نگاهی به عملکرد سیستم VC توربو در پیشرانه‌های جدید اینفینیتی

 

نگاهی به عملکرد سیستم VC توربو در پیشرانه‌های جدید اینفینیتی

 
از زمانی که موتورهای درون‌سوز برای اولین بار ساخته شده‌اند تا به همین امروز مهندسین و خودروسازان پیوسته در حال ابداع سیستم‌ها و قطعاتی بوده‌اند تا عملکرد آنها را بهبود ببخشند، البته با ورود موتورهای الکتریکی و مشکلات موتورهای بنزینی ازجمله آلایندگی، مصرف سوخت فسیلی و… بسیاری از شرکت‌های بزرگ توجه بسیاری به آنها (موتورهای الکتریکی) داشته و درصد عظیمی از بودجه خود را به توسعه و بهبود پیشرانه‌های الکتریکی اختصاص می‌دهند.
اما هنوز عشق ماشین بازها به پیشرانه‌های درون‌سوز و هیجانی به‌مراتب بسیار بیشتر از موتورهای الکتریکی بوده و باعث می‌شود تا خودروسازان از تکاپو برای هرچه بهتر کردن این پیشرانه‌ها دست نکشد.
 
 
اینفینیتی؛ برند لوکس شرکت نیسان در سال 2018 یکی از سیستم‌های فوق‌العاده منصوب بر پیشرانه‌های بنزینی را با نام وی سی توربو (VC turbo) معرفی کرد.
 
 
کانسپت QX50 برای اولین بار وظیفه نگهداری از این سیستم را در پیشرانه خود داشت. البته اگر شانس رسیدن به خط تولید را داشته باشد زیرا قبلاً سیستم‌هایی بسیار مشابه فقط در حد کانسپت یا حتی یک تئوری باقی ماندند. چون برای اولین بار است که شرکتی قصد تولید انبوه آن را دارد مانند هر سیستم نوپای دیگری با مشکلاتی اعم از بازطراحی بخش عظیمی از قطعات پیشرانه خودرو، هزینه‌های بالا و نبود یا کمبود قطعات یدکی دست‌وپنجه نرم می‌کند.
 
وظیفه این سیستم تغییر نسبت تراکم هوا و احتراق درون سیلندرها بسته به شرایط است یعنی می‌تواند قدرت احتراق را بسته به نیاز خودرو در شرایط متفاوت تغییر دهد که این می‌تواند تا حد زیادی به مصرف سوخت خودرو کمک کند.
 
 
برخی خودروسازان نسبت تراکم را بالا برده و با این کار قدرت، مصرف سوخت و همچنین فشار و استهلاک موتور را بالا می‌برند؛ البته این موتورها نیازمند سوخت‌هایی نسبتاً مخصوص‌اند در غیر این صورت دچار مشکلاتی از قبیل انفجار زودتر از ایجاد فشار توسط پیستون می‌شوند.
 
پیش‌زمینه نصب این سیستم تغییر و ایجاد برخی اصلاحات روی قطعاتی از قبیل میل‌لنگ و شاتون است. اینفینیتی ادعا می‌کند این سیستم را با الهام از آناتومی بدن انسان ساخته که می‌تواند ضریب تراکم پیشرانه را در بازه 1 به 8 تا 1 به 14 تغییر دهد.
 
 
این سیستم مجموعه عظیم و پیچیده‌ای از اتصالات است نحوه کار آن این‌گونه است که شاتون وظیفه ارتباط بین پیستون و یک بازوی چرخان را دارد؛ یک شفت اصلی نیز وظیفه ارتباط این بازو را با یک بازوی چرخان دیگر دارد که حرکات آن را یک سیستم با نام Harmonic Drive کنترل می‌کند. هارمونیک درایو می‌تواند با تغییر ارتفاع شفت به‌وسیله بازوی چرخانی که به آن اشاره شد ارتفاع پیستون را هنگام احتراق تغییر دهد و بدین ترتیب تراکم و فشار که رابطه‌ای عکس با حجم محفظه احتراق دارد بسته به شرایط به مقدار مناسب تغییر می‌کند.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , توربو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین کوییک : سلام ثبت نام برای کی بود ،فروش نقدی بوده یا اقساطی چقدر طول کشیده از واریز تا اینکه فرموید کارت ماشین امده
امیر : دوستان بعضی رفقا گفتن که داره با سرعت کم روز ۲۳ ام فاکتور میشه. ظاهرا همینطوره تو نمایندگی های تهران چند نفر ۲۳ ام فاکتور شدن تو این ایام. ولی خب خیلی سرعت فاکتور شدن کمه.
ایگل بهمن : دوستان من ثبت نامی 3بهمن هستم......ایگل نقدی ......امروز برام شاسی خورد و پیام اومد برام
ایگل بهمن : سلام خدمت همه دوستان ممنون می شویم همه ما که هر اتفاقی مثل دیدن بارگیری یا فاکتور شدن یا پلاک شدن و..... بگید که دیگران هم اطلاع پیدا کنن
شاهین جی ال : تا ۳۱ فروردین فاکتور شده دروغ میگن
قم : پیامک اول واریزی کردین معلوم میشه
زهرا : اقا من اذر یا دی بود 1403 مبلغ 291 تومن دادم برای شاهین جی افتاد تحویلش برای ابان ماه چقد دیگه باید بهشون پول بدم؟ بنظرتون کی پیامک میاد؟ ابان زده تحویل تا اخر سال ماشین و میدن یا میریم 1405؟ توروخدا اگر کسی اطلاعی داره راهنمایی کنه
امیر : دوست عزیز شما شاهین اتومات هستید احتمالا. اینجا گروه شاهین پلاس هست.
شاهین پلاس مهدی : واریزی 25اسفند هستم هنوز فاکتور نشدم اونقدر زنگ زدم دیگه اعصابم نمیکشه میخوام با بنزین برم نمایندگی شهر خودمونو به اتیش بکشم والا دیگه اعصابم نمیکشع اینارو دو سه روزم فاکتور نکنن به والا اتش میکشم اونجارو تا عبرت بشه براشون
شاهین پلاس مهدی : واریزی 25اسفند هستم هنوز فاکتور نشدم اونقدر زنگ زدم دیگه اعصابم نمیکشه میخوام با بنزین برم نمایندگی شهر خودمونو به اتیش بکشم والا دیگه اعصابم نمیکشع اینارو دو سه روزم فاکتور نکنن به والا اتش میکشم اونجارو تا عبرت بشه براشون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا7بهمن : داداش من الان 60روزه روزانه با شرکت سایپا تماس میگیرم میگن تا 6بهمن فاکتور شده الکی میگن دروغ میگن پدرسوخته ها 60روزه از 6بهمن نیمدن 7بهمن
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : حق خوری دیگه شماهم روش
دنا خاکستری تحویل تیر : سلام تازه گزینه اماده فاکتور تیک خورده یا قبلا تیک خورده بوده تاریخش به روز شده؟؟
مهدی : مبارکه داداش بسلامتی ایشالله
2تیر : تاریخ دریافت پرونده تاریخ امروز زدن برام کسی میدونه قضیه چیه چون من 5فروردین تکمیل وجه کردم
کوییک GXL مردادی : تقریبا اکثر نظرات دوستان که خوندم و فاکتور شدند با تأخیر یک ماهه بوده این یعنی تأخیر یک ماهه در سایپا هم عادیه هم کشک خاله است بخوری پاته نخوری پاته.
ت 207 : ممنون که اعلام کردید ولی 5 رقم اول رو کامل بگین خیلی ممنون میشم
2tir : ممنونم والا نمیدونم اولین نفر باشم یا نه هنوز تیرماهی اعلام نکرده ک ببینیم فاکتور شده یا نه
احسان : ممنون. سلامت باشی. شهر کرج. قرارداد 774..153
املیانو زاپاتا : زاپاتا کسی بود که حقش را گرفت حقتون رو بگیرید ولی از راه قانونی