پیش‌بینی شش ماهه صنعت خودرو/ نیاز به تغییر رویکرد در صنعت خودروسازی

 

پیش‌بینی شش ماهه صنعت خودرو/ نیاز به تغییر رویکرد در صنعت خودروسازی

 
آمار و ارقام از آنچه در نیمه نخست سال بر صنعت خودروسازی گذشته است نشان از روند نزولی تولید و واردات خودرو دارد که این آمار در دراز مدت برای صنعت خودرو ایران کمی نگران کننده خواهد بود. از این رو بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که شاید نیمه باقی مانده امسال نیز همین روند ادامه یابد، اما مدیر عامل پیشین سایپا می گوید با کمی تغیر رویکرد در صنعت خودروسازی می توان مشکلات پیش پای این صنعت را کاهش داد. حال پرسش اینجا است که این تغییر رویکردها چگونه اجرایی خواهند شد؟
گرچه گوشزد کردن مدام آمار تولید و واردات خودرو در نیمه نخست امسال در عمل کاری از پیش نخواهد برد، اما شاید بتواند تجربه ای برای عدم تکرار آن برای باقیمانده سال 97 باشد. چرا که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو بر این باورند که اگر روال ممنوعیت واردات در کشور تا پایان امسال ادامه یابد و در مقابل روند تولید خودرو که این روزها هم با نوسانات نرخ ارز و هم کمبود قطعات خودرویی مواجه است، ادامه داشته باشد، حال و روز صنعت خودرو برای سال 98 بسیار سخت تر از امسال خواهد بود. 
 
از سویی دیگر این اقدامات، صنعت خودروسازی را از سند چشم انداز صنعت خودرو و آنچه نگارش شده بود باز می دارد و تعطیلی بنگاه های اقصادی دخیل در صنعت خودروسازی را به سمت سرازیری تعدیل نیرو و تعطیلی کامل سوق می دهد. 
 
با این حال اما برخی کارشناسان و مدیران فعال در این صنعت بر این باروند که حتی در همین شرایط هم نباید پا پس کشید و حتی با سخت ترین شرایط باید روند تولیدات را ادامه داد. 
 
سعید مدنی- کارشناس صنعت خودرو و مدیر عامل پیشین سایپا در همین زمینه به خبرنگار خودروکار می گوید: « قطعا امسال سال سختی برای خودروسازان داخلی بوده است. اما باید تلاش را مضاعف کنند و با افزایش تولید، کمبودها را جبران کنند چرا که هم دانش فنی و هم توان نیروی انسانی قابلی وجود دارد».
 
او می افزاید: « درست است که امسال شرکای خارجی از ایران رفتند، اما مهم آن است که سهم شرکای خارجی در تولیدات سالانه خودرو حدود 20 درصد بوده و حالا خودروسازان می توانند با تلاش مضاعف کمبود و نبود تولیدات شرکا را جبران کنند». 
 
به گفته مدنی، بهتر است تولیدات خودروسازان داخلی برای نیمه دوم امسال و سال آینده با تمرکز بر افزایش تولیدات داخلی یعنی محصولات کلاسیک و سنتی باشد. 
 
مدیرعامل پیشین سایپا در ادامه تصریح می‌کند: « گرچه در حال حاضر تولیدات خودروسازان داخلی تحت تاثیر نوسانات ارزی است، اما باید دقت کرد که تولیدات آن‌ها به تحریم‌ها وابسته نیست». 
 
او با بیان راهکاری در زمینه گذر از شرایط سخت خودروسازی در دوران تحریم‌ها می افزاید:« بهتراست فعلا تمرکز روی خودروهای کلاسیک با پلتفرم های داخلی باشد؛ زیرا در زمینه تولیدات داخلی وابستگی به سایر کشورها چندان زیاد نیست». 
 
مدنی با بیان اینکه اکنون زمان تقویت تولید داخلی بر پلتفرم‌های موجود است؛‌ اظهار می‌کند:«در این زمان است که می توان همچون گذشته، توان صادراتی را تقویت کرد چرا که طی سال‌های اخیر صادرات خودرو موفق بوده است».
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند:« گرچه نیمه نخست امسال میزان تولیدات خودرو آنگونه که انتظار می رفت نبوده است، اما من معتقدم در پنج ماهه باقی مانده تا پایان سال خودروسازان توان جبران کمبودها را دارند». 
 
او ادامه می‌دهد:« در رابطه با سال آینده نیز باید بتوانیم با استفاده از پلتفرم های موجود، تولیدات کلاسیک‌ها و سنتی‌ها را البته با روش روز ادامه دهیم تا خلاء حضور شرکای خارجی در تولیدات داخلی جبران شود». 
 
مدنی در پاسخ پرسشی مبنی اینکه آیا صنعت خودروسازی و بازار خودرو همچنان کشش تولید و فروش محصولات سنتی و کلاسیک را دارد یا خیر؛ اظهار کرد: « بله. هم کشش دارد و هم توان. چرا که پلتفرم های داخلی چندان گران قیمت نیستند و می توانند جایگزین خودروهای قدیمی همچون پراید و پژو405 شوند». 
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می ‌کند:« برای جبران کمبودها در صنعت خودروسازی، باید تغییر رویکرد ایجاد کرد و و با کارکردن روی پلتفرم‌های قدیمی داخلی و بهبود کیفیت آن‌ها، دیگر به خارجی‌ها وابسته نباشیم».
 
 او می افزاید:« گرچه حضور خارجی‌ها و برندهای مطرح خودروسازی جهانی به نفع صنعت خودروسازی ایران است، اما در شرایط فعلی می توان از پتانسیل شرکت های طراحی و مهندسی در زمینه های استایل و پلتفرم خودرو، گیربکس، مراکز تحقیق و توسعه و بخش های پرس کاری بهره گرفت». 
 
به گفته مدنی، حتی می توان از کمک شرکت های تولید کننده ای که ارتباط مستقیمی با اقتصاد آمریکا ندارند نیز کمک گرفت و صنعت خودروسازی کشور را به سمت پیشرفت هدایت کرد.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهینg🍂 : سلام من هم هفته چهارم خرداد هستم یک بار برام پیام تبدیلی اومد نزدم همچنان منتظر جی هستم رفتم ثبت شکایت انجام دادم
تارا : سلام برای همه همین جوری هستش.زودتر میاد وجه زودتر واریز کنید اوایل بهمن ماشین تحویل میگره.به سلامتی
شیرازی : سلام دوستان کسی امار از اخرین تحویل داره؟ شاهین جی یا جی ال
جمال : سلام بعد اردیبهشت .خرداد هم تکمیل وجه بوده یانه لطفا من. مرداد ش پ ۱۲۱۴۲۰۱۱
رضا : سلام دوستان من شاهین پلاس ثبت نام کردم بهمن ۴۰۳ حدود ۴۲۳ تومن پول واریز کردم قرار بوده مهر پیامکش بیاد ولی هنوز خبری نشده و پیامک تکمیل وجه نیومده ،کسی هست این شرایط و داشته باشه
میثم : خب مریم خانم شما قبلا چقدر پرداخت کرده بودی؟ جی ال تیر ۶۵۱ بوده اگه ۴۱۳ باز پرداخت کردی که شامل افزایش آبان هم شدی می‌بایست ۳۲۰ پرداخت میکردی و سود هم ازت کسر میشد بی زحمت پرداخت اولیه و سود مشارکت هم توضیح بدی ببخشید
پاسخ به مریم خانم : ببخشید خواهرم شما چند بار براتون پیامک اومد آخر بار چه تاریخی بود؟ حواله من خرداد بوده یه بار تو اردیبهشت یه بار خرداد آخر بار هم 20مرداد تبدیل اومد الان کارشناس میگه مال مرداد اجبار بوده من افزایش تیر هم شاملم نشد و به قیمت خرداد حساب کردن الان بخدا گرفتار شدم به حرف زنم گوش دادم پرداخت نکردم اون موقع با قیمت 573 برام حساب کردن و سود مشارکت هم کم کردن ولی الان میگن سود هم حذف میشه و قیمت جدید آبان ببخشید برای شما پیام اومد اواخر مهر افزایش شاملتون نمیشه آخه واسه من همچین پیامی نیومد ممنون میشم جواب بدی بخدا زندگیم بهم ریخته
امیر حسین : سلام دوست عزیز سود تاخیر چقدر پرداخت کردند
مريم : من مثل شما بودم ٣١٤ شد
مريم : شما كه خردادي يعني دو ماه هم از من جلوتري، من مرداد جي بودم كه ٢٠ آبان تبديل به جي ال زدم و فقط افزايش قيمت تير شامل من شد، ٤١٣ واريز كردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
منتظر پلاک : اریسان 800. به زودی میشه قیمت نیسان. نیسان خواب رفته بیدارش کنین
فرسوده اذر فولادی : دوست عزیز اون 207 سقف فلز دی ماه فاکتور میکنند
نیسان دوگانه : پراید وانت توی بازار 600. نیسان دوگانه 900. واقعن خنده داره. حالا هی برین نیسان ثبت نام کنین. دیگه ستاره نیسان افتاد توی آب
دنا مشکی رینگ پیش فروش تحویل مهرماه : دنا مشکی رینگ مهری تموم شدن همه؟چرا من فاکتور نمیشم پرونده هم اوکیه
رانا پلاس : سلام برا شما که دعوتنامه تکمیل وجه اومد چون من اسفندماه هست؟؟ بعد مبلغش چقدر بود من 320 ریختم خواستم ببینم چقدر اضافه کردن روش؟؟
تحویل 14 بهمن،فوق : سلام ، چرا وارد میز مشتری نمیشی ببینی تو چه مرحله ای هستی؟ یا از نمایندگی بپرس
محمد : فکر کنم 207 پانا اتومات موعد تحویل ابان دیگه کسی نمونده که فاکتور نشده باشه
مبینا : پانا ها تاخیر دارن پس دروغی درکار نیست
محمد : منطقه 19داداش
امیر آریانژاد : مردم تا اعتراض با تعداد افراد زیاد نکنید هیچ تغییری در روند سایپا و پارس خودرو ایجاد نمیشه. خریداران اطلس و شاهین یک سال منتظر هستند. ترس برادر مرگ هست مرده های متحرک نباشید