری از قاچاق سوخت است. البته باید تا زمان مشخص شدن تکلیف نرخ پلکانی و تعیین تکلیف وضعیت اقشاری که خودرو و مصرف بنزین ندارند نیز مشخص شود». 
 
او ادامه می دهد: « اکنون اگر این طرح همانند دوره اجرایی شود، احتمال استفاده مجدد از کارت های قبلی فراهم خواهد بود، اما باید پیش از هر اقدامی منتظر تصمیم نهایی نهادهای متولی بود». 
 
نیکدار در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان آمادگی جایگاه های سوخت کشور برای اجرای مجدد این طرح تاکید می کند: « در ابتدا باید اجرای این طرح، نحوه و زمان آن مصوب شود تا پس از مشخص شدن اوضاع، رسیدگی به وضعیت جایگاها ها پیگیری شود. چرا که در وهله اول مهم است که بدانیم این طرح تا چه میزان به کاهش قاچاق و مدیریت مصرف کمک می کند». 
 
رییس ستاد سوخت تصریح می کند:« گرچه اکنون زمزمه هایی در زمینه احیای مجدد کارت های هوشمند سوخت وجود دارد، اما هنوز موضع محکم و پاسخ روشنی از سوی دولت دیده نشده است. از طرفی دیگر باید ابتدا همه جوانب بازنگری شود که چه میزان کارت سوخت جدید نیاز است و وضعیت تعمیر و نگهداری دستگاه ها در جایگاه ها چگونه است». 
 
نگاهی به کارنامه کارت سوخت از 86 تا 95 
 
ساعت 24  سی و یکم اردیبهشت ماه 86 فروش بنزین در تمامی جایگاهها تنها با ارائه کارت هوشمند سوخت و با قیمت هر لیتر 1000 ریال عرضه شد. خبری که بسیاری آن را تا لحظه اجرا جدی نگرفته بودند اما درست پس از اجرای این طرح، مجبور به استفاده از کارت های سوخت سهمیه ای شدند؛ چرا که از آن زمان به بعد رسما استفاده از بنزین منوط به داشتن کارت هوشمند سوخت بود. 
 
این رویه در ماه های ابتدایی با نظرات موافق و مخالف زیادی همراه بود، برخی مصرف کنندگان در همان روزهای ابتدایی ماه سهمیه شان تمام می شد و به سراغ رانندگان تاکسی می رفتند ورانندگان تاکسی هم که راهش را یاد گرفته بودند، بنزین سهمیه ای را با هزینه های بیشتر به رانندگان سواری می فروختند. زیرا میزان سوخت شارژ شده در کارت های هوشمند برای خودروهای سواری شخصی بنزین سوز ماهانه 100 لیتر، خودروهای سواری شخصی دوگانه سوز 30 لیتر و موتور سیکلت ها نیز 30 لیتر بود. از این رو این میزان برای برخی سواری ها کفاف نمی داد و آن ها مجبور به خرید بنزین ازاد از تاکسی ها بودند. 
 
با این حال اما این طرح ادامه یافت و در نهایت در بهار 93 نرخ بنزین که مدتی قبل دو نرخی شده بود، از سوی دولت به میزان 1000 تومان تک نرخی اعلام و مقرر شد بنزین کارت های سوخت نیز بادو نرخ 700 تومانی دریافت شود. پس از اینکه بسیاری از مصرف کنندگان بنزین را به صورت آزاد و با نرخ 1000 تومان مصرف می کردند و علنا کارت های سوخت از سکه افتاده بود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رسیدگی به لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1395 با حذف بند «ح» تبصره  14 قانون بودجه 1395 با حذف کارت سوخت موافقت کردند و عملا بنزین سهمیه ای با قیمت لیتری 700 تومان در شهریورماه سال 95 جای خود را به بنزین تک نرخی با قیمت آزاد لیتری 1000 تومان داد و به نوعی پرونده کارت های سوخت بسته شد. 
 
حالا با گذشت دو سال، دوباره سر و کله ی کارت های سوخت پیدا شده است. البته بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران در این بخش بر این باورند که احیای مجدد کارت های سوخت، علاوه بر اینکه به نفع مصرف کنندگان است، به نفع مدیریت مصرف سوخت کشور و در نهایت محیط زیست کشور است؛ چرا که از برخی ترددهای غیر ضروری با خودروی شخصی جلوگیری می شود. البته نقدهایی نیز در این میان وارد است، به گونه ای که برخی کارشناسان محیط زیست و شهری نیز می گویند که اگر دولت می خواهد مردم استفاده کمتری از وسایل نقلیه شخصی داشته و برای حفظ محیط زیست به ویژه در نیمه دوم سال تلاش کنند، در ابتدا باید نوسازی و بهسازی ناوگان عمومی به درستی اجرایی شود تا میل استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش یابد. 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کارت سوخت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

شهروند
0

معمولا افرادی که خورو دارند دستشان به دهنشان میرسد ، اما بنزین به قیمت آب معدنی (آب بسته بندی شده) به فروش میرسد و در عوض قیمت برق و گاز مرتب افزایش می یابد !!!
کی به کیه ، کشور ملوک الطوایفی است !!
11:31  1397/07/25
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین من کو : سلام شاهی جان قربون اسمت برم وقتی متن را تایپ کردی ارسال را که زدی یه تایید میاد تایید کن بعد از صفحه خارج شو بعد چند دقیقه وارد بشی متن نشسته تو گروه عزیزم دوست داریم از فرمایشات شما فیض میبریم تشکر
شاهین پلاس : آقای سبحان باز اشتباه کردی ،سود تاخیر ۱۲ درصد است نه ۱۶ درصد که نوشتی.قرارداد را دقیق نخواندی.ضمنا خودرویی که کمپانی سند بزند،اصلا هزینه نقل و انتقال ندارد!!!!( نقل و انتقال اسمش روی خودش هست،برای خودروی دست دوم است ،که به دیگری میفروشید و در محضر میگیرند)...اطلاعاتت خیلی ضعیف است.
سجاد : درود بر همگی اینجوری نمیشه که همش صبر وانتظار بکشیم بیاین بریم سایپا کارخونه اونجا بشینیم تا ماشینامونوبدن
فیروز x5 : خودرو پلاک شده تاریخ پست مدارک 1404/4/11 در قسمت مشخصات سایت ثبت شده کسی میدونه کی خودرو تحویل میشه ممنون میشم
X5 : 22آذر ثبت نام کردیم تحویل31اردیبهشت بود تازه 20خردادشاسی شد امروز تازه پلاک شد کی به دستم میرسه نمیدونیم
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
تجمع گسترده : تاریخ تجمع سشنبه ۱۷ تیر ماه صبح ساعت ۹ همه بیایین دوستان شاهین g که الان رفته توی ۸ ماه واریز وجه به ولله تجمع نکنیم تا ۳ ماه دیگه هم نمیدن لطفا اطلاع رسانی کنید همه ۱۷ تیر بیان همه از جاهای دور و نزدیک
شاهههههین : توروخدا یکی جواب منو بده خیلی استرس دارم اصلا نمیدونم چرا همچین اشتباهی کردم همچین خریتی کردم آذر ماه300میلیون پول ریختم برای دعوتنامه شهریور1404 الان به خودم اومدم که چه خبطی کردم برای وجه دومش باید ماشین زیر پامو بفروشم . که بینم اونم کی تحویل بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : خودنمایندگی میگه فقط باتجمع اعتراضی به هدف خود میرسید میگه از صبر مشتری داره سواستفاده میکنه هیچ نظارتی نیست هرطور دوست داره بامشتری برخود میکنه
فروش فوق العاده7بهمن : عزیزم شما یا سواد اقتصادی ندارید شرکت طبق یه قراردادی گفته من به شما ماشین میدم 3ماه و بابت همین هم ما پذیرفتیم چرا فقط یه چیزی می‌نویسی الکی
صولت قشقایی : منم حتمأ میام خسته شدم از بی مسولیتی شرکت سایپا مردمو شرکت چی فرض کرده هرچی تونسته افزایش قیمت داده بیخیال نباشید امروز وفردا کنید اینقدر دس دس نکنید دیدار ما دوشنبه صبح جلو شرکت بی دروپیکر سایپا
تیگو8 : مبارک باشه شما برای کدام شهر بودید
هرسین : سلام 18 خرداد پانا فولادی طرح مادران واریز بیستم زنگ زدم نمایندگی ایران خودرو گفت دیروز فاکتور شده پانزده ملیون سود تاخیر سایت خودم بالا نمیاره ایشالاه که همگی فاکتور بشین بچه ها
فروش فوری 7 بهمن : فروش فوریا بهمن ساینا مشتریای،شرکت فردا موتور تجمع کردن همه جا گذاشتن
کوئیک جی ایکس ال تحویل خزداد : هیچ خیر خواهی نیست بگه کوئیک جی ایکس ال توی سال 1404 تکمیل وجه کرده و فاکتور شده
تیگو 8 اسفند : شما کدوم شهر تشریف دارید ؟
ترامپ قمار باز : اخه مرد مومن تو فکر میکنی سایپا خصوصیه و از دولت جداست؟😄مدیرانش دولت انتخاب میکنه .بیش از نصف سهام داران بزرگش در بدنه دولت هستن.دل خجسته ای داری
ساینا : شما هم میاین که نزدیک ببینیمتون؟؟