ارایه ۴ پیشنهاد برای حل مشکل قیمت خودرو در کشور

 

ارایه ۴ پیشنهاد برای حل مشکل قیمت خودرو در کشور

 
قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو ظرف سال های اخیر این روزها به چاله ای عمیق در این صنعت تبدیل شده تا جایی که خودروسازان خبر از زیان ۵ هزار میلیارد تومانی به واسطه روند فعلی قیمت گذاری می دهند. زیان دهی خودروسازان در برخی از محصولات خاص به واسطه تعیین قیمت از سوی شورای رقابت در حال حاضر شرایط را به گونه ای پیش برده که خودروسازان معتقدند تنها با افزایش ۵۰ درصدی قیمت ها توان زنده ماندن خواهند داشت. 
 
این در حالیست که قیمت ها در حاشیه بازار به واسطه عرضه محدود خودروسازان در ماه های اخیر که به دلیل کمبود قطعه صورت گرفته، بیش از 50 درصد افزایش یافته که منجر به رکود بازار خودرو شده است. در این میان پیشنهاد تعیین قیمت خودرو بر اساس قیمت حاشیه بازار و تنها 5 درصد کمتر از آن، پیشنهادی بود که از سوی قطعه سازان مطرح شد تا مرهمی برای دردهای فعلی خودروسازان باشد که آن هم مورد تایید قرار نگرفت.
 
 
حال در چنین شرایطی که همه نگاه ها به سمت رضا رحمانی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت معطوف شده خبر می رسد که تاکنون بخشنامه ای مبنی بر افزایش قیمت خودرو صادر نشده است، هرچند که کارشناسان صنعت خودرو همچنان بر تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار تاکید داشته و تجربه سال 91 را تجربه موفقی در این زمینه می دانند. 
 
سعید مدنی، کارشناس صنعت خودرو با بیان این که نیاز خودروهای داخلی و مونتاژی به افزایش قیمت با هدف جبران زیان های موجود، متفاوت است، گفت: به طور قطع این نیاز حداقل 50 درصد است چرا که این میزان، ناشی از افزایش قیمت ارز بوده است. 
 
وی افزود: این در حالیست که تعدادی از نهاده های تولید مانند ورق، آلومینیوم، فولاد، مس و . که در ظاهر داخلی هستند نیز افزایش قیمت داشته اند که مابه التفاوت این افزایش باید به 50 درصد اعلام شده اضافه شود. بر این اساس 50 درصد افزایش قیمت تنها برای خودروهایی است که درصد ساخت داخل و تیراژ بالایی دارند و برای خودروهای با کیفیت که درصد ساخت پایینی نیز دارند باید متناسب با نرخ ارز نسبت به افزایش قیمت آن ها اقدام کرد. 
 
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: این که پیش از این خودروسازان مواد مورد نیاز خود را با ارز 3 هزار تومانی تامین می کردند و در حال حاضر باید این نیاز را با ارز 9 هزار تومانی تامین کنند باید محاسبه شده و افزایش قیمت سه برابری سی کی دی ها به قیمت نهایی خودروسازان اضافه شود. 
 
مدنی بهترین روش قیمت گذاری که نظام خودکنترلی خواهد بود را تعیین قیمت در حاشیه بازار اعلام و تصریح کرد: این روش نیاز به محاسبات پی در پی ندارد این در حالیست که هم اکنون تعیین قیمت بر پایه مستندات، برای دولت، مجلس و خودروساز تبدیل به چالش شده و از سوی دیگر افزایش قیمت در حاشیه بازار را به دنبال داشته است. 
 
وی با تاکید بر این که اصولا بر تعیین قیمت در حاشیه بازار خرد جمعی حاکم است، گفت: بدون در نظر گرفتن نظام دلالی تعیین قیمت در حاشیه بازار بهترین روش تعیین قیمت خودرو خواهد بود چرا که معمولا در صورت پایین بودن قیمت در حاشیه بازار برای خودروساز صرف نمی کند که با قیمت حاشیه بازار تولید کرده و به فروش برساند و از آن جا که به این موضوع آگاه است که بیش از این قیمت، توان خرید وجود ندارد بالطبع تولید آن محصول را متوقف و از این پس محصولی تولید می کند که مرغوبیت و مقبولیت بیشتری داشته باشد و خریدار نیز توان خرید آن با قیمت مناسب را داشته باشد.
 
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در این شرایط اگر قیمت خودرو به اندازه ای افزایش یابد که مردم به دلایلی قادر به خرید آن نباشند این خودروساز می تواند با تغییر در شرایط فروش اقدام به فروش بیشتر کند. این در حالیست که در همه دنیا فروش خودرو به صورت اقساطی انجام می شود و به همین دلیل قیمت خودرو، قیمت واقعی است که در حاشیه بازار تعیین می شود و از آن جا که خودروساز زیان نمی کند و خودرو را با قیمت بالا و واقعی به فروش می رساند به دلیل هزینه های تمام شده بالا، شرایط فروش را بهبود می بخشد. 
 
مدنی افزود: ممکن است یک مشتری ایرانی برای خرید خودروی 40 میلیون تومانی قادر به پرداخت این مبلغ به صورت یک جا نباشد اما پرداخت ماهانه در مدت زمان طولانی چندان مشکلی برای او نیست با توجه به این شرایط باید تعیین قیمت خودرو را به حاشیه بازار واگذار کرد و در صورت مواجه شدن با مشکلی به نام فروش، خودروساز با کمک شرکت های لیزینگ قادر به تعیین شرایط فروش به گونه ای خواهد بود که متضرر نشود. 
 
مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا یادآور شد: در این میان اگر دولت به شرکت های لیزینگ خصوصی کمک کند و با حاشیه به نسبت مناسب و و با اقساط بلند مدت اقدام به فروش کند هم سرمایه گذار شرکت لیزینگ تاسیس شده سود خود را خواهد برد و هم خودروساز ضمن آن که از سرگردانی سرمایه در بازار که عواقب زیادی برای اقتصاد دارد نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد. 
 
وی اظهار کرد: در همین حال اگر خودروساز مجاز به افزایش قیمت محصولات خود و تعیین آن بر اساس حاشیه بازار شد، باید تعهدانی به مدیریت بالا دستی بدهد مبنی بر این که از حداکثر ظرفیت خود استفاده کنند. همان اتفاقی که در سال 91 رخ داد و خودروسازان در حاشیه بازار نسبت به قیمت گذاری اقدام می کردند در عین حال نیز تعهداتی نسبت به کیفیت، افزایش بهره وری، صادرات و تیراژ داشتند تا میزان تیراژ به انداز نیاز بازار باشد. 
 
مدنی در پاسخ به این که آیا در شرایط فعلی که خودروسازان با کمبود قطعه مواجه هستند، توان دادن چنین تعهداتی وجود دارد، اظهار کرد:هم اکنون خودروسازان در شرایط تحریم قرار دارند که شرایط غیرعادی است ضمن آن که صنعت خودرو پیش از این که از تحریم ها متاثر شود، از اثرات روانی تحریم و گاهی از ناکارآمدی های موجود تاثیر گرفت . 
 
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه پیشنهاد کرد: برای حل مشکلات خودروسازان در شرایط فعلی که شرایط خاصی است باید از تجربه کسانی که در شرایط تحریم سابقه فعالیت داشته اند، در هیات مدیره های خودروسازان استفاده کرد. در عین حال دولت باید خودروسازان را هرچه سریع تر از شرایط اورژانسی خارج کند زیرا وقتی دلار سه برابر می شود قدرت خرید آن ها نیز سه برابر کاهش می یابد در این شرایط نقدینگی کافی برای سفارش گذاری کامل وجود ندارد که این دسته از مشکلات به خودروسازان بازنمی گردد بلکه به فضای فعلی اقتصاد بازمی گردد که این روند ضرورت حمایت بیشتر دولت از خودروسازان را افزایش می دهد. 
 
وی ادامه داد: در عین حال پیشنهاد می شود دوسال به خودروسازان تنفس داده شود و با پرداخت یک میلیارد دلار به هرکدام از خودروسازان از سوی دولت کمک بزرگی به خودروسازان کرد چرا که در شرایط فعلی نقل و انتقال منابع مالی ، خرید اقلام به صورت فاینانس قابل انجام نبوده و باید نقدی انجام شود که این امر نیاز به حمایت دولت دارد. 
 
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پایان تاکید کرد: باید این چرخ در حال حرکت را حفظ کرد زیرا راه اندازی دوباره این چرخ دشوار و هزینه بر خواهد بود و این 4 پیشنهاد نخستین اقدامات فوری است تا خودروسازان قادر به نفس کشیدن باشند چر که در شرایط تحریم دست آن ها خالی بوده و مشکلاتی از بیرون به آن ها تحمیل شده است.
 
 
 
 

منبع (source)

asrekhodro

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

مسعود
0

آخه یکی نیست به این جناب کارشناس که خودش مدتی مدیرعامل سایپا
بوده بگه ، مردک تو که میگی خودرو سازها دارن ضرر میدن ، اونوقت چه
جوری بیان فروش شرایطی بدهند ، گیر آوردن این ملت فلک زده رو ،پراید با تکنولوژی ۳۵ سال پیش را از قیمت وارداتی آن که ۳ میلیون تومن بود را رسوندید به قیمت کارخانه ۲۳ میلیون بازم میگی ضرره ، به قول دوستی که بالا کامنت گذاشته ، اگه راست میگین قیمت خودرو را شما خودرو سازا تعیین کنید مثلا پراید بشه ۴۰ میلیون ، اما از اون طرف تعرفه واردات خودرو بشه صفر یا ۵ درصد ، اون وقت ببینید مردم تولیدات فاخر شما را میخرن یا ماشین های خارجی حتی اگه چینی باشه
ملت رو چه فرض کردین جناب کارشناس و مدیرعامل .!!!
00:08  1397/09/10
پاسخ دادن
حمید
0

هرکه به فکر خیشه کوسه به فکر ریشه
تنها راه ادامه حیات خودروسازها در درجه اول اخراج آدم های بی‌کفایت و دزد از این مجموعه های تولیدی است.
و درگامهای بعدی آزاد سازی قیمت خودرو و حذف گمرکات از واردات مواد اولیه
در گام سوم آزاد سازی واردات خودرو های با کیفیت ساخت برند های مطرح جهانی با حداقل درصد گمرک و ایجاد رقابت سالم
بچه که میخواد راه رفتن یاد بگیره ابتدا حمایت میشه بعد آزاد میشه که راحت این طرف و اون طرف بره
دوران حمایت از خودروساز تمام شده
باید خودشون رو نشون بدن یا دووم بیارن یا حذف بشن
کل شاغل های مملکت ۲۰ میلیون هست که ۱۰۰ هزار تاش تو خودروسازی هستند
باید اون ۱۹۹۰۰۰۰۰ هزار نفر فدای بقیه بشن ؟
نه این عدالت نیست خیلی جاهای دیگه هستند که از خودرو مستحق تر باشند به حمایت
مگه اینکه سر خیلی ها تو آخور خودروسازها مشغول باشه
فقط خدا می‌دونه چه حرام خواری هایی تو این مملکت در جریانه
17:39  1397/09/08
پاسخ دادن
سعید
0

عجب کارشناسی. جناب کارشناس شما اگر کاری بلد بودید در زمان مدیریتتون بر سایپا خط تولید پراید که برای دهه 80 میلادی هستشو جمع میکردین و بجاش خودروهای بروزتر تولید میکردین. همین یه قلم نشون میده هیچی از مدیریت و صنعت حالیت نیست. قیمت در حاشیه بازار چه صیغه ای هستش؟ میاد از سراسر دنیا مثال میزنه. آخه جناب کارشناس در سراسر دنیا خودروها بدون تعرفه 300-400 درصدی وارد میشن. انحصاری وجود نداره. قیمت حاشیه بازار توسط کی ایحاد میشه؟ هزینه تمام شده هر خودرو باید آنالیز بشه و با سود معقولی بصورت تحویل فوری در نمایندگی بفروش برسه. اینجوری نه سیخ میسوزه نه کباب
14:15  1397/09/08
پاسخ دادن
علی آقا
0

چین شرکت سازنده سواری های ولوو رو خریده نه شرکت سازنده کامیون های ولوو. کامیون های ولوو مستقل از سواری ها هستن.
15:37  1393/02/27

علی
0

به نظر من قیمت خودرو داخلی باید به خودرو ساز واگذار شود و واردات خودرو هم با تعرفه گمرک قطعات که دوستان در بالا اشاره کردند کاهش یابد،در کنار آن تنها با ارائه کارت سوخت به خودروهای داخلی توسط دولت از خودروسازان داخلی حمایت کنند و مردم هم حق انتخاب خواهند داشت بین خودروی باکیفیت و به روز وارداتی با هزینه سوخت بیشتر و خودروی با یارانه سوخت داخلی و کیفیت احتمالا کمتر،دولت هم دیگر مجبور نیست یارانه سوخت اضافه بدهد و از خودروسازان به بهای حمایت بی چون و چرا از تولید داخلی به مردم فشار بیاورد،هم هزینه های دولت در بلندمدت کاهش می یابد و هم خودروسازان مجبور میشوند تکنولوژِی روز دنیا و افزایش کیفیت را لحاظ کنند تا مشتری کمتر به دنبال خودروی وارداتی برود
03:33  1397/09/06
پاسخ دادن
علی
0

سلام
به نظرم من اول بازار رو بدن دست خودروساز... بعد خصوصی کنند این دوتا سرطان رو...
بعد مثل همه کشورهای پیشرفته... آزاد کنید این واردات رو ولی برای واردات کامل مالیات بالا و اونهایی که همه چیز رو از صفر تا صد تولید می کنند حتی مشوق در نظر بگیرید...
البته نه مثل قانون الان که کوییک تولید ۱۰۰٪ بوده... بعد کاشف در اومده که همه اش وارداتی بوده...
قانون رو درست کنید بی زحمت...
به لقمان گفتند ادب از که آموختی گفت از بی ادبان...
برید از این کشورهای کفر یاد بگیرید که چطور به فکر آسایش مردمشون هستند
دیار کفرم آرزو است...
باتشکر
23:00  1397/09/05
پاسخ دادن
علی
0

متاسفانه این کارشناس فقط مشکل ارائه شده خودرو ساز را نگاه کرده و نظر داده که واقعیت کاملا متفاوت است:
1- خودرو سازها قطعات را تا این اواخر با ارز 4200 وارد کرده اند پس زیان انباشته ارتباطی به نرخ ارز ندارد و مربوط به مدیریت ضعیف خودروساز ها است
2- خودرو ساز ها محصولات را پیش فروش کرده اند یعنی پول را قبل از افزایش نرخ ارز از مصرف کننده گرفته اند و به جای تولید خودرو اتلاف منابع کرده اند
3- 40 سال است که همین شرایط در صنعت خودرو وجود داشته و بازار انحصاری خودرو برای این خودروساز ها محیا شده و سال به سال هم صنعت خودرو پس رفت کرده است. لذا بازار انحصاری و التماس مصرف کننده برای خرید خودرو باید تمام شود

پیشنهاد منطقی برای خودرو ساز و مصرف کننده:
قیمت خودرو تولیدی توسط خودروساز تعیین شود و هر قیمتی که محاسبه کردند مورد تایید قرار گیرد و از آن طرف هم واردات خودرو با شرایط واردات قطعه باشد.
حالا اگر یه 206 را ایران خودرو 100 میلیون قیمت گذاشت مصرف کننده حق انتخاب خرید یاریس با قیمت 90 میلیون تومان را خواهد داشت و بازار تعیین کننده نرخ خواهد بود.
بسته دیگه این بازی خودروسازها
12:00  1397/09/05
پاسخ دادن
الکس
0

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در این شرایط اگر قیمت خودرو به اندازه ای افزایش یابد که مردم به دلایلی قادر به خرید آن نباشند این خودروساز می تواند با تغییر در شرایط فروش اقدام به فروش بیشتر کند

این حرف جناب به اصطلاح کارشناسه این مملکتو این کارشناسای درپیتی به فنا بردن .کارشناس خودرو خارجی هست این کارشناسه این کجا آن کجا. اخه شما کجا درس خوندی احتمالا از مدرسه موشها درس خوندی
11:27  1397/09/05
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : 90روز عادی
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : دوستان میدونید بعد 24 شهریور و مهرماه چه تاریخ هایی واریزی داشتیم؟