بررسی وضعیت خودورهای در گمرک مانده/ هزینه بالای اورهال خودروها را چه کسی می پردازد؟

 

بررسی وضعیت خودورهای در گمرک مانده/ هزینه بالای اورهال خودروها را چه کسی می پردازد؟

 
تعیین تکلیف خودروهای در گمرک مانده همچنان معطل تصمیمات دولتی است و هنوز خبری از ترخیص این خودروها که ماه هاست زیر آفتاب و شرایط آب و هوایی مختلف قرار گرفته اند نیست.خودروهایی که بی شک پس از یک توقف طولانی با مشکلات بسیاری ترخیص  خواهند شد. 
 
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این مورد چندی پیش  تاکید کرد که مسوولیت ضرر و زیان به اموال مردم بر عهده دولت است چراکه با یک تصمیم نادرست اموال مردم از بین رفته است و در این شرایط واردکننده کاری از دستش بر نمی آید.
 
به گفته او  تایر، لاستیک جلو داشبورد، صندلی ها، شیشه های خودرو و فرمان و قسمت های برقی و موتوری بخش هایی هستند که در این توقف بلند مدت خودروها در گمرک نیاز به تعویض و تعمیرات دارند. 
 
اگرچه عنوان شده که با واردکنندگان صحبت شده است تا خودرو ها را اورهال می کنند تا به ضرر مشتری نباشد اما بررسی همه مشکلات ایجاد شده برای این خودروها بسیار هزینه بر است و به نظر می رسد دولت باید هزینه این تعمیرات را بپردازد.
 
به گفته کارشناسان فنی، خودروهایی که در این شرایط قرار می گیرند و برای مدت طولانی استارت نمی خورند و از جای خود حرکت نمی کنند، در مرحله نخست باتری این خودروها می خوابد و اگر این خودرو ها را احیا نکنند باتری این این خودروها فاسد می شود و عملا این باتری باید در مسیر بازیافت قرار بگیرد. دومین مشکلی که برای این خودروها پیش می آید دفرمه شدن تایر این خودروها است. تایر یک کالای مصرفی است و هنگامی که خودرو یک جا ثابت است بر اثر فشاری که بر این تایرها وارد می شود از یک سمت فرو می رود و پس از مدتی دچار فساد می شود.
 
اتفاق دیگری که برای این خودروها رخ می دهد، نبود تحرک روغن درون موتور است، روغنی که درون موتور گرم نشود و حرکت نکند هم فاسد می شود و هم  این فاسد شدن می تواند تغییر شیمایی درون روغن داشته باشد که بعضا گفته می شود بعد از مدت طولانی خاصیت اسیدی پیدا می کند و سبب خوردگی قطعات می شود و اگر این روغن حالت ژله ای پیدا کند موتور نیاز به موتورشویی پیدا می کند که معمولا این کار توسط شرکت های واردکننده دیگر انجام نمی شود. در نتیجه این خودرو دیگر آن خودرویی که تصور می شود صفر است نیست.
 
همچنین در معرض نور آفتاب قراگرفتن طولانی قطعات داخلی و رنگ بدنه و هر قطعه پلاستیکی درون خودرو در شرایط متفاوت در خودروها تفاوت رنگ ایجاد می کند.
 
در کنار تمام این موارد  خودرویی که یک سال در گمرک می ماند یک سال از مدل خود عقب می افتد و مانند هر کالای دیگری مدل جدید آن وارد بازار جهانی می شود  هنگامی که یک سال از مدل خود عقب بیافتد به شدت کاهش ارزش پیدا می کند و برای مشتری دیگر آن مبلغ ابتدایی آن نمی ارزد.
 
در مجموع فساد باتری و تایر و روغن موترو و سایر روغن های در خودرو و افت ارزش بر اساس سال تولید و هزینه بسیار بالای احیا خودرو برای شرکت ها از جمله مشکلاتی است که برای این خودروها اتفاق می افتد.
 
در همین زمینه نادر وهاب آقایی کارشناس خدمات پس از فروش نیز به خبرنگار می گوید:« شرکت های تولیدکننده خودرو برای نگهداری خودروهای تولیدی خود یک سری قواعد و دستور العمل هایی برای خود دارند که اگر قرار باشد این خودروها برای مدتی متوقف شوند باید رعایت شود. مثلا اگر قرار باشد برای بیش از یک هفته این خودرو متوقف شود دستورالعمل خاص خود را دارد که به طور مثال یک متر عقب یا جلو شود و یا خودرو روشن و خاموش شود و یا تیغه های برف پاک کن این خودروها جدا شود و یا سایر دستورالعمل هایی که در شرکت های مختلف تولیدکننده متفاوت است .این کار برای این است که اقلام مصرفی یا اقلامی که در معرض شن و باد و نور آفتاب هستند کمتر دچار مشکل شوند.»
 
او می افزاید:« هر شرکتی که تا به امروز خودرو وارد می کرد همه این موارد را رعایت می کرد اما با توجه به  توقف خودروهای وارداتی در گمرک بیش از زمان استاندارد معمول است اگر قرا باشد این خودروها ترخیص شوند هزینه های بسیاری را به شرکت های واردکننده تحمیل می کند. به این دلیل که این خودروها  علاوه بر اینکه اقلام ظاهریشان همانند تایر و تیغه پرف پاکن و باتری این خودروها دچار مشکل می شود که این موارد حتما باید عوض شود برخی از اقلام داخلی نیز به طور طبیعی از بین رفته است و و یا از بین خواهد رفت که شرکت ها ممکن است این موضوع را مورد نظر قرار ندهند و در چشم نباشد و به آن اهمیت ندهند ولی از نظر استاندارد باید برای آن ها کارهای خاصی انجام شود. به طور مثال تمام قطعات پلاستیکی که در ارتباط با روغن موتور یا ضد یخ یا مایعات هستند باید تعویض شوند.به دلیل اینکه دچار پوسیدگی می شوند و اگر به این موارد رسیدگی نشود بعد از مدتی موتورهای خودرو مشکلات بدی پیدا کنند.»
 
این کارشناس ادامه می دهد:«اولین اتفاقی که در این زمینه باید انجام شود این است که تمام قطعاتی که در کنار مایعات خودرو است باید تعویض شود که معمولا این کار انجام نمی شود و شرکت ها از این موضوع طفره می روند و هزینه بسیاری سر دست مشتری می گذارد. حتی ممکن است در این پارکینگ ها موش، وایرها و سیم های وسایل الکترونیکی را خورده و باعث شود به مرور شاهد اتفاقات عجیب و غریبی باشیم. در نتیجه این هزینه ها باید انجام شود. به هرحال اگر شرکت های واردکننده این کارها را انجام دهند که مطلوب است اما اگر نه باید هزینه ای مشخص شود که یک نفر باید مسوولیت پرداخت آن را بر عهده بگیرد.
 
او در مورد تحلیل رفتن استانداردهای این خودروها عنوان می کند:« تست استانداردهای خودرو یک بار آن هم در بدو ورود انجام می شود و این تست ها، خودرو به خودرو انجام نمی گیرد که بگوییم این تعداد دستگاه خودرو استانداردهای لازم را پاس نمی کنند. اما واقعیت این است  که بسیاری از این استانداردهای 85 گانه برای بسته ایمنی این خودروها هستند، همانند بسته تصادف، که یکی از مواردی که وجود دارد تست ترمز است. تا زمانی که مسیر روغن خودرو مشکل پیدا می کند و پوسیده می شود و یا تایر این خودروها پوسیده می شود و یا لنت ترمز ها و دیسک ترمز زنگ می زند این موارد بر ایمنی خودروها تاثیر می گذارد و نمی شود این موضوع را انکار کرد که از لحاظ استاندارد این خودروها قادر به پاس کردن همه استانداردها نیستند.»
 
این کارشناس صنعت خودرو و خدمات پس از فروش معتقد است اگر در همین زمان هم این خودروها ترخیص شوند بایدتیمی برای ارزیابی در گمرک باید حاضر شوند و این خودروها را تک به تک تست کنند و تمام ایرادهای این خودروها باید بر طرف شود. اما مسئله اساسی در این موضوع این است که چه نهادی مسئولیت هزینه این تعمیرات و بر طرف کردن معایب فنی ناشی از توقف این خودروها را خواهد پرداخت؟ آیا مسئولیت این هزینه ها قرار است بر دوش واردکننده ای قرار بگیرد که خود در این توقف خودروها در گمرک دچار ضرر و زیان شده است و شاید در این قضیه تقصیری هم نداشته باشد و یا دولت هزینه این استهلاک خودروها را قرار است بر عهده بگیرد؟به هرحال یک نفر یا یک نهاد باید مسوولیت این هزینه را برعهده بگیرد که بعید است کسی زیر بار این موضوع برود مگر آنکه همه این هزینه ها به پای مشتری نوشته شود و آخر سر این مشتری است که بای این هزینه را پرداخت کند.
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گمرک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

بدبخت و بیچاره
0

شما خواهشا دلتون برا دزدا و سرمایه دارا نسوزه انا انقدر از مال مردم خوردن که با کمی ضرر طوریشون نمیشه
08:59  1397/10/10
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
J4سفید : سلام 17برج دو ثبت نام کردیم 60روز کاری تحویل هنوز که خبری نیست
T8 شلال : ۲ابان شاسی خورد یکماه بعد تحویل
چانگان cs55 : سلام سارا خانم من زنگ نمایندگی ک انتخاب کرده بودم زدم بهم اینو گفت
عابدی : سایپای عزیز من همه زندگی‌م رو فروختم فرش زیر پامو مبل و آینه کنار تختم رو و هالوژن های اتاق خوابمو و لباس‌های رو و زیرم رو فروختم تا بتونم شاهین ثبت نام کنم. چه بلایی بود سر زندگی ما آوردی آخه؟ انصاف نیست. به شدت من به ۳۳۰ میلیون تومن سود نیاز داشتم ۲۵۰ سود به درد من نمی خوره
اطلسg : آقا من واقعا فاز بعضیاتون نمیدونم داخل پیج خود سایپا زده نصفش حساب میشه باز میای میپرسی کلش یا ن خوشت میاد بیشتر بره تو..مون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پراید : سلام نه تا پیام نیاد بهت تحویل نمی دن
رسول : سلام 24شهریورهادارن فاکتورمیشن 90روزها
جعفر : منم مثل شمام خبری شد به من هم خبر بده ممنونم.دناشش دنده پیش فروش سفیدم
جعفر : سلام شرمنده برادر پیش فروش دنا شش دنده .تحویل دی ماه که تکمیل وجه اواخر آبان کردم.تکمیل پرونده و آماده برای فاکتور تیک سبز رنگ خورده و فقط آماده برای فاکتور میچرخه . به نظر شما خیلی طول میکشه فاکتور شم؟متشکرم
بهزاد : فکر کنم کم کم شروع شد 90روزها دارن فاکتور میشن
هادی (دنا شش دنده دستی تحویل 8 آبان) : شما از کجا این اطلاعات رو داری که مشکل تامین قطعه دارن ؟
Mahsa : سلام دوستان کسانی ک تکمیل وجه کردند از زمان ارسال دعوت نامه تا تکمیل وجه شرکت چند روز در نظر میگیره ممنون اگر راهنمایی کنید
علی : 23 آبان تکمیل وجه کردید تاشنبه فاکتور میشه نگران نباشید
207 اتو مهر : سلام دوستان طرح تبدیل به دستی برای مهر ماه برداشته شده بنظرم تو روزهای آتی دعوتنامه تکنیل وجه برای مهر ماه صادر میشه و برای آبان طرح تبدیل دستی لطفا دوستانی که تحویل شهریور بودن و طرح تبدیل براشون اومده بود راهنمایی کنن چند روز بعد از برداشتن طرح تبدیل ،براشون دعوتنامه تکمیل وجه اومد؟
کوییک جی ایکس ار مرداد فروش فوری : کوییک جی ایکس ار فروش فوری مرداد که فاکتور نشده ماشینتون و هیچگونه عکس العملی از خودتون نشون نمیدین یا دلال هستین که میخوایین بفروشین ماشین هر روز رسید رسید یا ساده لوح هستید که 4ماه پولتون خوابیده سود پولتون تا حالا شده 60 میلیون فکر میکنید اینقدری ماشین گرون شده منفعتی براتون داره که ادم باشعور اینجوری فکر نمیکنه مگر نه اعتراضی از خودتون نشون میدادین تو این فصل بی وسیله ثانیه به ثانیه ش ضرره بی ماشین بودن.