کارکرد واقعی کیلومتر خودرو را از کجا بدانیم؟

 

کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 
راه‌های زیادی برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو وجود دارد که از جمله آن می‌توان به چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و …. اشاره کرد. البته ناگفته نماند در خودرو‌های دارای ای‌سی‌یو نیز بعضا دیده شده است که دستکاری‌هایی در آن صورت می‌گیرد که آب از آب تکان نمی‌خورد و عملا هیچ کس متوجه تغییرات آن نمی‌شود!
 
برای بسیاری از مردم در هنگام خرید خودرو، کارکرد واقعی خودرو بسیار مهم است چرا که این روزها شایعات زیادی پیرامون آن وجود دارد و حتی کلیپ‌هایی از دست‌کاری کارکرد واقعی خودرو منتشر شده است که عملا نگرانی‌ها را پیرامون این موضوع بیشتر کرده است ولی سوال اینجاست که چگونه می‌توان به کارکرد واقعی خودرو دسترسی پیدا کرد و رقم دقیق آن را فهمید؟
 
در مورد کسانی که این کار را انجام می‌دهند باید بدانید که عامل اصلی این دست‌کاری‌ها، باطری سازهایی هستند که البته بعضی از آنها با دریافت مبلغ اندکی اقدام به دستکاری کارکرد واقعی خودرو می‌کنند و مشتری که با 500 هزار تومان هزینه توانسته چند میلیون تومان سود کند، طبیعتا از این اقدام سرخوش بوده و راضی از این هزینه هم خواهد بود!
 
متاسفانه برای بعضی از این باطری سازها، این قبیل اقدامات، یک نوع منبع درآمد محسوب می‌شود که به طور مکرر انجام می‌دهند و بدون توجه به عواقب و ضررهایی که به دیگران می‌زنند، به راحتی اقدام به تبلیغ می‌نمایند. شاید فکر کنید که این اقدام صرفا در ایران رخ می‌دهد ولی گزارش‌های معتبر نشان می‌دهد که در کشورهایی مثل آلمان و بلژیک نیز به وفور این کار غیراخلاقی دیده می‌شود.
 
کارکرد واقعی خودروجدا از مشکلی که از بابت گران فروشی خودرو برای خریدار رخ می‌دهد، او با احتساب کم کارکرد بودن خودرو وارد معامله می‌شود و به دلیل عدم توجه به بعضی از موارد و قطعات مصرفی خودرو دچار صدمات و ضررهایی می‌شود که عملا جبران ناپذیر است. به طور مثال تسمه تایم در خودروهای جدید از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است و در صورت عدم توجه به آن و گذشت زمان منجر به کج شدن سوپاپ خودرو می‌شود که با قیمت‌های فعلی چیزی در حدود 1 تا 2 میلیون تومان هزینه روی دوش صاحب خودرو می‌گذارد! این اتفاق صرفا از روی کیلومتر خودرو مشخص می‌شود و راه دیگری برای تشخیص آن نیست!
 
راه‌های زیادی برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو وجود دارد که از جمله آن می‌توان به چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و …. اشاره کرد. البته ناگفته نماند در خودروهای دارای ای‌سی‌یو نیز بعضا دیده شده است که دستکاری‌هایی در آن صورت می‌گیرد که آب از آب تکان نمی‌خورد و عملا هیچ کس متوجه تغییرات آن نمی‌شود!
 
به معنای دیگر اینکه باید بگوییم متاسفانه بعضی از باطری سازهای متخلف به قدری در این امر حرفه‌ای شدند که خودروهای کم کارکرد را به راحتی به چیزی در حد صفر می‌رسانند! طبیعتا منظور از این صحبت آن دسته از خودروهایی است که از نظر ظاهری پرکارکرد بودن آنها مشخص نیست.
 
ظاهر خودرو اولین معیار تشخیص کارکرد واقعی خودرو
یکی از بهترین روش‌های تشخیص کارکرد واقعی خودرو ظاهر آن است که البته در خودروهای حوالی 3 تا 5 سال کارکرد این موضوع به شدت قابل تشخیص است. به طور مثال پدال گاز و ترمز و سائیدگی آنها به راحتی کار را برای شما آسان می‌کند چرا که در خودرویی با کارکرد 20 هزار کیلومتر عملا نباید ساییدگی چندانی روی پدال‌ها باشد ولی اگر در همین خودرو ساییدگی پدال‌ها زیاد بود، این به معنای دستکاری احتمالی کیلومتر خودرو است!
 
از دیگر موارد ظاهری می‌توان به رادیاتور خودرو و رودری آن اشاره کرد که در صورت کارکرد بالا به راحتی قابل تشخیص هستند! نکته اساسی این است که اولا از خرید خودرو دلال جدا خودداری کنید! اگر هم قصد خرید داشتید باید بدانید که اگر او فردی حرفه‌ای باشد قطعا این موارد را با هزینه‌ای اندک تعویض کرده و شما دستتان به جایی بند نیست!
 
البته باید بدانید که دو مورد معمولا توسط هیچ دلالی تعویض نمی‌شود و یا بهتر است بگوییم که احتمال تعویض آنها چیزی نزدیک به صفر است:
 
اولین مورد رادیاتور خودرو برای خودروهای با کارکرد بالاست. معمولا یک کارشناس به راحتی کارکرد بالای رادیاتور را تشخیص می‌دهد.
دومین مورد دیسک ترمز است. اگر خودرویی با کیلومتر پایین می‌خواهید خریداری کنید طبیعتا نباید دیسک ترمز آن استفاده چندانی شده باشد و کارشناس مجرب به راحتی مصرف بالای آن را تشخیص می‌دهد.
در مورد رادیاتور خودرو نکته اصلی فاصله پره‌های آن است که در اثر گذشت زمان و ورود هوا و حشرات و … به آن زیاد می‌شود و هر چقدر این فواصل بیشتر باشد طبیعتا با یک خودروی با کارکرد بالا روبرو هستید. همچنین رادیاتور خودرو معمولا هر 150 هزار کیلومتر تعویض می‌شود و اگر متوجه تعویض آن شدید یا صاحب خودروی با کارکرد کم از تعویض آن سخن گفت به دستکاری در کارکرد واقعی خودرو شک کنید!
 
در مورد دیسک ترمز نیز باید بدانید که برای خودروهای زیر 50 هزار کیلومتر کارکرد وجود لبه‌های تیز غیر طبیعی است! اگر برای خرید خودروی زیر 50 هزار کیلومتر رفتید و با لبه‌های تیز دیسک ترمز مواجه شدید باید بدانید که احتمالا کارکرد واقعی خودرو به شما گفته نشده است و شما در حال خرید یک خودرو با کارکرد بالای 50 هزار کیلومتر هستید!
 
به طور کلی پیشنهاد ما در خرید خودرو کارکرده استفاده از یک کارشناس مجرب و پرداخت هزینه ناچیز به اوست تا از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری شود و اگر قصد خرید خودرو دارید و کسی را برای این کار ندارید با هزینه کرد بیشتر و یا خرید خودروی ارزان‌تر به صورت صفر از کارخانه خریداری نمایید.
 
 
 
 

منبع (source)

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کیلومتر خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 50 نظر
محسن ا 11 نظر
محسنj7 8 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جی ال : آقای مدبر چرا دوباره اطلاعات غلط میدید به مردم ؟؟؟این مردم به اندازه کافی استرس دارن لطفا شما دیگه بیشترش تکمیل
مهدی تارا دستی فرسوده اذر : پاسخ تحویل بهمن : گواهی اسقاط ربطی به واریز نداره، شما هر موقع دعوت نامه اومد مبلغ تکمیل وجه رو واریز میکنی، گواهی اسقاط بعد از تکمیل وجه به همراه سایر مدارک تحویل نمایندگی میدی معمولا گواهی اسقاط حداکثر 20 روزه صادر میشه شما منتظر دعوت نامه باش که اومد فورا واریز کنی، برای بهمن احتمالا اویل دیماه دعوت بیاد
T8 : سلام ما ثبت نام اردیبهشت تحویل شهریور هستیم یک ماه تو وضعیت پلاک موندیم کسی هم جوابگو نیست کسی هست پلاک شده باشه لطفاً ؟؟؟
تارا v4 تحویل آذر : سلام، تاراهای اتومات تحویل آذر، اعلام حضور کنند، امیدوار شویم
J7 : سلام برای ما هم خالیه نگران نباشید ،سیستم ب روز نیست
شاهین پلاس 14اردیبهشت : سلام من14 هنوز فاکتورنشدم
sT9 : سلام کرمان موتور نمایندگی خا پیش فروش جدید را گزاشتن قانون473٫و...رو قید کردن نمیدونم شامل حال ما قرارداد تیرومرداد میشه؟
کاظمی : دوستان ۱۵ اردیبهشت برای کسی فاکتور نشده؟؟؟
21بهمن : بهمن ماهیا عزیز تا چ تاریخی فاکتور شدید؟؟.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اسماعیل : سلام داداش خداوکیلی راست می گی من 8 شهریور تکمیل وجه کردم
کوییک : پاسخ امیر آریا نژاد : تو که قبلا پیام گذاشتی امسال هیچ کوییکی فاکتور نمیشه واقعا با خودت چی فکر می کنی که اینقدر پیام های متناقض میزاری . تا میبینی یه خودرو فاکتور میشه یه جور دیگه پیام میزاری بیخیال یه کم رو راست باش لااقل با خودت
پانا سی دی : ردیف 1553 هنوز نشده
پیش فروش اسفند تکمیل 4شهریور : سلام ساینا تک پیش تکمیل 4شهریور فاکتور شدم
سلیمان : برو پلیس به اضافه 10 کمکت می کنم کنن دوست من رفت پلیس به اضافه 10 بهش کد رهگیری دادن
حامد : بازم پست یه سر بزن حتما حضوری برو چون من زنگ زدم به اداره پست گفتن سند سبز ماشینم نیومده ولی وقتی رفتم اداره پست سند سبز رو تحویلم دادم حتما یه سر به اداره پست بزن
حامد : 6هزار قبل یه سال
کوییک اس : یک ماهه زنگ میزنم میگن تا 19 تیر فاکتور شده لعنت به سایپا
قشم کوییک : دوستان در خصوص سود تاخیر و مشارکت پیش فروش که درصد تاخیر برابر هست با 23 که محاسبه سالیانه میشه فرضا کویک gxl من با مجمع واریزی 499میلیون اگر تا صد روز فاکتور نشه مبلغی بالغ بر 35میلون باید به من بپدازند.
دنا 6 دنده دیماه زابل : سلام دوستان دنا سفید تبدیل 21 ابان به فولادی 25 فاکتور و26 پلاک و امروز رفتم ماشین وبرگ کمپانی رو تحویل گرفتم بردم 4 تا رینگ توربویی انداختم،انشاالله قسمت همه دوستان خداحافظ حلال کنین مارو.