پیش‌بینی شش ماهه صنعت خودرو/ نیاز به تغییر رویکرد در صنعت خودروسازی

 

پیش‌بینی شش ماهه صنعت خودرو/ نیاز به تغییر رویکرد در صنعت خودروسازی

 
آمار و ارقام از آنچه در نیمه نخست سال بر صنعت خودروسازی گذشته است نشان از روند نزولی تولید و واردات خودرو دارد که این آمار در دراز مدت برای صنعت خودرو ایران کمی نگران کننده خواهد بود. از این رو بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که شاید نیمه باقی مانده امسال نیز همین روند ادامه یابد، اما مدیر عامل پیشین سایپا می گوید با کمی تغیر رویکرد در صنعت خودروسازی می توان مشکلات پیش پای این صنعت را کاهش داد. حال پرسش اینجا است که این تغییر رویکردها چگونه اجرایی خواهند شد؟
گرچه گوشزد کردن مدام آمار تولید و واردات خودرو در نیمه نخست امسال در عمل کاری از پیش نخواهد برد، اما شاید بتواند تجربه ای برای عدم تکرار آن برای باقیمانده سال 97 باشد. چرا که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو بر این باورند که اگر روال ممنوعیت واردات در کشور تا پایان امسال ادامه یابد و در مقابل روند تولید خودرو که این روزها هم با نوسانات نرخ ارز و هم کمبود قطعات خودرویی مواجه است، ادامه داشته باشد، حال و روز صنعت خودرو برای سال 98 بسیار سخت تر از امسال خواهد بود. 
 
از سویی دیگر این اقدامات، صنعت خودروسازی را از سند چشم انداز صنعت خودرو و آنچه نگارش شده بود باز می دارد و تعطیلی بنگاه های اقصادی دخیل در صنعت خودروسازی را به سمت سرازیری تعدیل نیرو و تعطیلی کامل سوق می دهد. 
 
با این حال اما برخی کارشناسان و مدیران فعال در این صنعت بر این باروند که حتی در همین شرایط هم نباید پا پس کشید و حتی با سخت ترین شرایط باید روند تولیدات را ادامه داد. 
 
سعید مدنی- کارشناس صنعت خودرو و مدیر عامل پیشین سایپا در همین زمینه به خبرنگار خودروکار می گوید: « قطعا امسال سال سختی برای خودروسازان داخلی بوده است. اما باید تلاش را مضاعف کنند و با افزایش تولید، کمبودها را جبران کنند چرا که هم دانش فنی و هم توان نیروی انسانی قابلی وجود دارد».
 
او می افزاید: « درست است که امسال شرکای خارجی از ایران رفتند، اما مهم آن است که سهم شرکای خارجی در تولیدات سالانه خودرو حدود 20 درصد بوده و حالا خودروسازان می توانند با تلاش مضاعف کمبود و نبود تولیدات شرکا را جبران کنند». 
 
به گفته مدنی، بهتر است تولیدات خودروسازان داخلی برای نیمه دوم امسال و سال آینده با تمرکز بر افزایش تولیدات داخلی یعنی محصولات کلاسیک و سنتی باشد. 
 
مدیرعامل پیشین سایپا در ادامه تصریح می‌کند: « گرچه در حال حاضر تولیدات خودروسازان داخلی تحت تاثیر نوسانات ارزی است، اما باید دقت کرد که تولیدات آن‌ها به تحریم‌ها وابسته نیست». 
 
او با بیان راهکاری در زمینه گذر از شرایط سخت خودروسازی در دوران تحریم‌ها می افزاید:« بهتراست فعلا تمرکز روی خودروهای کلاسیک با پلتفرم های داخلی باشد؛ زیرا در زمینه تولیدات داخلی وابستگی به سایر کشورها چندان زیاد نیست». 
 
مدنی با بیان اینکه اکنون زمان تقویت تولید داخلی بر پلتفرم‌های موجود است؛‌ اظهار می‌کند:«در این زمان است که می توان همچون گذشته، توان صادراتی را تقویت کرد چرا که طی سال‌های اخیر صادرات خودرو موفق بوده است».
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند:« گرچه نیمه نخست امسال میزان تولیدات خودرو آنگونه که انتظار می رفت نبوده است، اما من معتقدم در پنج ماهه باقی مانده تا پایان سال خودروسازان توان جبران کمبودها را دارند». 
 
او ادامه می‌دهد:« در رابطه با سال آینده نیز باید بتوانیم با استفاده از پلتفرم های موجود، تولیدات کلاسیک‌ها و سنتی‌ها را البته با روش روز ادامه دهیم تا خلاء حضور شرکای خارجی در تولیدات داخلی جبران شود». 
 
مدنی در پاسخ پرسشی مبنی اینکه آیا صنعت خودروسازی و بازار خودرو همچنان کشش تولید و فروش محصولات سنتی و کلاسیک را دارد یا خیر؛ اظهار کرد: « بله. هم کشش دارد و هم توان. چرا که پلتفرم های داخلی چندان گران قیمت نیستند و می توانند جایگزین خودروهای قدیمی همچون پراید و پژو405 شوند». 
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می ‌کند:« برای جبران کمبودها در صنعت خودروسازی، باید تغییر رویکرد ایجاد کرد و و با کارکردن روی پلتفرم‌های قدیمی داخلی و بهبود کیفیت آن‌ها، دیگر به خارجی‌ها وابسته نباشیم».
 
 او می افزاید:« گرچه حضور خارجی‌ها و برندهای مطرح خودروسازی جهانی به نفع صنعت خودروسازی ایران است، اما در شرایط فعلی می توان از پتانسیل شرکت های طراحی و مهندسی در زمینه های استایل و پلتفرم خودرو، گیربکس، مراکز تحقیق و توسعه و بخش های پرس کاری بهره گرفت». 
 
به گفته مدنی، حتی می توان از کمک شرکت های تولید کننده ای که ارتباط مستقیمی با اقتصاد آمریکا ندارند نیز کمک گرفت و صنعت خودروسازی کشور را به سمت پیشرفت هدایت کرد.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 61 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مرتضی : اینجا کلی تکمیل وجه ۱۵ اسفند داریم اگه فاکتور شده بود یه نفر پیدا می شد که بیاد بگه و نیازی به برنامه دیوار و این داستان ها نبود. چرت میگن.
کد رهگیری mina j7 : سلام جناب صدرا تشریف ببرید تو سایت سخا بعد قسمت استعلامات بعد قسمت مدارک خودرو مبلغ 6200 پرداخت میفرمایید کد رهگیری سند و کارت ماشین رو خدممتون اعلام میکنه
خریدار : دوستانی که جی سون دارین،گارانتی جی ۷ ۵ ساله هست یا ۳ ساله؟!
مهدی صدرا : سلام و عرض ادب برای بنده هم کارت دیروز آمد . خواستم خواهش کنم ، راهنمایی بفرماید ، کد رهگیری سند را چگونه می توانم بدست آورم .
اصغر ابان ۳ : سلام ماشین خوب و کم مصرفی من ۶ماه سوارم فقط یه خورده ایراد موقع روشن شدن و حرکت دنده یک ماشین ریپ می زنه
قلی نیا : سلام از طریق بازرسی کل کشور برید تو سایت مشخصه
Minaj7 : سلام دوستان برای من کارت ماشین رسیده اما کد رهگیری سند رو میزنم فقط تو مرحله تولید بارکد هست شما سند ماشین هم دریافت کردید؟ بعد کارت سوخت هم باید خودم اینترنتی سفارش بدم درسته؟ مدارک دبگه ای هست پیگیز باشم؟
بهمن j4 : درود.هنوز ثبت نامی های دی و بهمن تکلیفشون روشن نشده
هادی : اوایل تولید شاهین رنگ نقره ای و نوک مدادی و مشکی و حتی رنگ اطلسی (من دیدم) میزد. الان 99 درصد سفید میزنن . بعضا خیلی خیلی کم مشکی
ارزو : طرح مادران کی فاکتور میشن ممنون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آریزو 8 مجید : فرهاد صبحانه شو خورد
رادمهر : سلام به کاربرسید؛من به نمایندگی زنگ زدم گفتن نیازی نیست رنگ سفیدتآییدکنیدچون رنگ انتخابی تون ازقبل سفیدهست
تیر مادران : برای ما هم در میزخدمت چنین چیزی اومده هنوز اقدام نکردم خودش از اول قرارداد سفید بود
سایپای دزد : حسین حسین شعارشونه دزدی اختلاس کارشونه
مسعود : قبل از عید واریز کردم نقد ماشین شاسی خورده بودگفتیم برج 3 بهمون میدن ماشینو ..که کلاه گذاران وارد شدن و همه رو سر کیسه کردن الان هم که پیام آمده 160 میلیون باید بپردازیم رفتم نمایندگی امروز انصراف بدم کسی نبود گفتن فردا بیا . تصمیم خودمو گرفتم فردا تو نمایندگی خودمو آتش میزنم چون هیچ راهی ندارم به پولم هم نمیرسم کلی چک کلی قرض هر چی داشتم دادم دگه برام فرقی نمیکنه الکی نفس میکشیم فکر میکنیم زنده هستیم .
سید : سلام عزیزان برا منم رانا پلاس طرح مادران 90روزه تحویل 3تیر گزینه تغییر رنگ اومده قبلاً سفید انتخاب کرده بودم ، همون رنگ رو می‌خوام لازمه بازم تایید کنم ؟
شاهین : نه اجباری نیست.اگه خواستید تغییر بدید اگر نخواستی هم همون رنگ قبل بزار .چند روز بیشتر فعال نیست این سیاست تغییر رنگ
مجید : دمت گرم جعفر خان، خیلی خندیدم از جوابت
فاکتورر : اگر میتونستم افشاگر رو فاک توری میکردم
ساینا : سلام من الان با شرکت تماس گرفتم گفت تا 20بهمن فاکتور شده و گفتن به خاطر شلوغی فاکتور را بر اساس سخا انجام میدهند پرسیدم کمبود قطعه دارید ساینا گفتن نه شلوغه