تابلو ورود ممنوع سرمایه گذاری به جاده مخصوص رسید

 

تابلو ورود ممنوع سرمایه گذاری به جاده مخصوص رسید

 
این روزها خودرویی‌های جاده مخصوص حال و روز خوشی را تجربه نمی کنند. پس از ممنوعیت واردات و نوسانات شدید نرخ ارز و مشکلات به وجود آمده این بار جذب سرمایه ها برای روی پا ماندن خودرویی‌هابه امری دشوار تبدیل شده است.
تابلوی ورود ممنوع سرمایه گذاری ها این بار به جاده مخصوص رسیده است و خودرویی‌ها در دوربرگردان جاده ممکن است متحمل ضرر و زیان هایی شوند که در آینده قابل جبران نباشد.
 
دو خودروساز بزرگ در نیم سال نخست سال با زیان دهی وحشتناکی رو به رو شده اند که آیینه تمام نمای بنگاهداری دولتی در اقتصاد کشور است. تصمیمات عجیب و غریبی که دولتی ها از  تغییر مدیران گرفته تا قیمت‌گذاری و قراردادهای خارجی همه گواه این مدعاست.  این دوخودروساز بزرگ کشور اگر تا پایان سال با همین فرمان جلو بروند، مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می شوند.
 
به گفته کارشناسان صنعت خودرو و قطعه سازی، قیمت‌گذاری دستوری نماد دخالت‌های دولتی در امور خودروسازان به حساب می‌آید و در این سال‌ها اصلی‌‌ترین علت رفتن صنعت خودرو به سمت زیان‌دهی  نیز همین موضوع بوده است. اما اکنون دولت و بانک ها هم که عمده محل تامین سرمایه برای خودروسازان و خوردویی ها بودند اکنون با مشکلات زیادی رو به رو شده اند.
 
در همین رابطه فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید:« اکنون صحبت کردن در مورد سرمایه گذاری خارجی بسیار امری رویایی است اما در فرصت پسابرجام که می توانستیم از آن امتیاز بگیریم و استفاده کنیم، به بدترین شکل ممکن با آن برخورد کردیم و می شود گفت فرصت را از دست دادیم. وزارت صمت عملکرد بسیار بدی در زمان پسابرجام داشت و وزیر وقت آن زمان  با اصرار و دخالت در  قرارداد های خودرویی که چه کسی شریک چه کسی شود  و چه کسی اول وارد بازار شود و سپس چه کسی نهایتا سبب شد تا ما نتوانیم از فرصت طلایی که وجود داشت هیچ استفاده ای ببریم که انتقاد بسیاری هم در آن زمان به او شد.»
 
او در مورد سرمایه گذار های داخلی نیز بیان می کند:« اگر نگاهی به بخش سرمایه گذاری بیاندازیم، عمده محل تامین سرمایه چه در حوزه قطعه سازی چه در حوزه خودروسازی، دولت و بانک های دولتی و یا مردم مصرف کننده بوده اند. در شرایط فعلی با توجه به اینکه بانک ها و دولت درگیری های شدیدی دارند طبیعی است که جریان سرمایه گذاری از سمت دولت و بانک ها کاهش پیدا کند.»
 
این کارشناس صنعت خودرو می افزاید: «در مورد اینکه سرمایه را از مردم جذب کنند و یک سرمایه گذاری شود، این موضوع اتفاق نمی افتد چرا که سیاست های غلطی که خصوصا رییس شورای رقابت به عنوان متهم اصلی و ردیف اول این موضوع با اصرار های بیجا و بی منططق  در پیش گرفته  باعث ایجاد شکاف بین  قیمت بازار و کارخانه شده است. نهایتا هم منجر به این شده که سرمایه هایی که بعد از برجام در حال جذب شدن است به مشتری هایی که از قبل به او ارزان تر خودرو را تحویل داده اند  داده می شود در واقع کسی که اکنون دارد 10 میلیون پیش پرداخت برای خرید خودرو به سایپا می دهد آن را به سایپا نمی دهد این پول را به کسی می دهد که امروز یک پراید خریده است، چون پرایدش را 10 میلیون تومان ارزان تر خریده است.»
 
او ادامه می دهد:« در واقع ساختار مالی داخلی و روند کلی مدیریت در صنعت  به خصوص در حوزه های وابسته به تجارت خارجی  و به طور ویژه در این هفت الی هشت ماه گذشته به قدری دچار آشفتگی و بی برنامگی است که سبب شده وضعیت بد و وخیمی را تجربه کنیم.»
 
به گزارش خودروکار، وضعیت صنعت خودرو روز به روز در حال آشفته تر شدن است. تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا سبب شده تا دیگر بر روی سرمایه گذاری خارجی ها هم در ایران در صنعت قطعه سازی و خودروسازی نشود حساب کرد و به عبارتی تابلوی ورود ممنوع سرمایه گذاری به جاده مخصوص رسیده است. زاوه در مورد اینکه راه چاره خروج از این بحران چیست می گوید:« دولت باید دست از سر اقتصاد بردارد،چرا که آن ها نشان داده اند امکان مدیریت آن را ندارند باید اجازه دهند اقتصاد با ساز و کار طبیعی و عرضه و تقاضا به تعادل برسد و مدیریت شود و دولت صرفا سیاست های کلان را اجرا کند و از بنگاه داری خارج شود تا صنایع بتوانند از بحران خارج شوند حتی اگر این موضوع اتفاق بیافند ممکن است باعث تحول صنایع از جمله صنعت خودرو شود.
 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

آریابهمن
0

این آقایون نفهمیدن،کارشون تموم شده و هر چه زودتر باید دمشون رو بزارن رو کولشون و زحمت رو کم کنن.دیگه زمانه این بخور بخورا تموم شده و مردم بیدار شدن.
23:16  1397/08/20
پاسخ دادن
امیر
0

جمع کنید این صنعت عقب مانده و ناکارامد که ضررش به جان و مال
مردم است.به خودروسازی هند نگاه کنید.به بیش از هشتاد کشور
جهان محصولات روز از هوندا گرفته تا سوزوکی و هیوندا و...تولید
و صادرات دارد و هنوز اینجا پراید و سمند و...از رده خارج تولید می کنند!!
11:58  1397/08/20
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4 : مبارک باشه...تو سامانه مرحله تحویل خودرو سبز شد یا نه خودشون تماس گرفتن
محسن : . ..........مبارک باشه . ........ ما که تکمیل وجه ۹ بهمن هستیم . ........ هنوز خیلی مونده تا تحویل بگیریم . ........ دوگانه ما احتمالاً میره برای مرداد ماه
منصف : داداش گاز و گذاشتن که بدی باز تارا خوبه ماشینای دیگه اگه گاز ندی زیر صد هم نمی رسن 🛀
نقض تعهد شرکت سایپا در تحویل فروش فوری دیماه : اوفو بالعقود به پاسخگویی 096550 نمیشه اعتماد کرد چند ده بار مواعد ضد و نقیض اعلام کردند نزدیک دو ماه در تاخیر فروش فوری خیلی زیاده برخورد بسیار زننده و غیر شفاف شرکت اهانت به مشتری می باشد اگر توان تولید وجود نداشت چرا برنامه فروشی فوری اعلان گردید . در زمان ثبت نام نقل قول های رسمی از طریق پاسخگویی شرکت حاکی از تحویل حتمی حتی زود تر از موعد 90 روزه بود خیلی از مشتریان به امید تحول فوری ماشین زیر پای خود را فروخته اند ، وام گرفته اند ، طلا و سرمایه خود را بکار گرفته اند و الان مشکل جدی دارند یک خبر مطمئن از طریق مدیر عامل یا حتی دیگر مدیران شرکت می تواند آسایش روانی برای مشتریان ایجاد کند هر چند که تاخیر فروش فوری به این اندازه نمی‌تواند هیچ توجیهی داشته باشد با این وضعیت موضوع نیازمند پیگیری های جدی تر از مراجع نظارتی و قضایی می باشد وعده وعید های مع الواسطه از شرکتی که فعالیتش به سبب استفاده از یارانه دولتی و سرمایه ملی بوده قابل پذیرش نیست و خصوصاً می بایست روند ثبت نام تا تحویل خودرو نسبت به هر شرکت دیگری شفاف تر و دقیق تر باشد و خیال مشتری را صد درصد راحت نماید.
xu7p سورن پلاس : سلام برای من دوگانه بود تبدیل زدم به سورن پلاس با موتور جدید XU7P و 17 اسفند 402 تکمیل وجه کردم و تحویل رو 17 خرداد 1403 زده- الان تا چه تاریخی فاکتور شده؟ چه مقدار تحویل تاخیر داره؟ به نظرتون کی فاکتور میشه؟
تارا v4lx : سلام شما فاکتور شدین؟
محمد مهدی : سلام. دوستان از من تحویل بهمن ۴۰۲ بوده و اولین واریزی تیر ۴۰۱ بوده. فاکتور شده. واقعا خیلی خوشحالم. خدایا شکرت. باورم نمیشه. بعد از دو سال پولم دست ایران خوردو بالاخره فاکتور شد. دستشون درد نکنه. نمیدونم‌چجوری ازشون تشکر کنم. 😅😅😅
آریسان سفید تبریز : خطاب به آریسان دو که نوشتی قرارداد رو نخوندی ، اون نوشته ها چرت و پرتی بیش نیستن . بری نمایندگی کنسل هم میزنن
محمد : عرض ادب و احترام عزیزان زمان اطلاع رسانی فاکتور شدن ، ممنون میشیم اطلاعات دقیق شامل نوع کلاس تارا و تاریخ تحویل را ذکر کنن با تشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر : سلام پریاجان بنزینی هستی
تبدیلی رانا به 207 : من که 20دی هستم هنوز فاکتور نشدم، فکر نکنم به این زودی ها هم فاکتور بشم،
امیر : پریا جان بنزینی هستی
محمدرضا : سلام. من تحویل 15 فروردین بودم. فعلا خبری نیست. گمونم تاریخ واریز و تکمیل مابه‌التفاوت هم تو تاریخ تحویل نقش داشته باشه.
امیرر : سلام دوستان یک سوالی داستم. الان 207 های سقف فلز اتومات همشون گیربکس 6 دنده و تیوفایو پلاس هستن؟ میخوام بدونم اتومات های سقف فلز دقیقا از کی 6 دنده شده گیربکس هاشون؟
سورن زمستانی : 35 تومن تقریبا
دوگانه واریزی 29اذر : کسی هست که واریزی 26تا 28اذر باشه
پریا : پیش فروش خرداد 1402 تا الان ک یک سال شده تکمیل وجه 16 اسفند قرار بوده 30 روز بدن تازه طرح جوانی
فروردین31 : 207ارتقا یافته تحویل31فروردین بالاخره امروز صبح فاکتور شد
207 خرداد : قراردادتون چند ماهه بود شما