غفلت از ظرفیت های تولید اتوبوس در ایران/وقتی صنعت اتوبوس سازی مسافران خود را پیاده می کند

 

غفلت از ظرفیت های تولید اتوبوس در ایران/وقتی صنعت اتوبوس سازی مسافران خود را پیاده می کند

 
ظرفیت های تولید اتوبوس چندی است که در ایران نادیده گرفته می شود و این موضوع سبب شده تا هم واردات در این زمینه بیشتر شود و هم بسیاری از شرکت های تولید کننده در این امر به تعطیلی کشیده شوند.
 
 آمار تولید اتوبوس از ابتدای سال جاری شرایط خوبی را نشان نمی دهد. بررسی آمار تولید حکایت از آن دارد که در فروردین ماه تولید انواع اتوبوس در سه شرکت متوقف شده و در مجموع نیز به طور میانگین ۲۲.۵ درصد کاهش یافته است همچنین  در خرداد ماه تولید انواع اتوبوس به طور میانگین ۴۶.۱ درصد کاهش پیدا کرده و تولید انواع اتوبوس از ۱۴۱ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به ۷۶ دستگاه رسید.
 
در تداوم این روند کاهشی که گاها به 100 درصد کاهش تولید منجر شده است، تیر ماه امسال نیز تولید انواع اتوبوس به طور میانگین ۵۴.۱ درصد کاهش یافت. در این مدت تولید انواع اتوبوس از ۱۷۰ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به ۷۸ دستگاه رسید و مجددا تولید ۳ مدل اتوبوس در خودروسازان داخلی متوقف شد. در تیر ماه وضعیت نه تنها بهبود نیافت بلکه اعلام شد تولید انواع اتوبوس از ۱۶۲ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۵۹ دستگاه رسیده است. همچنین مرداد ماه امسال نیز تولید انواع اتوبوس در ایران خودرو دیزل متوقف شده و از ۳۸ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۶ به صفر کاهش یافت.
 
در مجموع در بخش اتوبوس طبق آمارهای منتشر شده در ۵ ماه ابتدای سال‌جاری در مجموع ۳۶۶ دستگاه خودرو تولید شده است در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۶۵۱ دستگاه اتوبوس در خطوط تولید خودروسازان مهیا و روانه بازار شده بود که این مساله نشان‌دهنده افت    ۸/ ۴۳ درصدی تولید اتوبوس در کشور است.
 
به هر حال همه این آمار نشان می دهد چرخ تولید اتوبوس سازی در نیمه نخست سال پنجر شده و موتور آن به ریپ زدن افتاده است و تولید شرکت های مختلف اتوبوس سازی از قبیل شهاب خودرو، اسنا، ایران دیزل، رامک دیزل  و .... همگی به صفر رسیده و سر انجام به تعطیلی کشیده شدن این مجموعه ها منجر شده است.  در حالی که صنعت اتوبوس سازی در کشور به شدت به مشکل برخورده است مسوولان شهرداری برای رفع نیاز کشور حتی به واردات اتوبوس های دست دوم هم اشاره می کنند.
 
در همین رابطه حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید:«در بحث تولید اتوبوس دو نکته اساسی وجود دارد، اول آنکه اتوبوس  در داخل کشور مشتری خاص دارد. در واقع می توانیم بگوییم مشتری اصلی اتوبوس خود دولت، سازمان شهرداری ها ،بهداری ها و اتحادیه های اتوبوسرانی ها هستند. به هر حال عمده مشتریان اتوبوس یا دولت است یا نهاد های وابسته به دولت و یا به نوعی حاکمیت است.»
 
او ادامه می دهد:« نکته دومی که در مورد اتوبوس وجود دارد گران بودن این محصول است. اتوبوس یک محصول گرانی است که بدون کمک و تامین بخشی از هزینه های تولید توسط همین مشتریان دولتی، امکان انبوه سازی در این محصول وجود ندارد. نکته مهم دیگری که در بحث اتوبوس وجود دارد بحث دانش فنی  و تکنولوژی سطح بالای تولید اتوبوس  و به طور ویژه در ماژول های اصلی است . همه این ها دست به دست هم داده تا بحث تولید اتوبوس به حاشیه برود.»
 
این کارشناس تصریح می کند: برای آنکه تولید اتوبوس را به انبوه سازی اتوبوس و روزهای اوج خود برسانیم لازم است که سرمایه گذاری درست و هدفمندی در حوزه تولید اتوبوس و طراحی بدنه آن صورت بگیرد. این سرمایه گذاری به رغم آنکه در بحث جایگزینی خودرو های فرسوده بودجه آن دیده شد اما متاسفانه این بودجه و اعتبار تخصیص پیدا نکرد.» 
 
او ادامه می دهد: «از آنجایی که واردات بسیار راحت و شیرین است معمولا همین مشتریان عمده و دولتی گاهی اوقات تمایل دارند نیازشان را از طریق واردات تامین کنند.البته نوسازی ناوگان لجستیک درون شهری و برون شهری کار بسیار ضروری و واجب است و نمی شود منکر آن شد.»
 
کریمی سنجری می افزاید:« اینکه سرمایه گذاری در مورد تولید اتوبوس را مدام به تاخیر می اندازیم توسعه این بخش که اتفاقا در حوزه داخلی سازی ماژول های اصلی این محصول شرکت هایی را در داخل کشور داریم تحت شعاع قرار می دهد. ما از توانایی تولیدانبوه سازی موتور و گیربکس که در داخل وجود دارد غافل می شویم و کار به جایی می رسد که ضرورت نیاز ایجاب می کند که محصولات را از خارج وارد کشور کنیم. تعبیر من این است که این موضوع غفلت از ظرفیتی است که در کشور وجود دارد.»
 
او یادآور می شود:« اگر  این ظرفیت فعال شود، نیاز بخش مهمی از ناوگان حمل و نقل درون شهری  را از طریق پتانسیل های داخلی و تولید داخل تامین کنیم. این غفلت برخی اوقات عامدانه و گاهی اوقات سهل انگاری  و بعضی وقت ها بی توجهی دولت به این بخش است. متاسفانه  در این امر غفلت می شود و در دقیقه 90 به بحث واردات می پردازند و اولویت نیاز داخل را مطرح و از این طریق بحث واردات را مطرح می کنند.»
 
این کارشناس در مورد اثر تحریم ها بر تولید اتوبوس می گوید:« اتوبوس هم یک نوع خودرو است و همانند سواری سازی و سگمنت های سایر محصولات تجاری، با تحریم ها  در تامین قطعات  و تامین ماژول های اصلی دچار مشکل شده  و در تنگنا قرار گرفته است. اما من معتقدم ما در خودروهای تجاری اگر که به اندازه کافی توجه و سرمایه گذاری شود نمی گویم به روزترین اتوبوس ها با بالاترین سطح تکنولوزی  اما می توانیم نیاز داخل کشور را تامین کنیم.»
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , اتوبوس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: علیرضا 120
4

اگر قیمت تمام شده خارجی مناسبتر باشه و بهمون بفروشن... مشکل اینه که دیگه اصلا کسی با ایران تجارت نمیکنه
17:27  1397/08/28
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S3 : یعنی از همه طرف دارن فشار میارن نه پولمونو میدن نه خودرو تحویل میدن
علیرضا : سلام دوستان امروز تجمع برگزار شد یا نه ؟
J7 : علیک سلام داداشم ، معمولا ۱۵ روزه به بالا برگه سبز میرسه دستت تو یک ماهم کارت ماشین میاد
S3 : دقیقا انگار تمام اون مدتی که منتظر بودیم هیچ شده دوباره به قیمت روز باید منتظر بمونیم کجا باید بریم برای اعتراض؟؟؟؟
ساناز j4 : سلام دوستان وقت بخیر من ثبت نام 28 خرداد رنگ خاکستری بودم و تحویل سیستمی 19 مهر 29 آبان شاسی شد و تا تاریخ 17 آذر مراحل بیمه و پلاک طول کشید . الان تو صف بارگیری هست که متاسفانه نمایندگی که اصلا پیگیری نمیکنه و تازه امروز میگن که هر وقت سند برسه دست ما پیگیر میشیم که بارگیری کنن ، با شرکت هم ک تماش میگیرم اپراتوراش فقط بلدن بگن صبر کنید تا حمل بشه - البته امروز ی حرف جدیدی زدن و گفتم ماشینایی که نیمه دوم آبان شاسی شده هنوز نوبت حملشون نشده ، خدا میدونه تا کی سرکاریم
J4مشکی گیلان : صدا و سیما بهتر از منو شما اطلاع داره میگه تعداد زیاد بشه مصاحبه میکنیم. یعنی باید صبر کنیم مردم اسم بنویسن و اسم نویسی تموم شد و شرکت نقدینگی دریافت کرد ما اونوقت پخش میکنیم. بعد رییسو میاریم ک عذرخواهی کنه. بخدا همینه.
شاهین : سایپا دوباره پیش فروش گذاشته از فردا ۲۵ ام ما دوساله ثبت نام کردیم هنوز نتونسته به تعهداتش عمل کنه چشمم کور شد انقد به صفحه گوشی نگا کردم خدا لعنتشون کنه حداقل پیامک رو نمیفرسته بدونیم تکلیفمون رو اگه تحویلش دیره بریم ایرانخودرو ثبت نام کنبم گور پدرمسئولان سایپا خدا ازشون نگذره
J4مشکی گیلان : صداو سیما بعد اگهی فروش وقتی تموم شد میاد پخش میکنه. و مدیرش میاد عذر خواهی جیکنه. در حالیکه از خودرو های s3 ۸ ماه خواب پول خوردن. و برگشت پول ۳ درصدی یکسال طول میکشه و خودروی پایینتر میدن . یا بالاتر بدن دوباره پول میگیرن و چند ماه تاخیر و بنفع شرکت هست. خودروی پایینتر ک j4 باشه دو دوره فروش گذاشته و حتی شاسی هم نکرده و به ماهام میگن یا انصراف بدین یا پول ببشتر بدین خودروی بالاتر بگرید و یه عده پول ندارن و انصراف میدن و سود شرکت. یه عدم پول میدن برای خودروی بالاتر و دوباره بنفع شرکت. قبلا هم طبق تاریخام قبل اینکه بگن طرح جایگزین نقشه شوم اینارو گفتم. لعنت بهشون.
مونا : سلام من ۱۸ اذر تکمیل وجه کردم ولی دوستم که با من نوشته بود هنوز پیامش نیومده ...من استرس گرفتم نکنه فوقالعهاده بیاد اشتباه کردم ریختم ایشاله برا همتون پیام میاد نگران نباشین
J4مشکی گیلان : 📢📢📢ثبت نامی ۳۱ خرداد شاسی نشده چه برسه تحویل. جهت اگاهی مردم 📢📢📢📢 مردم حواستون باشه. بعد ۷ ماه شاسی نکردن چه برسه تحویل . باز خودتون تحقیق کنین. مالباخته . اینا ماشین ندارن تحویل بدن. دو دوره فروش گذاشتن برای تبلیغاته.هنوز قبلیا حتی شاسی نشدن. موقع تحویل میگن طرح جایگزین خورده.خودروی پایینتر.درخالیکه اونایی ک خودروی پایینتر اسم نوشتن همونم ندادن. سود تاخیرتونم بعد یسال ۳ درصدی میدن. اونایی ک خودروی پایین بودن ک باختن. اونایی ک خودروی بالاتر بودن پایینتر میدن بهشون. در هر صورت شرکت سودشو از خودروهای ثبتنامی پایین و بالا دریافت کرد. همونطور ک قبلا گفتم طرح جایگزین میذارن. الان این حرکتو میخوان بزنن. شرکتم میگه منتظر بخشنامه ها هستیم. دست ما نیست. ۲۰۳۰ هم اگر اعلام کنه بعد فروش شرکت اگهی میکنه. چون مدیران نجس از خودشونن. تمام. مردم گول نخورین. لعنت به مدیران کرمان موتور و نظارتی کشور
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی : هیشکی امروز فاکتور نشد؟
فاطمه : فروش فوق العاده؟؟
اسی تیگو 7 : شرایط منم مثل شماست حتی تاریخ واریز وام تاریخ تایید لیزینگ هم 7 مهر هستش مدارک هم اومده ولی هنوز مجوز خروج نگرفته
دنا آپشنال پیش فروش تحویل 30 مهر : پیش فروش تحویل 30 مهر تکمیل وجه 13 شهریور هنوز فاکتور نشدم
رسول کوییک gxrl پیش آذر : پس کی میخوان دعوتنامه بفرستن ؟ اینم هفتهآخر اذر
اطلس سفید مشکی : تکمیل وجه یکم مهرماه اطلس سفید مشکی، کسی اطلاع داره کی فاکتور میشه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.
محمد بوشهر رانا پلاس : سلام بزرگوارا من زنگ زدم ایران خودرو و واحد شماره گذاری گفتن فیزیک پلاک که آهنش تموم شده حتی بهشون هم گفتم این دیگه چه مسخره بازیه یه بار فاکتور یه بار مجوز استاندارد یه بار مجوز پلاک گفتن بزودی حل میشه لطفا برادرا فقط زنگ بزنید که دیگه این نشه مثل مجوز استاندارد و چرت و پرتا منم پلاک نشدم لطفا همه کسانی که پلاک نشدن حتما زنگ بزنن تا اینم بزودی حل بشه
کیمیا : با شماره 096440 کد 2 بعد 3 سریع وصل میشه اپراتور ایرانخودرو ثبت سفارش کنید انشاالله با پیگیری شما زودتر فاکتور بشه..
مانی : باسلام من 23 آذرماه هستم موتور جدید هنوز فاکتور نشدم چطور 1 دی ماه فاکتور شده
میلاد : سلام من 23 مهر تکمیل وجه کردم برای خودرو اطلس رنگ مشکی به نظرتون کی فاکتور میشه ؟