رسیدگی مجلس به گزارش ثبت سفارش و واردات خودرو

 

رسیدگی مجلس به گزارش ثبت سفارش و واردات خودرو

 
در حالی که ۱۶ هزار خودرو به علت هزینه بالای گمرک در کشورهای همسایه انبار شده است، مجلس رسیدگی به گزارش ثبت سفارش و واردات خودرو را آغاز کرد.
 
 
هر روز تعداد شکایت مردم برای طرح‌های پیش فروش‌ خودرو هر روز افزایش می‌یابد، اما تنها ۱۶ هزار خودرو در بنادر کشورهای همسایه دپو شده است. در همین راستا مجلس شورای اسلامی رسیدگی به گزارش توقف ثبت سفارش خودرو و افزایش تعرفه واردات خودرو را در دستور کار قرار داد. 
 
 
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این زمینه گفت:
 
امروز با وجود ممنوعیت واردات، طبق آمار وزارت صنعت تولید خودو تا نصف کاهش یافته است؛ آیا این همان خودکفایی بود که برخی مسئولان در زمان ممنوعیت واردات خودرو شعار می‌دادند؟ ۱۳۰۰ خودروی خارجی مهر امسال از گمرک ترخیص شد و شهریور نیز  ۱۳۷۷۷ خودرو ترخیص شده است. امروز ۱۴ هزار خودرو در گمرک باقی مانده و سفارش‌های برخی شرکت‌ها نیز آماده شده است و حتی ۱۶ هزار خودرو در بندر کشورهای همسایه نگهداری می‌شود. زیرا قیمت نگهداری گمرک ایران بالا است و هر ماه یک خودرو به خاطر هزینه انبار کسر می‌شود. از این رو دولت باید تمهیداتی بیندیشد، زیرا به تعهدات مردمی که خودرو پیش‌خرید کرده‌اند پاسخ داده نشده است و هر روز آمار شکایت از شرکت‌هایی که خودرو پیش‌فروش کرده‌اند، افزایش می‌یابد.
 
 
مهدی دادفر با تاکید بر ممنوعیت واردات خودرو، تصریح کرد:
 
خودروهایی که در گمرک وجود دارند، برخی مربوط به واردات یک سال و نیم پیش است. درواقع روند واردات خودرو نشان می‌دهد که تا اسفند امسال، ۷۰ درصد واردات خودرو تعطیل خواهد شد و این خود تحریمی داخلی است، که باید آن را یا خصومت آگاهانه یا بی‌تدبیری ناآگاهانه نامید که در هر دو صورت اثر منفی بر اقتصاد کشور دارد. تا امروز شرکت‌های خارجی مانند نیسان، لوکسژن، تویوتا، کیا و هیوندای دفاتر خود را در ایران تعطیل کرده‌اند و میتسوبیشی نیز در آستانه تعطیلی است.
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود:
 
در بازار خودرو، واردات فرصتی برای هدایت سرمایه‌های ایرانیان خارج‌نشین بود، اما در بخش تولید نیز فرصت‌هایی وجود دارد. حال سوال این است که چرا با توقف واردات و تحریم‌ها، تولید خودرو کاهش یافت؟ چرا باید زنجیره تامین متاثر از تحریم‌ها باشد و چرا امروز که تولید کاهش یافته کسی از خودکفایی سخن نمی‌گوید؟ یک سال پیش وزیر صنعت و برخی نمایندگان مجلس مدعی بودند با ممنوعیت واردات خودرو، تولید تقویت می‌شود، اما امروز آمارها نتیجه معکوس آن را نشان می‌دهد. از طرف دیگر باید توجه داشت که این کاهش تولید نتیجه تحریم نیست و ناشی از نبود برنامه‌ریزی، ضعف تولید و سایر مسائل است. از طرف دیگر کشور دچار شعارزدگی شده است زیرا در زمان تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، نمایندگان مدعی خصوصی‌سازی صنعت خودرو بودند اما بعد از آن این موضوع به‌طور کامل فراموش شد.
 
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد:
 
هم‌اکنون مشکل مدیریتی نیز در صنعت خودرو داریم؛ به‌عنوان مثال پراید ۴ هزار دلار ارزش دارد، چرا امروز با این ارزش برنامه‌ای برای صادرات آن به کشورهای همسایه و ضعیف وجود ندارد، در حالی که هیچ جای دنیا خودروی ۴ هزار دلاری وجود ندارد؟ این مسئله نشان می‌دهد که نه تنها در کشور برنامه‌ریزی استراتژیک وجود ندارد، بلکه مدیران به‌صورت تیمی فعالیت می‌کنند. خبرها حاکی از آن است که خودروهای چینی جایگزین خودروهای داخلی شده‌اند، اما این خودروها بالای ۵ سال کارکرد ندارند. امروز سوال این است که چرا باید مردم ایران تنها خودروی چینی سوار شوند؟ خودرو محصولی استراتژیک نیست، پس چرا باید تنها به سمت یک بازار خارجی سوق پیدا کند و قید تمام خودروسازان بزرگ دنیا را بزنیم؟ 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
2

ای بابا چه رسیدگی؟ فقط بازی با افکار مردم برای اهداف کثیفشونه وگرنه الان باید ایران و ایرانی تو بهترین وضعیت دنیا میبود نه اینکه برای تامین خانواده کاسه ی چه کنم چه کنم دستمون بگیریم. الان مسئولین ما بجایی رسیدن که اگه به مردم بگن الان روزه مردم باورشان ندارند
11:30  1397/08/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
T9 بهمن : ثبت نام ۲۳ بهمن t9 مشکی -۱ تیر فاکتور شد هفته پیشم پلاک شده ولی خبری از ارسال به تهران نیست زنگ زدم گفتن منتظر اجازه ارسال هستن و تو نوبت صبر کنید
شاهین جی : سلام احتمالا شما پیش فروش هستید ک اینجوری بهتپن گفتن برا فروش فوریا هنوز تو آذرماه مونده
سجاد : درودبرهمگی جسارتا میشه بگین اسفندماه تاچندم مهلت واریزداشتن که الان میگین تا۲۲فاکتور شده ؟
Ahmad : کسی نرفته بابا همش حرفه
شاهین اتومات cvt اسفند : بعد از تکمیل وجه و تکمیل پرونده سخا بیش از ۴ ماه طول میکشه تا فاکتور بشه
شاهین اتومات cvt اسفند : بعد از تکمیل وجه و تکمیل پرونده سخا بیش از ۴ ماه طول میکشه تا فاکتور بشه
در جواب آقا بهمن : فکر کنم همینطور شده.
مهدی : سلام از کسانی که رفتن تجمع خبری نیست مشکوک میزنه
مهدی : سلام از کسانی که رفتن تجمع خبری نیست مشکوک میزنه.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : حدودا 30 تا40 روزبعدمیاد
امیر خان : بله بزرگوار بنده فوق العاده طرح مادران هستم تحویل 16 خرداد
مشکی اتو 4تیر : بله مال منم نشد
وحید : چرخش برات بچرخه طلا بشه عزیزم داداش پلاک و تحویلت شد تاریخاشو برامون بزار بازم، کدوم شهری؟
اطلس بهمن : پس چرا جواب نمی دید چقدواریز کردید افزایش قیمت خورده به بهمنی هایانه
پانا 18 خرداد : دوستان بعد از پلاک شدن چند روز طول میکشد تا به تمایندگی شهرستان برسع؟ هر کی اطلاع داره کمکم کنه
پانا 18 خرداد : ما هم 18 خرداد قالپاق بودیم 12 تیر لاکتور شدیم امروزم پلاک شدیم
اطلس سفید 26 مهر : سلام من دیروز تحویل گرفتم در سمت راننده خوردگی داشت گفتن میتونی تحویل نگیری دوباره صبر کنی برات میفرستن من تحویل گرفتم قرار شد خودشون درستش کنن تمام برچسب های داخل و بیرون مال بهمن پارساله پلاکش هم فروردین شده 2تیر فاکتور زدن 16 تیر تحویل دادن وماشین غرق خاک و چرک بود خدا میدونه چند ماه خوابیده بوده آخر سرم یه آب خالی گرفتن روش دادن
حامد : چقدر باید واریز کرد؟؟ بهمن ماه
مصطفی سورن موتور جدید : خطای سیستمی همون روزی تقریبا 611,000 تومان محاسبه میشه فقط 11 روز تا تحویل ب نمایندگی از روز قانونی تحویل تو قرادادت کسر میشه.