تیبا و ساینا با پیشرانه جدید سایپا، از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی خواهند کرد

 

تیبا و ساینا با پیشرانه جدید سایپا، از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی خواهند کرد

 
پیشرانه‌ی جدید سایپا از استاندارد‌ آلایندگی یورو ۵ پشتیبانی می‌کند. این پیشرانه در محصولات پلتفرم X200 به کار گرفته می‌شود.
 
 
آلودگی هوا مشکل همه روزه‌ی شهروندان ساکن شهرهای بزرگ کشورمان است که حل آن از اصلی‌ترین خواسته‌های مردم است. به همین دلیل هم حل مشکل آلودگی هوا، از مهم‌ترین شعارهای‌ انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری سال‌های اخیر بوده است.
 
حالا چند وقتی است که سازمان ملی استاندارد، وزارت نفت (شرکت بهینه‌ سازی مصرف سوخت) و سازمان حفاظت از محیط زیست به خود آمده و اقداماتی در جهت حل این مشکل انجام داده‌‌اند. از جمله این اقدامات تغییر  و ارتقا سطح استانداردهای زیست محیطی موتور خودروها و همچنین کاهش میزان استاندارد مصرف سوخت خودروهاست.
 
در حالی‌که خودروسازان موظف هستند از قوانین جدید پیروی کنند و ظاهرا چاره‌ای جز این ندارند، برای رساندن خود به سطح استاندارد‌های جدید کمتر از دو سال مهلت دارند.
 
خودروسازان خصوصی که همگی خودروهای خارجی و عمدتا چینی را مونتاژ می‌کنند، از این قوانین پیروی کرده و جز دو سه مدل، باقی محصولات را با استاندارد یورو ۵ تولید می‌کنند. اما دو خودروساز بزرگ یعنی سایپا و ایران خودرو فعلا عمده محصولات خود (خودروهای ایرانی و پرتیراژ و زیر ۵۰ میلیون تومان) را با استاندارد یورو ۴ به تولید می‌رسانند.
 
چندی پیش ایران‌خودرو اعلام کرد که توانایی عرضه تمامی محصولات خود، با سطح استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد و در صورت عرضه‌ی بنزین مناسب، سریعا محصولات تولیدی خود را ارتقا خواهد داد (ایران خودرو، محصولات صادراتی به کشورهای اوراسیا و آذربایجان را با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید و عرضه می‌کند).
 
اخیرا و در حاشیه‌ی سیزدهمین نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو که در تهران برگزار شد، شرکت مگاموتور به عنوان شرکت تولیدکننده پیشرانه، گیربکس و اکسل سایپا، از پروژه‌‌ی ارتقای موتور تیبا پرده برداشت که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.
 
سال ۱۳۷۷، پروژه‌ی S81 توسط سایپا بر پایه‌ی پلتفرم پراید تعریف شد. این خودرو که ابتدا مینیاتور و سپس تیبا نامیده شد، برای عرضه در سال ۱۳۸۱ برنامه‌ریزی شده بود. اما سال ۱۳۸۱ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) دستور توقف پروژه را داد که البته از سوی سایپا مورد قبول واقع نشد. کشمکش تا سال ۱۳۸۳ ادامه یافت، تا در نهایت این پروژه تعطیل شد. در سال ۱۳۸۷ پروژه‌ی تیبا دوباره از سر گرفته شد و با اعمال تغییرات زیادی در پیشرانه، گیربکس، سیستم تعلیق و نمای عقب خودرو در سال ۱۳۸۸ به بازار آمد.
 
 
سال ۱۳۹۳، سایپا از مدل هاچ‌بک تیبا با شعار تیبا، رویای جوانی رونمایی کرد. تیبا در هردو مدل از پیشرانه‌ی چهار سیلندر M15GS و حجم دقیق  ۱۵۰۳ سی‌سی (گفته‌ی مگاموتور ۱۴۹۷ سی‌سی) بهره می‌برد.
 
اما پیشرانه‌ی جدید مگاموتور M15GSI نام دارد که تغییراتی گسترده‌ای را به خود دیده است. از جمله می‌توان به تغییرات زیاد سرسیلندر شامل تجهیز به ۱۶ سوپاپ، استفاده از دو میل سوپاپ ((Double Overhead Camshaft (DOHC)، افزوده‌شدن سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و یکپارچه شدن سرسیلندر اشاره کرد.
 
به گفته‌ی سایپا قدرت و گشتاور موتور نیز بهبود یافته است؛ نسبت تراکم از ۹.۷ به ۱۰.۵ ارتقا یافته و قدرت خروجی از ۸۲ به حدود ۸۸ تا ۹۱ اسب‌بخار افزایش یافته و گشتاور نیز از ۱۲۷ نیوتون‌متر به بازه‌ی ۱۳۵ تا ۱۴۲ نیوتون‌متر رسیده است. اما مهم‌ترین تغییر این پیشرانه مربوط به استاندارد آلایندگی آن است که اکنون از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقا یافته است که البته شرایط بهبود آن به استاندارد یورو ۶ نیز موجود است.
 
به گفته‌ی مهندس مجتبی احمدی‌راد، مدیر بخش محاسبات مهندسی شرکت مگاموتور، کار طراحی و ساخت موتور M15GSI تا سال آینده به اتمام رسیده و به تولید انبوه خواهد رسید و در تمام محصولات پلتفرم X200 (خودروهای تیبا، تیبا ۲، ساینا و کوئیک) نصب شده و جایگزین نمونه‌ی فعلی می‌شود.
 

source

ZOOMIT

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تیبا , ساینا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

علی مراد
0

ای بابا !!!!
11:45  1397/08/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممم : اگر کل پول را واریز کرده اید دیگه دعوتنامه نمیاد میرود برای پذیرش . من الان تماس گرفتم کارشناس گفت برای من زده پذیرش . سوال ازکارشناسش پرسیدم که چرا دعوتنامه نمیاد برای کسی، گفتند در ثبت نامی های مازاد که کل پول را واریز کرده اند دعوتنامه نماید.
لیلا : سلام برامن پیامک ساینا اومد ولی اطلس نوشتم چون درگاه باز بود رفتم نماینگی قرارداد رو هم گرفتم مشکلی نبود.
مسعود : اطلس رو بگیرید امروز آخرین فرصته
S5 : كسي ميدونه به ما ثبت نامهيهاي s5ميخوان ماشين بدن يا x5 بدن جاش؟؟ اصلا اينا به ما ماشين ميدن بعد از هشت ماه؟؟؟؟؟ خسته شديم به خدا 😡😡😡😡😡
اس۵ : بیشرفا جوابم نمیدن هر کی اینارو ببینه بازم خرید کنه . . ‌.
محمد : آیا برای ثبت نامی های مازاد بهمن ماه خودروی چانگان سی اس 55که در اسفند مبلغ یک میلیارد و چهارمیلیون تومن پول واریز کردنده تا اکنون دعوتنامه صادر شده است. با تشکر از شما
مهران : اگه شاهین دنده ای بودین و پیامک واریز اتومات اومده بود براتون، بله مجدد براتون پیام میاد اما اگه شاهین دنده ای بوده و پبامک هم برای شاهین دنده ای اومده، خیر دیگه شانستون سوخته
J7 : ما هم تو این تاریخ گیر کردیم هرروز زنگ میزنم الکی میگن پیگیر میشیم امروزم به دروغ میگن بیمه صادرشده میرم تو سایت شرکت و دولت من بیمه ای صادر نشده میگم چرا دروغ میگین میگه آره ما دروغ میگیم شما راست میگین فقط شاسی کردن که جریمه ندن وگرنه هیچ ماشینی وجود نداره
امین s5 : منم دقیقا شرایط شما را دارم . امروز در سایت وزارت صمت شکایت ثبت کردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پرمیوم : پس فعلا مطمئن نیستید که خروج خورده؟!!!
امین فوری اسفند : سلام من پذیرش 11675985 هنوز فاکتور نشدم اقای بهاری چقد دیگ فاکتور میشم
اتومات : تواسناد خودرو پلاک به تاریخ امروز نصب شده باشد نه ثبت ،تاریخ تحویل،از همه ثبت شده
207 : وعجیب اینکه الان نمایندگی زنگ زد گفت بیا ماشین رو ببر یعنی از فاکتور تا تحویل 3 روز،نمایندگی منابی اهواز
دی‌ماه‌پیش‌فروش : 27‌تکمیل‌وجه‌هنوزفاکتور‌نشده
رانا 30 اسفند تکمیلی 13 دی : سلام دوستان 17 فاکتور شدیم 20 پلاک امروز هم حمل به نمایندگی . جهت اطلاع
امید : سلام زنگ بزنید مرکز مشریان با لحن تند حرف بزنید بگید میخوایم باریس مرکز صحبت کنیم ،بگین شکایت داریم ثبت کنه ،من صبح زنگ زدم خیلی بد بیراه گفتم گفت ارجاع میدم واسه پیگیری ،اسفندیا اگه باهم بهشون هجوم نبریم میندازن پشت گوش مطالبه گر باشیم
اتومات : یک ماه بیشتر ،من روی صدور اسناد 15 روز داره می‌چرخه
مرشد : سلام در جواب آقا محسن اولویت بهار پارس ساده محله کنار خور سید مظفر اینجا هم فقط آقا رضا کارگر شیراز واقعی هست
4723 : هنوز خبری نشده منم منتظرم