در شرایطی که بازار خودروهای وارداتی غرق در گرانی است و شکافي فاحش بین قیمت بازار و نمایندگی آنها به چشم می آید، ظاهرا دولت قصد دارد ورود این خودروها را محدود و به انحصار شرکت های عرضه کننده، در بیاورد. روز گذشته خبرگزاری فارس در گزارشی تاکید کرد که دولت می خواهد واردات شناسنامه ای خودرو را حذف کند، که در این صورت، فقط نمایندگی های رسمی قادر به واردات خودرو خواهند بود و اشخاص حقیقی دیگر اجازه این کار را نخواهند داشت. همچنین ظاهرا قرار است خودروهای دارای حجم موتور بالای 2500 سی سی نیز دوباره مجوز ورود به کشور را اخذ کنند، منتها به شرطی خاص؛ این «شرط خاص» اما به خروج خودروهای فرسوده برمی گردد، به نحوی که واردکنندگان باید به ازای هر یک دستگاه خودرو وارداتی بالای 2500 سی سی با مصرف سوخت بالای 10 لیتر، شش خودرو فرسوده را خارج کنند. این در شرایطی است که پیش تر و در زمانی که واردات خودروهای 2500 سی سی آزاد بود، واردکنندگان بايد سه خودرو فرسوده را به ازای هر یک خودرو وارداتی با مصرف سوخت بالای شش لیتر، اسقاط می کردند.
هر چند به نظر می رسد هدف دولت از حذف واردات شناسنامه ای و لحاظ کردن شرایط سخت برای ورود خودروهای بالای 2500 سی سی، محدود شدن حضور خودروهای خارجی در کشور و کاهش ارزبری است، اما به گفته کارشناسان، این اقدام به گرانی ختم خواهد شد. در واقع وقتی واردات خودرو محدود شود، عرضه خودروهای خارجی به بازار کاهش می یابد و به تبع آن، قیمت آنها افزایش پیدا خواهد كرد. از طرفی، به فرض آنکه واردکنندگان زير بار اسقاط 6 خودرو فرسوده بروند و خودروهای بالای 2500 سی سی (با مصرف سوخت بالای 10 لیتر) به تعداد زیاد وارد کشور شوند، باز هم افزایش قیمت آنها محتمل است، چون واردکنندگان قطعا هزینه اسقاط فرسوده ها را روی قیمت خودرو وارداتی خود لحاظ خواهند کرد و این به معنای افزایش قیمت وارداتی ها خواهد بود.