تیبا و ساینا با پیشرانه جدید سایپا، از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی خواهند کرد

 

تیبا و ساینا با پیشرانه جدید سایپا، از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی خواهند کرد

 
پیشرانه‌ی جدید سایپا از استاندارد‌ آلایندگی یورو ۵ پشتیبانی می‌کند. این پیشرانه در محصولات پلتفرم X200 به کار گرفته می‌شود.
 
 
آلودگی هوا مشکل همه روزه‌ی شهروندان ساکن شهرهای بزرگ کشورمان است که حل آن از اصلی‌ترین خواسته‌های مردم است. به همین دلیل هم حل مشکل آلودگی هوا، از مهم‌ترین شعارهای‌ انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری سال‌های اخیر بوده است.
 
حالا چند وقتی است که سازمان ملی استاندارد، وزارت نفت (شرکت بهینه‌ سازی مصرف سوخت) و سازمان حفاظت از محیط زیست به خود آمده و اقداماتی در جهت حل این مشکل انجام داده‌‌اند. از جمله این اقدامات تغییر  و ارتقا سطح استانداردهای زیست محیطی موتور خودروها و همچنین کاهش میزان استاندارد مصرف سوخت خودروهاست.
 
در حالی‌که خودروسازان موظف هستند از قوانین جدید پیروی کنند و ظاهرا چاره‌ای جز این ندارند، برای رساندن خود به سطح استاندارد‌های جدید کمتر از دو سال مهلت دارند.
 
خودروسازان خصوصی که همگی خودروهای خارجی و عمدتا چینی را مونتاژ می‌کنند، از این قوانین پیروی کرده و جز دو سه مدل، باقی محصولات را با استاندارد یورو ۵ تولید می‌کنند. اما دو خودروساز بزرگ یعنی سایپا و ایران خودرو فعلا عمده محصولات خود (خودروهای ایرانی و پرتیراژ و زیر ۵۰ میلیون تومان) را با استاندارد یورو ۴ به تولید می‌رسانند.
 
چندی پیش ایران‌خودرو اعلام کرد که توانایی عرضه تمامی محصولات خود، با سطح استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد و در صورت عرضه‌ی بنزین مناسب، سریعا محصولات تولیدی خود را ارتقا خواهد داد (ایران خودرو، محصولات صادراتی به کشورهای اوراسیا و آذربایجان را با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید و عرضه می‌کند).
 
اخیرا و در حاشیه‌ی سیزدهمین نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو که در تهران برگزار شد، شرکت مگاموتور به عنوان شرکت تولیدکننده پیشرانه، گیربکس و اکسل سایپا، از پروژه‌‌ی ارتقای موتور تیبا پرده برداشت که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.
 
سال ۱۳۷۷، پروژه‌ی S81 توسط سایپا بر پایه‌ی پلتفرم پراید تعریف شد. این خودرو که ابتدا مینیاتور و سپس تیبا نامیده شد، برای عرضه در سال ۱۳۸۱ برنامه‌ریزی شده بود. اما سال ۱۳۸۱ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) دستور توقف پروژه را داد که البته از سوی سایپا مورد قبول واقع نشد. کشمکش تا سال ۱۳۸۳ ادامه یافت، تا در نهایت این پروژه تعطیل شد. در سال ۱۳۸۷ پروژه‌ی تیبا دوباره از سر گرفته شد و با اعمال تغییرات زیادی در پیشرانه، گیربکس، سیستم تعلیق و نمای عقب خودرو در سال ۱۳۸۸ به بازار آمد.
 
 
سال ۱۳۹۳، سایپا از مدل هاچ‌بک تیبا با شعار تیبا، رویای جوانی رونمایی کرد. تیبا در هردو مدل از پیشرانه‌ی چهار سیلندر M15GS و حجم دقیق  ۱۵۰۳ سی‌سی (گفته‌ی مگاموتور ۱۴۹۷ سی‌سی) بهره می‌برد.
 
اما پیشرانه‌ی جدید مگاموتور M15GSI نام دارد که تغییراتی گسترده‌ای را به خود دیده است. از جمله می‌توان به تغییرات زیاد سرسیلندر شامل تجهیز به ۱۶ سوپاپ، استفاده از دو میل سوپاپ ((Double Overhead Camshaft (DOHC)، افزوده‌شدن سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و یکپارچه شدن سرسیلندر اشاره کرد.
 
به گفته‌ی سایپا قدرت و گشتاور موتور نیز بهبود یافته است؛ نسبت تراکم از ۹.۷ به ۱۰.۵ ارتقا یافته و قدرت خروجی از ۸۲ به حدود ۸۸ تا ۹۱ اسب‌بخار افزایش یافته و گشتاور نیز از ۱۲۷ نیوتون‌متر به بازه‌ی ۱۳۵ تا ۱۴۲ نیوتون‌متر رسیده است. اما مهم‌ترین تغییر این پیشرانه مربوط به استاندارد آلایندگی آن است که اکنون از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقا یافته است که البته شرایط بهبود آن به استاندارد یورو ۶ نیز موجود است.
 
به گفته‌ی مهندس مجتبی احمدی‌راد، مدیر بخش محاسبات مهندسی شرکت مگاموتور، کار طراحی و ساخت موتور M15GSI تا سال آینده به اتمام رسیده و به تولید انبوه خواهد رسید و در تمام محصولات پلتفرم X200 (خودروهای تیبا، تیبا ۲، ساینا و کوئیک) نصب شده و جایگزین نمونه‌ی فعلی می‌شود.
 

source

ZOOMIT

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تیبا , ساینا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

علی مراد
0

ای بابا !!!!
11:45  1397/08/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
باران : سلام برای من پیامک سهند اومده الان من اینا نمیخام یعنی دیگه نمیتونم دوباره یه ماشین دیگه ثبت نام کنم
میثم : سلام دوستان من دیروز رفتم خبری نبود نه کسی رو دیدم به عنوان معترض نه مسئولی رو
S3 : ماشینتون چیه؟ کدوم شهر موعد تحویل کی بوده؟
S3 سفید : لطفاً هر وقت خواستی سخنی بگی و مثالی بزنی ، قبلش یه کم فکر کن ببین گفتنش درسته یا نه، توهین به مخاطب هست یا نه
معصومه ابراهیمی : دوستان لطفا جواب سوالمو بدید. سورن پلاس بنزینی ای اف سون تحویل ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ بودم.۱۴۰۲/۱۰/۲۰ تکمیل وجه مرحله دوم رو انجام دادم.گفتن ۹۰ روز دیگه میاد تا الان نیامده کی بهم سورن ای اف سون رو تحویل میدن؟ لطفا همه سوالهامو دقیق و واضح جواب بدید. ۰۹۰۳۳۵۶۸۱۹۶ جریمه تاخیری از چه زمانی محاسبه میشه؟ چقدر محاسبه میشه؟
چانگان cs55 : سلام دوستان یه سوال اونایی ک تحویل گرفتن آیا ماشینو تو شهر خودتون تحویل میدن یا باید بریم تهران تحویل بگیریم؟
حسن : یکی بیاد بگه چ غلطی بکنیم 7ماه گذشته بی وجدان فقط ب من یک ماه ضرر تعلق میگیره هنوز هم ماشین تحویل ندادن بی شرفا تو قراداد نوشتن تا تاریخ فاکتور ما گوسفند هم میریم می‌خریم اسفند فاکتور کردند الان 2 ماه میگذره تازه میگن شاید خرداد بیاد ماشینتون تا خودمون آتیش نزنیم هیچ اتفاقی نمیفته
مشکی تارا : سلام دوستان تارا دستی پنج دنده تحویل بهمن 1402 کسی هست فاکتور شده باشه لطفا راهنمایی بفرمایید
فريبا : خداروشكر ك تو رفتي و حقتو گرفتي دنبال جواب سوال بقيه هم نگرد بله اگر فراخوان بود مجبور بوديم بيايم ب ادماي فرصت طلب خودخواهي مث شماهم مربوط نيست ولي جهت اطلاع بگم ك اين تجمع اگر فايده اي داشته باشه براي همه داره نداشته باشه هم براي تو هم نداره زيادي حرص نخوريد مضره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تیگو8 : وقتی واسه ثبت نام صف میکشین ، نتیجه اش میشه این الانم نگران نباشید از برج 3 تحویل ها شروع میشه ، واسه خودروهای آماده تحویل هم هیچ اتفاقی نیوفتاده
فروش فوری اسفند رضا : خجالتم نمیکشن فوری اسفند و فاکتور نمیکننن
پارس زمستان : چرا 4714 پیامک نمیده تا کی منتظر باشیم اخه
کاویانی : اینم تصمیم مجلس دیگه نگید به نماینده شهرتون بگید:تصمیم مجلس درباره گرانی پژو پارس با تاکید بر حقوق تولیدکننده و سهامداران نماینده مجلس با تاکید بر توجه به حقوق تولیدکننده و سهامداران و مربوط به افزایش قیمت پژو پارس از تصمیم این هفته کمیسیون صنایع در این مورد خبر داد. به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی جدی درباره افزایش قیمت پژو پارس به بیش از 445 میلیون تومان که با عدم قبول مسئولیت شورای رقابت و وزارت صنعت همراه شده و بر لحاظ شدن حقوق ایران خودرو و سهامداران تاکید کرد و گفت: قیمت تولید خودرو مانند هر کالای دیگر باید نزدیک به نرخ بازار باشد و باید به سمت حذف اختلاف قیمت کارخانه و بازار حرکت کرد که تنها راه آن نیز رشد تولیدات و تامین کسری از طریق واردات است. در غیر این صورت وضعیت فعلی همچنان ادامه خواهد داشت. وی ادامه داد: سازمان حمایت در صورت تفاوت فاحش قیمت تمام شده و نرخ جدید این محصول نی تواند ورود کرده و اگر قیمت جدید پژو پارس را بر اساس بهای تمام شده محصول تعیین کرده باید در تصمیم گیری به نفع تولیدکننده و سهامداران عمل کند.
سارا : از قبلم مبلغش همین بود مهلت پرداخت تا کی هست
207i پانا، تکمیل وجه 17 دی : دقت کردید دو روزه کسی نمیاد بگه فاکتور شده!لطفا اگر کسی فاکتور شد امروز توی سایت اطلاع بده .باتشکر
1 : سلام. اگه پولو از طریق سایت واریز کنی چقدر طول میکشه بشینه به حساب سایپا؟بعد واریز پول لازمه به نمایندگی مراجعه کنی یا نه لازم نیست؟
رانا : سلام مبارکه تکمیل وجه شما کی بوده
فوووری اسفند : 675400
اسفندی : بدنه