از آزادسازی قیمت تا مهندسی بازار/شورای رقابت رفتنی شد

 

از آزادسازی قیمت تا مهندسی بازار/شورای رقابت رفتنی شد

 
افزایش قیمت خودروهای داخلی چند ماه است که به موضوعی جدی در بخش صنعت خودرو تبدیل شده است و تلاش خودروسازان برای واقعی کردن قیمت محصولات شان با توجه به افزایش نرخ دلار و قیمت مواد اولیه بی نتیجه مانده است. قیمت گذاری خودرو از آنجا به یک چالش تبدیل شده است که هنوز مشخص نیست تغییر متولی قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت و بازار خودرو چقدر جدی است و این جابه جایی متولی چه نتیجه ای در بر خواهد داشت.
 بار ها و بارها از زبان مسئولین دولتی و غیر دولتی از ساماندهی وضعیت بازار خودرو سخن گفته شده اما هرچه پیش تر می رویم کمتر عملی را از آن ها شاهد هستیم که به وضعیت بازار کمک کند. در جدید ترین اظهار نظر ها در مورد بازار خودرو نیز می توان به صحبت های رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اشاره کرد. او با تاکید بر موافقت شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا با افزایش قیمت خودرو تصریح کرده است اجازه داده شده تا  قیمت بر اساس آنچه سازمان حمایت تعیین و ستاد تنظیم بازار آن را تصویب می‌کند، اجرایی شود.
 
این موضوع در حالی مطرح شده است که هنوز شورای رقابت بر سر قیمت گذاری خودرو اصرار می ورزد و حتی اعلام کرده است بر سر این موضوع به دیوان عدالت اداری شکایت می کند.
 
این بلاتکلیفی در حوزه قیمت گذاری به گفته کارشناسان ضرر زیادی به وضعیت خودروسازان زده و آن ها معتقدند تا زمانی که قیمت خودروها واقعی نشود مشکلات تولید کماکان پا برجا خواهد بود و آن ها اگر این موضوع تداوم یابد برای حفظ کیفیت با کاهش تولید بیشتری مواجه خواهند شد. 
 
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار بر این موضوع که دولت مردان در ابتدا موضوع افزایش قیمت را انکار می کردند تاکید می کند و می گوید:« پس از مدتی همه متوجه شدند که موضوع افزایش قیمت ها امری اجتناب ناپذیر است و باید قیمت ها افزایش پیدا کند. اما در این مدت دلالان از این موضوع سو استفاده کردند و قیمت ها در کف بازار افزایش یافت و باعث حاشیه بازار وحشتناک شد. اما اکنون که دولتمردان متوجه این موضوع شده اند دو سه ماه است که در تعیین قیمت ها تعلل می کنند. در حالی که این موضوع کاملا روشن است.»
 
او با اشاره به این موضوع که در شرایط فعلی حذف شواری رقابت اشتباه است عنوان می کند:« شورای رقابت یک ساختار فرا وزارت خانه ای است که قوانین خاص خود را دارد. اما خود جابه جایی قیمت گذاری از شورای رقابت به ستاد بازار اگر همه چیز آن مورد تایید همه افراد هم باشد پروسه ای زمان گیر است. به نظر بنده دیوان عدالت اداری به موضوع شکایت  و تقاضای شورای  رقابت جواب مثبت خواهد داد. به هرحال برای عوض کردن متولی قیمت گذاری خودرو نیز باید از مسیر های قانونی پیش رفت. اما آنچه به نظر می رسد این است که به جای راضی کردن شورای رقابت دولتمردان در حال پاک کردن صورت مسئله اند. همانطور هم که می بینید همچنان مسئولان با یکدیگر در حال درگیری هستند.»
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد:« اما این موضوع مشخص نیست که چرا شورای رقابت هم با صنعت خودرو دشمنی می کند. در زمینه ارزی که قرار است به خودروسازان و قطعه سازان اختصاص یابد، ماجرا شفاف نیست در حالیکه روند فعلی قیمت ارز مشخص است و بهتر است آن را بپذیریم که این عدد امروز آن عدد ابتدایی سال که فکر می کردیم نیست.  حتی باید به این نکته توجه کردکه بخشی از تورم قیمت مربوط به بخش ارزی نیست و مواد اولیه تولید داخل هم با قیمت بالا در حال فروخته شدن هستند. این بخش را دولت می تواند بر آن نظارت کند و دارای ابهام نیست. در نتیجه با این شرایط که همه چیز مشخص است شورای رقابت به راحتی می تواند این قیمت ها را استخراج کند اما این امر صورت نمی گیرد و علت آن هم مشخص نیست. نبود هماهنگی در دولت و ارکان آن یکی از مسائلی است که در صنعت خودرو مشکل ایجاد می کند.»
 
اگرچه منصور معظمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز بر این موضوع صحه می گذارد که قیمت‌های فعلی به طور یقین خودروسازان را دچار مشکل جدی کرده است اما مشخص نیست چرا در تعیین قیمت های جدید این همه تعلل صورت گرفته است.
 
او همچنین عنوان کرده است که اگر اصلاح قیمت ها اعلام شود برای نیمه دوم امسال خواهد بود و تاکید می کند قانون این اختیار را به سازمان حمایت داده و این سازمان نیز جلسات متعددی را با خودروسازان داشته و پیشنهادی را مطرح کرده‌اند تا مراجع ذیربط آن را تصویب و ابلاغ کنند. سوالی که پیش می آید این است که قرار است چه سازوکاری برای تعیین قیمت های جدید استفاده شود و از آنجایی که شواری رقابت قیمت گذاری محصولات زیر 45 میلیون تومان که در بازار آن ها انحصار وجود داشت را برعهده داشت اکنون سازمان حمایت می خواهد چه بازه قیمتی را تحت قیمت گذاری خود بگیرد. همچنین موضوع دیگری  که مطرح شده این است که برخی از صاحب نظران خروج شواری رقابت از قیمت گذاری خودرو را  عامل تشدید انحصار می دانند و می گویندکنار زدن شورای رقابت ممکن است یک مهندسی بازار از سوی خودروسازان باشد. باید امیدوارباشیم تا دولت هرچه سریعتر به صورت روشن نحوه قیمت گذاری جدید خودرو را اعلام کند تا همه شائبه و حدس و گمان ها در این زمینه پایان یابد.
 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , شورای رقابت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 36 نظر
صابری 1 4 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جی تحویل اردیبهشت : شاهین جی دنده چرا پیامی نمیزارن بیان بالا ببینیم چند چندین تا کی فاکتور شده خودم واریزی11اردیبهشت هنوز خبری نیست
لعنت به حبیب زاد : این بی شرف چرا حرفاش همش دروغه باید بریم داداستانی تجمع کنیم
شاهین : هرکی شاهین جی فاکتور شده مال اذر ماه فروش فوق العاده خبری بزاره تا بدونیم
شاهین : سلام دوستان من ۱۲ اذر تکمیل وجه کردم بازم خبری نیست انگار قصد ندارند شاهین جی بدن به مردم لعنت خدا بهشون
X5 مشکی بهمن کرمانشاه : سلام دوستان ثبت نام ۲۳ بهمن امروز شاسی شد
سعید : سلام کسی از دوستان هست بین 5 تا 20 شهریور تاریخ تحویلشون باشه؟
شاهین cvt : سلام ما تکمیل وجه ۱۴ اسفند بودیم ولی چون شب تکمیل وجه کردیم پول صبح به حساب نشسته و سایپا گفت بخاطر همین جزو ۱۵ اسفند ها محسوب می‌شید امروز فاکتور شد .
شاهین پلاس۱ : هر دم از این باغ بری میرسد گفتم و بازم میگم اینا حالا حالا ها ماشینامونو نمیدن اگر قرار بود بدن حداقل یکی میومد میگفت فاکتور شدم فاکتوری در کار نیست معلوم نیست چه گ میخورن
T9 اسفند ماه : سلام لطفا دقیقتر بفرمایید جزییات رو
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رسول : دم دروازه میدن عدس پلو سایپا تیمتو برداروبرو
مجید : سمیه
دوگانه فوری مردا : به نظر منم سیمیه چون سایت تبریز تحویل تیر از بازار خریدم سیمی بود ای ماشین که امروز تحویل گرفتم دوباره سیمی بود باید خیلی بد شانس باشی که خط تولید تبریز برقی بزاره چون تا الان سیمی میزده
کایا : به کدوم،شرکتی زنگ زدی،خوده اوپراتور سایپا اصلا از وضیعت خبر نداره،شما اشتباهی زنگ خورده
رسول : تبدیلی انشالله واگذار تون به ابوالفضل که آمدید جلوی ما ماشینهای که قراربود بدن به ما شما بردید از خدا می خوام خیر نبینه باعثش که شما هم حق ناحق کردید
ساینا اس بهمن : سوگولی سایپا در اونتو ببند
ناشناس : منم هرکاری کردم نشد، آخرش رفتم لوازم پمپ ترمز عوض کردم و خداروشکر درست شد، با600 هزارتومان
آبان : سلام برای کسی دعوتنامه 30 آبان صادر شده ؟ برای من هنوز چیزی نیومده معمولا 2 ماه زودتر صادر میکردن
ناشناس : زیاد نگران نباش داداش تیبا،ساینا،کوئیک همشون سلطان روغن سوزی بدون دود و ترک پشت کمک هستن و برای جلوگیری از زیان مالی بسیار شدید توصیه میکنم شاسی بند بذار روماشینت و سعی کن بیشتر از دوسال استفاده نکنی از ماشین چون بعد از80 هزارکیلومتر موتور تقریبا نیاز به بازشدن داره، خودم تجربه اینارو دارم و تاآخرعمرم سمت سایپا نمیرم چون ضرر بسیار زیادی کردم
علی دوگانه : من 20 تیر پول ریختم 10 مرداد پذیرش اومده دیگه همین حالت مونده فک نکنم حالا حالا ها بدن بعد چک اول شاید تحویل بدن