خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
مقالات خودرو
:
بررسی و مقایسه
:
چرا قیمت جدید خودروها قطره چکانی اعلام می شوند ؟
1397/10/10
11:00
چرا قیمت جدید خودروها قطره چکانی اعلام می شوند ؟
اعلام قیمتهای جدید خودرو در شرایطی از حدود سه هفته پیش کلید خورد که خودروسازان امسال برخلاف رویه معمول، قیمتهای جدید را بهصورت قطرهچکانی اطلاعرسانی میکنند. هرچند قیمتگذاری خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان با اختیار خودروسازان تعیین میشود، اما امسال بهرغم آمارهای نگرانکننده در افزایش هزینههای تولید به واسطه تحریم و همچنین ضرر و زیان ناشی از تداوم تولید محصولات، خودروسازان چندان عجلهای برای اعلام قیمت خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان نداشتند که همین منجر به ایجاد شبهاتی در این زمینه شد.
در هر حال از حدود سه هفته پیش تا پنجشنبه گذشته ایرانخودرو در دو مرحله و سایپا نیز در یک مرحله به اعلام قیمت جدید محصولات خود پرداختند. اطلاعرسانی از قیمتهای جدید اما با سالهای گذشته تا حدودی متفاوت بهنظر میرسد؛ چراکه خودروسازان ترجیح دادند بهجای اعلام به یکباره تمامی قیمتها، محصولاتی را منتخب و بهطور پلکانی به اعلام قیمتها بپردازند.حال این سوال مطرح میشود که نفع خودروساز از رویه جدید اعلام قیمتها چیست؟ و چرا با وجود وضعیت نابسامان تولید خودرو در کشور، خودروسازان ترجیح دادند به این روش قیمتهای جدید را اعلام کنند؟ آنچه مشخص است با وجود تمام تایید و تکذیبهای مقامات صنعتی کشور فرمولی که دو خودروساز بزرگ کشور براساس آن اقدام به تعیین قیمتهای جدید کردهاند، ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار است. البته این فرمول تبصرهای دارد که براساس آن شرکتهای خودروساز باید به رصد بازار پرداخته و در بازههای زمانی مشخص، قیمتهای خود را بهروزرسانی کنند. 2.jpg در کنار اعلام قیمت محصولات با ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار، خودروسازان اما بازهم ترجیح دادند اعلام قیمت جدید محصولاتشان بهصورت قطرهچکانی باشد. پیش از این و در زمانی که شورای رقابت سیاستگذار اصلی در ارتباط با قیمتگذاری خودروهای پرتیراژ بود، شاهد بودیم که این شورا در یک روز و طی یک لیست نهایی، قیمت جدید محصولات را اعلام میکرد. اما همانطور که اشاره شد، شرکتهای خودروساز در شرایطی که لیست خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومانی آنها مشخص است، تصمیم گرفتهاند تا قیمت محصولات بالای ۴۵ میلیون تومانی خود را بهتدریج و بهصورت قطرهچکانی اعلام کنند. آنچه مشخص است دو خودروساز بزرگ کشور اگرچه مجوز نیمبند آزادسازی قیمت خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان را حتی با ورود شورای رقابت به حیطه قیمتگذاری خودروهای پرتیراژ حفظ کردند، اما اقدام آنها برای قیمتگذاری این محصولات همیشه با نظارت کامل وزارت صنعت صورت گرفته و بهنوعی دو خودروساز بزرگ کشور اختیار تام در این زمینه نداشتند. رویه همچنین این بوده که خودروساز در ابتدا به تعیین قیمت میپرداخته و وزارت صنعت نیز با توجه به تبعات و بازخوردهای افزایش قیمت در میان مصرفکنندگان، مجلس و حتی برخی مقامات دولتی، تولیدکننده را مجبور به بازگشت قیمت یا کاهش آن میکرد. این رویه بهنوعی اختیار قیمتگذاری را از خودروساز میگرفت، حال آنکه طبق مقررات اختیارات کاملی در این مورد کسب کرده بود. در هر حال بهنظر میرسد که اعلام قطرهچکانی قیمتها بدون مشورت با وزارت صنعت نبوده و بهنوعی مسوولان صنعتی کشور و همچنین خودروسازان با نگرانی از تبعات اعلام یکباره قیمتها تصمیم به اطلاعرسانی در این زمینه بهصورت پلکانی و تدریجی گرفتهاند.اما در شرایطی که این نوع سیستم اعلام قیمتهای جدید هماکنون به رویهای برای خودروسازان تبدیل شده، رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت چندی پیش در اظهارنظری عنوان کرده بود که بعد از اعلام قیمتهای جدید محصولات بالای 45 میلیون، قیمت این خودروها بهتدریج کاهش خواهد یافت تا سنگینی بار آن از دوش مصرفکننده برداشته شود. حال این سوال مطرح میشود که چطور خودرویی که خودروساز با هزار زحمت مجوز افزایش قیمت آن را از وزارت صنعت میگیرد، باید بازهم به دستور وزارت صنعت اقداماتی برای کاهش تدریجی آن انجام دهد؟ در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند که اظهارنظر رحمانی از یکسو بازار را بیثبات و از سوی دیگر خودروساز و مشتری را بلاتکلیف میکند. اما در مورد چرایی اعلام قیمتها بهصورت قطرهچکانی اظهارنظرهای متفاوتی از سوی دستاندرکاران صنعت خودرو میشود؛ بهطوریکه برخی عنوان میکنند اعلام قیمتها به این شکل، به دلیل این است که شرکتهای خودروساز با توجه به نوسانات صورت گرفته همچنان مشغول بررسی قیمت تمامشده بهعلاوه سود منطقی برای محصولات خود هستند؛ چراکه با نگاهی به محصولات مذکور متوجه میشویم بیشتر این خودروها ارزیبری دارند و برای تولید آنها نیازمند واردات قطعه هستند. نکته دیگر که مورد توجه کارشناسان قرار میگیرد این است که خودروسازان به دنبال تعیین تکلیف محصولاتی هستند که نسبت به آنها تعهدات معوقه بیشتری دارند .با توجه به اینکه شرکتهای خودروساز مجبورند براساس قرار منعقد شده با مشتریان، علاوه بر سود مشارکت، جریمه دیرکرد هم پرداخت کنند، خودروسازان لیست معوقات خود را که در بازه بیش از ۴۵ میلیون تومانی قرار دارد را بررسی میکنند و ابتدا قیمت این محصولات را اعلام کرده تا بتوانند براساس آن دعوت نامه را برای مشتریانی که پیشفروش کرده ارسال کنند تا خود را از زیر فشار پرداخت سود مشارکت و جریمه دیرکرد خارج کنند. تلنگری به سیاستگذاران خودرو افزایش نرخ ارز و بهدنبال آن روند صعودی قیمت نهادههای تولید سبب شد تا زنجیره خودروسازی کشور از ۶ ماه پیش نسبت به آینده این صنعت با توجه به سرکوب قیمتی که در دستور کار دولت قرار داشت، هشدار دهد.سعید مدنی، کارشناس خودرو، با اشاره به این هشدارها به «دنیایاقتصاد» میگوید: در شرایط حاضر خودروسازان در بلاتکلیفی به سر میبرند. زیرا قیمت محصولات پرتیراژ که تا پیش از این توسط شورای رقابت تعیین میشد، بعد از تغییر سازوکار، باید توسط ستاد تنظیم بازار تعیین شود. اما شاهد هستیم که این ستاد در تعیین قیمتها تعلل میکند. در این شرایط خودروسازان به دنبال اعلام قیمت محصولاتی هستند که در بازه بیش از ۴۵ میلیون تومانی قرار دارد. 1.jpg اشاره این کارشناس به اعلام قیمت محصولات در بازه بالای ۴۵ میلیون تومان به این دلیل است که براساس قانون، قیمتگذاری این خودروها در اختیار شرکتهای تولیدکننده قرار دارد و از شمول قیمتگذاری دستوری خارج است.این فعال صنعتی میگوید: شرکتهای خودروساز تلاش میکنند تا با اعلام قیمت برای این دست از محصولات خود در واقع تلنگری به سیاستگذاران کلان زده و به آنها بگویند که شرکتهای خودروساز دیگر نمیتوانند با قیمتهای قبلی به حیات خود ادامه دهند. البته نمیتوان از این نکته هم گذشت که آنها بهدنبال آمادهسازی افکار عمومی در ارتباط با قیمتهای جدید هستند.مدنی معتقد است خودروسازان بابت افزایش قیمت محصولات خود تحت فشار هستند از این رو نمیتوانند قیمت محصولات خود را بهصورت یکجا اعلام کنند؛ بلکه با اتخاذ سیاست اعلام تدریجی تلاش میکنند تا بهنوعی این نوع فشارها را کاهش دهند. تعیین تکلیف خودروهای معوقه 3.jpg اما حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو، از زاویهای دیگر به این مساله نگاه میکند. او به «دنیایاقتصاد» میگوید: دلیل اعلام قیمت تدریجی محصولات خودروسازان میتواند به علت بررسی قیمت تمام شده بهعلاوه درصد سود معقولانه برای آنها توسط این شرکتها باشد.این کارشناس در شرایطی به بررسی قیمت تمام شده توسط شرکتهای خودروساز اشاره میکند که از نوسانات نرخ ارز و نهادههای تولید کاسته شده و شاهد نزولی شدن نمودار ارز هستیم، با این حال هنوز بازار به ثبات نرسیده است. همین مساله میتواند کار شرکتهای خودروساز را برای تعیین قیمتهای جدید به تاخیر بیندازد، زیرا قیمت قطعات تولید داخل همچنان نوسان دارد.کریمی سنجری میگوید: از طرف دیگر برخی از خودروهایی که اعلام قیمت شدند بهدلیل ارزبری و وابستگی زیاد به واردات قطعات از قیمت تمام شده مشخصتری برخوردارند.این فعال صنعتی میگوید: در حال حاضر خودروسازان بهدلیل تعهدات معوقهای که دارند، مجبورند تا علاوه بر پرداخت سود مشارکت، جریمه دیرکرد را هم بپردازند. بنابراین خودروسازان تلاش میکنند با اعلام قیمتهای جدید برای محصولات خود تکلیف این خودروها را مشخص کنند.
منبع (source)
car
با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در
تلگرام 1Car
، آخرین اخبار را دنبال کنيد.
برچسب :
خودرو
,
قیمت خودرو
,
بازار خودرو
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
0 نظر
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز
11 نظر
محمد-::::::::
11 نظر
سوم بهمن
2 نظر
اطلاعات خودرو
توحید ارومیه
95 نظر
لر بختیاری
19 نظر
پارسا.
18 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
Jacj4
: سلام الان پرسیدم از دوستان ماه بهمن رو دارن فاکتور میکنم. ثبت نامی 21,بهمن بوده
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
طاهر
: خدا لعنت کنه بنیان گذار خودرو سازهای ایرانی رو
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین جی
: توروخدا اینجوری تو دلمون را خالی نکنید توکل بر خدا انشاالله خیلی زود از هممون را تحویل میدن
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
داریوش
: من ۲ اردیبهشت م هنوز هیچی امروز زنگ زدم شرکت گفتن هیچی معلوم نیس گفتن تا ۲۲ اسفند فاکتور شده طلبکار هم بودن و درخواست داشتن صبور باشیم عجب اشتباهی کردم این ماشینو ثبت نام کردم به کی شکایت کنیم نمی دونم
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
مداح
: والا اون طور که از کامنتا معلومه هیچکس ماشین تحویلنگرفته ؟؟؟؟؟یعنی چی؟؟؟؟
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
بردیا شاهین پلاس اردیبهشت
: شما حواله خرید کردی پیامک واسه کسی که ثبت نام کرده میره نه شما باید اینو بری نمایندگی بپرسی چطوریه
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
داریوش
: یه چیزی گفتن شما باور نکن تا بوده سایپا و اون یکی خودرو ساز همین بوده
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
شهریور A5 مشکی
: جناب آقای علیرضا x5 از راهنمایی ارزشمند جناب عالی بسیار سپاسگزارم. طبق راهنمایی شما با پرداخت 100000 تومان درخواست کارت سوخت را با موفقیت ثبت کردم. باز هم ممنون.
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
عاطفه
: ۵ اسفندم ، خبری نیست 😐
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
سینا
: سلام ایا سود مشارکت بهتون تعلق گرفت؟؟ چقد؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایپا اطلس جی
اطلس آذر اصفهان
: ادامه..اونجارا روسرش خراب میکنیم..چطوره اگه یه وقت یکی بخواد بهمون زور بگه.گلوشا میبریم..ولی هزاران برابر بدترشا سایپا سرمون در آورده..هیچ کاریش نداریم..جای تعجب داره...
دنا 1.7
محمد دنا آپشنال مشکی آبنوس
: سلام من دنا آپشنال تحویل 4تیر هستم فروش فوری هنوز فاکتور نشده ولی سود دیر کرد هر روز داره برام حساب میشه روزی 950 هزار تومان
دنا 1.7
محمد دنا آپشنال مشکی آبنوس
: سلام خواهش میکنم فقط در مورد ماشین مورد نظر خود صحبت کنید اگر میخواد پیش بره کسی میخواد حرف چرند بزنه خودش دختر بکنه یا خودش پسر بکنه گزارش میکنم که طرف مسدود کنن که نتونه پیام بفرسه با تشکر
پژو 207i دستی
صادقی
: سلام 207 پانا مشکی قالپاق تحویل 18 خرداد تا الان 14300 تاخیر خورده هرچی ژنگم میزنم میگن معلوم نیست کی تحویل بدن
سورن ELX EF7
حامد
: 26 خرداد باید میدادن الان 10 تیر هنوز فاکتور نشده
رانا LX
سورن پلاس 5 تیر
: سلام دوستان به نظر شما تحویلی 5تیر کی فاکتور میشن
ساینا
مرتضی
: بعد فاکتور چند روز تولد کشید چراغ تحویل خودرو روشن بشه
رانا LX
...
: دلال جماعت هستند دیگه. پول ملت رو میخوابونند چندین ماه، اونوقت هم ارابه مرگ رو با تاخیر تحویل میدن
سایپا اطلس جی
اطلس اذر
: تا بخوای التماس اینو اونو کنی که بیان جلو شرکت حق شنو بگیرن ماه تموم شده سایپا هم که براش مهم نیست فقط مامردم شدیم پیاده مدیر های سایپا شدن سواره خدا لعنتشون کنه
پژو 207i دستی
پانا فولادی
: دوستان الان یه جا دیدم 13و 16 خرداد پانا فولادی رنگ سفید وتیتانیوم و نقره ای فاکتور شدن ، اگه کسی برا اون زمان بوده اعلام کنه