ویژگی‌ ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای چیست؟

 

ویژگی‌ ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای چیست؟

 
ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای هر کدام دارای ویژگی‌هایی هستند و که به شرح زیر است:
 
ترمز کاسه ای (Drum Brake):
 
مزیت این نوع سیستم ارزان بودن ساخت آن و سبک بودن آن است،اشکال عمده آن بالا رفتن سریع حرارت ودر آن و در نتیجه عدم عملکرد مناسب در دمای بالاست.
 
در ترمز های کاسه ای کاسه ترمز به چرخ متصل است و همراه آن گردش می کند. دو عدد کفشک آهنی هلالی شکل که لنت های ترمزروی آن‌ها کوبیده شده است روی طبق ثابت محور نصب شده‌اند. در حالت عادی که خودرو نیاز به ترمز کردن ندارد کفشک‌ها به طوری تنظیم می‌شوند که فاصله کمی بین کاسه ی ترمز و لنت‌های روی کفشک وجود داشته باشد. وقتی راننده پدال ترمز را می‌فشارد فشار روغن در سیلندر اصلی افزایش یافته به سیلندر چرخ‌ها هدایت می‌شود. پیستون‌های داخل سیلندر چرخ در اثر فشار روغن از یکدیگر دور شده کفشک های ترمز را به طرف کاسه ترمز حرکت می‌دهند؛ در اثر نیروی وارد از لنت هر کاسه ی ترمز نیروی اصطکاک بین کاسه ترمز و لنت ایجاد می شود و نتیجه ان ایجاد شتاب منفی در چرخ و متوقف کردن آن است.
 
ترمز دیسکی (Disc Brake) :
 
مزیت این نوع سیستم توانایی کارکرد در حرارت بالا و قابلیت گرفتن ترمزهای پی در پی است.اشکال عمده آن نیز هزینه ساخت بالا،وزن سنگین و نیاز داشتن به فشار هیدرولیک زیاد است. برخی از ترمزهای دیسکی سیستم خنک کننده نیز دارند که با کمک پره هایی که درسیستم چرخ و ترمز تعبیه شده اند،خنک می‌شوند.
 
در ترمز دیسکی بجای کاسه ترمز از یک دیسک چرخان و بجای کفشک‌های خمیده از یک جفت کفشک مسطح بنام لنت ترمز استفاده می‌شود. در هنگام ترمز گرفتن این لنت‌ها به دیسک در حال چرخش فشرده می‌شوند. همچنین لنت‌ها از پشت به یک سیلندر و پیستون متصل هستند. در هنگام ترمز گرفتن، فشار روغن پشت هر پیستون، آن را به طرف بیرون می‌راند، در نتیجه لنت‌ها به دیسک فشرده می‌شوند. در اثر تماس لنت‌ها با دیسک، سرعت چرخش دیسک و چرخ کاهش می یابد و چرخ متوقف می شود.
 
تفاوت ترمز عقب دیسکی و کاسه ای چیست؟
 
ترمز دیسکی عقب دارای لنت ترمز معمولی مانند ترمز چرخ‌های جلو است و از همان روش چرخ های جلو بهره می‌برد و عملکرد بهتری نسبت به ترمز عقب کاسه ای دارد و معمولاً برای مدل هایی از خودرو که دارای شتاب و قدرت بیشتر هستند استفاده می‌شود. این ترمز از نظر قدرت، مزینی بر ترمز کاسه‌ای ندارد و بیشترین مزیت آن خنک کاری سریع و زمان عکس العمل کوتاه تر است.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , لنت ترمز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

امیر
0

سلام
دوستان من چرخ عقب پراید دیسکی گردم والان از تر مزش لذت میبرم فقط یه مشکل کوچیک داره با یه نیش تر مز ماشین متوقف میشه میخوام شدت تر مز کم کنم کسی میدونه چطوری میشه این کار کرد
18:27  1398/06/29
پاسخ دادن
ابی
1

آفرین، کار خوبی کردی، ترمز خیلی حیاتیه.
کجا دیسکی کرد؟ نمایندگی یا؟
01:51  1402/12/21

کاربر: علیرضا کبک کانادا
0

ترمز ماشین رو به هیچ وجه عوض نکنید از کاسه ای عقب به دیسک عقب ارزش هزینه نداره.. ماشینهای خیلی قدیمی اگر چهار چرخ ماسه ای هست کیت ترمز دیسکی جلو میتونه خوب باشه ........ دلیل نکته اول اینه که ترمز عقب نقش کنترل ته ماشین رو داره و نقش اصلی ترمز با جلوست... نکته دوم اینکه ترمز های کاسه ای به گل ولای و کلا خیسی هیلی حساسن و در شرایط خیسی سر میخورن بجای ترمز گرفتن.... پس در مجموع مگر اینکه رالی بخواین شرکت کنید که خنک شدن ترمز براتون مهمه .. دست به ترمزهای فابریک نزنید که این کیتها تله پول هست... مسابقه که کلا با شرایط رانندگی عادی 100 درصد متفاوت هست و از ترمزهای کربن و سرامیک استفاده میکنن و زغالها هر مسابقه عوض میشن!! بهرحال دستکاری ترمز فابیریک هزینه زیادی هستش که اضافست و مگر در مورد کاربردهای خاص...
21:00  1397/08/18
پاسخ دادن
ابراهیم
4

سلام
میدونستید شرکت کارمانیا ماشینی که یکسال قبل گفته بود حدود ۱۳۰ میده و حدود نصفش رو هم گرفته بود ، الان بعد از ماهها تاخیر که هنوز هم ادامه داره ، گفته قیمت رو بالای ۲۵۰ میلیون میزنیم.
واقعا شرم آوره پول مردم رو گرفتن حالا هم دارن اینجور قیمت میزنن.
*****لطفا اطلاع رسانی کنید*****
22:26  1397/08/16
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 تیر : منم دقیقا شرایط شما رو دارم هر چی هم تماس میگیرم فقط میگن صبور باشین در مرحله بارگیری مثل سگ دروغ میگن ک ثافتا
شاهین : توی این سایپای خراب شده با این همه پرسنل اضافی یک نفر روابط عمومی نداره که جواب مردم روبده یا خودش رو به نادانی زده یا مردم را نادان فرض کرده اولویت پاییز رو برا امسال فروش فوری زده میمونه زمستان که حدود 9 هزار نفره که یک تعدادی هم با فراخوان‌های قبلی کم شده طی 9 ماه پیش فروش زده یعنی ماهی کمتر از هزار تا سایت کدال رو که ببنید ماهیانه حدود 5 هزار شاهین دستی تولید میکنه اگه فقط ظرفیت 50 درصد رو برا پیش فروش بذاره تا آخر خرداد تعهداتش تموم میشه ولی این بیشرفها ماهیانه بین 10 الی 20 درصد تولید رو برا تعهداتش ن گذاشتن
اطلسعلی : رنگ نقره ای حدودا یکماه از رنگ سفید عقبه ، شما هر وقت ۱۴ شهریوری ها فاکتور شدند احتمالا شما هم بشید
تارا V1 : سلام ببینید ما13 تیرماه تکمیل وجه کردیم داخل میزخدمت زده تاریخ تحویل 10 مهر ولی هنوز فاکتور نشده زنگ زدیم ایران خودرو خراب شده میگه نمایندگی مدارکتون دیرفرستاده تاریخ تحویلتون اینجا خورده 20آبان پس به اون موعد تحویلی که داخل میزخدمت زده نمیشه اعتماد کرد این نمایندگی های بی شعور معلوم نیست چه غلطی میکنن
سایپا نه، سارق : احتمال!!!! مدت زیادی هست این مردم با احتمالات سایپا، بسیاری از فرصت های اقتصادی رو از دست دادن و متحمل ضرر و زیان شدن. با احتمال و حدث و گمان نمیشه نمیشه جناب، مردم بازيچه ی دست این حضرات نشدن که بخوان بشینن به امید احتمالات
شاهین زمستان : کس دیگه سودشو میبره حال میکنه اینجا ما افتادیم به جون همدیگه تفرقه بندازو......
م . م : مبارکتون باشه. چوب شدن ترمز یعنی چی؟ اشتباه تایپی است یا اصطلاح خاصی است؟ تشکر
ایمان : هفته آخر اذر هم اومد خبری از دعوت نامه نشده لعنت خدا بر سایپا
اولین روز ثبت نامی اردیبهشت : هنوز تحویل ندادن ولی شاسی شده کارت ماشین اومده چکها رو دارن پاس میکنن ولی هیچکس پاسخگو نیست که چه موقع تحویل میدن نمایندگی هم میگه ما اصلا خبر نداریم برید کرمان موتور پیگیر باشید اونموقع طلا فروختم گرمی 3100 ثبت نام کردم الان شده 4800 خخخخخخخخ تمام شرکتهای خودرو سازی و مونتاژ کار توی ایران به تعهداتشون عمل نمیکنن واقعا برای خودم متاسفم که همیشه تجربه تلخ دیگران رو دوباره تجربه میکنم
سلام : باسلام واریزی ۹ مردادماه تا حالا هیچ گونه پیامکی از بابت رنگ خودروهای وبیمه برام نیامده تو این گروه هست کسی مثل من
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا : من اهوازم بستم پلاک شدم
?راانا : من 21شهریورم تهران هنوز تحویل ندادن رو اسناد داره میچرخه مال شمارو چجوری تحویل دادن؟
دنا6دنده : سلام دوستان دنا کدوم شهر تولید میشه؟
اوحدی : سلام تحویل 9 مهر از تهران هنوز تحویل نگرفتم ! کسی هست تحویل مهر تهران باشه تحویل نگرفته باشه؟
مرتضی 1مهر : من زنجانم.برامن رو تحویل ندادن.شما کدوم شهر هستین
کریم : دوستان خوزستانی اگه اهواز یا بقیه شهرای خوزستان پلاک شدید یه اطلاعی به ما بدید.ممونم
فاطمه : مبارکتون باشه . کدوم کارخونه؟؟
فرشاد : مراجعه حضوری کنید به نمایندگی ایرانخودرو. من17مهرتکمیل وجه کردم 18مهر پروندم تحویل خودرو ساز شده . یه چیز دیگه شما سخا رو انجام دادید
کریم : یعنی ماشین رو گرفتی؟؟مال من 27 مهر هنوز پلاک نشده؟؟من اهوازم یعنی واقعا پلاک 14 یا 34 ندارن؟؟؟؟مگه میشه؟؟؟؟
رانا تحویل 23 آذر : شما چه شهر هستید من ابهر هستم هنوز تحویل ندادن