غفلت از ظرفیت های تولید اتوبوس در ایران/وقتی صنعت اتوبوس سازی مسافران خود را پیاده می کند

 

غفلت از ظرفیت های تولید اتوبوس در ایران/وقتی صنعت اتوبوس سازی مسافران خود را پیاده می کند

 
ظرفیت های تولید اتوبوس چندی است که در ایران نادیده گرفته می شود و این موضوع سبب شده تا هم واردات در این زمینه بیشتر شود و هم بسیاری از شرکت های تولید کننده در این امر به تعطیلی کشیده شوند.
 
 آمار تولید اتوبوس از ابتدای سال جاری شرایط خوبی را نشان نمی دهد. بررسی آمار تولید حکایت از آن دارد که در فروردین ماه تولید انواع اتوبوس در سه شرکت متوقف شده و در مجموع نیز به طور میانگین ۲۲.۵ درصد کاهش یافته است همچنین  در خرداد ماه تولید انواع اتوبوس به طور میانگین ۴۶.۱ درصد کاهش پیدا کرده و تولید انواع اتوبوس از ۱۴۱ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به ۷۶ دستگاه رسید.
 
در تداوم این روند کاهشی که گاها به 100 درصد کاهش تولید منجر شده است، تیر ماه امسال نیز تولید انواع اتوبوس به طور میانگین ۵۴.۱ درصد کاهش یافت. در این مدت تولید انواع اتوبوس از ۱۷۰ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به ۷۸ دستگاه رسید و مجددا تولید ۳ مدل اتوبوس در خودروسازان داخلی متوقف شد. در تیر ماه وضعیت نه تنها بهبود نیافت بلکه اعلام شد تولید انواع اتوبوس از ۱۶۲ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۵۹ دستگاه رسیده است. همچنین مرداد ماه امسال نیز تولید انواع اتوبوس در ایران خودرو دیزل متوقف شده و از ۳۸ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۶ به صفر کاهش یافت.
 
در مجموع در بخش اتوبوس طبق آمارهای منتشر شده در ۵ ماه ابتدای سال‌جاری در مجموع ۳۶۶ دستگاه خودرو تولید شده است در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۶۵۱ دستگاه اتوبوس در خطوط تولید خودروسازان مهیا و روانه بازار شده بود که این مساله نشان‌دهنده افت    ۸/ ۴۳ درصدی تولید اتوبوس در کشور است.
 
به هر حال همه این آمار نشان می دهد چرخ تولید اتوبوس سازی در نیمه نخست سال پنجر شده و موتور آن به ریپ زدن افتاده است و تولید شرکت های مختلف اتوبوس سازی از قبیل شهاب خودرو، اسنا، ایران دیزل، رامک دیزل  و .... همگی به صفر رسیده و سر انجام به تعطیلی کشیده شدن این مجموعه ها منجر شده است.  در حالی که صنعت اتوبوس سازی در کشور به شدت به مشکل برخورده است مسوولان شهرداری برای رفع نیاز کشور حتی به واردات اتوبوس های دست دوم هم اشاره می کنند.
 
در همین رابطه حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید:«در بحث تولید اتوبوس دو نکته اساسی وجود دارد، اول آنکه اتوبوس  در داخل کشور مشتری خاص دارد. در واقع می توانیم بگوییم مشتری اصلی اتوبوس خود دولت، سازمان شهرداری ها ،بهداری ها و اتحادیه های اتوبوسرانی ها هستند. به هر حال عمده مشتریان اتوبوس یا دولت است یا نهاد های وابسته به دولت و یا به نوعی حاکمیت است.»
 
او ادامه می دهد:« نکته دومی که در مورد اتوبوس وجود دارد گران بودن این محصول است. اتوبوس یک محصول گرانی است که بدون کمک و تامین بخشی از هزینه های تولید توسط همین مشتریان دولتی، امکان انبوه سازی در این محصول وجود ندارد. نکته مهم دیگری که در بحث اتوبوس وجود دارد بحث دانش فنی  و تکنولوژی سطح بالای تولید اتوبوس  و به طور ویژه در ماژول های اصلی است . همه این ها دست به دست هم داده تا بحث تولید اتوبوس به حاشیه برود.»
 
این کارشناس تصریح می کند: برای آنکه تولید اتوبوس را به انبوه سازی اتوبوس و روزهای اوج خود برسانیم لازم است که سرمایه گذاری درست و هدفمندی در حوزه تولید اتوبوس و طراحی بدنه آن صورت بگیرد. این سرمایه گذاری به رغم آنکه در بحث جایگزینی خودرو های فرسوده بودجه آن دیده شد اما متاسفانه این بودجه و اعتبار تخصیص پیدا نکرد.» 
 
او ادامه می دهد: «از آنجایی که واردات بسیار راحت و شیرین است معمولا همین مشتریان عمده و دولتی گاهی اوقات تمایل دارند نیازشان را از طریق واردات تامین کنند.البته نوسازی ناوگان لجستیک درون شهری و برون شهری کار بسیار ضروری و واجب است و نمی شود منکر آن شد.»
 
کریمی سنجری می افزاید:« اینکه سرمایه گذاری در مورد تولید اتوبوس را مدام به تاخیر می اندازیم توسعه این بخش که اتفاقا در حوزه داخلی سازی ماژول های اصلی این محصول شرکت هایی را در داخل کشور داریم تحت شعاع قرار می دهد. ما از توانایی تولیدانبوه سازی موتور و گیربکس که در داخل وجود دارد غافل می شویم و کار به جایی می رسد که ضرورت نیاز ایجاب می کند که محصولات را از خارج وارد کشور کنیم. تعبیر من این است که این موضوع غفلت از ظرفیتی است که در کشور وجود دارد.»
 
او یادآور می شود:« اگر  این ظرفیت فعال شود، نیاز بخش مهمی از ناوگان حمل و نقل درون شهری  را از طریق پتانسیل های داخلی و تولید داخل تامین کنیم. این غفلت برخی اوقات عامدانه و گاهی اوقات سهل انگاری  و بعضی وقت ها بی توجهی دولت به این بخش است. متاسفانه  در این امر غفلت می شود و در دقیقه 90 به بحث واردات می پردازند و اولویت نیاز داخل را مطرح و از این طریق بحث واردات را مطرح می کنند.»
 
این کارشناس در مورد اثر تحریم ها بر تولید اتوبوس می گوید:« اتوبوس هم یک نوع خودرو است و همانند سواری سازی و سگمنت های سایر محصولات تجاری، با تحریم ها  در تامین قطعات  و تامین ماژول های اصلی دچار مشکل شده  و در تنگنا قرار گرفته است. اما من معتقدم ما در خودروهای تجاری اگر که به اندازه کافی توجه و سرمایه گذاری شود نمی گویم به روزترین اتوبوس ها با بالاترین سطح تکنولوزی  اما می توانیم نیاز داخل کشور را تامین کنیم.»
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , اتوبوس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: علیرضا 120
4

اگر قیمت تمام شده خارجی مناسبتر باشه و بهمون بفروشن... مشکل اینه که دیگه اصلا کسی با ایران تجارت نمیکنه
17:27  1397/08/28
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Vt9 : اونا کل پولو یک جا دادند،سهمیه نماسندگی هست و خود کرمان موتورم میگه اول اونارو تحویل میده
Vt9 : من ۵ اسفندم هنوز شاسی نشده
شاهین نگو خونه خراب کن بگو : چرا نظرات منو نمیزارید به والله خونه خراب شدم بخدا غرورمون شکسته دیگه هیچی ندارم ..
احمد ۲۵ اسفند : امیدوارم برای همه به زودی فاکتور بشه و همه خوشحال بشیم.
احمد ۲۵ اسفند : سلام اقایون من نگاه کردم همین الان برای منم فاکتور شد تکمیل وجه 25 اسفند سخا ۲۸ اسفند.
علی : تکمیل وجه ۱۳هم برگشته به دعوتنامه
سهند : سلام کسی مثل من هست 25تا31اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشه
شاهین سی وی تی : سلام دی و بهمن سایپا تعهد سی وی تی نداره ؟؟؟ همه پیش فروش اسفند هستند سی وی تی
اردی پلاس : فاصله بین فاکتور شدن تا تحویل خودرو( حتی در تهران) حداقل ۴ تا ۵ روزه،بعضی ها حتی بلد نیستند چطور دروغ بگن...این آتنا همون بیتا و همون شقایق هست،یه بیمار روحی که همش هم با اسم دختر میآد اینجا،کمبود داره.
امیر : هنوز ۲۵ اسفندی ها تمام نشدند،بعد شما ۲۶ ام هم فاکتور شدی ،هم سریع پلاک شدی و هم بلافاصله تحویل گرفتی!!!؟؟؟....،مگه میشه؟ ،مگه داریم ؟....سرکاریه ؟ دوربین مخفیه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : فاکتور شدی مبارکته🥹
صاذق : من ثبت نام خرداد 1404 فرسوده بودم تحویل مرداد که تیرماه دعوتنامه اومد و نکمیل وجه شد اما چراغ تکمیل وجه و آماده تخصیص روشن نمیشد پرسیدم گفتن مرکز اسقاط باید برگه اسقاط و بارگذاری کنه . الان چراغ ها روشن شده اما فاکتور نشده هنوز . از مرکز اسقاط پیگیری کنید حل میشه مشکلتون
دنا 6 دنده فولادی 31 خرداد : دوستان دریافت پرونده بروز شده تاریخ امروز و اماده برای صدور فاکتور تا یخ بروز خورده امروز نتیجه خاصی هم داره
تحویل 31تیر فولادی : دقیقا شما فولادی هستین ؟
تحویل 22 مهر : نه خیر
پژو 207پانا با رینگ تحویل شهریور : سلام تا اخر ماه فاکتور میشین
عیسی : بله متاسفانه اشتباه بزرگ قبول دارم چون خود ماشینم سرپا بود اومدیم بهتر کنم که بدتر شد. البته دوستانی که قصد راهنمایی دارن الان وضعیتم روی مرحله 2 هست و پرداخت دعوتنامه مونده خواهشا کمک کنین پیشنهاد بدین.از راهور بگین رفتم تا دفتر فرسوده ولی جواب قانع کننده نگرفتم
دوگانه تیر : رفقایی که اینجا هستید... کسی اطلاع داره بعد از فاکتور شدن... چند روز بعد پلاک میشه؟؟؟
علیرضا قربانی : سلام من حدود برج 11 .1402 ثبت نام کردم و برج 10 . 1403 تکمیل وجه انجام شده ولی هنوز خبری نیست لطفا یه نفر منو راهنمایی کنه
وانت بار : بزرگ ترین اشتباهی کردی اسقاط او ماشین بود از بازار می گرفتی الآنم صبوری نمیکردی