غفلت از ظرفیت های تولید اتوبوس در ایران/وقتی صنعت اتوبوس سازی مسافران خود را پیاده می کند

 

غفلت از ظرفیت های تولید اتوبوس در ایران/وقتی صنعت اتوبوس سازی مسافران خود را پیاده می کند

 
ظرفیت های تولید اتوبوس چندی است که در ایران نادیده گرفته می شود و این موضوع سبب شده تا هم واردات در این زمینه بیشتر شود و هم بسیاری از شرکت های تولید کننده در این امر به تعطیلی کشیده شوند.
 
 آمار تولید اتوبوس از ابتدای سال جاری شرایط خوبی را نشان نمی دهد. بررسی آمار تولید حکایت از آن دارد که در فروردین ماه تولید انواع اتوبوس در سه شرکت متوقف شده و در مجموع نیز به طور میانگین ۲۲.۵ درصد کاهش یافته است همچنین  در خرداد ماه تولید انواع اتوبوس به طور میانگین ۴۶.۱ درصد کاهش پیدا کرده و تولید انواع اتوبوس از ۱۴۱ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به ۷۶ دستگاه رسید.
 
در تداوم این روند کاهشی که گاها به 100 درصد کاهش تولید منجر شده است، تیر ماه امسال نیز تولید انواع اتوبوس به طور میانگین ۵۴.۱ درصد کاهش یافت. در این مدت تولید انواع اتوبوس از ۱۷۰ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به ۷۸ دستگاه رسید و مجددا تولید ۳ مدل اتوبوس در خودروسازان داخلی متوقف شد. در تیر ماه وضعیت نه تنها بهبود نیافت بلکه اعلام شد تولید انواع اتوبوس از ۱۶۲ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۵۹ دستگاه رسیده است. همچنین مرداد ماه امسال نیز تولید انواع اتوبوس در ایران خودرو دیزل متوقف شده و از ۳۸ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۶ به صفر کاهش یافت.
 
در مجموع در بخش اتوبوس طبق آمارهای منتشر شده در ۵ ماه ابتدای سال‌جاری در مجموع ۳۶۶ دستگاه خودرو تولید شده است در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۶۵۱ دستگاه اتوبوس در خطوط تولید خودروسازان مهیا و روانه بازار شده بود که این مساله نشان‌دهنده افت    ۸/ ۴۳ درصدی تولید اتوبوس در کشور است.
 
به هر حال همه این آمار نشان می دهد چرخ تولید اتوبوس سازی در نیمه نخست سال پنجر شده و موتور آن به ریپ زدن افتاده است و تولید شرکت های مختلف اتوبوس سازی از قبیل شهاب خودرو، اسنا، ایران دیزل، رامک دیزل  و .... همگی به صفر رسیده و سر انجام به تعطیلی کشیده شدن این مجموعه ها منجر شده است.  در حالی که صنعت اتوبوس سازی در کشور به شدت به مشکل برخورده است مسوولان شهرداری برای رفع نیاز کشور حتی به واردات اتوبوس های دست دوم هم اشاره می کنند.
 
در همین رابطه حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید:«در بحث تولید اتوبوس دو نکته اساسی وجود دارد، اول آنکه اتوبوس  در داخل کشور مشتری خاص دارد. در واقع می توانیم بگوییم مشتری اصلی اتوبوس خود دولت، سازمان شهرداری ها ،بهداری ها و اتحادیه های اتوبوسرانی ها هستند. به هر حال عمده مشتریان اتوبوس یا دولت است یا نهاد های وابسته به دولت و یا به نوعی حاکمیت است.»
 
او ادامه می دهد:« نکته دومی که در مورد اتوبوس وجود دارد گران بودن این محصول است. اتوبوس یک محصول گرانی است که بدون کمک و تامین بخشی از هزینه های تولید توسط همین مشتریان دولتی، امکان انبوه سازی در این محصول وجود ندارد. نکته مهم دیگری که در بحث اتوبوس وجود دارد بحث دانش فنی  و تکنولوژی سطح بالای تولید اتوبوس  و به طور ویژه در ماژول های اصلی است . همه این ها دست به دست هم داده تا بحث تولید اتوبوس به حاشیه برود.»
 
این کارشناس تصریح می کند: برای آنکه تولید اتوبوس را به انبوه سازی اتوبوس و روزهای اوج خود برسانیم لازم است که سرمایه گذاری درست و هدفمندی در حوزه تولید اتوبوس و طراحی بدنه آن صورت بگیرد. این سرمایه گذاری به رغم آنکه در بحث جایگزینی خودرو های فرسوده بودجه آن دیده شد اما متاسفانه این بودجه و اعتبار تخصیص پیدا نکرد.» 
 
او ادامه می دهد: «از آنجایی که واردات بسیار راحت و شیرین است معمولا همین مشتریان عمده و دولتی گاهی اوقات تمایل دارند نیازشان را از طریق واردات تامین کنند.البته نوسازی ناوگان لجستیک درون شهری و برون شهری کار بسیار ضروری و واجب است و نمی شود منکر آن شد.»
 
کریمی سنجری می افزاید:« اینکه سرمایه گذاری در مورد تولید اتوبوس را مدام به تاخیر می اندازیم توسعه این بخش که اتفاقا در حوزه داخلی سازی ماژول های اصلی این محصول شرکت هایی را در داخل کشور داریم تحت شعاع قرار می دهد. ما از توانایی تولیدانبوه سازی موتور و گیربکس که در داخل وجود دارد غافل می شویم و کار به جایی می رسد که ضرورت نیاز ایجاب می کند که محصولات را از خارج وارد کشور کنیم. تعبیر من این است که این موضوع غفلت از ظرفیتی است که در کشور وجود دارد.»
 
او یادآور می شود:« اگر  این ظرفیت فعال شود، نیاز بخش مهمی از ناوگان حمل و نقل درون شهری  را از طریق پتانسیل های داخلی و تولید داخل تامین کنیم. این غفلت برخی اوقات عامدانه و گاهی اوقات سهل انگاری  و بعضی وقت ها بی توجهی دولت به این بخش است. متاسفانه  در این امر غفلت می شود و در دقیقه 90 به بحث واردات می پردازند و اولویت نیاز داخل را مطرح و از این طریق بحث واردات را مطرح می کنند.»
 
این کارشناس در مورد اثر تحریم ها بر تولید اتوبوس می گوید:« اتوبوس هم یک نوع خودرو است و همانند سواری سازی و سگمنت های سایر محصولات تجاری، با تحریم ها  در تامین قطعات  و تامین ماژول های اصلی دچار مشکل شده  و در تنگنا قرار گرفته است. اما من معتقدم ما در خودروهای تجاری اگر که به اندازه کافی توجه و سرمایه گذاری شود نمی گویم به روزترین اتوبوس ها با بالاترین سطح تکنولوزی  اما می توانیم نیاز داخل کشور را تامین کنیم.»
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , اتوبوس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: علیرضا 120
4

اگر قیمت تمام شده خارجی مناسبتر باشه و بهمون بفروشن... مشکل اینه که دیگه اصلا کسی با ایران تجارت نمیکنه
17:27  1397/08/28
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 71 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین g : سلام انشالله سره ساعت اونجاییم.لعنت بر مدیر بی کفایت
شاهین : سلام وقت بخیر مابه التفاوت نداره تکمیل وجه کردید بعد ماشینتون رو نفروشید چون 25% درصد کارخونه میخواد افزایش بده
تارا : سلام من فروشی فوری طرح عادی تحویل ۶ خردادم
سینا : سلام. احتمالا مربوط به افرایش مالیات خودرو و شماره گذاری و ...‌که‌ احتمالا باید پرداخت بشه و بعد مجدد میره به مرحله تخصیص و فاکتور ...
علیرضا ۱ : برا منم برگشته عقب تکمیل وجه ۱۵اسفند
شهاب ایکس5 اذر : عجیبه والا هنوز تو تحویل سری اولا موندن تازه تخفیف ۸۰ میلیونی هم دادن یعنی دقیقا اندازه مابه تفاوت برای ما
شاهین پلاس : من سخا 22 اسفند تحویل دادم هنوز اماده تخصیصه
حامد : اگه سرامیک زدی مال اونه فاکتور نمیشه
آرتین : سلام برای بنده پیامک میگن که فرستادن برای تکمیل وجه ولی پیام برام نیومده کسی هست همچین مشکلی براش پیش اونده باشه ببینم دوباره کی ممکنه پیام بفرستن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
27 بهمن : هیچکس از 27 بهمن فاکتور نشده باور نکنید
29بهمن : دوباره از تخصیص برگشته به تکمیل وجه
اطلس آذر اصفهان : هرکی میاد خواهشاً اعلام کنه
صادق 207خرداد : سلام هم تو کاستومر میزنه هم اینکه پیامک میاد براتون،برا من ک هم پیامک اومد هم تو کاستومر زده بود
رسول حیدری : وضعیت تعهد شده .یعنی چی
اطلس آذر اصفهان : دوستان اون عزیزانی که حتماً 3خرداد میان..یه اعلام حضورکنن،اصلا ببینیم چند چندیم...قابل توجه همه دوستان،من رفتم با اون بزرگواری که اطلس آذر ماه را داشت وبچه اصفهان بود وسیزدهم تحویل گرفته بود حرف زدم اول که نوش جونش هنرشا داشت بعدم اومد اینجا سربسته به هممون گفت چطور گرفته..آقا محمد فهمید وهفته بعد رفت همون کارا کرد ایشونم فاکتور شد..من با ایشون صحبت کردم گفت رفتم اونجا وخودما زدم به کله خر بازی گفتم من یه ماشین از این خراب شده خریدم پولشم کامل دادم.الانم اومدم ماشینما از اینجا ببرم..من آبروم همه جارفته وهیچ ترسی ندارم میرم بنزین میارم خودما واین خراب شده را میسوزونم،شما دزدید ماشین من الان تو این شرکته منم بیشتر از حقم نمیخوام..فقط باید ماشینما بدید..اول سایپا میخواسته آرومش کنه وبفرستدش پی نخود سیاه ولی کوتاه نیومده بود..اینقدر دادوبیداد کرده بوده یه مسولا میاد بیرون میگه فاکتورش کنید تابره..هرکی سوم خرداد مثل مرد بیاد فاکتور میشه
سورن پلاس موتور جدید : دوستان طرح مادران تحویل 16 خرداد امروز فاکتور شد
اکران : سلام دوستان دوگانه اسفندی رضا،منتظر،محمد،مخصوص آقا قاسم ،اوضاع چطوره؟مال من هنوز تو صدور اسناده یه هفته اس
فرهاد : ما مردم ایران از شرکت محترم مدیران خودرو بابت فرستی که برای پرداخت دیون دادین کمال تشکر وسپاس فراوان را داریم
دنا فروردین 6دنده : سلام خوشبختانه بعدازظهر امروز تاریخ 31/2/1404ماشین ماهم فاکتور گردید انشاالله قسمت همگی بشه