میراث سایپا برای سروش/ موج جدید اعتراضات به سایپا چقدر منطقی است؟

 

میراث سایپا برای سروش/ موج جدید اعتراضات به سایپا چقدر منطقی است؟

 
تجمع روزهای اخیر مشتریان گروه خودروسازی سایپا که قریب به اتفاق شان با ادله ای منطقی به شرایط تحویل خودروهایشان اعتراض داشته اند سر و صدای زیادی به پا کرد. اتفاقی که مشتریان سایپا را از جلوی در مجلس به سازمان حمایت و از سازمان حمایت به وزارت صنعت و از وزارت صنعت به مقابل شرکت سایپا کشاند. اتفاقی که اگرچه در شرایط امروز اقتصاد و صنعت کشورمان چندان دور از ذهن نیست اما نیاز است تا با شفاف سازی لایه های زیرین آن به حل و فصل آن اقدام کرد.
 
در روزهای اخیر مشتریان معترض به عملکرد گروه سایپا با اشاره به آنچه عدم تحویل خودروهایشان می نامیدند به مقابل شرکت خودروسازی سایپا آمدند و با لحنی منتقدانه و از روی عصبانیت مدیران فعلی این خودروسازی را مورد خطاب قرار دادند. اتفاقی که نشان می دهد برخورد مشتریان جدای از تغییرات مدیریتی در این گروه خودروسازی که تنها حدود یک ماه و نیم از آن می گذرد شکل گرفته است.
 
چرا که پیش از این نیز سابقه داشت که مشتریان از تاخیر در تحویل خودروها گلایه داشته باشند اما این روزها در کنار تحریم که در عملیات تولید تمامی خودروسازان چالش جدی به وجود آورده، کمی غیر منطقی است که از مدیریت ۴۰ روزه مدیرعامل جدید سایپا انتظار معجزه داشت؛ آنهم از مدیری که نه در ثبت قراردادهای مشارکت تولید با شرکت های خارجی دخیل بوده و نه تعهدی برای شرکت ایجاد کرده که اکنون محقق نشده باشد. 
 
محمد رضا سروش در شرایطی حدود یک ماه و نیم پیش سکان هدایت این خودروسازی را در دست گرفت و جانشین جهرودی شد که شرایط سخت شرکت های بزرگ تولید کننده و انتظارات مشتریان از این بنگاه ها با خبر بوده و به طور قطع برنامه های ویژه ای برای برون رفت از این شرایط در ذهن و برنامه کاری خود تدوین کرده است که برای اجرای آن نیاز به زمان دارد. شاید در این بین بخش اعظمی از اعتراضات مشتریان به عدم تحویل خودروهایشان  مربوط می شود و آنان جدا از این که چه کسی اکنون مدیر عامل است دست به انتقاد و اعتراض می زنند. در حالی که بدون تردید مدیری که اکنون به تازگی به این خودروسازی اضافه شده نیازمند زمان بیشتری برای حل و فصل مشکلات موجود است که به واقع شاید میراث مدیران قبلی را نیز به دوش می کشد که در شرایط سخت این روزهای صنعت مزید بر علت شده و کار را به اینجا کشانده است. 
 
آتش در پاریس، دود در تهران
 
درست در روزهایی که جلیقه زرد ها در خیابان های پاریس مشغول مجادله با پلیس این شهر بر سر گرانی جزئی بنزین هستند، اینجا در تهران بوی بدعهدی شان بیشتر از ادکلن های خوشبوی فرانسوی به مشام مشتریان ایرانی می رسد.  به هر ترتیب اما موضوع سایپا و مشتریان اش به طور مشخص از دو ماه پیش شدت بیشتری گرفت. زمانی که گروه خودروسازی سایپا با صدور دعوتنامه تکمیل وجه موجب شد تا مشتریان دست به انتقاد بزنند و تاب تحمل ارقام جدید را نداشته باشند. اتفاقی که منجر به تجمع مشتریان سایپا در مقابل کارخانه ، نمایشگاه مرکزی، دفاتر فروش سایپا و همچنین سازمان حمایت شد.
 
البته که بازار خودروی کشورمان چه در عرصه خودروهای خارجی و چه خودروهای داخلی و مونتاژ با این اتفاق غریبه نبوده است. چرا که نوسانات نرخ ارز در کنار محدودیت های اعمال شده بر روند واردات خودرو و قطعات شرایط را برای ادامه حیات شرکت ها سخت کرده بود. موضوعی که به دلیل تاثیر مستقیم آن بر روی شرایط تولید و به تبع آن تحویل به موقع خودروها، نمی توان آن را نادیده گرفت.
 
شاید به یاد داشته باشید در ماه های پایانی سال گذشته محدودیت هایی که بر امر واردات خودرو از سوی دولت اعمال شد، به نوعی ماجرایی به همین شکل را در حوزه خودروهای خارجی رقم زد. به این نحو که با بسته شدن سایت ثبت سفارش و جلوگیری از ورود خودروهای خارجی به بهانه خروج ارز، تعداد انبوهی از مشتریان شرکت های واردکننده خودرو با عدم تحویل خودروهای شان رو به رو شدند. اتفاقی که با یک تغییر ساده قانون و البته خارج از اراده شرکت ها شکل گرفت و مشکلات بسیاری را به وجود آورد. 
 
سایپا، سروش و روزهای حساس پیش رو
 
حضور محمد رضا سروش به عنوان مدیرعامل جدید سایپا در شرایطی صورت گرفته که یک ماه و نیم گذشته تصمیمات اساسی بسیاری در راستای کاهش هزینه های سربار تولید و جلوگیری از جذب نیروی انسانی غیر ضروری را شاهد بوده ایم. اتفاقی که اگرچه موجب حل شدن تمام مشکلات امروز سایپا نمی شود اما گامی مثبت در راستای ساماندهی اوضاع این خودروسازی است که باید پیش از این نیز برای آن اقدام می شد. با این همه اما نمی توان عملکرد یک گروه خودروسازی را که ماحصل تصمیمات مدیران آن در چندین سال گذشته است را به پای مدیری که تنها ۴۵ روز از حضورش می گذرد نوشت. جدا از این اما تلاش هاش شرکت سایپا در راستای تامین قطعات و تعامل با سازندگان قطعات خودرو که آنان نیز به دلیل رشد قیمت مواد اولیه و نوسانات اخیر شرایط مناسبی ندارند از دیگر اقداماتی است که به جرات می توان امید داشت شرایط عرضه محصولات را دستخوش تغییر کند.
 
کما اینکه در همین مدت کوتاه نیز می توان آثار مثبت آن را حداقل در افزایش تولید و کاهش هزینه های جاری مشاهده کرد. به هر ترتیب اما نقد منصفانه تنها در زمانی ممکن است که تمامی ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گیرد و نقش تمامی ارکان موثر را در پیدایش موقعیت فعلی در نظر گرفته شود.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

کامران
6

بعد از چهل سال نمیتونن یه پراید تحویل بدن تخته کنن در اون کارخونه رو، اصلا فکر نکنم خیلیا مدیر عاملای این شرکتارو بشناسن و براشون مهم باشه مدیر عامل کیه که شما دارین دفاع میکنین از این آقا،اینطوری که شما میگین هر مدیری که بیاد شش ماه تعهدات شرکتو عقب بندازه چون مدیر عوض شده و مشتریم ساکت بشینه، ماشینی که هیچ امنیت و کیفیتی نداره رو دارن به قیمت بهترین ماشینای خارجی میدن بعد میگن ضرر میکنیم!!!!
13:06  1397/10/06
پاسخ دادن
باران
8

هفته چهارم مرداد ماه٩٧قرار بوده كه تحويل انجام بشه،،،ثبت نام بيست دي ماه ٩٦،،،،امروز پنجم دي ماه ٩٧،،،،،بعد يه عمر و كلي وام و دلخوشي ساندرو ثبت نام كردم،،حالا روز وشب استرس و عذاب،حق و حقوق بايد و بايد رعايت بشه،،بيايد رك و راست حرفتون رو بزنيد و هم خودتون نجات بديد هم ما منتظران را و خلاص.
09:01  1397/10/05
پاسخ دادن
پیمان
20

تنها چیزی که این وسط منطقی است این است که مردم حقوق قانونیشان را از خودروساز می خواهند و چیزی اضافی نمی خواهند که غیر منطقی باشد همیشه که نمیشه ۵۰۰ درقد سود کنند حالا به ۵۰ درصد سود قانع باشند و حقوق مردما بدهند همه چیز حل می شود.
17:11  1397/10/01
پاسخ دادن
مشترى خشمگين
23

يعنى چون مدير جديد منصوب كرده اند، مردم بايد از خير حق و حقوقشان بگذرند؟ خب مدير جديد قبول مسووليت نمى كرد تا مديران قبلى پاسخگوى عهدشكنيها و اجحافهايى كه در حق مردم كرده بودند باشند. چرا هميشه توقع دارن مردم كوتاه بيان تا خرابكاريهاى مديران متعهد و دلسوز دولتى و خصولتى ماستمالى بشه؟ واقعاً بر وقاحت مافياى ورود و مونتاژ خودرو حدى متصور نيست!
16:58  1397/10/01
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 59 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین زمستان 03 : سایپا رندوم ماشین تحویل میده :) مثل پیامک واریز وجه اول که موعد آذر بود بعد سری بعدی پیامک موعد از مرداد
اکبر رینگ : سلام دوست عزیز من سایت saipa corp که وضعیت خودرو رو نشون میده بهمن ما چک کردم و فقط چراغ اول که واریز وجه هست روشن بود یک قسمت نوشته شده بود وضعیت پرونده: محل سکونت احراز نشده من نگران شدم که پروندم مشکل داره رفتم نمایندگی گفتن مشکل خاصی نیست باید سخا رو انجام بدی تایید که شد. تحویل نمایندگی بدی. تا سخا تایید شد و تحویل نمایندگی دادم اواخر بهمن شد و سخا رو دادم نمایندگی اما چند روز بعد بازم پیغام عدم احراز سکونت تو وضعیت خودرو بود. زنگ زدم سایپا 096550 گفتم این مشکل رو دارم گفتن برات درخواست پیگیری میزنیم بعدم تایید شد و بعد هم 15 اسفند که دعوتنامه صادر شد تکنیل وجه کردم
تارا اتومات. ثبت نام قطعی بهمن 403 : با سلام تارا اتومات سفید فروش قطعی بهمن 1403 تحویل هفته دوم اردیبهشت 1404 دیروز فاکتور شد، امروز پلاک اومده، منتظر تحویل هستم
aax5 : نمایندگی گفت احتمالا تا اخر خرداد ماه تحویل میشه ماشین ولی نمیدونم راست میگن یا نه
الهام x5آذر : سلام روز بخیر منم شرایط شما رو دارم و چهارشنبه شاسی شد امروز رو صدور بیمه سبز شد. شما مبلغ مابه تفاوت رو پرداخت نقدی یا چک انجام دادید ؟؟
تارا سفید v1 p : سلام کسانی که پلاک شدن شماره پلاک میزنه؟
تارا اتومات. ثبت نام قطعی بهمن 403 : با سلام تارا اتومات سفید فروش قطعی بهمن 1403 تحویل هفته دوم اردیبهشت 1404 دیروز فاکتور شد، امروز پلاک اومده، منتظر تحویل هستم
aax5 : سلام بنده ۲۲ آذر ثبت نام کردم امروز پیامک شاسی برام اومده کسی میدونه چقدر از زمان شاسی شدن ماشین تا تحویل زمان میبره ؟
تارا اتومات. ثبت نام قطعی بهمن 403 : با سلام تارا اتومات سفید فروش قطعی بهمن 1403 تحویل هفته دوم اردیبهشت 1404 دیروز فاکتور شد، امروز پلاک اومده، منتظر تحویل هستم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیما : ببین خودتی فیلم بازی نکن
الیاس : چی بهت میرسه که داری رول برا ما بازی میکنی
فرید : خودت کامنت میدی بعد خودتم میای میگی توجه نکنید ؟
پیام : همه مشکلات زیر سر خودته
رانا : اصل سمپاش ها خود تو هستی
کرقستان : تو خودت ایرانخودرویی هستی فیلم بازی میکنی برا مردم
افشار : همه دروغ میگن تو راست میگی ؟
ایکس33اتومات : شماروخدادسته جمعی بریدانصراف بدیداینجوری به دست پامون میوفتن ومجبورمیشن قیمتارودرست کنن چخبره 133تومن براایکس33من برافیدلیتی 25تومن ریختم این ک حتی برج 12ثبت نام کردم ایکس 33روبرج11ویک ماه زودتراگ اینجوری بودک بهمن موتورهم باید200میگرفت ن25تومن بیشرفا
مرمر : من تی ایکس ال تو بهمن تکمیل وجه کردم و تاریخ تحویل 20 فروردین بوده. الان 300 میلیون تومان دیون زدن و تازه مدلش هم 1403 هست و هنوز هیچ مدرکی هم از خودرو ثبت نشده میخوام تعزیرات شکایت کنم حالا یا میگیره یا نه اما از سکوت بهتره.
رانا تیر 1404 : یکی دو نفر تو گروه هستند که هر از چند گاهی میان با اسامی افراد مختلف پیامهای الکی میزارن تو گروه که قیمت قراره انقدر بره بالا و دیون دولتی باید بدید یا موتور رانا شده 1800 و از این مضخرفات. این اطلاعات هیچکدامشان درست نیست و توجهی بهشون نکنید. اینا یا تو دوران طفولیت بهشون بی توجهی شده اینجا میخان توجه افراد را به خودشون جلب کنند یا از طرف ایران خودرو پول میگیرن که بیان سمپاشی کنند. یه چیزی هم شنیدن به نام کدال یا کاستومر که نه میدونن چی هست نه اطلاعی از محتوای انها دارند. بهشون توجه نکنید ازشون سوالی هم نپرسید