نگاهی به عملکرد سیستم VC توربو در پیشرانه‌های جدید اینفینیتی

 

نگاهی به عملکرد سیستم VC توربو در پیشرانه‌های جدید اینفینیتی

 
از زمانی که موتورهای درون‌سوز برای اولین بار ساخته شده‌اند تا به همین امروز مهندسین و خودروسازان پیوسته در حال ابداع سیستم‌ها و قطعاتی بوده‌اند تا عملکرد آنها را بهبود ببخشند، البته با ورود موتورهای الکتریکی و مشکلات موتورهای بنزینی ازجمله آلایندگی، مصرف سوخت فسیلی و… بسیاری از شرکت‌های بزرگ توجه بسیاری به آنها (موتورهای الکتریکی) داشته و درصد عظیمی از بودجه خود را به توسعه و بهبود پیشرانه‌های الکتریکی اختصاص می‌دهند.
اما هنوز عشق ماشین بازها به پیشرانه‌های درون‌سوز و هیجانی به‌مراتب بسیار بیشتر از موتورهای الکتریکی بوده و باعث می‌شود تا خودروسازان از تکاپو برای هرچه بهتر کردن این پیشرانه‌ها دست نکشد.
 
 
اینفینیتی؛ برند لوکس شرکت نیسان در سال 2018 یکی از سیستم‌های فوق‌العاده منصوب بر پیشرانه‌های بنزینی را با نام وی سی توربو (VC turbo) معرفی کرد.
 
 
کانسپت QX50 برای اولین بار وظیفه نگهداری از این سیستم را در پیشرانه خود داشت. البته اگر شانس رسیدن به خط تولید را داشته باشد زیرا قبلاً سیستم‌هایی بسیار مشابه فقط در حد کانسپت یا حتی یک تئوری باقی ماندند. چون برای اولین بار است که شرکتی قصد تولید انبوه آن را دارد مانند هر سیستم نوپای دیگری با مشکلاتی اعم از بازطراحی بخش عظیمی از قطعات پیشرانه خودرو، هزینه‌های بالا و نبود یا کمبود قطعات یدکی دست‌وپنجه نرم می‌کند.
 
وظیفه این سیستم تغییر نسبت تراکم هوا و احتراق درون سیلندرها بسته به شرایط است یعنی می‌تواند قدرت احتراق را بسته به نیاز خودرو در شرایط متفاوت تغییر دهد که این می‌تواند تا حد زیادی به مصرف سوخت خودرو کمک کند.
 
 
برخی خودروسازان نسبت تراکم را بالا برده و با این کار قدرت، مصرف سوخت و همچنین فشار و استهلاک موتور را بالا می‌برند؛ البته این موتورها نیازمند سوخت‌هایی نسبتاً مخصوص‌اند در غیر این صورت دچار مشکلاتی از قبیل انفجار زودتر از ایجاد فشار توسط پیستون می‌شوند.
 
پیش‌زمینه نصب این سیستم تغییر و ایجاد برخی اصلاحات روی قطعاتی از قبیل میل‌لنگ و شاتون است. اینفینیتی ادعا می‌کند این سیستم را با الهام از آناتومی بدن انسان ساخته که می‌تواند ضریب تراکم پیشرانه را در بازه 1 به 8 تا 1 به 14 تغییر دهد.
 
 
این سیستم مجموعه عظیم و پیچیده‌ای از اتصالات است نحوه کار آن این‌گونه است که شاتون وظیفه ارتباط بین پیستون و یک بازوی چرخان را دارد؛ یک شفت اصلی نیز وظیفه ارتباط این بازو را با یک بازوی چرخان دیگر دارد که حرکات آن را یک سیستم با نام Harmonic Drive کنترل می‌کند. هارمونیک درایو می‌تواند با تغییر ارتفاع شفت به‌وسیله بازوی چرخانی که به آن اشاره شد ارتفاع پیستون را هنگام احتراق تغییر دهد و بدین ترتیب تراکم و فشار که رابطه‌ای عکس با حجم محفظه احتراق دارد بسته به شرایط به مقدار مناسب تغییر می‌کند.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , توربو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین ۲ اردیبهشت : من دوم اردیبهشت هستم هنوز فاکتور نشدم
محسن تهران : سلام دوستان.من ۲۶ اسفندم فاکتور نشدم.میخواستم ببینم اینهایی که اردیبهشت هستند و میگن فاکتور شدیم.برای همه دوستان پیامک آپشن اجباری sbr اومده و قبول کردن که فاکتور شدن.میگم شاید برای ماهم اومده و متوجه نشدیم که فاکتور نشدم جواب میدید.ممنونم
cvt : سلام بله کاملا درست میگین. یه تاریخ تعیین کنید تجمع کنیم
محمد ۳اردیبهشت : دعوتنامه هم دوم اردیبهشت آمد
محمد ۳اردیبهشت : آره همینطور هست من ۳اردیبهشت واریز کردم ولی شیشم ثبت شده چون پنجشنبه وجمعه تعطیل بوده
حسین : سلام دوستان واشنایان من هفته چهارم مهرماه بودم دعوتنامه تکمیل وج برای شاهین جی امده اشتباه نشده
پلاس : درحالیکه تو سیستم پیگیری وضعیت خودرو هم ۷ام ثبت شده
جی : سلام فکر نکنم چون الان تو هفته چهارم هستیم باید دعوتنامه بفرستن زمانی که خودش ن تعیین کردن
پلاس : دوستانی که میگن دوم اردیبهشت هستن طبق واریزیشون میگن یا کارشناس سایپا گفته؟چون من به شخصه ۷ اردیبهشت واریز کردم ولی دیروز زنگ زدم اپراتور گفت ۸ام هستم،گفت ۷ ام واریز کردید ولی ۸ام تو سیستم ثبت شده،
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیرمرد ریش سفید وکارشناس اقتصادو سرمایه و بازار وخودرو : افزایش قیمت بنزین افزایش قیمت کارخونه ای خودرو وافزایش قیمت ارزو طلا همگی گواه بر افزایش قیمت خودروست فریب نخورید سر شما را کلاه نزارند
پیر مرد تاجر 80ساله بازار خودرو با کلی تجربه : افزایش قیمت بنزین وافزایش قیمت کارخونه ای خودرو و افزایش قیمت ارزو طلا همگی گواه بر افزایش قیمت خودروهاست سرتان کلاه نرود
نیسان : خودت پلاک شدی
جی : نمیدونم مسولین بی همه چی خوابن یا خودشون زدندبه خواب
سلطان : هر کی خودرو داره نفروشه دیگه خودرویی نیست که بدهند قیمت ساینا مدت کوتاهی میره بالای 800میلیون و بیشتر
سرمایه گذاری در طلاوارز : وقتی خودرویی نیست که تحویل بدهند فروش خودرو یعنی خالی فروشی واخاذی و دزدی هر کسی پول داره عقل داشته باشه پولشو به فروش یا پیش فروش قلابی نمیزاره تا یکسال اسید این سایپا یا ایران خودرو بشه طلا و ارز میخره بهترین سرمایه گذاری است
سعیدی : سلام برقی
سعید : سایت پلیس من برید قسمت پلاک های فعال نگاه کنید پلاک شدین یا نه
اسپیده : سلام .آره امروزین دم سایپاشامل بود خداکنه مال ماهم زودتربدن
پیش فروش دهه فجر : دروغ میگن هیچکی فاکتور نشده