پیش‌بینی شش ماهه صنعت خودرو/ نیاز به تغییر رویکرد در صنعت خودروسازی

 

پیش‌بینی شش ماهه صنعت خودرو/ نیاز به تغییر رویکرد در صنعت خودروسازی

 
آمار و ارقام از آنچه در نیمه نخست سال بر صنعت خودروسازی گذشته است نشان از روند نزولی تولید و واردات خودرو دارد که این آمار در دراز مدت برای صنعت خودرو ایران کمی نگران کننده خواهد بود. از این رو بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که شاید نیمه باقی مانده امسال نیز همین روند ادامه یابد، اما مدیر عامل پیشین سایپا می گوید با کمی تغیر رویکرد در صنعت خودروسازی می توان مشکلات پیش پای این صنعت را کاهش داد. حال پرسش اینجا است که این تغییر رویکردها چگونه اجرایی خواهند شد؟
گرچه گوشزد کردن مدام آمار تولید و واردات خودرو در نیمه نخست امسال در عمل کاری از پیش نخواهد برد، اما شاید بتواند تجربه ای برای عدم تکرار آن برای باقیمانده سال 97 باشد. چرا که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو بر این باورند که اگر روال ممنوعیت واردات در کشور تا پایان امسال ادامه یابد و در مقابل روند تولید خودرو که این روزها هم با نوسانات نرخ ارز و هم کمبود قطعات خودرویی مواجه است، ادامه داشته باشد، حال و روز صنعت خودرو برای سال 98 بسیار سخت تر از امسال خواهد بود. 
 
از سویی دیگر این اقدامات، صنعت خودروسازی را از سند چشم انداز صنعت خودرو و آنچه نگارش شده بود باز می دارد و تعطیلی بنگاه های اقصادی دخیل در صنعت خودروسازی را به سمت سرازیری تعدیل نیرو و تعطیلی کامل سوق می دهد. 
 
با این حال اما برخی کارشناسان و مدیران فعال در این صنعت بر این باروند که حتی در همین شرایط هم نباید پا پس کشید و حتی با سخت ترین شرایط باید روند تولیدات را ادامه داد. 
 
سعید مدنی- کارشناس صنعت خودرو و مدیر عامل پیشین سایپا در همین زمینه به خبرنگار خودروکار می گوید: « قطعا امسال سال سختی برای خودروسازان داخلی بوده است. اما باید تلاش را مضاعف کنند و با افزایش تولید، کمبودها را جبران کنند چرا که هم دانش فنی و هم توان نیروی انسانی قابلی وجود دارد».
 
او می افزاید: « درست است که امسال شرکای خارجی از ایران رفتند، اما مهم آن است که سهم شرکای خارجی در تولیدات سالانه خودرو حدود 20 درصد بوده و حالا خودروسازان می توانند با تلاش مضاعف کمبود و نبود تولیدات شرکا را جبران کنند». 
 
به گفته مدنی، بهتر است تولیدات خودروسازان داخلی برای نیمه دوم امسال و سال آینده با تمرکز بر افزایش تولیدات داخلی یعنی محصولات کلاسیک و سنتی باشد. 
 
مدیرعامل پیشین سایپا در ادامه تصریح می‌کند: « گرچه در حال حاضر تولیدات خودروسازان داخلی تحت تاثیر نوسانات ارزی است، اما باید دقت کرد که تولیدات آن‌ها به تحریم‌ها وابسته نیست». 
 
او با بیان راهکاری در زمینه گذر از شرایط سخت خودروسازی در دوران تحریم‌ها می افزاید:« بهتراست فعلا تمرکز روی خودروهای کلاسیک با پلتفرم های داخلی باشد؛ زیرا در زمینه تولیدات داخلی وابستگی به سایر کشورها چندان زیاد نیست». 
 
مدنی با بیان اینکه اکنون زمان تقویت تولید داخلی بر پلتفرم‌های موجود است؛‌ اظهار می‌کند:«در این زمان است که می توان همچون گذشته، توان صادراتی را تقویت کرد چرا که طی سال‌های اخیر صادرات خودرو موفق بوده است».
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند:« گرچه نیمه نخست امسال میزان تولیدات خودرو آنگونه که انتظار می رفت نبوده است، اما من معتقدم در پنج ماهه باقی مانده تا پایان سال خودروسازان توان جبران کمبودها را دارند». 
 
او ادامه می‌دهد:« در رابطه با سال آینده نیز باید بتوانیم با استفاده از پلتفرم های موجود، تولیدات کلاسیک‌ها و سنتی‌ها را البته با روش روز ادامه دهیم تا خلاء حضور شرکای خارجی در تولیدات داخلی جبران شود». 
 
مدنی در پاسخ پرسشی مبنی اینکه آیا صنعت خودروسازی و بازار خودرو همچنان کشش تولید و فروش محصولات سنتی و کلاسیک را دارد یا خیر؛ اظهار کرد: « بله. هم کشش دارد و هم توان. چرا که پلتفرم های داخلی چندان گران قیمت نیستند و می توانند جایگزین خودروهای قدیمی همچون پراید و پژو405 شوند». 
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می ‌کند:« برای جبران کمبودها در صنعت خودروسازی، باید تغییر رویکرد ایجاد کرد و و با کارکردن روی پلتفرم‌های قدیمی داخلی و بهبود کیفیت آن‌ها، دیگر به خارجی‌ها وابسته نباشیم».
 
 او می افزاید:« گرچه حضور خارجی‌ها و برندهای مطرح خودروسازی جهانی به نفع صنعت خودروسازی ایران است، اما در شرایط فعلی می توان از پتانسیل شرکت های طراحی و مهندسی در زمینه های استایل و پلتفرم خودرو، گیربکس، مراکز تحقیق و توسعه و بخش های پرس کاری بهره گرفت». 
 
به گفته مدنی، حتی می توان از کمک شرکت های تولید کننده ای که ارتباط مستقیمی با اقتصاد آمریکا ندارند نیز کمک گرفت و صنعت خودروسازی کشور را به سمت پیشرفت هدایت کرد.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مرتضی جی ۷ : سلام داداش وضعیت شما که خیلی خوبه داداش من دقیقا ۱۶ تیر ماه ثبت نام کردم هنو تو مرحله بیمه گیر کرده داداش
ایمان : جز خدا هیج کس نمیدونه خود عوامل سایپا هم نمیدونن چکار میکنن
شاهین زمستان : داداش کی دعوتنامه اومد واست
J4مشکی اردیبهشت : نمایندگی سلیمانی پور شهر ری همچنان انتظار خبری از ماشین نیست ۲۰ روز دیگه هم چک دوم باید پاس شه پشیمان از خرید
مهسا : بچه ها کسی می دونه که بعد از تکمیل وجه تا لحظه تحویل میشه ماشین دیگه ای خرید؟ منظور اینکه پلاک فعال حساب نمیشه که یه وقت ماشین رو ندند؟ قبل از تکمیل وجه ماشینی نداشتم
نگار : سلام من بهمن ۴۰۲ چانگان ثبت نام کردم ولی بدون اینکه پیامی برای واریز وجه بهم بدن توی سایت زده شده عدم واریز وجه، کجا میتونم پیگیری کنم؟ کسی شماره ای داره از سایپا که در این مورد پاسخگو باشند؟
مرتضی55 : من 6مرداد هستم پذیرشم11921619
علی : کاربر اطلسعلی آیا افزایش قیمت به آذر ماه هم می خورد یا نه
ایمان ، شاهین زمستان ۱۴۰۳ : بهتره از نمایندگی سایپا شهرتون تماس بگیرین یا با مرکز مشتریان سایپا با شماره ۹۶۵۵۰ تماس بگیرین بهتر نتیجه میگیرین
محمد قلعه کاهی : سلام دوستان پراید مدل 82 دارم الان روی دنده 2 قفل کرده و جابجا نمیشه واینکه موقع که اینجوری شد ی بوی داخل ماشین شد بعد که دنده میخواستم عوض کنم از روی دنده 2 بیرون نمیاد اصلا نه خلاص میکنه ن دنده دیگه ای جا میخوره لطفا راهنمایی کنید با تشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا دی : من دعا میکنم که مصوبه رعایت بشه وگرنه سود 13تومنی ارزش ندارد با رعایت مصوبه 35تومن برامون فرق داره که به نفع ماست
پیشوا : در جواب 207 تیرماه، تکمیل وجه چه تاریخی بودی؟
علی : سلام 22شهریور رفته برای‌ بارگیری شیراز
سید : 10 آذر فاکتور شدم .چرا پلاک نمیشه
علی0 : ساینا کراپ
مجتبی : سلام داداش پس اینکه میگن چندماه بعد تحویل ماشین سود میدن شحت نداره.موقعه تحویل ماشین میدن سود ر‌.
م : سلام بعد از مجوز خروج چند روز طول میکشه ماشین به دستمون برسه
م : سلام از زمانی که مجوز خروج میخوره چند روز طول میکشه به دستمون برسه
مصفا شیراز.اریزو5 اف ال : سلام.نه فقط سفید.رنگی که نوشتی آفتاب سوختگی میگیره بعد از مدتی
محمد : چه خوب مبارکتون باشه، بالاخره یکی اومد و گفت زیر 90 روز تحویل دادن، به خوشی استفاده کنید