نگاهی به عملکرد سیستم VC توربو در پیشرانه‌های جدید اینفینیتی

 

نگاهی به عملکرد سیستم VC توربو در پیشرانه‌های جدید اینفینیتی

 
از زمانی که موتورهای درون‌سوز برای اولین بار ساخته شده‌اند تا به همین امروز مهندسین و خودروسازان پیوسته در حال ابداع سیستم‌ها و قطعاتی بوده‌اند تا عملکرد آنها را بهبود ببخشند، البته با ورود موتورهای الکتریکی و مشکلات موتورهای بنزینی ازجمله آلایندگی، مصرف سوخت فسیلی و… بسیاری از شرکت‌های بزرگ توجه بسیاری به آنها (موتورهای الکتریکی) داشته و درصد عظیمی از بودجه خود را به توسعه و بهبود پیشرانه‌های الکتریکی اختصاص می‌دهند.
اما هنوز عشق ماشین بازها به پیشرانه‌های درون‌سوز و هیجانی به‌مراتب بسیار بیشتر از موتورهای الکتریکی بوده و باعث می‌شود تا خودروسازان از تکاپو برای هرچه بهتر کردن این پیشرانه‌ها دست نکشد.
 
 
اینفینیتی؛ برند لوکس شرکت نیسان در سال 2018 یکی از سیستم‌های فوق‌العاده منصوب بر پیشرانه‌های بنزینی را با نام وی سی توربو (VC turbo) معرفی کرد.
 
 
کانسپت QX50 برای اولین بار وظیفه نگهداری از این سیستم را در پیشرانه خود داشت. البته اگر شانس رسیدن به خط تولید را داشته باشد زیرا قبلاً سیستم‌هایی بسیار مشابه فقط در حد کانسپت یا حتی یک تئوری باقی ماندند. چون برای اولین بار است که شرکتی قصد تولید انبوه آن را دارد مانند هر سیستم نوپای دیگری با مشکلاتی اعم از بازطراحی بخش عظیمی از قطعات پیشرانه خودرو، هزینه‌های بالا و نبود یا کمبود قطعات یدکی دست‌وپنجه نرم می‌کند.
 
وظیفه این سیستم تغییر نسبت تراکم هوا و احتراق درون سیلندرها بسته به شرایط است یعنی می‌تواند قدرت احتراق را بسته به نیاز خودرو در شرایط متفاوت تغییر دهد که این می‌تواند تا حد زیادی به مصرف سوخت خودرو کمک کند.
 
 
برخی خودروسازان نسبت تراکم را بالا برده و با این کار قدرت، مصرف سوخت و همچنین فشار و استهلاک موتور را بالا می‌برند؛ البته این موتورها نیازمند سوخت‌هایی نسبتاً مخصوص‌اند در غیر این صورت دچار مشکلاتی از قبیل انفجار زودتر از ایجاد فشار توسط پیستون می‌شوند.
 
پیش‌زمینه نصب این سیستم تغییر و ایجاد برخی اصلاحات روی قطعاتی از قبیل میل‌لنگ و شاتون است. اینفینیتی ادعا می‌کند این سیستم را با الهام از آناتومی بدن انسان ساخته که می‌تواند ضریب تراکم پیشرانه را در بازه 1 به 8 تا 1 به 14 تغییر دهد.
 
 
این سیستم مجموعه عظیم و پیچیده‌ای از اتصالات است نحوه کار آن این‌گونه است که شاتون وظیفه ارتباط بین پیستون و یک بازوی چرخان را دارد؛ یک شفت اصلی نیز وظیفه ارتباط این بازو را با یک بازوی چرخان دیگر دارد که حرکات آن را یک سیستم با نام Harmonic Drive کنترل می‌کند. هارمونیک درایو می‌تواند با تغییر ارتفاع شفت به‌وسیله بازوی چرخانی که به آن اشاره شد ارتفاع پیستون را هنگام احتراق تغییر دهد و بدین ترتیب تراکم و فشار که رابطه‌ای عکس با حجم محفظه احتراق دارد بسته به شرایط به مقدار مناسب تغییر می‌کند.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , توربو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 65 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین : مگ هفته پیش ک مردم تجمع کردن نگفتن افزایش قیمت ندارم اینا هیچ مشکلی نداشتن برای تحویل فقط منتظر افزایش قیمت بودن مثل پارسال ک تا گرون کردن دعوت نامه اومد
شاهین : اونا که فروش فوری بودن کل مبلغ و پرداخت کردن تکلیفشون چیه ب قیمت قبل اگ بخان شاهین پلاس بدن ک بهمون نمیده اینجوری هم ظلمه اگ بخان به قیمت روز بدن
میرزایی قزوین : بله دوستان درسته قیمت افزایش دادن به 850 تومن
تهی : امروز مورخ 11خرداد لعنت به کل سایپا
تارا دستی : سلام هرروز واسه من داره پیام تحویل حضوری میاد
هامین : واقعیه .خدا لعنتشون کنه
تارا دستی : سلام همچنان داره روی صدور اسناد میچرخه هیچ خبری نیست
بیات : سلام من پارسال برج3 نصف پول ماشین تارا رو ریختم سری دوم نتونستم پولش رو بریزم بعد اون هی منتظر بودم پیامک بدن بریم پول بریزیم نشد تحویلش هم ابان ماه بود دیگه منقضی شدیم از ایران خودر خبری نشد موند آخر پاییز زنگ زدیم گفتن اول هر ماه سایت منقضیا باز میشه ولی ما منتظر هی پیگیری شد اسفند این سایت باز نشد بعد اسفند ماه زنگ زد نمایندگی گفت باید بیایید واسه تبدیل ماهم رفتیم همون تارا رو تبدیل زدیم 75میلیون هم اضافه شده بود خلاصه 12اسفند پرداخت کردیم این ماه باید ماشین رو بدن ولی الان رو فاکتور ایست کرده زنگ هم میزنم میگن انشالله یا نیمه اول یا نیمه دوم ماشین رو تحویل میگیرید ولی اونقدر پیگیری کردم خسته شدم ولی نمی دونم چندم تحویل میدن کسی هست مثل من منقضی شده باشه
رز زرد : دوستان لطفا کم شایعه درست کنید سوژه دستشون ندید که اونام گرون کنن بذارید به بدبختیمون برسیم... گرون کردن گرون کردن... اولا اون قیمت مال بازار نه کارخانه... ثانیا قیمت جی ال هستش قیمت جی شده 920 زود به زود دلمون رو میلرزونی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اریزو5 کرمان : سلام سوال از مهدی اریزو5 که ماشینش خرداد مجوز خورده دوست عزیز شما تاریخ ثبت نام وفاکتور شدن وتاریخ پرداخت دیون کی بوده چون من 20اسفند تکمیل وجه نقدی کردم دیون هم نقدی دادم ولی هنوز فاکتور نشده
حسن موتور جدید تحویلی 26خرداد : کسی هستش هزینه سنسور رو داده باشه فاکتور شده باشه ممنون میشم پاسخ بدید
شقایق شش سرعته مرداد : سلام واسه کسی دعوتنامه تکمیل وجه مرداد نیومد؟
X22poro : سلام ودرود به همه من هفته پیش بیمه وپلاک شدم ومدارک هم ارسال شده و فقط گزینه آخر که میشه تحویل خودرو مونده نمی دونید کی ماشین تحویل میدن
سایناتکمیل وجه 29بهمن : الان که فاکتورشدم حالاکی پلاک میشه وکی تحویل میدن ؟ لطفا راهنمایی کنید. تحویل هم حضوری زده بودم ازتهران
27 بهمن : پس این کاشان کی میخاد ماشین رو تحویل بده 😐 روزی یه بار پیام میده خودت بیا ببر مگه هنوز کاشان اعتصابه
حامد : سلام دوستان کوییک اس تحویل تیرماه کسی فاکتور شده یا تکمیل وجه چه تاریخی فاکتور شده ممنون میشم اعلام کنید
ساینا اس 30 اسفند : 30 اسفندم فاکتور نشدم
ساینا دوگانه : سلام دوگانه ها کسی فاکتور نشده جدیدا؟
پیمان : سلام دوستان من امروز تحویل گرفتم ثبت نام 16 2