غفلت از ظرفیت های تولید اتوبوس در ایران/وقتی صنعت اتوبوس سازی مسافران خود را پیاده می کند

 

غفلت از ظرفیت های تولید اتوبوس در ایران/وقتی صنعت اتوبوس سازی مسافران خود را پیاده می کند

 
ظرفیت های تولید اتوبوس چندی است که در ایران نادیده گرفته می شود و این موضوع سبب شده تا هم واردات در این زمینه بیشتر شود و هم بسیاری از شرکت های تولید کننده در این امر به تعطیلی کشیده شوند.
 
 آمار تولید اتوبوس از ابتدای سال جاری شرایط خوبی را نشان نمی دهد. بررسی آمار تولید حکایت از آن دارد که در فروردین ماه تولید انواع اتوبوس در سه شرکت متوقف شده و در مجموع نیز به طور میانگین ۲۲.۵ درصد کاهش یافته است همچنین  در خرداد ماه تولید انواع اتوبوس به طور میانگین ۴۶.۱ درصد کاهش پیدا کرده و تولید انواع اتوبوس از ۱۴۱ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به ۷۶ دستگاه رسید.
 
در تداوم این روند کاهشی که گاها به 100 درصد کاهش تولید منجر شده است، تیر ماه امسال نیز تولید انواع اتوبوس به طور میانگین ۵۴.۱ درصد کاهش یافت. در این مدت تولید انواع اتوبوس از ۱۷۰ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به ۷۸ دستگاه رسید و مجددا تولید ۳ مدل اتوبوس در خودروسازان داخلی متوقف شد. در تیر ماه وضعیت نه تنها بهبود نیافت بلکه اعلام شد تولید انواع اتوبوس از ۱۶۲ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۵۹ دستگاه رسیده است. همچنین مرداد ماه امسال نیز تولید انواع اتوبوس در ایران خودرو دیزل متوقف شده و از ۳۸ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۶ به صفر کاهش یافت.
 
در مجموع در بخش اتوبوس طبق آمارهای منتشر شده در ۵ ماه ابتدای سال‌جاری در مجموع ۳۶۶ دستگاه خودرو تولید شده است در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۶۵۱ دستگاه اتوبوس در خطوط تولید خودروسازان مهیا و روانه بازار شده بود که این مساله نشان‌دهنده افت    ۸/ ۴۳ درصدی تولید اتوبوس در کشور است.
 
به هر حال همه این آمار نشان می دهد چرخ تولید اتوبوس سازی در نیمه نخست سال پنجر شده و موتور آن به ریپ زدن افتاده است و تولید شرکت های مختلف اتوبوس سازی از قبیل شهاب خودرو، اسنا، ایران دیزل، رامک دیزل  و .... همگی به صفر رسیده و سر انجام به تعطیلی کشیده شدن این مجموعه ها منجر شده است.  در حالی که صنعت اتوبوس سازی در کشور به شدت به مشکل برخورده است مسوولان شهرداری برای رفع نیاز کشور حتی به واردات اتوبوس های دست دوم هم اشاره می کنند.
 
در همین رابطه حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید:«در بحث تولید اتوبوس دو نکته اساسی وجود دارد، اول آنکه اتوبوس  در داخل کشور مشتری خاص دارد. در واقع می توانیم بگوییم مشتری اصلی اتوبوس خود دولت، سازمان شهرداری ها ،بهداری ها و اتحادیه های اتوبوسرانی ها هستند. به هر حال عمده مشتریان اتوبوس یا دولت است یا نهاد های وابسته به دولت و یا به نوعی حاکمیت است.»
 
او ادامه می دهد:« نکته دومی که در مورد اتوبوس وجود دارد گران بودن این محصول است. اتوبوس یک محصول گرانی است که بدون کمک و تامین بخشی از هزینه های تولید توسط همین مشتریان دولتی، امکان انبوه سازی در این محصول وجود ندارد. نکته مهم دیگری که در بحث اتوبوس وجود دارد بحث دانش فنی  و تکنولوژی سطح بالای تولید اتوبوس  و به طور ویژه در ماژول های اصلی است . همه این ها دست به دست هم داده تا بحث تولید اتوبوس به حاشیه برود.»
 
این کارشناس تصریح می کند: برای آنکه تولید اتوبوس را به انبوه سازی اتوبوس و روزهای اوج خود برسانیم لازم است که سرمایه گذاری درست و هدفمندی در حوزه تولید اتوبوس و طراحی بدنه آن صورت بگیرد. این سرمایه گذاری به رغم آنکه در بحث جایگزینی خودرو های فرسوده بودجه آن دیده شد اما متاسفانه این بودجه و اعتبار تخصیص پیدا نکرد.» 
 
او ادامه می دهد: «از آنجایی که واردات بسیار راحت و شیرین است معمولا همین مشتریان عمده و دولتی گاهی اوقات تمایل دارند نیازشان را از طریق واردات تامین کنند.البته نوسازی ناوگان لجستیک درون شهری و برون شهری کار بسیار ضروری و واجب است و نمی شود منکر آن شد.»
 
کریمی سنجری می افزاید:« اینکه سرمایه گذاری در مورد تولید اتوبوس را مدام به تاخیر می اندازیم توسعه این بخش که اتفاقا در حوزه داخلی سازی ماژول های اصلی این محصول شرکت هایی را در داخل کشور داریم تحت شعاع قرار می دهد. ما از توانایی تولیدانبوه سازی موتور و گیربکس که در داخل وجود دارد غافل می شویم و کار به جایی می رسد که ضرورت نیاز ایجاب می کند که محصولات را از خارج وارد کشور کنیم. تعبیر من این است که این موضوع غفلت از ظرفیتی است که در کشور وجود دارد.»
 
او یادآور می شود:« اگر  این ظرفیت فعال شود، نیاز بخش مهمی از ناوگان حمل و نقل درون شهری  را از طریق پتانسیل های داخلی و تولید داخل تامین کنیم. این غفلت برخی اوقات عامدانه و گاهی اوقات سهل انگاری  و بعضی وقت ها بی توجهی دولت به این بخش است. متاسفانه  در این امر غفلت می شود و در دقیقه 90 به بحث واردات می پردازند و اولویت نیاز داخل را مطرح و از این طریق بحث واردات را مطرح می کنند.»
 
این کارشناس در مورد اثر تحریم ها بر تولید اتوبوس می گوید:« اتوبوس هم یک نوع خودرو است و همانند سواری سازی و سگمنت های سایر محصولات تجاری، با تحریم ها  در تامین قطعات  و تامین ماژول های اصلی دچار مشکل شده  و در تنگنا قرار گرفته است. اما من معتقدم ما در خودروهای تجاری اگر که به اندازه کافی توجه و سرمایه گذاری شود نمی گویم به روزترین اتوبوس ها با بالاترین سطح تکنولوزی  اما می توانیم نیاز داخل کشور را تامین کنیم.»
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , اتوبوس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: علیرضا 120
4

اگر قیمت تمام شده خارجی مناسبتر باشه و بهمون بفروشن... مشکل اینه که دیگه اصلا کسی با ایران تجارت نمیکنه
17:27  1397/08/28
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 71 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جک s3 به sr3 : سلام ب دوستانی ک sr3 ثبت نام کردن و منتظرن آخره خرداد ماشین رو تحویل بگیرن من هر روز پیگیر هستم ولی امروز گفتن هیچ اقدامی از طرف شرکت صورت نگرفته یعنی خرداد هم ب ماشین نمیرسیم و معلوم نیست کی تحویل بدن .
X55 : ما در اوایل اسفند ۴۰۳ خرید نقدی وفوری و قیمت قطعی داشتیم که تا قبل از تعطیلات عید وضعیت ماشین ما تا مرحله ی صدور فاکتور رفت ولی بعد از عید دیگه هیچ پیش رفتی نداشت و انگار مدیران خودرو همچنان در تعطیلات بود حالا هم با اعلام دیون دولتی ،به جای اینکه کار پیشرفت کنه دو مرحله به عقب برگشته و وضعیت خودرو آمده روی تکمیل وجه وقتی که مدیران خودرو موقع خرید پول کامل رو از ما گرفت تمام دیون دولتی هم به نرخ روز از ما گرفته و حالا نباید این افزایش قیمت شامل ما بشه و از تاریخ اعلام جدید دیون دولتی به بعد هرچه ثبت نامی جدید داشته باشه شامل این افزایش میشه والا به خدا یه آدم بی سواد هم می دونه هر قانون جدیدی که اعلام بشه از اون تاریخ به بعد اجرا میشه نه قبل از اون تاریخ ما پارسال موقع خرید هرچه داشتم فروختم تا ماشین رو نقدی بخریم و دیگه قیمتش افزایش پیدا نکنه حالا از کجا بیارم ۱۶۸ میلیون دیگه پرداخت کنم
فریب خورده : خداوند متعال باعث و بانی این همه بلاتکلیفی و ظلم به زمین گرم بزنه و عزیزانش جلو چشمش پر پر کنه دوسال از عمر نازنینم هرشب و هر روز به خاطر این لگن انتظار کشید بهم افزایش قیمت خورد درست قبل تکمیل وجه زمین گرد و میچرخه به قدرت خدا اعتقاد دارم وقتی این همه آه سرد توی این سایت میبینم مطمنن خدا بی نتیجه نمیزاره طلاهام فروختم مث سگ جون کندم پای چرخم خیاطی کردم تا تونستم پول اولیه بریزم حق ما این نبود این همه تاخیر و گرونی به خدا میسپرم همه چی رو
mamali : تجمع حواله‌داران خودروی شاهین در اعتراض به بلاتکلیفی، تأخیر و ظلم های پی‌درپی سایپا زمان : شنبه سوم خرداد ساعت ۹ صبح مکان : کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص، مقابل بازاریابی و فروش سایپا با تمام وجود می آییم برای گرفتن حقمان از شرکت دزد سایپا
شاهین G حواله : طبق شنیده‌ها از منابع غیر رسمی، بزودی افزایش قیمت محصولات شرکت ایران‌خودرو و سایپا اعمال می‌گردد ! ▪️گفته می‌شود این افزایش قیمت‌ها بین 15 تا 30 درصد خواهد بود.
کاظم میرجلیلی : خدا لعنتون بکنه که یه روز خوش برای مردم ایران نمیزارید این دیون دولتی چه معرکه ایی هست که درست کردید این دزدی علنی و واضح هست که دست تو جیب مردم کردید خدا ریشتتون را بکنه از دستتون خلاص بشیم و متاسفم برای حامی مصرف کننده.. ما از شما حمایت نمیخوام گورتون را گم کنید
mamali : تجمع حواله‌داران خودروی شاهین در اعتراض به بلاتکلیفی، تأخیر و ظلم های پی‌درپی سایپا زمان : شنبه سوم خرداد ساعت ۹ صبح مکان : کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص، مقابل بازاریابی و فروش سایپا با تمام وجود می آییم برای گرفتن حقمان از شرکت دزد سایپا
تاخیر در تحویل : هیچی مثه مشتریای فردا موتور جَنَم داشته باشیم پاشیم بریم نمایندگی مرکزی وقتی دسته بندیش کردید من ایکس پنجم تو جی سونی همین میشه دیگه یکم انحاد ندارید فقط نشستید رو ... هی میایم اینجا مینویسیم اونایی که تایم تحویلشون تا اخر اردیبهشت بوده از هر شهری هستید قرار بذارید جلو نمایندگی خراب شده کرجشون
شاهین 403 : بعد از تکمیل مدارک یعنی سخا و تکمیل وجه شرکت 1 ماه وقت داره فاکتور کنه بعد از یک ماه سود تاخیر شروع میشه و تنها تا زمان فاکتور محاسبه میشه نه زمان تحویل و 28 درصد هستش
خانواده شاهین : تجمع حواله‌داران خودروی شاهین در اعتراض به بلاتکلیفی، تأخیر و ظلم های پی‌درپی سایپا زمان : شنبه سوم خرداد ساعت ۹ صبح مکان : کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص، مقابل بازاریابی و فروش سایپا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید محمودی : سلام .ببخشید کسی میدونه اتومات راهنمای هافی لوبو رو کجا باید بخرم
حسین : سلام تحویل 11 مرداد بودم امروز فاکتور شدم
پیمان X22 PRO MT : سلام صبح ساعت 8 نقد پرداخت کردم الان ماشین فاکتور شد و رفت برای مرحله بعد
Gxl اردیبهشت : عجیبه من تعجب می‌کنم من تکمیل وجه 22 اسفند شماره پذیرش 12087 هست هنوز فاکتور نشدم میشه بفرمایید ماتفاوت کی واریز کردین؟ و دقیقا پذیرش بنویسید 12087613 از منه هنوز خبری نیست
207پانا یالپاق تحویل خرداد پیش فروش ف فروش : سلام من 29 اردیبهشت فاکتور و هم پلاک شد
محمودرضا : جناب محمد امین اگر لینک بخشنامه را دارید لطفا بگذارید. tu5p موتور بسیار خوبی است که هم از نظر توان و گشتاور از موتور tu5 بهتر است و هم از نظر مصرف بنزین و آلایندگی، به موتور قبلی برتری دارد. اگر این اتفاق بیفته اتفاق خوبی است. اما چیزی که در اطلاعیه ایران خودرو اولویت بندی اردیبهشت ماه امده بود این بود که احتمال تغییر موتورهای خانواده پژوه 207 و رانا پلاس به موتور پی پلاس وجود دارد. معنای دیگر این حرف این است که تو نقشه راه ایران خودرو حداقل در حد حرف، موتور پی پلاس برای رانا تعریف شده است.
فروش فوری تحویل 11خرداد : سلام با نمایندگی تماس گرفتم گفتند باید یک میلیون چهارصد واریز کنیم و گفتند اوایل تیر تحویل میدن . دوستان شما هم پیگیری کنید
محمودرضا : سنسور کمربند سرنشینان، از سال 1404 الزامی شده است و تو کلاسهای 61022، این سنسور به تجهیزات رانا پلاس ارتقا یافته اضافه شده است و در لیست قیمت خودروهایی که از فروردین به بعد فاکتور می شوند محاسبه شده است.
تحویل 6 خرداد : ما تحویل 6 خرداد فرسوده هستیم متاسفانه هنوز فاکتور نشدیم چرا فاکتور نمیکنن اخه 🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️
تحویل 6 خرداد : سلام برای ما هم 6 خرداده هنوز فاکتور نشده تازه پیام اومده تو ساعت سیاست تغیر رنگ خدا کنه زودتر فاکتور شه