تیغ دو لبه افزایش قیمت خودرو / خودروسازان از افزایش قیمت سود می برند یا ضرر می کنند؟

 

تیغ دو لبه افزایش قیمت خودرو / خودروسازان از افزایش قیمت سود می برند یا ضرر می کنند؟

 
پس از تحریم های خودرویی و مشکلاتی در تامین قطعات و مواد اولیه بوجود آمد، چرخه تولید خودرو با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند و تیراژ تولید در ماه های گذشته با کاهش 40 درصدی مواجه شد . همین کمبود تولید و عرضه ،بازار خودرو را دستخوش تحول و التهاب کرد و در این بین دلالان نیز بر افزایش اختلاف قیمت کارخانه و بازار دامن زدند.
 
همه فعالان چرخه صنعت خودرو معتقدند با شرایط موجود و قیمت های فعلی نمی توان به تولید ادامه داد و به همین دلیل زمزمه های افزایش قیمت خودرو مدت هاست به گوش می رسد و حتی شنیده می شود سازمان حمایت بررسی های خود را انجام داده و قیمت های جدید را در اختیار وزارت صنعت و ستاد تنطیم بازار قرار داده است.
 
افزایش قیمت خودرو علاوه بر تبعات اجتماعی و نارضایتی مردم، می تواند برای خودروسازان نیز تبعات منفی  داشته باشد و می توان گفت خودروسازان را در لبه تیغ قرار می دهد. از طرفی خودروسازان با افزایش قیمت و تامین مواد اولیه می توانند تولید را بهبود بخشند اما از سوی دیگر گران شدن خودرو منجر به کاهش تقاضا می شود و چه بسا خودروساز برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه شود چون مثلا خرید پراید 35 میلیون تومانی برای مردم سخت به نظر می رسد کما اینکه بسیاری از خودروهای داخلی  در سال گذشته پس از تولید به دلیل کاهش قدرت خرید مردم بدون مشتری مانده بود حال با افزایش قیمت قطعا خرید آن برای مصرف کننده سخت تر هم می شود .
 
در واقع با افزایش قیمت خودروسازان با بهبود تولید با مشکل جدیدی به نام " کاهش تقاضا" و فروش مواجه خواهند شد و با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و کاهش قدرت خرید مردم طبیعتا خرید خودرو در اولویت های جدی خانوارهای ایرانی نخواهد بود.
 
در همین راستا فربد زاوه کارشناس خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار می گوید:" اواخر سال گذشته به دلیل کاهش قدرت خرید مردم تعداد قابل توجهی از خودروهای خودروسازان داخلی بدون مشتری مانده بود و با توجه به شرایط فعلی احتمالا خودروسازان با افزایش قیمت با  بحران فروش مواجه خواهند شد."
 
وی می افزاید:" احتمالا خودروسازان برای حل این مشکل دست به دامان دولت و بانک ها می شوند و یا خود با اعطای تسهیلات درصدد رفع بحران تولید برخواهند آمد و موضوعی است که می توانند مدیریت کنند."
 
این کارشناس خودرو با بیان اینکه افزایش قیمت برای خودروسازان گریزناپذیر است خاطر نشان می کند:" فروش اجاره ای و ورود لیزینگ ها به فروش خودرو نیز می تواند از راه هایی باشد که به کمک خودروسازان برای رفع مشکل تقاضا و فروش بیاید."
 
زاوه معتقد است مدیریت کردن بحران فروش برای خودروسازان آسان تر از بحران تولید است چرا که نمی توانند 50 درصد صرفه جویی در تولید داشته باشند و ادامه روند فعلی زیان قابل توجهی برای آنها دارد که با بهره وری نمی توان با آن مقابله کرد."
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

مسعود
0

همه اینها فیلم بود برای چاپیدن ملت ، اگه تحریم باعث افت تولید و کمبود قطعات خودرو بود چطور الان میتونن فروش فوری وقطعی و زود
تحویل بدن ، بیشرف تر و نامردتر از این خودرو سازها بازدیگه کیه ، آقای
کاکایی کارشناس به اصطلاح خودرو ، توی کدوم خراب شده مدرک دکترا
گرفتی که همش از خودرو سازها و افزایش قیمت دفاع میکردی ، حتما
عراق اقتصادش از ما خیلی جلوتره که تورم درآنجا یک دهم درصده ودر
افغانستان دو هم درصد ، آی ملت صبور ونجیب بشتابید برای خرید پراید
۳۵ و پژوی ۲۰۶ _ ۷۰ میلیونی ، از ماست که برماست ، یه بارهم که شده
متحد بشیم و تحریم خرید خودرو را ، راه بندازیم اینقدر به منافع فردی فکر نکنیم . یا علی .
23:39  1397/09/21
پاسخ دادن
روزبه
1

خودرو سازان پس چطور موقع پيش فروش خوب مي توانند پول ملت را بگيرند . ولي زمان تحويل هزار جور كلك ميزنند.با دلار كم ثبت نام كرده بعد ميگوينن ضرر ميدهيم . اين پولها كجا ميرود . خرج مديران پر خرج ايران خودرو و سايپا مفت خور را من كارگر بايد بدهم؟
16:03  1397/09/21
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممم : اگر کل پول را واریز کرده اید دیگه دعوتنامه نمیاد میرود برای پذیرش . من الان تماس گرفتم کارشناس گفت برای من زده پذیرش . سوال ازکارشناسش پرسیدم که چرا دعوتنامه نمیاد برای کسی، گفتند در ثبت نامی های مازاد که کل پول را واریز کرده اند دعوتنامه نماید.
لیلا : سلام برامن پیامک ساینا اومد ولی اطلس نوشتم چون درگاه باز بود رفتم نماینگی قرارداد رو هم گرفتم مشکلی نبود.
مسعود : اطلس رو بگیرید امروز آخرین فرصته
S5 : كسي ميدونه به ما ثبت نامهيهاي s5ميخوان ماشين بدن يا x5 بدن جاش؟؟ اصلا اينا به ما ماشين ميدن بعد از هشت ماه؟؟؟؟؟ خسته شديم به خدا 😡😡😡😡😡
اس۵ : بیشرفا جوابم نمیدن هر کی اینارو ببینه بازم خرید کنه . . ‌.
محمد : آیا برای ثبت نامی های مازاد بهمن ماه خودروی چانگان سی اس 55که در اسفند مبلغ یک میلیارد و چهارمیلیون تومن پول واریز کردنده تا اکنون دعوتنامه صادر شده است. با تشکر از شما
مهران : اگه شاهین دنده ای بودین و پیامک واریز اتومات اومده بود براتون، بله مجدد براتون پیام میاد اما اگه شاهین دنده ای بوده و پبامک هم برای شاهین دنده ای اومده، خیر دیگه شانستون سوخته
J7 : ما هم تو این تاریخ گیر کردیم هرروز زنگ میزنم الکی میگن پیگیر میشیم امروزم به دروغ میگن بیمه صادرشده میرم تو سایت شرکت و دولت من بیمه ای صادر نشده میگم چرا دروغ میگین میگه آره ما دروغ میگیم شما راست میگین فقط شاسی کردن که جریمه ندن وگرنه هیچ ماشینی وجود نداره
امین s5 : منم دقیقا شرایط شما را دارم . امروز در سایت وزارت صمت شکایت ثبت کردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا 30 اسفند تکمیلی 13 دی : سلام دوستان 17 فاکتور شدیم 20 پلاک امروز هم حمل به نمایندگی . جهت اطلاع
امید : سلام زنگ بزنید مرکز مشریان با لحن تند حرف بزنید بگید میخوایم باریس مرکز صحبت کنیم ،بگین شکایت داریم ثبت کنه ،من صبح زنگ زدم خیلی بد بیراه گفتم گفت ارجاع میدم واسه پیگیری ،اسفندیا اگه باهم بهشون هجوم نبریم میندازن پشت گوش مطالبه گر باشیم
اتومات : یک ماه بیشتر ،من روی صدور اسناد 15 روز داره می‌چرخه
مرشد : سلام در جواب آقا محسن اولویت بهار پارس ساده محله کنار خور سید مظفر اینجا هم فقط آقا رضا کارگر شیراز واقعی هست
4723 : هنوز خبری نشده منم منتظرم
فریده 29 اسفند : نادان ترین کارمندان کره ی زمین را داره ایرانخودرو. میتونه از این بابت مدال شرمساری دریافت کنه. زنگ زدم جواب شکایتمو بگیرم میگه شما (تکمیل وجه 21 دی، تبدیل 20 فروردین، تغییر رنگ 20 اردیبهشت) تیر ماه فاکتور میشین! الان دارن نیمه ی سوم آذر رو فاکتور می کنن!!!!! میگم بابا 17م و 18م دی فاکتور شدن چند روز پیش. میگه خیر طبق لیستی که به ما دادن اینجوریه!!! انگار اصلا هیچی راجع به هیچی نمی دونن، چه برسه به تحویل ماشین و شغلشون! همه چیمون به همه چیمون میاد واقعا. جای تاسف داره.
ساینا دوگانه اسفند : خدایش اسفندیا خیلی بیخیالن اینجور باشیم اصلا ماشین بهمون نمیدن چرا جمع نمیشین یه کاری بکنیم بخدا هیچ دعوت نامه ای نمیفرستن شکایتی تجمعی خودمون باید کاری کنیم بعضیا اینا خیلی ساده هستن البته بی احترامی نباشه پرهام کیه به حرفاش گوش میدین یارو امده بخاطر پرهام الکی داره فوش میده بخدا این عقل تو کلش نیست من حرفمو گفتم منم یکی مثل شماها هستم حالا خود دانی
علی : ببخشید آیا فن آریو وقتی آمپر میرسه به وسط نباید خاموش بشه چون از من اصلا خاموش نمیشه
پارس سفارشی 4714 : سلام دوستانی که واریز وجه کردن چند روز بعد از واریز این قسمت سبز رنگ میشه من 20 واریز کردم هنوز قسمت پرداختی میچرخه
مجید : دمت گرم خوب گفتی این کارگر ایرانخودرو که سر کاره که انقدر پیام میده