رسیدگی مجلس به گزارش ثبت سفارش و واردات خودرو

 

رسیدگی مجلس به گزارش ثبت سفارش و واردات خودرو

 
در حالی که ۱۶ هزار خودرو به علت هزینه بالای گمرک در کشورهای همسایه انبار شده است، مجلس رسیدگی به گزارش ثبت سفارش و واردات خودرو را آغاز کرد.
 
 
هر روز تعداد شکایت مردم برای طرح‌های پیش فروش‌ خودرو هر روز افزایش می‌یابد، اما تنها ۱۶ هزار خودرو در بنادر کشورهای همسایه دپو شده است. در همین راستا مجلس شورای اسلامی رسیدگی به گزارش توقف ثبت سفارش خودرو و افزایش تعرفه واردات خودرو را در دستور کار قرار داد. 
 
 
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این زمینه گفت:
 
امروز با وجود ممنوعیت واردات، طبق آمار وزارت صنعت تولید خودو تا نصف کاهش یافته است؛ آیا این همان خودکفایی بود که برخی مسئولان در زمان ممنوعیت واردات خودرو شعار می‌دادند؟ ۱۳۰۰ خودروی خارجی مهر امسال از گمرک ترخیص شد و شهریور نیز  ۱۳۷۷۷ خودرو ترخیص شده است. امروز ۱۴ هزار خودرو در گمرک باقی مانده و سفارش‌های برخی شرکت‌ها نیز آماده شده است و حتی ۱۶ هزار خودرو در بندر کشورهای همسایه نگهداری می‌شود. زیرا قیمت نگهداری گمرک ایران بالا است و هر ماه یک خودرو به خاطر هزینه انبار کسر می‌شود. از این رو دولت باید تمهیداتی بیندیشد، زیرا به تعهدات مردمی که خودرو پیش‌خرید کرده‌اند پاسخ داده نشده است و هر روز آمار شکایت از شرکت‌هایی که خودرو پیش‌فروش کرده‌اند، افزایش می‌یابد.
 
 
مهدی دادفر با تاکید بر ممنوعیت واردات خودرو، تصریح کرد:
 
خودروهایی که در گمرک وجود دارند، برخی مربوط به واردات یک سال و نیم پیش است. درواقع روند واردات خودرو نشان می‌دهد که تا اسفند امسال، ۷۰ درصد واردات خودرو تعطیل خواهد شد و این خود تحریمی داخلی است، که باید آن را یا خصومت آگاهانه یا بی‌تدبیری ناآگاهانه نامید که در هر دو صورت اثر منفی بر اقتصاد کشور دارد. تا امروز شرکت‌های خارجی مانند نیسان، لوکسژن، تویوتا، کیا و هیوندای دفاتر خود را در ایران تعطیل کرده‌اند و میتسوبیشی نیز در آستانه تعطیلی است.
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود:
 
در بازار خودرو، واردات فرصتی برای هدایت سرمایه‌های ایرانیان خارج‌نشین بود، اما در بخش تولید نیز فرصت‌هایی وجود دارد. حال سوال این است که چرا با توقف واردات و تحریم‌ها، تولید خودرو کاهش یافت؟ چرا باید زنجیره تامین متاثر از تحریم‌ها باشد و چرا امروز که تولید کاهش یافته کسی از خودکفایی سخن نمی‌گوید؟ یک سال پیش وزیر صنعت و برخی نمایندگان مجلس مدعی بودند با ممنوعیت واردات خودرو، تولید تقویت می‌شود، اما امروز آمارها نتیجه معکوس آن را نشان می‌دهد. از طرف دیگر باید توجه داشت که این کاهش تولید نتیجه تحریم نیست و ناشی از نبود برنامه‌ریزی، ضعف تولید و سایر مسائل است. از طرف دیگر کشور دچار شعارزدگی شده است زیرا در زمان تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، نمایندگان مدعی خصوصی‌سازی صنعت خودرو بودند اما بعد از آن این موضوع به‌طور کامل فراموش شد.
 
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد:
 
هم‌اکنون مشکل مدیریتی نیز در صنعت خودرو داریم؛ به‌عنوان مثال پراید ۴ هزار دلار ارزش دارد، چرا امروز با این ارزش برنامه‌ای برای صادرات آن به کشورهای همسایه و ضعیف وجود ندارد، در حالی که هیچ جای دنیا خودروی ۴ هزار دلاری وجود ندارد؟ این مسئله نشان می‌دهد که نه تنها در کشور برنامه‌ریزی استراتژیک وجود ندارد، بلکه مدیران به‌صورت تیمی فعالیت می‌کنند. خبرها حاکی از آن است که خودروهای چینی جایگزین خودروهای داخلی شده‌اند، اما این خودروها بالای ۵ سال کارکرد ندارند. امروز سوال این است که چرا باید مردم ایران تنها خودروی چینی سوار شوند؟ خودرو محصولی استراتژیک نیست، پس چرا باید تنها به سمت یک بازار خارجی سوق پیدا کند و قید تمام خودروسازان بزرگ دنیا را بزنیم؟ 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
2

ای بابا چه رسیدگی؟ فقط بازی با افکار مردم برای اهداف کثیفشونه وگرنه الان باید ایران و ایرانی تو بهترین وضعیت دنیا میبود نه اینکه برای تامین خانواده کاسه ی چه کنم چه کنم دستمون بگیریم. الان مسئولین ما بجایی رسیدن که اگه به مردم بگن الان روزه مردم باورشان ندارند
11:30  1397/08/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جی ال : من تکمیل وجه ۱۷ خرداد بودم سخا ۱۹ خرداد امروز فاکتور شد
حسین رضا : منظورتون ۸۸ میلیون دیون دولتیه؟!
لاماری سفید تحویلی هفته سوم مهر : سلام دوستان من اردیبهشت مبلغ ۹۷۰ میلیون واریز کردم تحویلی طبق قرارداد ۱۲۰ روز کاری در هفته سوم مهر می باشم بنظرتون دعوتنامه برام کی ارسال می شود و چه مبلغی را احتمالا ازم خواهند گرفت .؟
مهدی مشهد : سلام مبارکت باشه فکر کنم اشتباه میکنی واریزیهای مرحله ششم 885بود بیشتر نبود
X5تیر : مابه تفاوت چی وقتی قیمت قطعی بوده؟چه مبلغی چک دادید
۲۷‌ اردیبهشت‌ : سلام‌ ‌ من‌ ‌ جمعه‌ ‌ فاکتور‌‌ شدم موقع‌ پرداخت‌ دعوتنامه‌ دو‌ نمونه‌ کارت‌ طلایی‌ ‌بود‌ و‌ بیمه‌ بدنه‌ ‌ ‌هیچ‌ کدوم‌ انتخاب‌‌ نکردم‌ الان‌ برم‌ بیرون‌ بیمه‌ بدنه‌ کنم‌ ؟ یا‌ احتیاج‌ نیست‌ ؟
شاهین G تیر ماه : سلام برای GL اگر تبدیل بیاد تقریبا 303 باید واریز کنی با 10 روز مهلت واریز
حسین : با سلام بنده یک خودرو x5به قیمت قطعی وبه صورت نقدی در آذرماه1403 ثبت نام کردم با موعد تحویل اردیبهشت1404 با وجود قطعی بودن در اردیبهشت یه چک 3ماهه به تاریخ 31مرداد1404بابت مایه تفاوت از بنده گرفتن ولی ماشین رو در 4تیرماه فاکتور و در 1شهریور1404تحویل دادن حالا با توجه به تاخیر 4ماهه به نظرتون چکشون رو پاس کنم یا نه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علوی : سلام من 24 تیر واریز کردم 16 روز پیش مدارک تشکیل شد اما هنوز پذیرش هم نشدم چیکار کنم
مهدی پانا شهریور : فک کنم دیگه تبدیل به رینگم فعال نمیکنن. احتمالا ابان ماه ما شهریوریا فاکتور بشیم لعنت بر تمام مدیران ایران خودرو دزد هم افزایش قیمت ازمون گرفتن هم ماشینمونم دیر میدن
سعید : آقا ماشینامونو که تحویل نمیدن همش تقصیر هاشمه.. هاااااشم خدابگم چیکارت کنه هاشم بی ماشینمون کردی هاشم
دنا اتومات آپشنال فوق العاده : دنا اتومات تیتانیوم فروش فوق العاده تحویل 28 مرداد امروز فاکتور شد
اطلس : مبارکه
دوقلوها دنا آپشنال 31 شهریور : چرا دونه دونه فاکتور میکنن دو روز هم خبری نیس
کوییک : شما خانم هاشم هستید؟ نماینده هاشم تنها باشید لطفا
ساینااا : بهمن ماهی های فوق العاده سایت تا چه تاریخی واسه واریز وجه باز بود ؟؟؟؟؟
زهرا 207 فولادی : سلام دوست گرامی شما 207 پانو رینگ فولادی بودین؟منم تحویل 31 مردادم هنوز فاکتور نشده
آراد : اونا نمیدهند ما هستیم که میدهیم هیچ هم عبرت نمی‌گیریم