تابلو ورود ممنوع سرمایه گذاری به جاده مخصوص رسید

 

تابلو ورود ممنوع سرمایه گذاری به جاده مخصوص رسید

 
این روزها خودرویی‌های جاده مخصوص حال و روز خوشی را تجربه نمی کنند. پس از ممنوعیت واردات و نوسانات شدید نرخ ارز و مشکلات به وجود آمده این بار جذب سرمایه ها برای روی پا ماندن خودرویی‌هابه امری دشوار تبدیل شده است.
تابلوی ورود ممنوع سرمایه گذاری ها این بار به جاده مخصوص رسیده است و خودرویی‌ها در دوربرگردان جاده ممکن است متحمل ضرر و زیان هایی شوند که در آینده قابل جبران نباشد.
 
دو خودروساز بزرگ در نیم سال نخست سال با زیان دهی وحشتناکی رو به رو شده اند که آیینه تمام نمای بنگاهداری دولتی در اقتصاد کشور است. تصمیمات عجیب و غریبی که دولتی ها از  تغییر مدیران گرفته تا قیمت‌گذاری و قراردادهای خارجی همه گواه این مدعاست.  این دوخودروساز بزرگ کشور اگر تا پایان سال با همین فرمان جلو بروند، مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می شوند.
 
به گفته کارشناسان صنعت خودرو و قطعه سازی، قیمت‌گذاری دستوری نماد دخالت‌های دولتی در امور خودروسازان به حساب می‌آید و در این سال‌ها اصلی‌‌ترین علت رفتن صنعت خودرو به سمت زیان‌دهی  نیز همین موضوع بوده است. اما اکنون دولت و بانک ها هم که عمده محل تامین سرمایه برای خودروسازان و خوردویی ها بودند اکنون با مشکلات زیادی رو به رو شده اند.
 
در همین رابطه فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید:« اکنون صحبت کردن در مورد سرمایه گذاری خارجی بسیار امری رویایی است اما در فرصت پسابرجام که می توانستیم از آن امتیاز بگیریم و استفاده کنیم، به بدترین شکل ممکن با آن برخورد کردیم و می شود گفت فرصت را از دست دادیم. وزارت صمت عملکرد بسیار بدی در زمان پسابرجام داشت و وزیر وقت آن زمان  با اصرار و دخالت در  قرارداد های خودرویی که چه کسی شریک چه کسی شود  و چه کسی اول وارد بازار شود و سپس چه کسی نهایتا سبب شد تا ما نتوانیم از فرصت طلایی که وجود داشت هیچ استفاده ای ببریم که انتقاد بسیاری هم در آن زمان به او شد.»
 
او در مورد سرمایه گذار های داخلی نیز بیان می کند:« اگر نگاهی به بخش سرمایه گذاری بیاندازیم، عمده محل تامین سرمایه چه در حوزه قطعه سازی چه در حوزه خودروسازی، دولت و بانک های دولتی و یا مردم مصرف کننده بوده اند. در شرایط فعلی با توجه به اینکه بانک ها و دولت درگیری های شدیدی دارند طبیعی است که جریان سرمایه گذاری از سمت دولت و بانک ها کاهش پیدا کند.»
 
این کارشناس صنعت خودرو می افزاید: «در مورد اینکه سرمایه را از مردم جذب کنند و یک سرمایه گذاری شود، این موضوع اتفاق نمی افتد چرا که سیاست های غلطی که خصوصا رییس شورای رقابت به عنوان متهم اصلی و ردیف اول این موضوع با اصرار های بیجا و بی منططق  در پیش گرفته  باعث ایجاد شکاف بین  قیمت بازار و کارخانه شده است. نهایتا هم منجر به این شده که سرمایه هایی که بعد از برجام در حال جذب شدن است به مشتری هایی که از قبل به او ارزان تر خودرو را تحویل داده اند  داده می شود در واقع کسی که اکنون دارد 10 میلیون پیش پرداخت برای خرید خودرو به سایپا می دهد آن را به سایپا نمی دهد این پول را به کسی می دهد که امروز یک پراید خریده است، چون پرایدش را 10 میلیون تومان ارزان تر خریده است.»
 
او ادامه می دهد:« در واقع ساختار مالی داخلی و روند کلی مدیریت در صنعت  به خصوص در حوزه های وابسته به تجارت خارجی  و به طور ویژه در این هفت الی هشت ماه گذشته به قدری دچار آشفتگی و بی برنامگی است که سبب شده وضعیت بد و وخیمی را تجربه کنیم.»
 
به گزارش خودروکار، وضعیت صنعت خودرو روز به روز در حال آشفته تر شدن است. تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا سبب شده تا دیگر بر روی سرمایه گذاری خارجی ها هم در ایران در صنعت قطعه سازی و خودروسازی نشود حساب کرد و به عبارتی تابلوی ورود ممنوع سرمایه گذاری به جاده مخصوص رسیده است. زاوه در مورد اینکه راه چاره خروج از این بحران چیست می گوید:« دولت باید دست از سر اقتصاد بردارد،چرا که آن ها نشان داده اند امکان مدیریت آن را ندارند باید اجازه دهند اقتصاد با ساز و کار طبیعی و عرضه و تقاضا به تعادل برسد و مدیریت شود و دولت صرفا سیاست های کلان را اجرا کند و از بنگاه داری خارج شود تا صنایع بتوانند از بحران خارج شوند حتی اگر این موضوع اتفاق بیافند ممکن است باعث تحول صنایع از جمله صنعت خودرو شود.
 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

آریابهمن
0

این آقایون نفهمیدن،کارشون تموم شده و هر چه زودتر باید دمشون رو بزارن رو کولشون و زحمت رو کم کنن.دیگه زمانه این بخور بخورا تموم شده و مردم بیدار شدن.
23:16  1397/08/20
پاسخ دادن
امیر
0

جمع کنید این صنعت عقب مانده و ناکارامد که ضررش به جان و مال
مردم است.به خودروسازی هند نگاه کنید.به بیش از هشتاد کشور
جهان محصولات روز از هوندا گرفته تا سوزوکی و هیوندا و...تولید
و صادرات دارد و هنوز اینجا پراید و سمند و...از رده خارج تولید می کنند!!
11:58  1397/08/20
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : 90روز عادی
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : دوستان میدونید بعد 24 شهریور و مهرماه چه تاریخ هایی واریزی داشتیم؟