اگرچه شرکت خودروسازی رولزرویس در نمایشگاه خودروی پاریس که در پاییز سال ۲۰۰۶ برگزار شد، با ارائه محصول خیره کننده ای به نام فانتوم (Phantom) به طور شگفت انگیزی توجه عموم را به خود جلب کرد، اما این تمام ماجرا نبود! فانتوم با تمام ویژگی های منحصربه فردی که داشت، سرآغازی برای ادامه برنامه های ماجراجویانه رولزرویس بود. مدیران ارشد این شرکت در همان روزهای برگزاری نمایشگاه اعلام کرده بودند که محصول چشم گیرتر دیگری در راه است و تا یک دهه آینده، یکی از پرطرفدارترین خودروهای فوق مدرن لوکس خواهد شد. این وعده بسیار زودتر از آنچه که تصور می شد به واقعیت تبدیل شد.
شرکت رولزرویس هم اکنون شبح (Ghost) را ساخته و روانه بازار کرده است و همان طورکه انتظار می رفت این خودرو مجموعه ای بی نظیر از امکانات نرم افزاری و سخت افزاری است و آن چه در این میان بیش تر به چشم می آید، افزایش ضریب ایمنی خودرو و امنیت بسیار بالای راننده و سرنشینان آن است.
به جرأت می توان گفت که این شبح حیرت انگیز، قدرتمندترین خودرویی است که تاکنون توسط مهندسان شرکت خودروسازی رولزرویس طراحی و ساخته شده است و وزن آن چیزی در حدود ۲۴۰۰ کیلوگرم است؛ یعنی نزدیک به دو برابر وزن خودروهای اسپرت که در سال های اخیر توسط شرکت های خودروسازی جهان عرضه شده اند.
گفتنی است، به دلیل وزن زیاد این خودرو است که طراحان شرکت رولزرویس از موتوری با توان بسیار بالا برای به حرکت درآوردن و رساندن آن به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت استفاده کرده اند. حال تصور کنید خودرویی با این وزن و با سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت در جاده به حرکت درآید! آیا به نظر شما فکری برای متوقف کردن این غول سنگین وزن 2.4 تنی کرده اند؟ جالب است بدانید که جای هیچ گونه نگرانی در این زمینه نیست، زیرا با استفاده از یک سیستم کنترل ترمز دینامیکی، امکان انجام یک ترمز مطمئن برای راننده تدارک دیده شده است. البته اگر مجال آن پیدا شود تا پدال این سوپرخودروی لوکس زیر پای شما قرار بگیرد!
شبح رولزرویس در ردیف خودروهای سنگین وزن جهان قرار دارد و با استفاده از یک موتور قدرتمند 12 سیلندر می تواند به حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. جعبه دنده این خودرو از نوع 8 دنده اتوماتیک است که با مشخصات کلی خودرو، تناسب خوبی دارد. شتاب 0 تا 100 این خودرو چیزی در حدود 4.9 ثانیه که برای این خودروی سنگین، رکورد چشم گیری به شمار می آید.
یکی از برجسته ترین تفاوت هایی که در طراحی شبح رولزرویس نسبت به سایر محصولات این شرکت دیده می شود، این است که در این خودرو بر موقعیت راننده تأکید بیش تری شده است؛ یعنی جایگاهی که راننده در پشت فرمان می نشیند کمی از حد معمول بالاتر قرار گرفته است. همین ویژگی ظاهراً ساده، آغاز القای یک حس شگفت انگیز است که در آن به راننده احساس حکمرانی و مالکیت بر محیط اطراف خود به خصوص جاده را منتقل می کند. علاوه بر این، زاویه دیدی که راننده در این موقعیت نسبت به جاده دارد، به مراتب بهتر است.
در اکثر خودروهایی که در سطح شبح رولزرویس قرار می گیرند، راننده در کنسول مقابل خود با انبوهی از دکمه روبرو است که شاید در نگاه اول گیج کننده به نظر برسند، اما در این شبح امپراطوری، مانور چندان گسترده ای در این خصوص دیده نمی شود. چراکه نمایشگر مرکزی سیستم کنترل خودرو، زیر صفحه ای پنهان شده است و تا راننده آن را با یک فرمان صوتی فراخوانی نکند، رخ نمایی نمی کند و فعال نمی شود. تمام امکانات و تجهیزات این خودرو از جمله سیستم مسیریاب ماهواره ای و سیستم های سرگرم کننده در این بخش قرار دارند و همگی با یک کنترل کننده چرخشی مرکزی هدایت می شوند که البته در اطراف آن از چند دکمه کوچک برای دسترسی سریع به برخی امکانات نیز استفاده شده است.
شاید تصورش سخت باشد، اما از همان لحظه ای که راننده به خودروی سلطنتی خود نزدیک می شود، فن آوری های هوشمند خودرو، کار خود را آغاز می کنند. کافی است راننده که سوئیچ خودرو را در دست دارد، به فاصله 1.5 متری آن نزدیک شود تا قفل خودرو به طور اتوماتیک باز شود. پس از نشستن در خودرو، راننده می تواند به راحتی با فرمان های صوتی، رانندگی را شروع کند.
در قسمت های مختلف بدنه خودرو از یکسری دوربین استفاده شده است. این دوربین ها تصاویری از مقابل، پشت، و طرفین خودرو را در قالب یک تصویر کلی در اختیار راننده قرار می دهند که دقیقاً شبیه تصویری است که ماهی ها از محیط اطراف خود بدست می آورند. به این ترتیب راننده از توان مانوردهی بالاتری در حین رانندگی و به ویژه در حین پارک کردن خودرو در فضاهای باریک برخوردار می شود. در زیر جلو پنجره این شبح رویایی، دوربین دید در شب نیز به کار گرفته شده است که با عبور هر عابر پیاده ای از فاصله 300 متری فعال می شود و به راننده اطلاع می دهد؛ یعنی تصویر عابرین پیاده در صفحه نمایشگر مقابل راننده نمایش داده می شود.
|
|
1Carجالب است بدانید با وجود تمام ویژگی های منحصربه فردی که در این خودروی سلطنتی به چشم می خورد، سبقت گرفتن از شبح رولزرویس کار چندان سختی نیست! وضعیتی را تصور کنید که در آن خودرویی در پشت شبح با سرعت زیاد در حال حرکت است و قصد سبقت گرفتن از آن را دارد. در چنین شرایطی، دوربینی که در قسمت عقب خودرو کار گذاشته شده است، سیگنال مخصوصی به سیستم ارتعاشی نصب شده بر روی فرمان خودرو ارسال می کند و با ایجاد یک ارتعاش خفیف، راننده را در جریان قرار می دهد تا راه را برای خودروی عقبی باز کند! در طراحی این خودرو تلاش شده است تا حد امکان همه چیز متفاوت باشد. به طور مثال می توان به نحوه باز شدن درب ها اشاره کرد. درب های شبح هم چون کتابی از دو طرف باز می شوند و نکته جالب این است که پس از قرار گرفتن سرنشینان در جای خود، تنها با فشردن یک دکمه کوچک درب ها بسته می شوند، آن هم با سرعت و شدتی مناسب، به طوری که حوصله راننده و سایر سرنشینان سر نرود!
در شبح رولزرویس برای استفاده از نور طبیعی خورشید برای تأمین روشنایی داخل خودرو، سانروف بزرگی در سقف خودرو تعبیه شده است. البته لازم به ذکر است که این آپشن به صورت اختیاری روی خودرو نصب می شود. در این خودروی شبه امپراطوری، همانند سایر خودروهای فوق مدرن و لوکس، این امکان به هر چهار سرنشین خودرو داده شده است تا هریک به طور جداگانه بتوانند تنظیمات دلخواه خود را برای سیستم تهویه هوای مطبوع به کار ببرند. بدین صورت که زاویه جریان هوا خروجی از سیستم های تهویه به قدری هوشمندانه و دقیق طراحی شده است که تداخل جریان هوا در چهار گوشه داخل خودرو صورت نمی گیرد.
در این شبح سلطنتی، 16 بلندگو با مهارت و ظرافت تمام در قسمت های مختلف داخلی نصب شده اند که می توانند صدا را با نهایت وضوح و شدت به گوش سرنشینان برسانند. به علاوه، دو ساب ووفر (Subwoofer) قدرتمند نیز در کف خودرو جاسازی شده اند که به افزایش هرچه بیش تر صدا کمک می کنند. گذشته از این ها، باید به هارددرایو 12.5 گیگابابتی این خودرو اشاره کرد که شاید اگر راننده قصد دور زدن به دور دنیا را داشته باشد، از بابت حافظه برای ذخیره سازی فایل های تصویری و موسیقی، هیچ نگرانی نخواهد داشت!
اگرچه این خودرو را می توان در زمره خودروهای موفق صنعت خودروسازی جهان در سال های اخیر به شمار آورد، اما برخی اشکالات نیز بر آن وارد است که از جمله آن ها می توان به ضریب آلایندگی شبه رولزرویس اشاره کرد. طبق آخرین برآوردهای انجام شده توسط محققان این شرکت، این خودرو به ازای هر یک کیلومتر حرکت، 317 گرم گاز آلاینده در هوا منتشر می کند. گذشته از این، از آن جا که وزن این خودرو بسیار زیاد است، متعاقباً مصرف سوخت نسبتاً بالاتری نیز خواهد داشت: یعنی 20 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی در داخل شهر! حال به نظر شما با همه این اوصاف، چنین نواقصی اجازه می دهند تا این خودرو هم چنان در آینده نیز در رأس خودروهای امپراطوری باقی بماند؟ 1Car هم چنان منتظر دریافت نظرات و دیدگاه های شماست. با ما همراه باشید.